Triathlon

Berätta om er Triathlondebut!

Hej hej! Smiley

Jag har precis börjat intressera mig för triathlon och har bestämt mig för att köra i Hallsta nästa år (det lutar åt lång motionsdistans, dvs 750 m simning, 40 km cykel och 10 km löpning). Så nu lusläser jag allt som har med triathlon att göra Smiley

Har dessutom precis beställt min första våtdräkt (en Ocra från Wiggle) så jag ska få lite mer flyt i simningen.

Tidigare träningserfarenhet (eller ja, det jag har tränat och tränar nu) är militärträning, löpning och ren styrketräning. Förut körde jag även spinning, jympa och indoor walking på Friskis. Men aldrig cykel liksom...

Har simmat en del bröstsim i lugnt pensionärstempo några gånger på vilodagar bara för att stilla min rastlöshet också ;-) Men inte frisim som är det jag övar på nu.

Ska bli superspännande att testa på den här nya träningsformen och jag är jättepepp på detta :-D

Vill inte ni berätta lite om hur ni startade och vad ni hade för erfarenhet innan? Smiley

2012-06-14 13:15
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=94866  

2012-06-14 13:37
Jag är en nybörjare i år. Bestämt mig att köra klassiker och IM 2014 för en sorts 40 års kris.

Har tävlings simmat sedan jag var 6år med 10 år uppehåll 96-06. Våtdräkt köpte jag i 2007 för Vansbro och har nu simmat varje år sedan. Jag träna simning ca 5.5 timmar eller ca 15,000m/vecka.

Hade letat efter en cykel i drygt två år med en budget av max 6000. Hittade aldrig något. Men förra året jobbade jag 150 timmer ö-tid och kunde höja budget till 10,000. Hade tur och hittade in 2007 racer. Cykel saknade en del utrustning som jag köpte över vinter tex pedaler, skor och allt annat jag tyckte jag behövde även cykel kläder. Har redan cyklat 130mil på den under 2012.

Löpning gillar jag inte och har knappt sprungit 40km i år jämförde med de ca 346km jag har simmat. Men idag kan jag springa på 5:30/km och skulle gärna kunde klara 5km under 25min på en triatlon.

Min debut skulle har varit i Nässjö förra vecka en kort motions lopp 400-20-4 men pga kall vatten temp bli det en extra löp moment och mer som en duathlon, 2-20-4.

Ska prova en motion till nästa vecka i Lammhult sen är det 4 sprint under aug/sept i Jönköping, Kalmar, Karlshamn samt vår egna KM.

Att öka motivering för cykelträning kör jag tre motionslopp i år från 8-13mil. För att inte tappa något i simning ska jag simma Jönköping, Vansbro, Malmö, och Viderströmsimmat.

Förhoppningsvis börja jag 2013 med olympisk distans och avsluta sommar 2013 med en 1/2 IM då vet jag vad jag måste jobba vidare på under vinter 2013-14

Lycka till med din satsning

2012-06-14 13:48
Tack Erik! rolig läsning! :-D
Låter som du var nöjd iaf, även om det krånglade lite här och var Smiley

Det är just simningen jag är lite nojjig för, att simma fel/simma på någon eller så. Men det löser sig nog, man får ta det när det kommer och försöka fokusera på att ta sig runt bara...

2012-06-14 13:51
Rykno: Synd att det blev inställt pga vattnet :-/ Hoppas dom andra loppen körs iaf Smiley

Kul att det kan vara så olika. :-D Löpning är väl det jag sysslat mest med om man slår ut all träning jag ägnat mig åt dom senaste 1½-2 åren. Fast jag börjar tycka löpning är ganska tråkigt, i alla fall "ren" löpning när man bara springer. Jag vill att det ska hända saker! Tror jag blivit lite skadad av militärträningen där man liksom gör saker hela tiden. Var ett tag sen jag sprang längre distans (över 5 km), men får väl börja nu då.

2012-06-14 13:55
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=100515

Kommer att göra om det i år igen, nästa år tänkte jag kanske ägna mig lite mer åt triathlon och skippa andra grejer.

