Nyheter från FunBeat

Nya användarvillkor

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

På förekommen anledning har vi idag uppdaterat våra användarvillkor.

Läs dem gärna här:
http://www.funbeat.se/signup/termsofservice.aspx

Användarvillkoren är i princip helt utbytta, men vi vill särskilt passa på att uppmärksamma vilka regler som gäller när man skriver i forum, bloggar, träningspass, kommentarer på dess, gästbok mm:

Vi vill att det, precis som samhället i stort, ska vara högt i tak på FunBeat. Det betyder att vi välkomnar yviga diskussioner och testandet av nya hypoteser och olika former av åsiktsyttringar.

Vad vi dock inte tolererar är trakasserier, personangrepp eller angrepp på grupper av människor baserat på etnisk tillhörighet, kön, sexualitet, religion mm. Och för att du inte ska bli missförstådd: reflektera ofta över ditt språk - det är mycket svårare att nyansera sin kommunikation när man bara har skriven text att använda sig av.

Respektera oliktänkande: Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.

Håll dig till ämnet: Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

FunBeats existens är helt och hållet beroende av annonsintäkter. Det är därför inte tillåtet att göra reklam för tjänster/produkter i kommersiellt syfte. Om du som privatperson vill sälja dina begagnade prylar så är du välkommen att göra det och vi hänvisar till gruppen Köp & Sälj för detta ändamål. Om du har ett kommersiellt intresse, dvs med vinssyfte, så är du välkommen att köpa annonsering hos oss, se länk i sidfoten.

Det var allt!

"Håll dig till ämnet: Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår. "

Hahaha! Smiley

Jag skrattar inte för att villkoret i sig är roligt, utan för att det sker titt som tätt att diskussioner spårar ur. Vad händer om detta inte efterföljs nu att villkoren ändrats?

2012-06-11 14:25
Det hänger sannolikt på oss användare. I vilken omfattning vi ber "utvikare" att hålla sig till ämnet och/eller starta en ny tråd på det nya, utvikta ämnet.

Olle och gänget kommer sannolikt inte att komma med pekpinnen Smiley och straffa trådkapare. Men vad vet jag, det kanske finns en skamvrå i Funbeat :´( . Typ "tre dagars utelåsning från diskussionstrådarna för osportsligt uttryck". Låter dock inte som en framkomlig väg, eller hur?

Eftersom skaparna successivt utvecklat strukturen för Funbeat får vi användare fortsätta att fylla med innehåll och värde. Funbeat blir ju vad vi användare gör det till, inom skaparnas gränser. Jag tycker det är bra med tydlighet i intentionerna och målsättningen med Funbeat.

2012-06-11 14:36
Oj. Vem bestämmer vad som är hörande till ämnet och vad blir straffet för avvikelse?

Det känns inte som just den regeln främjar takhöjden precis. Det är en del av charmen att folk flikar in lite halvirrelevanta grejer - det blir precis som i riktiga livet lixom.

2012-06-11 14:39
Inte helt ovanligt i andra fora att trådskaparen kan ta bort inlägg som h*n tycker inte hör dit. Men det funkar kanske så även här?  

2012-06-11 14:42
Oj, då kan de stänga ned singelforumet, där håller sig ingen till ämnet i en tråd. Fast vi gillar det allihopa.  

2012-06-11 14:50
Bra initiativ. Dock vill jag påpeka, att regler är tandlösa om det inte finns någon som ser till att de efterföljs. I det här fallet en moderator, vilket verkligen skulle behövas i diskussionsgrupperna. OT-inlägg, personangrepp eller andra regelbrott måste stävjas. Mitt förslag är att ett system införs där brott mot ovan nämnda regler medför en varning. Efter tre varningar blir användaren avstängd en vecka. Efter ytterligare tre varningar blir användaren avstängd en månad. Ytterligare tre varningar och användaren blir permanent bannlyst. Varje år nollställs antalet varningar. Bara ett litet förslag.  

2012-06-11 18:30
Alldeles för slappt. Har man inte fattat att man gått över gränsen och därmed skärpt sig kan man gott bli kickad från Funbeat vid ett tredje övertramp. Aldrig någon nollställning. IceMans förslag känns ungefär som att det skulle vara ok att dra på sig 10 gula kort och 5 röda innan man utvisas från planen i 5min. I andra halvlek är det fritt fram att fortsätta leka rövare på planen då räkneverket börjar om på noll...  

2012-06-11 18:41
Tycker verkligen att du tolkar mitt förslag som fan läser bibeln, Markus. Om vi skulle följa ditt förslag så skulle det förmodligen inte finnas några användare kvar här efter ett år eftersom så gott som inga trådar här är fria från OT. Det får inte bli så att folk inte vågar uttrycka sina åsikter.  

2012-06-11 18:49
Inte tomt, bara en massa häftiga trådar som inte tramsas sönder.

Rasister och mobbare klar vi oss gärna utan!

2012-06-11 19:03
Ett system borde införas där man enkelt kan anmäla inlägg man anser bryta mot reglerna, genom att klicka på en "anmäl" knapp. Moderator får sedan vidta lämplig åtgärd.  

2012-06-11 19:16
En "Ice Man-knapp" således?  

