Prat

Bokfråga

Vilka funbeatdebattörer har någonsin skrivit en bok? Den som vill förbli anonym kan nöja sig med att nämna boktiteln och förlaget. Smiley  

2012-06-15 13:52
Fyra och medförfattare i två.  

2012-06-15 13:53
Vad handlar dom om?  

2012-06-15 13:55
Jag har skrivit alla böcker som någonsin getts ut på Sapiens förlag. Och jag utnyttjar min rätt att vara anonym.

http://www.sapiens.se

2012-06-15 13:56
Jodå. Mamman har också skrivit en bok, hennes har tillomed kommit ut i två upplagor. *lite avis* Smiley  

2012-06-15 14:12
Mina har handlat om trafikteknisk kulturhistoria samt Stockholmiana.  

2012-06-15 14:40
Jag harskrivit en doktorsavhandling och min farmor tackade för den fina boken så då har jag väl skrivit en bok.  

2012-06-15 15:47
Finns här någon, som har begått en roman?

Har hittills enbart skrivit böcker i avskräckande samhällsämnen. Den första om nazismen, den andra om stalinismen.
Skulle vara kul att prova på romanförfattande. Tänkte att persongalleriet behändigt kunde hämtas från pratgruppen här på Funbeat. Smiley
Är det svårt att skriva romaner? Goda råd och praktiska tips emottages med tacksamhet.
Varje rådgivare erhåller en självklar plats i den tilltänkta romanens persongalli - eller, om så önskas - slipper att närvara därstädes.

2012-06-15 20:39
Vilken typ av roman hade du tänkt att det skulle bli? Skräck, politik, romantik, kriminal eller alltihopa i enda salig men välordnad röra???

Eller blir det en dystopi?

2012-06-15 21:16
Framförallt måste den bli en "kioskvältare". Det litterära tar jag i andra hand.
En blandning av nyckelroman, tantsnusk, agentthriller i hårdkokt machostil plus en rejäl dos ömsint snyftromantik torde utgöra den optimala blandningen för en verklig bestseller.
Sen bör romanen förstås ha ett lagom fördolt politisk/filosofiskt budskap. Har ännu inte bestämt vilket jag ska välja. PK utan överdrifter verkar bäst.

2012-06-16 01:20
Lever med en förläggare som har refuserat fler "böcker" än vad som går att räkna. Och har därför lite inside information om branchen...
Det är oerhört svårt att att som förstagångförfattare få chansen att ge ut nått -endast ett par manus per år och förlag, inskickat av okända "författare" går till tryck. Resten är "kändisförfattare", kokböcker, och tidigare utgivna författare.
Vill du dock ge ut en roman så har du störst chans om du är en ung kvinna med invandrarbakrund, som kan skriva kriminalromaner för den gemene svensken. - Är du en medelålders svenskfödd man, så kan du lika gärna strunta i att skicka in manuset... eller skriva under psedonym Smiley

2012-06-16 14:36
Sigvard skriver så skickar jag. Jag är inte ung men jag har ett konstigt efternamn och inga av mina föräldrar är födda i Sverige.  

2012-06-16 16:02
ha ha, blir kanon Smiley

Insåg att min kommentar om att det bara är unga flickor som har chans att ge ut något lät lite gubbsjukt.
Men faktum är att det är flest kvinnor som jobbar i förlagsbranchen, och tydligen väldigt många "gubbar" som tror att de kan skriva....

2012-06-16 18:47
Åsa, jag har hört att det är kvinnor som hör av sig om hur synd det är om deras män för att deras alster inte blir utgivna. Stämmer det?  

2012-06-16 19:04
Först medelålders,
sedan gubbe.

Finns det någon miniålder uppåt sett där det vänder så jag vet hur länge jag skall vänta?

2012-06-16 19:07
Ha ha stackars små karlar.
Vet faktiskt inte om kvinnorna klagar å männens vägnar, det måste höra med sambon.

K-G njae detfinns nog ingen bestämd övre gräns, så du kan nog behöva vänta ett tag till Smiley
Annars så kan du ju skippa just romanskrivandet och rikta in dig mer på råd/tips och fakta om löpning så har du kanske en chans. Har hört att just löpning verkar vara väldigt populärt vad gäller både böcker, skor och ideologier just nu...

2012-06-16 23:00
" måste höra med sambon."
Låter ju faktiskt som det är dig det är synd om. Har du någon egen åsikt?

2012-06-16 23:25
Peter, Åsa har ju inside-info Smiley  

2012-06-16 23:36
Ok, men det imponerar inte på mig att leva på sambons meriter eller åsikter.  

2012-06-16 23:47
Bra Åsa.
Med tanke på att några anser att allt jag vet är fel så skulle det ju kunna bli något.
De lär garanterat se chansen att ge sig på mig. Stödjer ju mig på erfarenheter från människor. Ej tester utförda i maskiner baserade på vetenskapliga "bevis".
All reklam lär ju vara bra. Hi, hi.

