Nyheter från FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Nya användarvillkor

OBS! Den här nyheten är äldre än 30 dagar och är kanske inte aktuell längre.

På förekommen anledning har vi idag uppdaterat våra användarvillkor.

Läs dem gärna här:
http://www.funbeat.se/signup/termsofservice.aspx

Användarvillkoren är i princip helt utbytta, men vi vill särskilt passa på att uppmärksamma vilka regler som gäller när man skriver i forum, bloggar, träningspass, kommentarer på dess, gästbok mm:

Vi vill att det, precis som samhället i stort, ska vara högt i tak på FunBeat. Det betyder att vi välkomnar yviga diskussioner och testandet av nya hypoteser och olika former av åsiktsyttringar.

Vad vi dock inte tolererar är trakasserier, personangrepp eller angrepp på grupper av människor baserat på etnisk tillhörighet, kön, sexualitet, religion mm. Och för att du inte ska bli missförstådd: reflektera ofta över ditt språk - det är mycket svårare att nyansera sin kommunikation när man bara har skriven text att använda sig av.

Respektera oliktänkande: Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.

Håll dig till ämnet: Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

FunBeats existens är helt och hållet beroende av annonsintäkter. Det är därför inte tillåtet att göra reklam för tjänster/produkter i kommersiellt syfte. Om du som privatperson vill sälja dina begagnade prylar så är du välkommen att göra det och vi hänvisar till gruppen Köp & Sälj för detta ändamål. Om du har ett kommersiellt intresse, dvs med vinssyfte, så är du välkommen att köpa annonsering hos oss, se länk i sidfoten.

Det var allt!

Jens: "Ibland kan man nästan börja undra var fördomarna sitter djupast egentligen, hos användarna av de förbjudna orden, eller hos dem som blir mest upprörda"

Spot on Smiley

Jag får ibland känslan att den svenska diskussionen om ordet neger färgats av den amerikanska om ordet nigger (det ursprungliga n-ordet), som alltid varit en nedvärderande benämning. Det ordet har ju aldrig egentligen använts i svenskan, istället fick vi en liknande diskussion om ordet neger, som enligt mitt förmenande varit en neutral benämning långt senare en 70-talet, och inte blev fult förrän i samband med debatten om negerbollar, där det plötsligt likställdes med nigger. Detta var ju efter millieskiftet, inte på 70-talet.

Jag minns att jag i samband med den debatten skrev till DO och undrade vilka belägg det fanns för att neger var nedvärderande, och till svar fick en amerikansk uppsats som diskuterade varför nigger var det...

Numera tycks det dock vara ett så infekterat ord att blotta nämnandet gör en till rasist.

Men ursprungsfrågan i den omdiskuterade tråden, varför mörkhyade är så överlägsna i löpning, men inte i simning, kvarstår medan indignerade och proxykränkta svenskar diskuterar om vi skall banna de personer som inte följer den för dagen gällande kutymen om ords användning.

Vill man på allvar bekämpa intolerans tror jag detta är fel strid att ta, men det är ju bara jag...
Problemet med rasism är ju inte om någon säger neger, utan att somliga tycker att folk med viss hudfärg är mindre värda. Detta tycker dessa människor oavsett om de säger neger, mörkhyad, afro-amerikan eller något annat, och då borde det vara bättre att försöka förändra denna uppfattning, än att fokusera på ordet.

2012-06-14 17:10
"Problemet med rasism är ju inte om någon säger neger, utan att somliga tycker att folk med viss hudfärg är mindre värda."

Fast det kan ju bli ett problem om den intet ont anande personen inte alls nåtts av insikten att ordet "neger" i princip kidnappats av rasisterna och fyllts med deras värderingar av mörkhyade.
Att förneka vad ordet idag innebär är enfaldigt och det vill jag upplysa bort. Däremot vill jag inte uppfostra andra vuxna människor. Använd vilka ord ni vill men låtsas inte att de står för något som de inte står för.

