|
För ett tag sedan när jag var ute och cyklade, sol och vacker väder så smällde det in diverse insekter i min hjälm och även i glasögonen, som jag var glad att jag hade på. Jag cyklar så gott som aldrig utan glasögon efter att ha fått en fluga i ögat en gång när jag cyklade, och för ett ögonblick var nästan blind. På samma cykletur mötte jag en hel del cyklister utan glasögon, tydligen inte bekymrade för att få ngt i ögat, men jag undrar alltså: Använder ni alltid glasögon när ni cyklar? När och varför/varför inte?
|
|
|
|

2012-06-13 13:18
|
|
|
Ja. Alltid. Det är tråkigt med grus i ögonen.
|
|
|
|

2012-06-13 13:19
|
|
|
Alltid på racern och mountainbiken för att slippa vind, regn, insekter, grus och annat som far omkring.
På tantcykeln på väg till jobbet har jag dem mest vid den typ av väderlek som oftast tarvar solglasögon.
|
|
|
|

2012-06-13 13:23
|
|
|
Alltid glasögon. Att få en humla eller annan större insekt i ögat i 60 knyck gör faktiskt ont.
|
|
|
|

2012-06-13 13:23
|
|
|
Oftast men inte alltid, beror lite på väder, vind...men vättern i helgen blir det glasögon på. =)
|
|
|
|

2012-06-13 13:24
|
|
|
Alltid med glasögon - annars tar polisen mig. Kan verkligen rekommendera sportglasögon, vanliga glasögon genererar en hel del virvlar, speciellt när man cyklar fort (i nedförsbackar cyklar alla fort).
|
|
|
|

2012-06-13 13:24
|
|
|
Jag tar inte av mig mina vanliga glasögon när jag sätter mig på cykeln. Ibland sysslar jag med cykling direkt efter simning (och därefter -- hör och häpna -- dessutom löpning), och då krånglar jag inte till det, utan tar risken. Å andra sidan blir det bara en halvtimmes cykling eller så de gångerna, så chansen att slippa insekter i ögat är hygglig.
|
|
|
|

2012-06-13 13:41
|
|
|
Inte när jag cyklar till jobbet, men alltid annars. Bara vinddraget kan vara ganska besvärande i längden på landsväg.
|
|
|
|

2012-06-13 13:44
|
|
|
Alltid på racern. Nästan alltid på transporthojen.
|
|
|
|

2012-06-13 14:04
|
|
|
Alltid. Det spelar ingen roll vilken cykel, vilket underlag eller i vilken form cyklingen utförs (träning eller pendling alltså). Beroende på väderlek byter jag glas i bågarna.
|
|
|
|

2012-06-13 15:25
|
|
|
Alltför sällan. Linserna skyddar lite, men framför allt blir jag lat eftersom det på vår o försommar är nästan insektsfritt o jag oftast cyklar ensam. Ligger man i klunga kommer det ju ofta grus, o senare på sommaren finns det svärmar med fjädermygg som nästan förblindar den som råkar sticka in huvudet. Annars gillar jag i princip att inte ha färgade glas utan kunna känan vind o naturlig färg.
|
|
|
|

2012-06-13 15:27
|
|
|
Alltid. Jag har så fula påsar under ögonen. Jag är mycket snyggare med glasögon.
|
|
|
|

2012-06-13 15:30
|
|
|
Alltid på racer, tempohoj och pendlingshoj (MTB). I första hand eftersom mina ögon är så förb-t vindkänsliga och sprutar ur sig tårar så jag inget ser vid minsta vinddrag. Vid cykling till affären på min gamla 80-talscykel brukar jag dock lämna sportglasögonen hemma, men det händer förstås att jag bär solglasögon om det är sånt väder.
|
|
|
|