2012-06-14 13:57
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=100039

Jag säger som Arnold: I`ll be back Smiley

2012-06-14 14:24
Fredrik: Vilken bedrift att inte bryta redan i simningen. tummen upp för det! :-D

Så roligt att läsa era erfarenheter! Man blir ju bara mer och mer sugen Smiley Min kompis tror inte jag klarar långa distansen, men jag har gett mig tusan på att iaf försöka. ;-)

2012-06-14 14:27
Camilla: Bra jobbat! :-D Tur att du inte slog dig alltför mycket i vurpan där. Måste vara ännu jobbigare att köra terräng-triathlon än vanlig. Imponerande :)

Satsar också på under 3 timmar, det tycker jag att jag booorde klara om jag inte simamr vilse ;-) Smiley

2012-06-14 14:30
blogg-inlägg om min premiär:
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=37884

Här ligger lite mera tävlingsberättelse om helheten:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=4115146

och de tre delmomenten:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=4622570
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=4622300
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=4622843

2012-06-14 14:39
Min debut: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=100570

I år är det premiären av AXA Malmö Triathlon som står på agendan, har haft en del strul med löprelaterade skador i år dock så jag hoppas på att det ska vara löst till dess. Jag har varit katastrofalt dålig på att träna simning och cykling men har börjat snäppa upp det lite mer nu.

2012-06-14 15:01
Vilka kämpar ni är :-D Kul att läsa! Jag får ju för mig att alla som kör triathlon är superdupervältränade och skillade till tusen. Kul att höra hur ni klarade saker som kanske inte gick enligt planen Smiley

2012-06-14 15:22
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=15213402

I å blir det HIM debut i Sala - fick mer smak alltså Smiley
Lycka till!

2012-06-14 15:58
Tack Irina!

Jag hade sprungit två halvmaror innan och höll på med tjejklassikern förra året. Min bror hade snackat om Lidingö triathlon och att det var en familjär stämning där så efter simningen i Vanbro kände jag att jag vågade testa.

Våga testa och låt det ta tid, nästa gång kan du börja fundera över tiderna vid bytena och energi under loppet. Det är så kul med triathlon och det är det inget som sagt till mig förut. Det tog längre tid än mina båda HM men jag var inte lika slut efteråt men minst lika glad Smiley

Lycka till med dina planer Smiley

2012-06-14 16:15
Vad kul att läsa om allas premiärer.

Här är min debut som jag antagligen postat i varenda tråd jag kan nu... Smiley

http://jonijogger.blogspot.se/2012/06/race-report-boras-triathlon.html

2012-06-14 22:05
http://mellanklass.blogspot.se/2010/11/stockholm-triathlon-2010-08-29.html

Mersmak! Olympiskt förra året. Olympiskt och HIM i år och HIM och IM nästa år :)

2012-06-14 22:18
Nu kanske jag är lite OT (men det kanske man får vara i sina egna trådar? Smiley ) har någon av er anlitat en PT inför triathlon? eller hur har ni liksom vetat hur ni skulle träna?  

2012-06-14 22:32
Jag började med Triathlon för att jag kände att löpning gav för ensidig belastning/slitning på min kropp. Åsså ville jag lära mig frisim.

Första tävlingen var en sprint i Axa Stockholm 2009. 2010 blev det ingenting pga bruten nyckelben i en cykelvurpa

Förra året körde jag IM Kalmar & Olympisk i Stockholm.

En stor utmaning inför triathlon var just träningsupplägget. Löpträning klarade jag själv men triathlon kände jag var för mycket för mig. Så jag anlitade en coach, Pasi Salonen, som har varit till stor hjälp och nytta för mig. Utan honom hade jag definitivt inte varit där jag är idag Smiley Det finns många olika coachupplägg, det gäller att fundera över vad just du behöver och köra det.

2012-06-14 22:42
Än så länge är det för mig den perfekta anledningen att göra lite vad jag har lust med, simma ibland, cykla när det passar, springa när jag har lust. Jag har aldrig gillat att hålla på med bara en sak länge. Skulle jag gå in för det mer skulle jag nog söka upp en klubb, funderar på det inför nästa år.  

2012-06-14 22:47
Jag har min lillebror som PT, han dyker nog upp i din tråd snart Smiley  

2012-06-14 23:24
Jag har haft ett ganska långsiktigt mål med att gå ner i vikt och för att enklare kunna göra det så har jag ett antal utmaningar på vägen som jag ska klara av.
Förra året var det att springa marathon, i år är det HIM och nästa år är det IM som gäller. Anledningen till att jag valde triathlon som "sista" mål är att jag anser det vara bland den tuffaste endagarsutmaning man kan göra.