2012-06-17 08:18
Bästsäljande böcker handlar mestadels om läsarnas ouppfyllda drömmar och önskemål. Medelålders herrar vid god kassa som lyckosamt förförs av unga, charmanta damer är ett pålitligt och därför återkommande motiv.
Men fungerar det omvända? Dvs äldre damer, som förförs av tjusiga unga killar? Gigolos tycks inte vara ett helt respektabelt litterärt motiv. Särskilt inte om den goda kassan finns på damens sida, vilket den vanligtvis gör i gigolosammanhang.
Här gäller verkligen att tänka först och skriva sen.

2012-06-17 10:10
Peter - Inte är det synd om mig inte,
Jag har nog både åsikter och meriter så det räcker och blir över. Men trodde att det var "fakta" som efterfrågades i detta fallet och då behöver jag konsultera med "experten".Smiley
Undrar du däremot något om dräktskicket under tex renässansen, vilken tråd du ska sy den där skjortan med eller vad som är det senate innom bröllopsmode - så kan jag svara direkt Smiley

2012-06-17 13:03
Vad tros om thrillers i tävlingsmiljö? Offret springer ihjäl sig på Sthlms marathon, varvid det uppdagas att han/hon överhuvudtaget aldrig tränat tidigare. En ondsint maka/e är ute efter arvet och har därför anmält offret till loppet.  

2012-07-02 09:03
Jag vet precis var jag skulle stoppa in en historia, från när jag sprungit tidiga morgonpass bland lyxhus och baracker, tänker varje gång att där vore ett perfekt ställe för både en skum jakt eller ngt makabert fynd.  

2012-07-02 09:35
Jag stjäl Din idé. Dock - har för mig att temat "döden i joggingspåret" redan är satt på pränt.  

2012-07-02 10:24
Det är den defintivt, det handlar även om hur det ser ut runtomkring och vad det bor och arbetar för folk i grannskapet, det gäller att befolka det med lämpligt persongalleri osv - och det har jag än så länge inte en aning om, om någonsin.  

2012-07-02 10:47
Lingeling - om vi skulle utgå från detta formidabla forums frodiga persongalleri - vem borde få bli skurken i en framtida succéthriller?Smiley  

2012-07-02 10:52
Jag misstänker att jag vet vem många skulle rösta på, men jag väljer att inte uttala mig i den frågan Smiley  

2012-07-02 10:56
Lingeling, redan anar jag vem Du åsyftar.
Att Du inte vet hut!Smiley

2012-07-02 15:28
Hmm, http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Marathon_(film)  

2012-07-02 15:49
Tack Christer!
Då är det ju bara att planka manuset och åstadkomma ett ännu bättre maratonmord. Merparten av skrivarjobbet är gjort!

2012-07-02 15:53
Japp, av Sjövall-Wahlöö  

2012-07-02 15:55
Sämre förebilder kan ha!
Har börjat skissa på manus. Redan i kapitel tre är nästan alla figurer, som jag kastade in i kapitel ett (dryga dussinet) avverkade genom ond, bråd död. Törs jag redan kasta in ytterligare något dussin namn för läsarna att hålla rätt på?
Försöker skildra personerna så levande som möjligt. Ja, döda också för den delen.Smiley

2012-07-02 18:03
Jag kan tänka mig en komplott för att vålla osämja mellan konditionsidrottarna, mellan löparna och cyklisterna och tvinga triatlonfolket att VÄLJA, givetvis anstiftad i det fördolda av styrketränarna .... bwahahaha
Vad gäller skurkar så ska givetvis alla tro att den som framstår som skurk är en skurk ända tills det visar sig att h*n bara är missförstådd och det är någon helt annan, antingen helt otroligt charmig eller någon som hela tiden glider förbi i utkanten på ett hjälpsamt sätt.

2012-07-02 18:37
Precis Lingling. Vad tror Du om att låta kriminalgåtans lösning bli att författaren är boven? Eller varför inte läsaren?Smiley  

2012-07-03 00:46
Läsaren vore definitivt originellt.

2012-07-03 10:52
Bättre det än att mörda läsaren iaf!  

2012-07-03 12:35
Du har hittat ett helt nytt grepp Christer! Jättehäftigt!
Dock vid lite eftertanke - nog så svårt att effektuera. Särskilt vid större upplagor. Tveksamt om förlaget ställer upp på denna lilla praktiska detalj.Smiley

2012-07-03 15:14
Förlagschefen är mördaren!  

2012-07-03 19:16
Javisst Christer, hans jobb blir att fixa en ond, bråd och braskande död, åt alla som köpt och läst boken. Men håll detta hemligt är Du hygglig. Annars vill ingen köpa min bestsellerdeckare.Smiley  

2012-07-03 20:31