Nyheter från FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Nya användarvillkor

OBS! Den här nyheten är äldre än 30 dagar och är kanske inte aktuell längre.

På förekommen anledning har vi idag uppdaterat våra användarvillkor.

Läs dem gärna här:
http://www.funbeat.se/signup/termsofservice.aspx

Användarvillkoren är i princip helt utbytta, men vi vill särskilt passa på att uppmärksamma vilka regler som gäller när man skriver i forum, bloggar, träningspass, kommentarer på dess, gästbok mm:

Vi vill att det, precis som samhället i stort, ska vara högt i tak på FunBeat. Det betyder att vi välkomnar yviga diskussioner och testandet av nya hypoteser och olika former av åsiktsyttringar.

Vad vi dock inte tolererar är trakasserier, personangrepp eller angrepp på grupper av människor baserat på etnisk tillhörighet, kön, sexualitet, religion mm. Och för att du inte ska bli missförstådd: reflektera ofta över ditt språk - det är mycket svårare att nyansera sin kommunikation när man bara har skriven text att använda sig av.

Respektera oliktänkande: Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.

Håll dig till ämnet: Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

FunBeats existens är helt och hållet beroende av annonsintäkter. Det är därför inte tillåtet att göra reklam för tjänster/produkter i kommersiellt syfte. Om du som privatperson vill sälja dina begagnade prylar så är du välkommen att göra det och vi hänvisar till gruppen Köp & Sälj för detta ändamål. Om du har ett kommersiellt intresse, dvs med vinssyfte, så är du välkommen att köpa annonsering hos oss, se länk i sidfoten.

Det var allt!

Något lite annat.
De flesta på Funbeat är väldigt kunniga och pålästa. Sedan finns vi andra som kanske ej tillhör denna kategori.
Irriterar mig ibland på att en del skriver på ett sätt som är svårt att förstå. Tycks tydligen jag också göra enligt vad jag läst. Ber om ursäkt.

Tycker att vi bör skriva så enkelt som möjligt.
Undvika svåra ord, förkortningar, utrikiska, nickelilltrollspråket etc..
Toppen tycker jag är när någon skriver att för att undvika missförstånd så kommer jag ej längre använda svenska ord om det finns motsvarande på latin. Häpp.

Ibland när man får en referens och öppnar densamma på ett annat språk - vanligtvis engelska så har tanken slagit mig att den som refererat ej kunnat översätta texten på ett nöjaktigt sätt. Rätt?

2012-06-12 18:49
K-G: Du undrar hur vi kan vara säkra på att han är rasist. Vad säger du om det här citatet från herr Ice Man:

"En svensk är en svensk och en neger är en neger. Varför krångla till det?"

Du tycker inte att det är rasistiskt? Då kan du få älska 50 cent eller Nelly hur mycket du vill...

2012-06-12 19:49
Håller med dig Henrik. Mitt scenario innefattar inte sociala sammanhang där andra än de "initierade" eller vad man ska kalla det ingår. Försökte bara ge ytterligare en vinkling på hur dessa ord används idag utan att alltid vara nedsättande.  

2012-06-12 19:56
Per.
En indian är en indian och lika mycket värd som vilken annan människa som helst.
Vi är alla släkt med Lucy. Eller?
En jude är en jude, en arab en arab, en japan en japan etc..

Varför denna hysteri att ej använda ordet n. på ett lika sympatiskt sätt som vi svenskar säger till oss själva.

Känner svarta som skulle föredra ordet du kallar rasistiskt och bli behandlade på ett likvärdigt sätt typ svenskt. Höll på att skriva svenne. Men det är ju fel på det ordet också. Oavsett tonläge.

Per. Anser du att ordval är viktigare än tonläge?
Man kan skriva snällt. I alla fall var det möjligt förr.
Nu talibanbokstavshysteribyråkrati.

George Orwell 1984. Hej och hå.
Har du läst "Grisfarmen"?

2012-06-12 20:00
Kommunikation = 55% kroppsspråk, 38% tonläge, 7% ord.
Vilket gör att endast 7% av det som skrevs här kommer fram.

