|
Hej!
Jag har drabbats av smärta i vänstra axeln, det har varit så i en vecka snart och var som värst dag 2 då det var riktigt illa men är fortfarande mycket öm där. Var inget speciellt som hände som startade smärtan jag bara märkte en dag att det gjorde ont!
Det gör ont i baksida övre rygg och ut mot sidan av överarmen (mellan biceps och triceps) Bilden visar var:

Det gör ont när jag sträcker ut armen framåt. Typ som när man ska ge något till någon. Men mest smärta kommer när jag håller överarmen rakt ut åt sidan och underarmen i nittio grader rakt fram och sedan vrider överarmen så underarmen pekar rakt upp. Aj!!!
Vad kan det vara?
Jag har kört styrketräning ungefär tre dagar i veckan dag nu i vår och den kör jag hemma i badrummet med två hantlar. Bla kör jag military press samt chestflies liggandes på backen. Kan det vara det som har orsakat det?
Min sjukgymnast som jag brukar gå till har semester nu, annars skulle jag gå till honom.
Alla hjälp uppskattas mycket!
/Jens
|
|
|
|

2012-06-15 11:25
|
|
|
Infraspinatus.
Sedan är det som vanligt inte intressant vad som är skadat utan varför
|
|
|
|

2012-06-15 11:33
|
|
|
Tack för svar! Dock är jag osäker på om det är den muskeln. Den utför säkert den rörelsen som orsakar smärtan men det är inte den jag har ont i utan smärtan sitter mer på "armsidan" av axeln. Inte så mycket på "ryggsidan". Smärtan börjar någonstans vid axel "kulan" och går ut ner i armen mellan biceps och triceps.
Jag har en pull up stång som jag gör pull ups i, kan den ha orsakat smärtan? Jag har som sagt kört ett styrketräningspass ungefär tre ggr i veckan sedan januari. Bla pull ups 9x3, military press 10x3, flies 10x3. Alla dessa anstränger väl axeln.
Det är det jag kan komma på, annars vet jag inte vad som kan ha orsakat det...
Hur rehabiliterar man det? Är det vila som gäller?
|
|
|
|

2012-06-15 13:43
|
|
|
Här har du en sida om impingement, som jag tycker verkar stämma in på det du beskriver.
http://impingement.nu/
Hoppas att det löser sig.
|
|
|
|

2012-06-15 17:18
|
|
|
De fäster på armen.
|
|
|
|

2012-06-15 19:34
|
|
|
Tack Jörgen! Tack så mycket för länken! Det låter precis som det jag har!
Jessica: Googlade på infraspinatus men såg inte att den fäste på armen, tack för förtydligande. Det måste vara den då!
Efter att ha läst länken så förstår jag att det måste ha varit min styrketräning som gjort det. Jag har säkert överbelastat min infraspinatus med mina flies och mililtary presses. Har kört väldigt tungt på dessa övningar. Ska börja köra på gym till hösten, då ska jag köra bänkpress istället och köra extremt lätt på military pressen.
Det som är positivt är att det stod att det oftast självläker om man tar det lugnt i några veckor. Känns bra! Hoppas bara det inte tar allt för lång tid. Får lägga in lite träning av rotatorcuffarna i min träning sen när jag blir besvärsfri så det inte kommer tillbaka.
Tack för all hjälp hör ni! /Jens
|
|
|
|

2012-06-16 01:45
|
|
|
Nä, du har fått en tendinit i den för att din hållning är lite krum och du har fått en viss innårotation i axelleden dagligdags. Rotation i axelleden kan upptäckas genom tummarnas läge gentemot kroppen (eftersom armen "bara" är ett långt rör som hänger från axelleden)
|
|
|
|

2012-06-16 04:49
|
|
|
Du verkar kunnig du Jessica! Krum hållning har jag haft så länge jag kan minnas...får tänka på att ha en stoltare hållning då. Skulle jag må bra av, inte bara rehabmässigt! Än en gång, tack så mycket!
|
|
|
|

2012-06-16 14:22
|
|
|
Du måste testa [ borttagen länk av Olle/Admin ] nya hälso plåster, har själv skapat en tråd om detta Med vänliga hälsningar
|
|
|
|

2012-07-02 16:23
|
|
|
Vilken idiot!
|
|
|