|
Är det någon som vet något om detta. Borde väl finnas observationer på stammar som ej hängt med i den del av världen där industrialiseringen ej producerat väl många hjälpmedel för att slippa använda benen till transport lite längre sträckor.
Vad jag läst så var det vanligast med att gå. Hela stammar flyttade ju förr på sig till bättre marker.
Var det kanske så att de sprang så fort de kunde oftast. De måste ju ha blivit jagade av andra djur som ville käka upp människodjuret.
Jagade människan ett annat djur så var det väl både och. Människodjuret är ju duktigt på att hushålla med krafter + intaga vätska lite lättare ( medburen ).
Någon som kan tipsa om youtube-klipp ej alltför styrda av de som filmat?
|
|
|
|

2012-06-13 20:23
|
|
|
Jäpp, det finns det. Nu hittar jag inte funbeat-tråden så jag kan inte tacka rätt person. Men det finns en 75 min lång film som jag gillar. Avslöjar inte så mycket teknik men den har andra poänger.
http://www.cultureunplugged.com/documentary/watch-online/play/2419/The-Great%...
Jag hoppas det kommer in andra klipp, jag kan inte få nog av sånt här!
|
|
|
|

2012-06-13 20:45
|
|
|
Tyvärr kom väl Youtube något senare än yngre stenåldern.
|
|
|
|

2012-06-13 20:54
|
|
|
http://www.liveleak.com/view?i=4c5_1278423453
|
|
|
|

2012-06-13 21:50
|
|
|
Wow, lite skillnad mot hur vi utnyttjar djur i stora industrier. Tänker framförallt på slutet i Christers film när jägaren känner in djurets smärta.
|
|
|
|

2012-06-13 22:21
|
|
|
Ja, det ger inget utrymme för masslakt av djur precis med det sättet att tänka!
|
|
|
|

2012-06-13 23:56
|
|
|
Stenåldern är bara 1000 generagtioner bort. De sprang säkert precis som folk gör nu, med skillnaden att de nog bara sprang när de var tvungna. Ser man till t ex Sverige fanns det ju dessutom väldigt lite öppen mark, så det var nog 99% stiglöpning eller ren skogsterräng.
|
|
|
|

2012-06-14 08:00
|
|
|
Som Anders skriver tror jag också. Det vore intressant att se rörliga bilder på små barn. Tror definitivt att de i alla tider sprungit av hjärtans lust. På alla möjliga vis.
PS. Har ännu ej sett den långa videon.
|
|
|
|

2012-06-14 08:51
|
|
|
Möjligen jagade man ren och säl här med lite annan teknik.
|
|
|
|

2012-06-14 18:32
|
|
|
Stenåldern i Sverige tog slut då bronsåldern började för 3500 år sedan. Alltså ca 140 generationer sedan. Men det gör ju att påståendet att vi inte ändrat ås så mycket sedan dess ännu mer sant.
|
|
|
|

2012-06-14 19:38
|
|
|
Sorry, blev en nolla för mycket ...
|
|
|
|

2012-06-14 23:58
|
|
|
Och stenåldern började för si sådär 100000 generationer sedan (med Lars P:s sätt att räkna). Hyfsat tidsspann ni generaliserar om..
|
|
|
|

2012-06-15 09:37
|
|
|
Jag är helt säker på att man på stenåldern sprang med en så kallad "mjuk hälrullning". Man hånskrattade/grät även åt de få som medveten försökte förändra/förbättra sitt löpsteg. Om någon på den tiden råkade springa barfota på hård underlag och påstod att det gick alldeles utmärkt så dömde man ut den personen totalt. Men det var förstås innan man berättade för honom hur många maraton-lopp man sprungit och hur snabbt man sprungit 397 meter 50 år tidigare.
|
|
|
|

2012-06-17 22:47
|
|
|
Jag liksom de flesta tror nog att de sprang efter eget skön. De hade ju inga vetenskapliga bevis att stödja sig på. Sedan gick de nog oftast.
500 meter på framfoten med ny optimal löpteknik kände de väl tyvärr inte till.  Tänk om de hade haft asfalt att springa på.
|
|
|
|