Vi få sällen hela bilden med det skrivna ordet. Romaner lyckas så bra för att vi få sätta vår egen tolkning och fantasin få flöder fritt.

Påminner mig om en slående TV reklam som gick i UK för många år sedan
http://www.youtube.com/watch?v=WDNg7_mVIGs

2012-06-12 21:26
K-G: även om det finns de som säkert tycker att ordet är ok så kan du ju läsa i rapporten från DO om hur andra uppfattar det. Kan man då inte bara respektera att vissa uppfattar det som kränkande och låta bli att använda det? Eller har du något annat argument än att du känner vissa som tycker att det är ok?

Den andra kommentaren jag har gäller citatet. Här ska jag erkänna att efter att ha läst igenom tråden så har jag gjort en tolkning som inte nödvändigtvis är rätt. Jag gjorde tolkningen att den ena gruppen uteslöt den andra. Alltså att man inte kunde vara riktigt svensk om man var mörkhyad. Det är verkligen inte ok enligt mig.

Jag tror fortfarande att det är så, men jag skulle verkligen uppskatta om Ice Man kunde bekräfta min feltolkning. Det ursäktar (i mina ögon) inte ordvalet, men det vore ju att åtminstone förbättra läget en aning...

2012-06-12 22:26
KG och ice man kan ta varandra i hand och kliva över till tex avpixlat där kan ni träffa likasinnade!

Att iceman skriver som han gör är för att han är ett troll som vill jävlas men att KG skriver som han göra? Var fan har du varit dom senaste 20 åren. Detta är fan de jävligaste jag läst någonsin på funbeat.

2012-06-12 22:58
Jag har inte läst det som Iceman har skrivit, men däremot KG i denna tråd.
Kalle: Vad är det du haka upp dig på i det som KG har skrivit?

2012-06-12 23:13
********************SUDDAT******************************

Verkar som att allt som man skriver kan tolkas som kränkande. Skall hädanefter bara läsa trådar.

2012-06-12 23:32
Så, kom vi överens om att det är fel att kalla en ne**r för en n**er, och att den som gör det får en egen tråd där vi, utan att visa fördomar eller fördömande, diskuterar en ensikld medlems rätt att vara här, eller hur blev det?

Trodde aldrig jag skulle trycka en tangent tll KGs försvar, men den som tyckte hans inlägg var det värsta hen sett har nog inte sett så mycket...

Den rättfärdiga upprördheten hos de som anser sig ha rätt vet inga gränser...

Ang. det omtalade inlägget från 12:13 (svenskar och negrer) säger jag bara: Musse och Isabellah, i vilken grupp hamnar de? Svar från Ice Man mottages gärna Smiley

2012-06-13 00:41
Den som tolkar K-Gs inlägg som rasistiska, *måste* läsa inläggen med en stor portion illvilja. Den som tolkar K-Gs inlägg som rasistiska och skriver som 22:58, bör ta sig en ordentlig titt i spegeln i jakt på en bjälke.

Vad gäller kränkthet, är det inte farligt att bli lite kränkt ibland -- inte minst med såsom ordet används i mordern svenska. Inget händer mer än att man upptäcker att andra tycker annorlunda. Den som vill leva i en demokrati men som inte accepterar att bli kränkt, har ännu inte valt mellan de båda.

Vad var det nu Voltaire sade om att inte hålla med men ändå försvara rätten att säga?

(Och innan någon pekar även mig mot avpixlat, bör denne läsa igenom vad jag skrivit i tråden. Bara för att slippa det, alltså)

2012-06-13 05:36
Lugn bara lugn.
Givetvis använder jag inte ordet n. i Sverige officiellt.
Även jag känner piskan från de där uppe.

Undrar hur otroligt få det är som hetsar upp sig för vissa ord.
Vi är människor - ännu ej klonade.
Tack och lov.

Så som en del tycker om mig så kan man ju undra varför jag aldrig fått stryk.
Inte ens som uppkäftigt litet busfrö.
Aldrig varit i slagsmål ens.