Jag är dels med i Triathlon Väst där jag får otroligt mycket hjälp med träning och motivation och jag har anlitat Oscar Olsson som PT.
http://www.o2tri.se/ (ni kan läsa lite om mig under "projekt"Smiley

Oscar hjälpte mig först med simningen och nu har han hjälpt mig med kostupplägg, träningsupplägg och ungefär allt annat som man kan tänka sig att en nybörjartriathlet behöver.
Hans hjälp är värd otroligt mycket för mig.

2012-06-15 04:39
Jag var helt otränad (kunde jogga 200 meter i promenadfart) efter andra barnet och kunde så småningom springa fem kilometer långsamt. För att motivera mig att hålla igång träningen anmälde jag mig till Kalmar sprint förra året. Det var motiverande kan jag säga!

"Nej, jag känner inte riktigt för att springa idag... Öööh vänta nu, jag ska alltså stå på startlinjen i Kalmar i sommar?! Bland alla de där vältränade triathleterna... Då vill jag inte känna att jag tränat för dåligt!"

Målet blev att klara tävlingen på 1:45 och ffa att springa alla fem kilometrarna. Det klarade jag och fick till och med lite bättre tid än jag trott, 1:39.

Jag har ingen coach, men det kan säkert vara kul. Norrköping triathlon är jag med i såklart, man vill ju stötta klubben nu när det äntligen finns en. Halkade visst in i styrelsen också. Skoj! Passar mig bra särskilt i år då jag inte kan träna pga graviditet. Jag har inte tränat så mycket med klubben än eftersom jag bor lite olägligt och är på lite lägre nivå än de andra, dessutom trivs jag med att träna ensam.

2012-06-15 09:55
Ingen PT för mig heller.....springer ju maror nuförtiden & har cyklat VR så det var bara att köra olika grenar - simning har jag jobbat på en hel del nu...
många bra tips från Funbeat vänner så det har gått bra hittills...tycker det är skönt att kunna växla träningen.

har kört gena pass där spurngit längre pass typ 17-26 km sne simmat dirket efter 1-2 km... gått bra.
Har testat olika pass fär att se hur kroppen svarar.
men nu inför HIM skadet fokuseras på cykling ( enl råd från en av Funbeat vänner) sen en del simning i OW, och så klart löpning ( mest dirket efter cykling).

LYCKA TILL - det är KUL!
jag ser fram emot HIM redan :)

2012-06-15 10:09
Halloj,

Lite info om mig. Tränade ishockey i 20 år. Blev sedan student och tung runt magen efter studietiden. Genomförde en klassiker 2006. Sthlm Maran 2008. Slutade träna och åt upp mig igen under 2 år. Började jogga för att ta mig igenom en halv mara. Fick en ide att testa triathlon efter det loppet och nu har vi tagit oss till nutid.

Körde min debut i Sundsvall den 8/6 i år. Olympisk dist.

Tror det var 14 grader i vattnet så det var lite frostigt. Gjorde ett taktiskt drag att hoppa i 4-5 min innan starten och ta in lite vatten i våtdräkten och bli kall om händer och fötter. Gick sedan upp på land och hoppade runt lite så att jag fick tillbaka känsel i händer och fötter, även vattnet i dräkten blev varmt. Det blev en enorm skillnad andra gången jag hoppade i då jag knappt registrerade det kalla vattnet. Var nog lite adrenalin inför starten med. Starten gick och alla började veva på med armarna. Lag mig en bit till höger för att inte vara i vägen. Hittade ganska snabbt ett bra flyt och då var det bara navigeringen som skulle lösas. Insåg snabbt att jag simmar ganska mycket till vänster så det blev lite vingligt i början men fick till det till slut. Kände sig som en riktig fylla när man skulle upp ur vattnet, men man slapp baksmällan.

T1 går definitivt att fila på. Tog hela 4 min då jag inte var van att ta av våtdräkten och fick dojorna fulla med gräs och sand. Ska träna och fixa det bättre nästa gång.

Cykel banan var ordentligt kuperad med mina mått mätt, fans typ ingen sträcka som var helt platt. Det var upp och ner hela tiden men jag hittade tempo och höll det. Hade lite koll bakåt för att se så jag inte var i vägen för någon. Blev inte omkörd av någon och det rullade på så att jag glömde hur långt varven var och hur många varv vi skulle köra. Slutade med att när jag kört 3 st. så stannade jag till vid en funktionär vid växlingsområdet och frågade om det var 3 el. 4 varv vi skulle köra. Han och publiken som stod där började skratta. Det visade sig att jag var klar och kunde svänga in för växling.