2012-06-18 07:05
|
|
|
Jag tror man skall akta sig för att generalisera. Det fanns många olika befolkningsgrupper i många olika biom. Om man tittar på dagens människor så har vi t.ex. rätt olika sammansättning av explosiva och uthålliga muskler. Det skulle nog inte vara så om det inte funnits ett behov långt tillbaka i tiden av just varierande egenskaper i olika situationer.
När man talar om "persistence hunting" så fanns det säkert samhällen som sysslade med det, medan det fanns andra där de inte alls gjorde det. Att springa snabbt på kortare sträckor var säkert fördelaktigt i vissa jaktsammanhang och kanske i krigssituationer. Annars skulle det inte vara en stor andel av människorna som har dominanta explosiva muskler.
Oftast har det nog varit rätt viktigt att spara på energi. Det märker man inte minst genom att vi är "programmerade" att inte anstränga oss om det inte behövs. Och då är gång en bättre metod att flytta sig än att springa. Men det duger ju inte i alla situationer.
Vad gäller löpsteg är det svårt att veta. Men med största sannolikhet hade de inte dämpning under hälarna. Jag tror det måste innebära att de inte springer med rullande fotsteg på hårt underlag. Däremot går det bra att landa på hälen i mjukt underlag, och jag tror att kroppen snabbt anpassar sig. I alla fall märker jag det tydligt på mig själv. Om jag springer med skor utan dämpning och kommer in på en gräsmatta så försvinner framfotasteget direkt.
|
|
|
|

2012-06-18 08:55
|
|
|
Persistance hunting funkar bara i riktigt varma klimat. Inuiterna nappade inte på det...
|
|
|
|

2012-06-18 15:13
|
|
|
Nää, ansträngning i kyla är en annan grej än i tropikerna. Inte nog med att det är löjligt förnedrande att försöka kuta ifatt en ren i fjällterräng oavsett ev snö, det är dessutom riktigt riktigt opraktiskt att vara genomsvettig i kyla. Däremot är det ju ganska lätt att fånga in dem på olika sätt.
Pygméer jagar ju inte heller med förföljelsejakt vad jag vet, men ofta med nät.
|
|
|
|

2012-06-18 16:02
|
|
|
Renar? Sälar då. Inte vindsnabba precis. Är inte sälar en basföda för inuiter?
|
|
|
|

2012-06-18 16:31
|
|
|
Jo, men dom springer inte ifatt dom och tröttar ut dom tills dom ligger och flämtar (vilket persistance hunting betyder)
|
|
|
|

2012-06-18 16:50
|
|
|
Inga kommentarer på att han faktiskt hade skor på sig? (Alltså han i filmen, inte nån på stenåldern.)
|
|
|
|

2012-06-18 17:05
|
|
|
Kan det inte tänkas att man började tillverka mockasiner ungefär samtidigt som man började tillverka kläder?
|
|
|
|

2012-06-18 17:23
|
|
|
I den film jag länkade till ser man ju tydligt i ultrarapid hur han sätter ner främre delen av vänsterfoten först men hälen/hela högerfoten... Kan bero på terrängen just där eller nåt annat...
Att han har skor tyder väl på att han har råd att ha skor/han har fått dom av nån.
|
|
|
|

2012-06-18 17:52
|
|
|
Christer. Filmade de mig? Skulle tro att väldigt många likt mig nuddar marken med lilltån. Men vi landar på hälen.
Försök ställa er lutandes mot en vägg. Försök 1 = Framfota. Försök 2 = Hälen.
Har alltid trott att våra hälar tål mer. Har jag fel nu igen.
OBSERVERA ATT JAG GILLAT BARFOTA GENOM LIVET. Nu kommer väl Christer S. eller annan att skriva: SKRYT.
Vill ni att jag skall ljuga?
|
|
|
|