På 60-talet fick jag f-n uppifrån som vapenvägrare ???????????
De där uppe vet ju dock alltid bäst. Tjo flöjt.

2012-06-13 07:36
Människor från olika platser i världen ser olika ut och är uppenbarligen olika bra på olika idrotter. Att det skall vara så provocerande att nämna detta förstår jag inte.  

2012-06-13 13:16
Ice Man, Det är inte provocerande att nämna! utan hur man nämner! Och i ditt fall så använder du dig av ord som klassats som rasistiska och kränkande!

2012-06-13 14:48
Vem eller vilka är det som har definierat n*ger som ett rasistiskt ord och på vilka grunder? Jag och alla jag känner har alltid använt detta ord och ingen av oss är rasister eller menar något kränkande med uttrycket. Fånigt!  

2012-06-13 18:12
Ice Man:

Du kanske ska pröva att fråga de som är berörda av ordet istället för att för att fokusera på din rätt att säga precis vad du känner för?

2012-06-13 18:24
Smiley Nya användarvillkor blir en diskussion om rasism. Villkor som klart och tydligt säger att det ska skapas ny tråd om det ska diskuteras annat än ämnet.  

2012-06-13 18:41
Malin F.
Du kanske skall tänka på att 99% av människorna accepterar alla oavsett ras eller kön.
Skall då en miniminoritet som hetsar upp sig för vissa ord utan att tänka efter vad människan menar = jag gillar personen och personen gillar mig, så varför hymla med ord.
Tror också att bannlysa vissa ord bara gör saken värre.

Om man är snäll så borde väl det räcka. Smiley

Några få här på Funbeat anser mig vara troll, Kalle W. att jag är rasist.
Ursäkta mig, men skall några otroligt då få bestämma vad jag är för människa. Smiley

Kolla upp mig - jag finns här och där. Facebook t. ex. Startade en grupp för 2 veckor sedan. Redan 800+ medlemmar.
Kom sedan och påstå att jag är "fan det jävligaste" som Kalle skrev.

2012-06-13 18:54
Näääääeee...Det var väl "det du skrev" å inte du själv....rätt ska vara rätt...eller hur?  

2012-06-13 19:02
"Du kanske skall tänka på att 99% av människorna accepterar alla oavsett ras eller kön."

Om så vore skulle det inte finnas krig och annat skit på denna jord.

2012-06-13 19:04
Tråd 1: Vem är rasist?
Tråd 2: Gillar svarta ordet neger?
Tråd 3: Är det minoriteter som hetsar upp sig?
Tråd 4: Gillar många mig?
Tråd 5: Gör bannlysning av ord saken värre?
Tråd 6: Skall folk på FB få bestämma vad jag är för människa?
Tråd 7: Kan jag skapa stora grupper på Facebook?

Bara förslag........om man ska följa de användarvillkor som satts upp.

2012-06-13 19:07
K-G:

"99%" - tror du på det?

"Om man är snäll så borde väl det räcka" - ja, det borde det, men tyvärr gör det ju inte det.

Tex var det ju en hel del snälla människor som strök med i Ruanda för några år sen. Eller i forna Jugoslavien...osv osv

Nä K-G, jag tror inte man kan säga att du är rasist. Men du uttrycker dig iaf här otroligt naivt ibland.

99% - Åk till nån förort i Los Angeles eller NYC och hälsa på medborgarna där med uttrycket "Hello niggers" så får du se var den resterande procenten bor - men glöm inte att vara snäll!

2012-06-13 19:12
Anders R.
Det finns x antal gudar + y antal politiker.

Jag har gått igenom Harlem nattetid på 60-talet tillsammans med en kompis - de andra 15 vågade ej följa med. Jag har gjort en hel del till som ansetts dummare än dumt av VITA BYRÅKRATER som gärna varnar för att vi lättare skall kunna styras.

Christer S.
Jag tror absolut på att man bemöts som man bemöter människor.
Dessutom härstammar vi väl alla från Afrika. ELLER?