Ett antal vederhäftiga källor kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram i tråden. Vilka källor lutar den sig mot som menar att ordet inte alls är nedvärderande utan ganska neutralt och en adekvat beteckning på vissa medmänniskor?

2012-06-14 17:19
Mikael:
Det var lite av min poäng också.
Sedan jag har också ställt exakt samma fråga.
Jag tävlade i simning under 70-talet för min skol/borough Westminster i London.
Min bästa vän är svart och jag ställde samma fråga till honom. Varför se man aldrig svarta simmare på stora mästerskap?
Jag minns inte vad vi kom fram till.
Han var en riktigt duktigt simmare denna killen, en ännu fotbollsspelare och en ännu bättre boxare. Vår gemensamma hjälte på den tiden var Daley Thompson!

2012-06-14 17:19
Fredrik: När skedde detta kidnappande egentligen? Som jag uppfattar skedde peststämplandet av n-ordet snarare uppifrån, och, som Mikael skriver, med argument hämtade från situationen i det stora landet västerut.

Edit: lade till uteglömda ord

2012-06-14 17:44
Jens,
Jag efterlyste källor som styrker att ordet "neger" inte har den värdeladdning som jag hävdar. Hur det fått värdet är egalt, frågan som betyder något är om det har den laddningen eller inte. Vad har du för svar på det?

2012-06-14 18:15
Man hör ibland sportkommentatorer prata om "negresser". Av någon anledning verkar "negress" vara ok att säga men inte "n*ger". Varför kan man undra?  

2012-06-14 18:22
IcaMan:

Om ordet negress är OK att använda eller inte har jag inte något bra svar på. Men det borde stå ganska klart att ordet neger bär med sig en negativ klang och ett nedvärderande budskap. Det har framkommit flera oberoende källor som stöd för detta. Varför det har blivit så känns ganska ointressant.

2012-06-14 18:34
Fredrik: Först skriver du "Fast det kan ju bli ett problem om den intet ont anande personen inte alls nåtts av insikten att ordet "neger" i princip kidnappats av rasisterna och fyllts med deras värderingar av mörkhyade."

Och sedan: "Hur [ordet] har fått sitt nuvarande värde är egalt".

Lite motsägelsefullt, inte sant?

Jag talar bara för mig själv, och jag anser inte att ordet är användbart idag, däremot att skälen till varför det har blivit oanvändbart inte är särskilt rationellt och sakligt grundade, och att det därför inte finns anledning till att börja hatkampanjer för att ordet i något enstaka sammanhang används.

2012-06-14 18:34
Jens,
"Lite motsägelsefullt, inte sant?"

Nej, såklart inte. Inte det minsta.

Vilka värden just du och jag lägger i ord är ju bara relevant de gånger vi enbart kommunicerar med varandra. Kommunicerar man mer allmänt (som t ex på FB) bör man vara medveten om den allmänna uppfattningen om ordens innebörd.
För mig är det ok om någon vill använda "rasisternas" terminologi och tala utifrån deras värdegrund. Men var då också beredda på mothugg från de av oss som är motståndare till dessa värden. Och försök inte låtsas som att ni kan definiera orden efter andra värderingar.

Jag tror Fröding uttryckte det aningen mer verserat en gång:
"// Det ljugs när porträtterat grus
får namn av konst och fägring.
En syn, som svävar skön och ljus
i skyn, är sann som hägring.

Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,//"

Dessutom, man kan lätt tro att etymologi ska vara logisk eftersom det heter som det heter. Men så är det inte alls alltid.

2012-06-14 21:16
Struket

2012-06-14 21:36
Fredrik: Först så argumenterar du på ett sätt som visar att du antingen inte läst vad jag skriver, eller väljer att aktivt bortse från det. Sedan påstår du att jag ägnar mig åt struntprat... tråkigt.  