2012-06-18 18:01
|
|
|
Ötzi hade väl skor på fossingarna? Läder o hö är ju en variant samerna kört in i vår tid
|
|
|
|

2012-06-18 18:02
|
|
|
Försök 3: Hoppa upp och ner 10cm på hälarna. Försök 4: Hoppa upp och ner 10cm på främre tramdynorna.
Försök 99: Tänk först - tala sen.
|
|
|
|

2012-06-18 22:36
|
|
|
Men Christer, om jag tar en hammare och bankar på min häl tål den mer än om jag bankar på främre delen av min fot. Betyder inte det att det är bättre att landa på hälen när jag springer?
OBSERVERA ATT JAG GILLAT HÄLEN GENOM LIVET
|
|
|
|

2012-06-18 22:56
|
|
|
Om jag ska sparka in en dörr använder jag hälen. Ger klart störst impuls. Framfoten funkar inte så bra, den bara fjädrar...
I the Great Dance, under den andra framgångsrika jakten, finns det ganska bra filmsekvenser där man kan se "Karoha the runner" springa barfota. Ganska tydlig framfotslandning..
När Attenboroughs filmteam är på besök springer Karoha i ett par gympaskor och verkar då landa lite mer på hälen, speciellt med högerfoten
|
|
|
|

2012-06-19 00:00
|
|
|
Linus: Om du gillar hälen ska du inte banka på den med en hammare!
|
|
|
|

2012-06-19 00:55
|
|
|
Ledsen att vrida runt den här kniven ännu ett varv i öppet sår men den här länken är intressant läsning i sej (jippi, religöst folk!) men innehåller också ett par rader om "persistance hunting" och barfotalöpning.
http://www.smithsonianmag.com/history-archaeology/For-40-Years-This-Russian-F...
|
|
|
|

2013-01-30 12:41
|
|
|
Tack Peter.  Fick tårar i massor. Vilken historia.
|
|
|
|

2013-01-30 13:05
|
|
|
Håller med - vilken historia!
Undrar om Hollywood är underrättade?
|
|
|
|

2013-01-30 13:58
|
|
|
Tomas, lite film finns här http://www.youtube.com/results?search_query=lost+in+the+taiga
|
|
|
|

2013-01-30 14:12
|
|
|
och en uppföljning som gör mej lite illa berörd http://www.byzcath.org/forums/ubbthreads.php/topics/363063/Appeal%20from%20Ag...
|
|
|
|

2013-01-30 14:13
|
|
|
Hmm? här poppar en gammal tråd upp. Jag spenderade 30 sek på att skumma igenom de här senaste inläggen och fattar nada. Nån som kan förklara den röda tråden i det här? Stenålder - Ryskt 30-tal - taiga - löpsteg - näverstövlar - älguttröttningsjakt - barfotasnöpulsning - vävstol?
Vad jag dock fattade och imponerades av var att de sprang ultradistanser i 40 år utan Resorb - otänkbart för dagens Funbeatare.
|
|
|
|

2013-01-30 15:45
|
|
|
Röd tråd? Är du medveten om att du är på Funbeat?
|
|
|
|

2013-01-30 15:46
|
|
|
Otrolig historia om Ryssarna. Vilka livsöden det finns.
|
|
|
|

2013-01-30 21:54
|
|
|
Slutsatsen jag drar är väl mest att religion kan få folk att göra sjukt sorgliga saker med sina familjer ...
|
|
|
|

2013-01-31 03:35
|
|
|
Saxat från Fark.com: "Dragging your family 150 miles into the Siberian outback to live cut off from society, in near-fathom conditions with no salt and not much more than birch bark and potatoes for decades is not normal... but on religion, it is.
Religion: Not even once"
|
|
|
|