Fast några av er tycker väl att Kalle skrev sanningen om mig.
Jag rasist. Jag skrattar så tårarna rinner.
Heja de som varit med senaste 20 åren. De vet så mycket bättre än vi som varit med ännu längre. Heja Kalle. Du tror du tillhör den nya majoriteten. Hualigen säger jag bara.

Förr fanns ord som respekt och sunt förnuft. Är det också numera förbjudna ord.
Nu tog jag i ordentligt med försök till ironi, som ironiskt nog är ett ord som ej heller är gångbart.

Gillar ni alla nya regler?

2012-06-13 19:28
Jag gillar att förstå vad folk menar. Ibland går jag bet. Som nu.  

2012-06-13 19:44
Det går ut mer än det går in.

/Ironiska generationen

2012-06-13 19:53
Många som beklagar sig över hur lite det behövs för att folk skall känna sig kränkta i dagens samhälle verkar ganska kränkta över att inte få uttrycka sig exakt som de vill.  

2012-06-13 21:23
Här är man på semester i några dagar och kommer tillbaka till ett förändrat Funbeat!

Angående n-ordet så kan det nog klassas som hets mot folkgrupp.

Det finns många negativt laddade ord som inte bör användas på ett forum. Hoppas nu att de nya reglerna innebär att grupperna modereras lite bättre. Jag är fascinerad över vad folk tillåts skriva på Funbeat utan att något händer. Det finns mängder med otrevliga trådar i olika grupper.

2012-06-13 22:37
Jag har läst de två trådar i Simgruppen som så uppenbart har väckt anstöt och fick för mig att söka upp ordet "neger" och vad det symboliserar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Som det ser ut är det först i nutid ordet anses vara kränkande och dåligt. Flindra säger här ovan att det är att jämställa med "hets mot folkgrupp". Frågan är varför? Vem är det som sätter, och har satt, normen för vad som är OK att kalla mörkhyade människor och vad som är inte OK? Varför är just "neger" kränkande? Är inte ordet "muslim" hets mot folkgrupp, när alla vet att det förekommer hedersmord inom den sfären, men som utförs bara utav ett fåtal personer? Jag lägger inga värderingar i något utan är nyfiken på hur 'man' resonerar.

Jag vill bara veta innan jag biter mig i tungan igen när jag ska föreslå för mina barn att vi ska baka:

External image

Jag försöker säga "kalla-dem-vad-du-vill-bollar" men ibalnd slinter jag.

F ö tycker jag att tråden om att utesluta Ice Man var direkt osmaklig. Det har funnits en sådan tråd tidigare här på FB, gällande en annan medlem, och den kräktes jag nästan på...flera i denna tråden minns den nog.

2012-06-13 23:04
Pippi Långstrump skulle tex ha en egen liten negerflicka som fläkta henne på en söderö.  

2012-06-13 23:31
Jag tror inte neger är hets mot folkkgrupp. Det skulle kanske kunna bli det i "rätt" sammanhang men det lär inte bli någon fällande dom i domstol bara för att man säger neger.

Det som jag frågar mig är: varför är det viktigt att få säga neger? Om andra tar illa upp, varför framhärdar vissa i att fortsätta använda ordet? Det är en envishet i det som jag inte förstår.

2012-06-13 23:48
Jag skulle vilja säga att just använda ett ord som delar in människor i olika grupper pga av hudfärg är det första steget mot rasism. Vi blandar ofta ihop orden rasism och rasdiskriminering. Men det går ju i två steg. Först måste man gruppera folk - sen diskriminera.
Och varför ska man dela in människor i grupper beroende på hudfärg? Det skulle möjligen vara solkrämsförsäljarna som skulle ha glädje av det. Jag delar hellre in människor i Dom jag känner, dom jag inte känner än, brevbärare, löpare, kollegor, dom som gillar wienerbröd osv. Varför är det så intressant vilken hudfärg dom har???

2012-06-13 23:50
K-G skrev i någon av alla dessa trådar något i stil med - vad spelar det för roll vilket ord man använder det är ju bara ord...