T2 gick lite bättre men det finns tid att ta där med.

Löpningen var meningen att det skulle vara lätt terräng på hård grusstig. Det hade varit en skogstraktor där och gjort om banan till lite jobbigare terräng. Hittade ett skönt tempo igen och rullade på de 3 varven.

Hade som mål att komma i mål att ta mig runt utan att känna som att det var det värsta jag gjort, men ändå under 3h.
Simning = 28:33
T1 = 3:38.
Cykling = 1:15:01.
T2 = 1:22.
Löpning = 48:33.
Totaltid = 2:37:07

Jag är väldigt nöjd med min debut och nära och kära tyckte att jag såg oförskämt pigg ut efter målgång. Nästa gång ska det gå snabbare.!!

//Erik

2012-06-15 16:44
Kul att läsa om allas debuter. För mej och vår yngste (10 år) debuterar i Säter den 29 juni. Lite nervös börjar jag känna mej, både för att jag vill orka köra hela vägen (vara utanför min bekvämlighetszon) och för växlingar, springa fel. Tävlar i motionsklass, går det bra, ställer jag upp i tävlingsklass nästa gång, förmodligen Jönköping.  

2012-06-18 10:08
@Erik,
ett tips är att ha med en handduk (eller liknande) att stå på under T1. Då slipper du allt skräp som annars fastnar på blöta fötter.

ett annat tips är att börja ta av våtdräkten direkt efter att du kommit upp ur vattnet. Ta ur armar och dra ner överkroppen (kosntig svenska men du förstår säkert vad jag menar) och spring med den så till växlingsplatsen. Det är lättare att få av våtdräkten ju mer vatten som finns kvar i dräkten/mellanrummet. En del tar av hela dräkten direkt efter de kommit upp ur vattnet.

2012-06-18 10:18
Lycka till Marie-Lousie! :-D

Jag tänkte köra enligt Leifs råd, med att ha handduk och hasa ner våtdräkt, sen läste jag om att ha vaselin nere vid anklarna också för att lättare få av våtdräkten. Borde få min våtdräkt närsom Smiley (Köpt en ocra, efter massa positiva utlåtanden på forumet!) så får jag öva lite av/påklädning också.

Sen en cykeltröja med dragkedja hela vägen att ha när jag cyklar/springer om det är lite småkallt (ska ha en triathlondräkt under våtdräkten).

2012-06-18 15:04
Ett litet tips till: Killar som springer långa lopp glömmer bara en gång att tejpa bröstvårtorna. Samma gäller vid simning med våtdräkt, men vid halsen/nacken. Nötandet/skavet mellan dräkten och huden kan ge rejält svidande skavsår. Kör med lite vaselin eller "Bodyglide" eller annan vattenbeständig "smörja" för att slippa skavsåren/irritationen.  

2012-06-18 15:23
Tack för tipset Leif!!

Någon förresten som vet hur banan brukar vara uppbyggd i Hallsta? 10 km löpning på slutet, är det en kortare bana man kör flera varv då?

2012-06-18 15:32
jepp vaselin på nacken är REKOMMENDERAd.. glömde det för dryg en vecka sen på OW sim och oops 30mins sim gave fin skavsår! Smiley  

2012-06-18 22:29
Jag hade inte hört talas om det vid min första järnman - så jag hade ett snyggt sår i nacken några veckor efteråt!  

2012-06-18 22:32
Bodyglide är inte bara bra till skav relaterat till våtdräkt. Den funkar också bra för att undvika skoskav när man springer utan strumpor.

Irina jätte kul att du vill testa triathlon! Vill bara göra dig uppmärksam på att det ev. inte blir någon tävling i Hallsta nästa år (källa Vikners blogg). Med andra ord: var mentalt inställd på att ev. köra någon annan tävling.

2012-06-19 08:27
Nooo! :-O

Jaja, i såna fall får jag köra någon annan tävling. Verkade ju finnas en del. Får hålla tumamrna att det blir ändå (är ju bara 15 minuter bort från mig).