2012-06-14 23:28
@Fredrik: "Ett antal vederhäftiga källor kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram i tråden."
Nej, det är inte sant. Ett antal starka ÅSIKTER kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram, vilket inte är samma sak. Bara för att man känner starkt kring något, och är villig att uttrycka sin åsikt ofta och gärna, så har man inte nödvändigtvis rätt, det brukar man lära sig i slutet av tonåren...

Svenska Wiki säger: "Fram till och med 1970-talet, men även en tid därefter, var neger den dominerande termen för svarta personer. Idag (2012) anses det vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp.Av somliga används det som ett invektiv. Andra använder det fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt. Ordet kan förväxlas med det anglosaxiska skällsordet nigger, men på engelska är motsvarigheten egentligen negro. Den termen har staten i USA genom Census Bureau försvarat som en gångbar neutral term så sent som 2010."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

För tydlighetens skull poängterar jag: "Andra använder det fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord" och "Ordet kan förväxlas med det anglosaxiska skällsordet nigger"

2012-06-15 01:54
Men på 1970-talet fanns det nästan inga afrikaner i Sverige, så då blir det nästan som att prata om marsianer. Den som tycker att det känns OK att använda ordet neger föreslår att göra så här: Kom hem till mej och lek lite med min 7-åriga son som är född i Etiopien. Titta mej sen i ögonen och benämn hans etnicitet. Dom uttryck som inte funkar då är också olämpliga att använda i dom flesta sammanhang. På precis samma sätt som ingen kvinna ska bli kallad hora, även om man tycker att det är ett respektabelt yrke.

Jag blir så otroligt trött på vissa personers attityd i den här tråden som inte förstår att det är på riktigt. Att tilltala nån neger är att spotta denne i ansiktet, oavsett ordets historia.

2012-06-15 07:56
Det är väldigt enkelt. Om majoriteten av en grupp inte uuppskattar en benämning så använder man den inte - utom möjligen vad beträffar kriminella.
Etymologiskt så är ursprungsbetydelsen av n-ordet "slav", träl, handelsvara. En grupp slavar må så vara, men slavar. Fria svarta tror jag brukade kallas för olika versioner av mor eller afrikan, se t ex "Othello". Sedan har det allmänt använts i en begreppsapparat som skulle förklara varför det var OK att hålla just svarta som trälar, men just inga andra

Det finns en liknande parallell. En gång i tiden var handeln med trälar så inriktad på slaver att benämningen på det folket kom att bli lika med träl. Etymologiskt är det samma ord. Slaver väljer ändå själva att kalla sig just slaver, liksom judar väljer att kalla sig judar, muslimer för muslimer, samer för samer osv ... Somliga "romer" vill däremot inte kallas "romer" därför att de räknar sig till en annan grupp, som talar ett språk med en annan rot.
Svarta afrikaner eller svarta personer med afrikanskt ursprung än andra väljer ändå inte att kalla sig för n-ordet i dess olika former, utom möjligen sinsemellan, på skämt eller på trots, men det ger inte MIG rätten att göra det.

Ord skiftar, ordet "finne" användes en gång i tiden allmänt om folk från Finland, _även_ svensktalande, det gör man inte längre. Astrid Lindgren skriver som hon gör utan att mena något illa eller rasistiskt med det, men ordet fungerar inte så idag.

Somliga vill göra ordet "kärring" eller käring till ngt sött, jag vill iaf inte bli kallad så, precis som de flesta kvinnor idag inte vill bli kallade "tant" trots att det är ett tilltal grundat i respekt. Det är inte ett dugg svårt att använda andra ord.

2012-06-15 08:23
Tack Lingling Ling för ditt balanserade och insiktsfulla inlägg i den här tråden, som snarare blivit en debatt.  

2012-06-15 09:07
Lingx3: Smiley  

2012-06-15 09:37
Skulle tro att de som finns på Funbeat plus alla andra ställen har en positiv syn på andra människor oavsett färg och kön. I varje fall en klar majoritet.