2013-01-31 06:56
|
|
|
I princip håller jag med om det där med religionens sagolika förmåga att få folk att göra vansinniga saker.
Man kan ju i och för sig också formulera det som att religionsförföljelser kan få folk att göra desperata saker. Ser man sina trosfränder slaktas till höger och vänster blir det plötsligt ganska rationellt att springa till skogs. Sedan krävs det en hyggligt stark övertygelse om belöning i livet efter döden för att de därpå följande uppoffringarna ska gå att uthärda.
Personligen tror jag att det just nu pågående livet är det enda vi har att jobba med, och då känns det en smula bortkastat att sitta ensam och frysa i en hydda i Sibirien i 75 år, men facit får man ju inte förrän på den yttersta dagen...
|
|
|
|

2013-01-31 14:03
|
|
|
Ett gammalt ordspråk säger: "Vi lever så lite och sedan är vi döda så förbaskat länge."
Tillhör dessa som tänker leva maximalt den korta tid jag har här på jorden. Så springa och gömma mig finner jag ej vara en bra väg.
Likafullt imponeras jag av de som väljer "eremitliv".
|
|
|
|

2013-01-31 14:50
|
|
|
Eremiten skulle nog tyckt det var vansinne att sitta o trängas med hundratusentals andra människor på små ytor, isär då man ju ofta blir störd av att ha nån helt tätt på (typ spårvagn/buss/ica-kö, you name it)...
|
|
|
|

2013-01-31 14:56
|
|
|
En dag ska vi alla dö, men alla andra dagar ska vi det inte.
Det gäller att leva i nuet och att hålla sig i nuet är förbaskat mycket lättare om man springer barfota tycker jag :)
|
|
|
|

2013-01-31 15:22
|
|
|
Jag tror faktiskt inte att de var så olyckliga, snarare tvärtom. Hårt och slitsamt, ja, men det verkar som om de fann andra värden i livet. Dock inget val jag skulle göra. Jag håller med om att leva i nuet och göra det bästa av det vi har. Det ska jag göra ännu mer så fort jag lyckas få iväg ungarna på egna vingar snart
|
|
|
|

2013-01-31 23:14
|
|
|
Det finns indikationer på att stenåldersfolket la rätt lite tid på att skaffa mat för dagen. Resten kunde de använda till fritt förfogande.
Det är därför det är en gåta varför man började med jordbruk. Det kräver mycket mer arbete (i alla fall för bonden).
På Göteborgs filmfestival finns det en film om en kvinna som tillbringade tid med urinvånare någonstans jag glömt (Sydamerika?). Jag tror hon sa att de lägger två timmar om dagen på att skaffa mat, och resten används till socialt umgänge.
|
|
|
|

2013-02-01 13:20
|
|
|
>Det är därför det är en gåta varför man började med jordbruk
Fast bosättning! Utsädet springer inte iväg
|
|
|
|

2013-02-01 14:18
|
|
|
Lars, precis. Har sett andra siffor från andra håll som ligger på 2-3 tim/dag. Befolkningstillväxt, klimatförändringar och utrotning av byten i närmiljönär sånt jag hört om som förklaring.
Som Allan Savory hävdar påverkade utrotandet av de stora gräsätarna många områden (http://vimeo.com/8239427). Istället för bra mijlö och massor med lättfångat kött, blev det torrt och nästan bytestomt. Det kan vara en faktor
|
|
|
|

2013-02-01 15:00
|
|
|
Historien är full av sådana gåtor. Ta bara en sådan sak som att folk de senaste 100 åren fått för sig att helt frivilligt springa långa sträckor utan att det handlar om att skaffa mat eller att få betalt för det. Framtida historiker kommer inte att kunna förklara det på annat sätt än som en religiös masspsykos och ett mycket mörkt kapitel i annalerna.
|
|
|
|

2013-02-01 15:39
|
|
|
Överätning och massbilism är långt sjukare grejer om du frågar mig..
|
|
|
|

2013-02-01 15:55
|
|
|
Fåfänga som drivkraft kan knappast överskattas i djurvärlden. Homo Sapiens är i det perspektivet väldigt typisk ...
|
|
|
|

2013-02-01 17:25
|
|
|
Blanda inte in spanjorerna nu...
|
|
|