2012-06-19 08:30
På min debut isåg jag hur ovan jag var vid att springa i grunt vatten. Att springa i grunt vatten med kramp i ena vaden o samtidigt börja ta av sig en våtdräkt var riktigt trixigt. Min sambo trodde jag höll på att få hjärtattack eftersom jag vinglade o flaxade så mycket ...  

2012-06-19 09:12
Bodyglide är som sagt bra till det mesta när man vill undvika skavsår och hudirritationer. Någon som fått svidande rodnader mellan låren av de första vårpassen i löparshortsen? Någon som fått skavsår på överarmen, av linne eller vattenrygga? Någon som fått skavsår i grenen av cykling, trots nono kalsing? Bodyglide fixar biffen! Och det sitter kvar länge!

Jag har inget ekonomiskt intresse eller annan vinning av försäljning av Bodyglide. Endast goda erfarenheter vid egen användning Smiley

2012-06-19 10:18
är Bodyglide bättre än Vaselin?

2012-06-19 10:44
Min personliga erfarenhet är att Bodyglide sitter kvar längre än Försvarets hudsalva och Vaselin. För kortare distanser eller träningspass fungerar alla alldeles utmärkt för mig. För IM använder jag själv Bodyglide.  

2012-06-19 11:42
ok tackar..

2012-06-19 12:33
Kletar man för mycket petroliumbaserat smörjmedel (typ vaselin) på våtdräkten och sedan måste göra in lagning kan det bli problem med att få limmet att fästa bra. Då är det bättre att använda ett som går att tvätta bort, typ försvarets hudsalva.  

2012-06-20 07:55
Vilka ställen på kroppen smörjer ni in med vaselin/bodyglide/hudsalva?

2012-06-20 10:09
IM är ju kanske en grej för sig eftersom det är så långt och jag har inte erfarenhet av det, men rent allmänt skulle jag inte hålla på att smörja med en massa grejer om jag inte vet med mig att jag får problem. Testa utan, märker man att man får problem någonstans under träning, smörj in där.

Själv smörjer jag inte in ett skvatt. Jag fick lite irritation i nacken när jag simmade bröstsim hela vägen i Vansbro, annars ingenting. Och jag smörjer inte någonstans när jag springer eller cyklar heller.

2012-06-20 10:16
Simma man crawl/frisim med en våtdräkt kommer du få skavsår i nacken. Jag göra samma misstag varje vår. Hoppa över vaseline eftersom jag ska bara simma 20min att kolla vatten temp och få en sår ca 7-9cm lång.

Den vita/röda märke är inte bra. Den försvinner snabbt. Klovfer i gula burk fungera minst 90min.

Om dräkten sitter täjt kan det var bra att smörja axlar och triceps för att få på den rätt. Några smörja även vaderna för att ta av den snabbare

2012-06-20 10:40
Your mileage may vary.  

2012-06-20 10:50
Jag använder Bodyglide i nacken/halsen för att undvika skavsår av våtdräkten. Smörjer jag inte får jag alltid skavsår. Det har naturligtvis med våtdräkten att göra. Det är bara att testa på träning, resultatet är ju uppenbart.

Sen har jag Bodyglide längst in i ljumskarna. Samma sak där, smörjer jag inte får jag definitivt skavsår under 180km. Igen, testa själv, du ser ju vad som händer.

2012-06-20 10:57
Problemet med den jävla Cloverburken är att den är nästan omöjlig att få upp (speciellt då den är lite kladdig - Hur tänkte dom där?

"Här har vi en extremt hal produkt, då lägger vi det i en burk med hårt sittande lock som man behöver massor av friktion för att kunna öppna! Det blir roligt!"

2012-06-20 11:00
Så sant Christer! Men som en fördel Man behöver inte varma upp efteråt Smiley

2012-06-20 11:19
ska investera i bodyglide Smiley blir en hel del tränin nu på sommaren om tanten ska bli klar till Sala HIM.

2012-06-20 11:55
Okej, tack för svaren. Smiley

2012-06-20 12:03
Heja Tanten!  

2012-06-20 12:16
jepp tanten ska trixa & fixa träning för HIM men ikväll blir det reka OS bana ...
målet i Sala - ta mig runt på "snyggt sätt" Smiley en sak mindre att oroa mig för nu - skavsår! Smiley

synd att löplabbet i STinsen inte säljer Bodyglide beställa nog på nätet - orkar inte att ta mig in till stan!

2012-06-20 12:27