Finns det någon medlem på Funbeat som är svart?
Vore intressant att veta hur många.
Kanske någon av dessa vill skriva vad hon/han tycker.

2012-06-15 11:26
Precis, Lingling Ling! Så enkelt är det.  

2012-06-15 11:29
K-G:

Med tanke på debatten som förs här, hur sugen tror du någon ev. blir på att ställa sig upp och säga "hej hej, jag är en såndäringa neger ni snackar om."?

Då blir det ju dessutom som om den personen ska representera ALLA mörkhyade och vad de tycker och tänker om ordets vara eller icke-vara. Känns ju inte sådär jättekul för den personen.

2012-06-15 11:40
Visst skiftar betydelsen av ord. Men man bör nog också vara lite ödmjuk över att ordens betydelse förändras i olika takt inom olika delar av världen och bland olika grupper av människor. Speciellt problematiskt blir det om man fördömmer personer som använder ett ord som har varit OK. Han är kanske bara lite efter i språkets utveckling?  

2012-06-15 11:45
Krister:

Om det hade varit ett annat ord hade jag kanske förstått det. Men att det här ordet inte är okej att använda kan ju knappast ha gått någon förbi, oavsett deras personliga åsikter om den utvecklingen.

2012-06-15 11:47
Malin:

Att det ordet inte bör användas har gått in även hos en gammal gubbe som jag. Men däremot använder jag fortfarande ordet indian trots att det tydligen är på väg att bli ej PK. Men det är bara en tidsfråga innan det blir rasiststämplat.

2012-06-15 11:58
Malin F.
Nu finns det ju personer här som vet hur vi andra skall lyda, så vad gör det om 10 svarta ställs mot 10 "som vet bäst".

Tror du att det bara finns 1 här?

I vintras var jag en dag ute och gick med 6 andra. Alla svarta. I Florida. Frågan om rasdiskriminering kom upp. Kände 2 av de andra sedan tidigare. De andra flinade lätt när jag berättade om det unika landet Sverige. Det fälldes många komiska kommentarer om mig. Jag var ju udda i deras ögon. Efteråt gick vi och drack öl.

OK. Nu är jag ju naiv som tror gott om alla, men jag ångrar mig inte en minut.

2012-06-15 12:30
Hur man ens kan dra en parallell mellan att kalla någon "n*ger" och "hora" begriper jag inte. Säger nog mer om din människosyn än min.  

2012-06-15 13:10
Vad säger det om min människosyn?  

2012-06-15 13:31
Jag undrar hur mörk man måste vara i skinnet för att kallas "svart" eller "n*ger".

Jag blir ganska mörk på somrarna pga mina gener... Är jag "svart" då?

2012-06-15 13:47
Mikael S,
Nu är du snurrig. T ex Språknämnden och Wikipedia kan vi väl kalla för vederhäftiga källor (relativt det allmänna och enskilda tyckandet på FB)? Och då framgår det tydligt att ordet "neger" domineras av negativa värden (även om det såklart finns gökar som inte hänger med och som inbillar sig att de använder ett värdeneutralt ord). Det finns ju även de som anser de värden ordet bär med sig vara positiva.

Även SAOL anger det som nedsättande och rekommenderar av den anledningen att man t ex inte använder sig av de förlegade orden negerboll och negerkyss.

Men visst, grip halmstrån och låtsas att ordet är värdeneutralt. Sånt gör det bara lättare för mig att bedöma min omgivning. Den som klassas in i "idioter" och "ännu ej konstaterade idioter". Btw, för mig är "idiot" värdeneutralt.