2012-06-13 16:40
|
|
|
Så gott som aldrig. De gånger jag testat tycker jag det har varit obekvämt. Cyklar aldrig i grupp så det där med stänkande grus har jag inte upplevt. Insekter då? Ja, har väl kanske hänt några gånger per tusen mil.
Cyklar väldigt sällan längre än en timme i taget.
Enda gången jag använder det är om det är kallt (typ under nollan), då tycker jag det skyddar mot vinddrag.
Mvh Marcus
(EDIT: Lade till lite)
|
|
|
|

2012-06-13 16:56
|
|
|
Alltid. Jag har bara en cykel, min racer, men skulle jag haft nåt annat skulle jag kanske cyklat sakta till affären utan.
|
|
|
|

2012-06-13 19:33
|
|
|
Alltid, skulle utgöra värsta trafikfaran annars! Men, tyvärr, med gamla terminalglasögon! Borde skaffa mig riktiga sportglasögon med slipning. Någon som har bra tips på slipningsbara sportglasögon som håller vinddraget borta? Helst ska de inte kosta en förmögenhet, men det kanske är nödvändigt... Kram, Jenny
|
|
|
|

2012-06-13 19:40
|
|
|
http://www.sportoptik.se/ har nämnts förr tror jag.
|
|
|
|

2012-06-13 21:01
|
|
|
Tack, Fredrik!  Butik i Stockholm dessutom! Kram, Jenny
|
|
|
|

2012-06-13 21:24
|
|
|
Alltid. Hade jag inte haft det idag så hade jag antagligen blivit blind på ena ögat. Läskig smågrus på vägen och en passerande bilist sköt en sten rakt på glasögonen. Fy fan.
|
|
|
|

2012-06-13 21:55
|
|
|
Alltid!! Glömde glasögon en gång och det var ingen trevlig upplevelse!! Grus och insekter till förbannelse!
|
|
|
|

2012-06-13 22:00
|
|
|
Självklart har jag det, lika självklart som hjälm. Ligger man i klunga sprätter det ju upp skräp hela tiden, kör man solo blir man bombarderad av insekter. Men okej, för enkel transportcykling i snigelfart blir det oftast inget såvida solen inte lyser rätt i ansiktet dvs.
|
|
|
|

2012-06-13 23:26
|
|
|
Alltid glasögon dels för att slippa insekter i ögonen men också för att det blir dragit i ögonen och de rinner. Framledes ska jag investerar cykel glasögon som jag kan kombinera med mina vanliga glasögon alt slipade. För övrigt använder jag samma glasögon då jag åker längdskidor också. Så ser det fräckt ut också.
|
|
|
|

2012-06-14 07:41
|
|
|
Oj, jag verkar vara ensam om att aldrig använda glasögon. Och har precis som många andra fått diverse insekter, grus och annat jobbigt i ögonen. Men enda anledningen till att jag inte haft glasögon är för att jag inte ägt några, och vägrar köpa ett par cykelglasögon för 1000 spänn. Men inför årets VR har jag skaffat ett par skyddsglasögon från Järnia för en hundring. Och dom funkar huuuur bra som helst. Så nu har jag dom hela tiden när jag cyklar
|
|
|
|

2012-06-14 08:35
|
|
|
Det är väl ingen som krävt att du ska köpa glasögon för 1000 kr? Däremot skulle jag ogilla om du kör utan, får skräp i ögonen och vinglar till och skapar en masskrasch.
|
|
|
|

2012-06-14 08:37
|
|
|
Zulle använde glasögon och kraschade ofta.
|
|
|
|

2012-06-14 08:44
|
|
|
Men jag överdriver tydligen inte som använder glasögon . Jag kör också med samma till skidor, och ibland när jag springer. Den gången jag fick en insekt i ögat på allvar var faktiskt vanlig transportcykel på madammen, men det var läskigt ändå, det är rätt mkt folk ute och rör sig på en del gc-vägar, så efter det kör jag oftast med solglasögon åtminstone för transportcyklingen.
|
|
|
|