Men ord är det vi använder för att kommunicera - ord kan vara farliga eller trevliga. Man kan döda med ord!

Jag undrar om man skulle göra en undersökning, vilket uttryck skulle upplevas otrevligast:

a: "Jävla brevbärare!"
b: "Jävla neger!"

Jag gissar på b.

2012-06-13 23:54
Tomas: Smiley

Det är väl egentligen precis det jag undrar också; varför i hela friden fortsätta använda det ordet när det uppenbarligen kan väcka anstöt? Och jag vill inte ens börja diskutera chokladbollar.

2012-06-14 08:17
Att använda ord som neger är som att säga: "jag tänker köra på vänster sida, det finns inga vettiga skäl mot". Visst, "neger" betyder svart, därmed borde dom vara lika OK. Men "tjej" och "hora" är också synonymer ursprungligen.

Tiden ger ord viss laddning och sociala regler bygger alltid på att man inte ifrågasätter allt.

2012-06-14 08:22
...och så undrar jag en sak till: Om det nu inte är så farligt vad man blir kallad, varför blir då vissa upprörda av att bli kallade rasister?

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser" - källa: det allsvetande wiki...

2012-06-14 08:27
Men att uppröras över att någon använder ordet neger utan att ens veta om någon faktiskt blev kränkt, men samtidigt inte uppröras över att det startas en tråd där en medlems vara eller icke-vara på denna site diskuteras tyder på en i mina ögon ganska märklig prioritering av väsentligheter i beteendet mellan människor.

edit: Per, notera ordet 'hierarkiskt', att notera skillnader mellan olika människor är inte rasism, att säga att någon är bättre eller sämre pga dessa skillnader är rasism, en icke oväsentlig skillnad.

2012-06-14 08:29
"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser"

HIERARKISKT system av RASER.

Att dela in folk i grupper är alltså inte rasism. Hudfärg, nationalitet, utbildning, kön, första bokstaven i efternamnet. Vi delar ofta in folk i olika grupper av olika anledningar, men vissa grupperingar är mer laddade än andra.

Edit: Mikael hann före. Och sedan är väl just rasdelen något som kan definieras i det oändliga i sig. Rasism är ju även riktat mot religioner och nationaliteter enligt min uppfattning.

2012-06-14 08:35
Som jag sagt nån annanstans så har jag inte sagt något om, eller i, den tråden som handlade om uteslutning/avstängning. Däremot tycker jag inte att användandet av det ordet är ok. Hur ska man veta om någon tar anstöt? Ska man fråga först? Nej, man låter bli att använda det. Och när man blir ombedd att akta sitt ordval så har man hyfs nog att göra det istället för att återupprepa det så många gånger som möjligt.  

2012-06-14 08:39
Det verkar som att IceMan uppnått sitt syfte.  

2012-06-14 08:41
Känner mig minst sagt inblandad.
Förtydligande då jag ej hänger med vem/vad som åsyftas hela tiden.

Jag blev ej upprörd av att kallas rasist av en för mig okänd människa.
Än en gång: Jag använder ej ordet n. officiellt.
Håller helt med om att ej väcka ont blod.

I förra veckan senast blev jag fotograferad när jag kramade om svarta.
Jag är definitivt en antirasist.
Det är bara att beklaga att vissa vill hävda sig genom att utnyttja en del av det jag skriver. Mindervärdighetskomplex?

Funbeat är väldigt långt från det verkliga livet.
Gillar skarpt vassa tungor här så länge de håller sig till saken.
Att utvidga ämnet då och då är helt OK.
Totalstyrning? Nej tack.

2012-06-14 08:42
Jo, ni behöver nog inte förklara för mig varför man inte vill bli kallad rasist. Jag skulle verkligen inte vilja bli det. Min poäng är ju att genom att säga "En svensk är en svensk. En neger är en neger." så gör man ju just det. Ordet har ju genom historien använts just på det sättet, att sätta mörkhyade på en position under vita.

Sen är ju den andra poängen att någon tyckte att det inte var så noga det där med ord. "Talibanbokstavshysteribyråkrati" var nog ordet som användes, och då undrar jag bara varför man blir upprörd över ett annat ord.