2012-06-15 13:56
Härligt, ett personangrepp, way to go. Misstänkte att du inte ville debattera egentligen, utan bara trycka ned mig med din toleranta ståndpunkt

Två någorlunda vederhäftiga källor, Språknämnden och svenska Wiki, figurerar i tråden där en anger ordet som uteslutande negativt, och en att den vanligen, men inte alltid eller av alla, anses det. I övrigt ett antal medlemmar som skriver att de minsann tycker att ordet är dåligt.
I SAOL står det 'kan uppfattas som nedsättande', inom parentes, vilket inte är samma sak som att det alltid, av alla, är nedsättande. Ska du källhänvisa är det snyggt om du gör det rätt. Om negerboll står det fö 'använde hellre chokladboll', inte heller detta så kategoriskt som du påstår.

När jag påpekar det så kallar du mig idiot, snygg tolerans där, men så länge du inte säger n-ordet är du en fin människa Smiley

2012-06-15 14:13
Hur orkar ni?  

2012-06-15 14:22
Hela den här tråden är ett tydligt tecken på att ingen bryr sig ett dyft om användarreglerna. Som ett extra hån så sköts diskussionen just i den tråd där de presenteras Smiley
Dags att hårdmoderera här om de skall fylla något syfte.

I frågan om ordet neger så använder jag det inte och anser det vara respektlöst att göra det. Däremot visste jag inte finne var politiskt inkorrekt och kallar min mamma för det ofta Smiley

2012-06-15 14:34
Får man säga finska pinnar, apropå bakverk och delad smak?  

2012-06-15 14:36
Mikael S,
Du verkar desperat när du hänger upp din argumentation på huruvida "neger" alltid och av alla är negativt laddat. Det tror jag ingen hävdat. Vill du påstå att jag har fel när jag säger att ordet ofta av den breda allmänheten uppfattas som nedsättande får du nog ta dig i kragen och komma med något bättre.
Men visst, förespråka du att ordet är värdeneutralt och rimligtvis bör kunna användas utan att avsändaren betraktas med misstänksamhet...det drabbar ju inte mig, blir just här och nu mest bara tokroligt.

"Om negerboll står det fö 'använde hellre chokladboll', inte heller detta så kategoriskt som du påstår."

Jag vet inte hur kategorisk jag var när jag korrekt skrev att SAOL rekommenderar ett annat ord före negerboll...du kanske kan berätta på vilket sätt jag har fel i det...?

Kan du inte vinna diskussionen i sak så kan du ju låtsas som att jag kommit med personangrepp, sånt trodde jag alla slutade med i tidiga tonåren.
Det kan knappast vara särskilt personligt när jag kallar hela världen för idioter. Inte ens om man tar det på fullt allvar och inte ser det som en illustration av hur dumt det är att dela in omgivningen i grupper som man tilldelar vedertagna epitet men med egendefinierade värden/betydelser.

2012-06-15 14:46
Nu är det nog dags att illblattingen kommer med trådens soundtrack.
http://youtu.be/py9LAxWGP_A

2012-06-15 15:12
Får man säga " finska pinnar" frågar du...

Jag undrar: Får man säga "pilska finnar"?

2012-06-15 15:35
Vi kan välja om vi vill ha ett forum för paragrafryttare där vi enbart tillåter ord som finns med i svenska akademins ordlista, eller så kan vi ha ett forum där vi tillåter en öppen diskussion med högt i tak, men där personangrepp och off-topic tramsande ej tolereras.  

2012-06-15 17:15
Intressant att inte gilla paragrafryttare men ändå välja att visa regelbrott inte skall tolereras.  

2012-06-15 17:48
Intressant är också att paragrafryttarna stöder sig på byråkratfakta vilket de har rätt till enligt Stockholms Riksdag.

Underligt är väl att ingen av dessa talar om de fördelar som svarta har. Hur bra de är på en mängd områden.

Positiva omdömen om svarta kommer ju från andra håll.

Kommunisten Hermansson sa en gång: "Nån djävla ordning får det allt va." Bra sagt.

Inte talibanbokstavsbyråkrati eller liknande. Ett ord som någon kom upp med på jogg. Inte jag. Hi, hi.