2012-06-14 08:51
|
|
|
Alltid när jag cyklar, oavsett cykel och anledning, och när jag springer.
Mina ögon klarar inte vinden. Har sportglasögon som jag byter linser på efter ljusförhållanden. Sprang även senaste Stockholms maran med glasögon, var ganska ensam om det i regnet Mitt skäl till glasögon var den starka vinden.
|
|
|
|

2012-06-14 09:16
|
|
|
Vem har pratat om 1000 spänn?
http://www.clasohlson.com/se/Skyddsglas%C3%B6gon-Cocraft/Pr407362000
59:-, klarglas och "bågfria". Slår de flesta andra glasögon jag har prövat och det är inte jätteofta man behöver solglasögon i Sverige. Frånvaron av båge upptill är en höjdare. Det finns liknande med solskydd också på marknaden för ett par hundringar om man absolut vill ha det.
|
|
|
|

2012-06-14 09:38
|
|
|
Jag har alltid brillor när jag cyklar, oavsett cykel och hastighet. Jag kör med ett par stora solbrillor i 70-tals-stil, med "leopardfläckar" på skalmen. Snygga som tusan och kostade bara 159 kr på Åhléns.
|
|
|
|

2012-06-14 09:51
|
|
|
Jag har alltid brillor när jag cyklar. Inte när jag cyklar med barnen till skolan eller till affären kanske, men när jag tränar. Jag är inte bara rädd för flugor i ögonen (plockade faktiskt ut en insekt ur ögat på min kompis häromveckan, innan hon hunnit köpa brillor) utan för att vinden gör att tårarna sprutar oxå.
Jag har ett par hyfsat billiga från Bliz, med tre utbytbara glas. Svart, vit och orange. De sitter inte perfekt och med mössa under hjälmen är de hopplösa. Jag letar efter nya men hittar inget som passar mig. Och de jag hittat har bara ett par glas och kostar miljarder. 
Nån som har tips på smala brillor så blir jag glad! Jag är smal just vid tinningarna.
|
|
|
|

2012-06-14 12:29
|
|
|
Vilka Bliz är det du har? Jag har ett par Pace som jag tycker funkar bra. En annan modell jag provade utav Bliz var tokbred:-P
|
|
|
|

2012-06-14 12:59
|
|
|
Hmm, jag vet inte vad modellen heter... De kostade 350:- iaf på Sportson.
|
|
|
|

2012-06-14 13:08
|
|
|
Jag drar till med en vild gissning på att det är Typhoon + du har Nina. Det lät så på beskrivningen och priset tycker jag. 
Edit rättade till stavningen.
|
|
|
|

2012-06-14 13:13
|
|
|
Typhoon låter bekant. Hittade inte dom på Bliz hemsida. Modellen finns nog inte längre.
De är i alla fall alldeles för breda för mig. Och jag går emot med ögonfransarna fast jag har små stumpar.
|
|
|
|

2012-06-14 13:19
|
|
|
Bliz Pace ligger på ca 600 kr har jag för mig och jag är supernöjd med dem.
|
|
|
|

2012-06-14 13:34
|
|
|
Jag får se om jag kan hitta dom nånstans och kan prova. Får man med fler glas till dom?
|
|
|
|

2012-06-14 13:35
|
|
|
Det var två glas med till mina. Ett par kontrastglas och ett par något mörkare. Kontrastglasen är kanon! Tar bort udden av jobbigt solljus, men funkar även när man ger sig in i skogen och behöver se bra trots att det blir skuggigt.
|
|
|
|

2012-06-14 13:41
|
|
|
Jag kör aldrig med glasögon fast jag borde nog det i bland. Har aldrig gillat glasögon oavsett vad jag gör,
|
|
|
|

2012-06-14 16:08
|
|
|
Tips för den som behöver rx-optik... (Jenny?)
Shimano Equinox ca 700:- Shimano RX-insats ca 170:- Specsavers glas+undersökning 501:-
Klara på ett par veckor.
Sjukt prisvärt anser jag som är mkt nöjd med ovanstående.
/r
|
|
|
|