2012-06-14 08:43
Nej, även om uttrycket är lite klumpigt så har man 1) inte delat inte grupper HIERARKISKT och 2) inte diskuterat ras, så hur det kan vara rasistsikt förstår jag inte.
Om man säger att en svensk är bättre än en neger så har man delat grupperna hierarkiskt.

2012-06-14 08:46
Ok, K-G, då missuppfattade jag ditt inlägg i troll-tråden. Trodde att du var upprörd över att blivit kallad rasist.  

2012-06-14 08:46
Christer, jag tror att om Du sa "Din jävla brevbärare" till Din brevbärare, så hade han nog känt sig lika ledsen och kränkt som om Du hade sagt samma sak till en mörkhyad människa, fast bytt ut ordet brevbärare mot neger. Eller vad tror Du?

F ö håller jag helt med Mikael S. Det känns rätt fjantigt att snacka hets mot folkgrupp i samma andetag som man startar en tråd som handlar om en medlem är ett troll eller ett as i en publik grupp.

Vet verkligen någon här varför man själv anser att ordet neger är ett kränkande ord, eller är det bara så att det politiskt korrekt att tycka det och därför tycker man det? Per T, t ex, varför tycker Du att ordet neger är kränkande?

2012-06-14 08:48
"Lite klumpigt"?

Äh, nu avslutar jag min medverkan i den här tråden och andra liknande.

2012-06-14 08:49
Synd Per, jag trodde att Du visste varför Du anser att ordet är kränkande och varför det kan väcka anstöt.  

2012-06-14 08:52
Galghumor.
Jag har papper uppifrån att mitt namn K-G kan väcka anstöt. Smiley
Ni tror jag bluffar.
NIX.

2012-06-14 09:11
Det här med "En svensk är en svensk. En neger är en neger." - vad blir man då om man har en mörkhyad förälder och en svensk förälder? Är man en sveger?

Man kan inte dela upp folk så här. Det finns mängder med folk i Sverige som nog måste klassas som "svenskar" men har blandat ursprung. Jag må vara blond men jag har svartmuskigt (kanske ryskt?) finskt ursprung i släkten också. Vad är jag då?

2012-06-14 09:11
Sylvia, det är inte i slutändan vad DU SJÄLV tycker - det är vad som är allmänt accepterat.

Se vad språknämnden säger:

fråga
Är neger neutralt? Kan det t.ex. användas i en polisrapport?
svar
Nej, neger är inte neutralt. Det bör inte användas i polisrapporter. I stället får man använda exempelvis svart eller mörkhyad, om man måste ange hudfärg.
Ordet neger har kommit att uppfattas som nedsättande. Detta beror sannolikt på att motsvarande ord på engelska (negro) under en lång tid undan för undan har glidit nedåt på stilskalan och nu i det närmaste av många uppfattas som ett skymford.

Det hjälper inte att hänvisa till att neger kommer av lat. niger som betyder 'svart'. Ordet har av utomspråkliga skäl blivit så gott som oanvändbart.

2012-06-14 09:12
Christer, Du svarade inte på min fråga ang brevbäraren och negern...vem hade blivit mest ledsen, tror Du, om Du hade kallat dem jävla neger resp jävla brevbärare?

Och, varför är ordet inte allmänt accepterat? För att 'man' är rädd för att bli kallad rasist pga att någon annan har lagt normen för vad som är OK? För att det är politiskt korrekt att TYCKA att neger är ett kränkande och anstötande ord?

Varför tycker just DU att ordet är ovanstående? Vilka värderingar lägger Du i ett ord, som till och med har använts av allas vår Astrid Lindgren i en oskyldig sagobok?

Som sagt, jag är varken för eller emot utan vill bara veta hur 'man' resonerar när man i en tråd spyr galla över EN person, och bryter mot varendaste en av de nya användarvillkoren på FB, i samma stund som man tycker att ett speciellt ord är kränkande och hets mot folkgrupp.

2012-06-14 09:27