2012-06-15 18:05
K-G:

"Nu finns det ju personer här som vet hur vi andra skall lyda, så vad gör det om 10 svarta ställs mot 10 "som vet bäst". "

Det är inte alltid kul att gå in som ensam eller en av några få personer som tillhör en minoritetsgrupp som behandlas som diskussionsämne. Jag är sällan förtjust i att svara på frågor från grabbar som inleder samtalet med "Men alltså Malin, du som TJEJ, varför tycker tjejer att det är så viktigt att fälla ner toasisten?" eller annat dylikt. Man förväntas kunna förklara hur hela gruppen tycker och tänker som om man tillhör något slags "hive-mind" och är dessutom förolämpande eftersom de frågande uppenbarligen inte ser dig som en individ, utan endast som en representant för "gruppen"

"Tror du att det bara finns 1 här?"

Vart har jag sagt det?

"I vintras var jag en dag ute och gick med 6 andra. Alla svarta. I Florida. Frågan om rasdiskriminering kom upp. Kände 2 av de andra sedan tidigare. De andra flinade lätt när jag berättade om det unika landet Sverige. Det fälldes många komiska kommentarer om mig. Jag var ju udda i deras ögon. Efteråt gick vi och drack öl."

Är det väldigt viktigt för dig att kontinuerligt fortsätta att demonstrera att du inte är rasist á la, "Jag har faktiskt kompisar som är svarta"? Förstår inte vad alla dessa lösrykta anekdoter har för syfte annars.

"OK. Nu är jag ju naiv som tror gott om alla, men jag ångrar mig inte en minut."

Okej.

2012-06-15 18:12
Då blir det ju dessutom som om den personen ska representera ALLA mörkhyade och vad de tycker och tänker om ordets vara eller icke-vara. Känns ju inte sådär jättekul för den personen.
Ovanstående har du skrivit i den här tråden.
Du skriver inte att det inte bara finns1, men du har knappast några höga förväntningar.

Om nu ytterst få här skriver plus vad gäller svarta anser jag mig ha full rätt att lägga till då och då. Vad är för fel på det?

Du + andra som håller på regler uppifrån finns det ingen som säger att man skall skriva positivt så ofta som möjligt.

Den svarta gazellen var jag inte.

2012-06-15 18:38
Ska man vara kryptoanalytiker eller pårökt för att förstå?  

2012-06-15 19:07
Jag har inte skrivit att finne inte får användas, däremot under finskhetsrörelsen slutade man använda det om "svensktalande finnar" som därefter blev finlandssvenskar eller finländare (finnar och finlandssvenskar), medan t ex diverse framträdande personer av släkten Armfelt under 1700-talet som talade svenska kallade sig finnar. Ord skiftar betydelse, med risk för missförstånd.

"Make love" om det står i en engelsk roman från 1800-talet betyder uppvakta, inte sex, därmed inte sagt att sex eller uppvaktning är fel :/

2012-06-15 19:25
Anders.
När jag snällt ber någon om ett förtydligande får jag då och då ett spydigt svar : Googla.
Här kom ju spydigheten på stubinen.

Men:
Den svarta gazellen = Wilma Rudolph
Rom-olympiaden 1960.

Det var där som Abebe Bikila vann marathonloppet barfota.

På Funbeat försöker väl de flesta springa på ett eller annat sätt. Smiley

2012-06-15 19:28
K-G:

Du missförstår min poäng och tolkar mig som om att jag förutsätter att antalet mörkhyad skulle vara lågt. Jag förutsätter inga antal. Däremot så måste någon vara först, oavsett hur många som finns/inte finns. Att vara den personen i sådana här sammanhang är sällan kul.

Intressant att du ser på mig på det sättet, det låter inte som särskilt höga tankar. Jag trodde att du trodde gott om alla. Smiley

Och så detta härj om "regler från ovan" som om det automatiskt betyder att något måste vara dåligt och som taget ur 1984.

Tror du att lagen om hets mot folkgrupp kom först, eller att den kom till som en respons från civilsamhället?