2012-06-14 18:15
|
|
|
Vad är rx-optik, Rickard?
|
|
|
|

2012-06-14 18:53
|
|
|
(Förlåt Lingling Ling, lite trådkapning kanske det är?)
Rickard, det låter superintressant! Menar du att de har Shimano Equinox på Specsavers, eller ska man köpa dem någon annanstans och ta med till Specsavers?
Någon som använder samma glasögon vid cykling och löpning? Jag har känsliga ögon, så jag behöver glasögon som vindskydd, pollenskydd, solskydd och för att se vart jag är på väg! Vore ju toppen om glasögonen funkar både för löpning och cykling, så att man slipper lägga ner en massa pengar!
Kram, Jenny
|
|
|
|

2012-06-14 20:13
|
|
|
Jag använder Oakley M Frames vid både löpning och cykling och tycker att det funkar bra.
|
|
|
|

2012-06-14 20:16
|
|
|
Jag använder mina Bliz Typhoon+ till cykling, löpning, vandring, det mesta. T.o.m bouldering om det är riktigt soligt och nödvändigt av den anledningen.
|
|
|
|

2012-06-14 20:25
|
|
|
Mina Oakley jawbones sitter alltid på när jag fräser med racern.. 
|
|
|
|

2012-06-14 21:03
|
|
|
Köpte Newline på Göteborgsvarvet för 350kr och är sjukt nöjd. 3st glas och hardcase.
Ett jäkla kap!
|
|
|
|

2012-06-14 21:58
|
|
|
Om man är som jag, gammal med svag brytningsfel, så har det varit problem med glasögon (sportsglasögon).
Men brytningsfelet är mild. Jag kan inte läsa små texter, men jag kan se rätt bra för övrigt.
Men ... gammal ... jag kan inte läsa cykeldatorn utan läsglasögon.
En medlem i klubben upptäckte på Jula arbetsglasögon med en slippad del (som "bifocal" ). Några tior. Ser ut som sportglasögon ... men man kan läsa cykeldatorn. Perfekt!
|
|
|
|

2012-06-14 22:01
|
|
|
Det är lugnt Jenny! Hittar ngn ett par glasögon med kvaliteter, så har tråden tjänat lite mer till än bara tillfredsställt min allmänna nyfikenhet
|
|
|
|

2012-06-14 22:16
|
|
|
@Jenny "Shimano Equinox ca 700:- Shimano RX-insats ca 170:- Specsavers glas+undersökning 501:-"
Det är sannolikt så att Shimano Equinox glasögon + insats för slipade linser + undersökning och linser tillsammans kostar 1371:-
Jag har glasögon från både Shimano och Newline som jag använder vid löpning och cykling.
|
|
|
|

2012-06-14 22:36
|
|
|
Jag köpte Shimano-glasögonen och insatserna hos min LBS och sedan tog jag med insatsen till Specsavers som ordnade slipade glas i. Jag hade iofs en färsk synundersökning i deras dator men enligt reklamen ska den ju kosta 1:- De slipade glasen kostade i alla fall 500:- Det jag gillar bäst med Shimanoglasen är att det följer med tre linser varav en är fotokromatisk. Guld för mig som ibland cyklar från tidig morgon till sent på kvällen.
I ärlighetens namn ska väl sägas att då linserna är klara ser det litet lustigt ut med insatsoptik. Men de funktionella fördelarna väger klart upp den tveksamma snyggfaktorn.
/r
@Joakim
rx är slipade linser
|
|
|
|

2012-06-14 23:47
|
|
|
Snubblade på denna adress...
http://www.extraoptical.se/index.php?nr=90&idkategori=102&kat_name=Sp...
Det priset inkluderar insatsoptik... undrars om det är prisvärda grejjer och om synsam vill släppa min recept :)
|
|
|
|

2012-06-15 01:48
|
|