2012-06-15 19:45
"Det är inte alltid kul att gå in som ensam eller en av några få personer som tillhör en minoritetsgrupp som behandlas som diskussionsämne. Jag är sällan förtjust i att svara på frågor från grabbar som inleder samtalet med "Men alltså Malin, du som TJEJ, varför tycker tjejer att det är så viktigt att fälla ner toasisten?" eller annat dylikt. "

- Ååååh vad jag känner igen mig i detta!

Känner mig ofta lite diskriminerad (eller vad sjutton ska man kalla det egentligen?) i till exempel sportbutiker. Det är som att man förutsätts inte veta några fakta alls om friluftsliv, löpning eller cykling bara för att man är tjej. Attityden är lite "du vet ju inget om det här". Kan aldrig tro att män råkar ut lika ofta för sånt här.

Samma sak är det för folk jag känner med ett mörkare utseende. Att gå igenom en säkerhetskontroll på flygplatser är ett äventyr för dessa personer. Bruna ögon och svart hår kan räcka för att särbehandlas. Ska man bli terrorist bör man med andra ord vara blond och ha blå ögon...

2012-06-15 19:53
"- Nämen flickor, sitter ni här alldeles ensamma?- Nej, vi är sju stycken"  

2012-06-15 20:13
Det underliga är att inte 90% av deltagarna i den här tråden är avstängda.

[Edit]
Borde nog vara 100% förresten.

2012-06-16 00:06
Tja, vill man känna sig kränkt är det lätt. Jag är en lantis, har ni någon gång hört något positivt om oss? Vi borde sluta använda ordet lantis som enbart är nedsättande.  

2012-06-16 00:25
Malin.
Vi har ej träffats så min uppfattning om dig är ett ?.
Jag försöker bemöta det du skriver, vilket inte nödvändigtvis betyder att du har samma åsikter privat.

Känner höga politiker, skattmasar, kronofogdar privat. Tack och lov. Ofta har jag inte haft en siffra rätt om den.
Mycket trevligare privat.

Tillbaks till positiva ord.
Tror det hjälper de som nu ni däruppe anser vara lite mindre värda.
Skylla på att allmänheten har fel uppfattning. Jo, jo.

Krister. När jag gjorde lumpen i Stockholm ( specialtjänst ) så åkte man ju inte hem ofta. Ett gäng lantisar gick på något som hette "Bal Palais". Där ställde man sig lydig i givakt och frågade flickan om hon ville dansa:
"En dansar väl inte med en jävla lantis" Min dialekt avslöjade mig.
Detta var 1958.

Om jag lidit för detta. Icke.
Borde inte jävla 08 också bannlysas.

http://www.youtube.com/watch?v=EI6YJnvcqiI

2012-06-16 09:09
K-G:

"Tillbaks till positiva ord.
Skylla på att allmänheten har fel uppfattning. Jo, jo. "

Du har ett sätt att skriva på som gör att det känns som om du lämnar halva resonemanget oskrivet, vilket gör det väldigt svårt att förstå vad du menar.

Vilka är "ni däruppe"? Inkluderar du mig i det, eftersom du skriver "ni"? Det rimmar i så fall ganska illa med vad du precis sa om att du inte har bildat någon uppfattning om mig (eller någon annan). Vem skyller exakt vad på allmänheten?

Jag har väldigt svårt att förstå ditt resonemang. Jag får intrycket att du anser att vi som inte tycker att det är okej att kalla någon för neger gör det för att vi tycker att mörkhyade är mindre värda? Ett väldigt märkligt resonemang i sådana fall.

2012-06-16 09:42
Med risk att tjata om Malins ord:

"Tillbaks till positiva ord.
Skylla på att allmänheten har fel uppfattning. Jo, jo. "

Jag tänkte samma sak, vad är det för positivt med det K-G.

En sibylla är ett under av klarhet jämfört med dig!

2012-06-16 09:54