2012-06-11 19:21
Inte så Anders, det löser vi inget med! (Även om jag har förstått att din irritation är befogad, och även _jag_ önskar "person-knappar" ibland). *peace*  

2012-06-11 19:43
Ur reglerna saxar jag följande: "Vad vi dock inte tolererar är trakasserier, personangrepp eller angrepp på grupper av människor baserat på etnisk tillhörighet, kön, sexualitet, religion mm."

Ice Mans tråd, om än illa formulerad i sin frågeställning, angrep faktiskt ingen grupp, utan ställde en fråga om varför mörkhyade männskor inte är lika dominerande inom simning som inom löpning.

Detta betraktades tydligen som ett rasistiskt utbrott, och ledde till många indignerade inlägg, och tom en tråd om Ice Man, där medlemmarna här, på fullt allvar, diskuterar om och hur han skall bannlysas.

Den tråden verkar ingen tycka bryter mot reglerna, som ju säger att Funbeat inte tolererar trakasserier eller personangrepp.

Så, ska jag tolka det som att man får inte använda ett ord som av vissa anses kunna vara nedvärderande mot en folkgrupp, även om det inte var det man avsåg, men det är helt OK att starta en tråd om att stänga av en användare man anser har ett olämpligt språkbruk?

Bara så jag vet, alltså...

2012-06-11 20:00
Ja, vad han skrev idag kl. 12:13 var gulligt.  

2012-06-11 20:04
Nej, det var nte gulligt, det var rätt korkat. Det förstår du nog att jag tycker också, även om du försöker spetsa till diskussionen lite för att få mig att framstå som dum också, men det är OK, det bjuder jag på Smiley

Min fråga var ju dock om det är OK att starta en tråd om avstängning av en användare varje gång man läser något som är korkat?

Samtidigt som varje förslag om den i andra forummjukvaror så vanliga ignore-funktionen leder till kollektiva utbrott här de gånger den kommer på tapeten...

Så, det är fel att skriva n-ordet, och det är fel att vilja kunna ignorera enskilda användare, men det är OK att skapa en tråd om att stänga av en användare man inte gillar..?

2012-06-11 20:20
Regler i all ära men var är individens ansvar att bete sig vettigt? Redan idag kan du anmäla en medlem/individ för att bryta mot forumreglerna. Använd den möjligheten och försök sedan förstå moderatorns beslut för framtiden. Komplicerade regler blir ofta utan effekt eftersom "polisen" inte mäktar att kontrollera efterlevnad. Det är ju till slut "polisens" förmåga att kontrollera efterlevnad som sätter den verkligt tillåtna nivån.

Personligen tycker jag bästa metoden mot "korkade_men_inte_otillåtna" inlägg är att helt enkelt ignorera dem. Om individen inte får någon reaktion på sina inlägg blir det sannolikt/förhoppningsvis tråkigt i längden, oavsett anledning till inläggen (bristande förstånd, dåligt omdöme, bristande respekt, gillar att provocera, ....)

2012-06-11 21:34
Den här tråden tror jag banne mig har rekord i antalet inlägg utan att tappa tråden!!!!  

2012-06-11 21:51
Antar att det är den tråd jag skapade som du hänvisar till Mikael S.

"Detta betraktades tydligen som ett rasistiskt utbrott, och ledde till många indignerade inlägg, och tom en tråd om Ice Man, där medlemmarna här, på fullt allvar, diskuterar om och hur han skall bannlysas.

Den tråden verkar ingen tycka bryter mot reglerna, som ju säger att Funbeat inte tolererar trakasserier eller personangrepp."

Jag tycker då inte att jag går till personangrepp i den tråden. Jag angriper inte Ice Man utan hans val av nedsättande språkbruk i inlägg efter inlägg efter inlägg efter inlägg efter..... Trots att många olika personer upplyser honom om att det är ett kränkande ord han använder. Jag ville påkalla FunBeats uppmärksamhet på detta faktum och lade därför tråden i "Så fungerar Funbeat".

Jag undrade, och det står jag för, om det inte borde rendera i en varning eller dyl för detta kränkande ordval som återupprepades om och om igen.

2012-06-11 23:36
Jag håller med Mikael, de som hetsar mot enskilda användare är inte ett dugg bättre än de som hetsar mot folkgrupper.

Don't feed the troll. Det är inget roligt att försöka uppröra folk om ingen blir upprörd.

2012-06-12 08:58
Konstigt, jag tycker tvärtom att det alltid är viktigt att reagera mot rasism och visa att det inte är acceptabelt. Men det är ju bara min åsikt.  

2012-06-12 10:58
Visst är det viktigt att agera mot rasism men jag tycker inte att ett konstruktivt angreppssätt är att själv börja med personangrepp. Anmäl personen i fråga istället eller visa på annat sätt att det inte är accepterat att utöva hets mot folkgrupp.  

2012-06-12 11:07
Jag tror att han redan är anmäld av ett flertal eftersom Olle reagerade!  

2012-06-12 11:18
Håller med Elin, två fel blir inte ett rätt.  

2012-06-12 11:26
Nu vet jag inte vad du refererar till, mina något upprörda svar till honom eller tråden om hans eventuella avstängning.

Mina svar må ha varit upprörda och kanske onyanserade det kan jag ta, kanske rent av dåliga, men jag tycker nog ändå att jag gjorde några försök till sansade svar.

Vad gäller den andra tråden så har jag inget med den att göra, så det får nån annan svara för.

Mitt inlägg här gällde bara huruvida man ska tiga eller inte när rasismens fula tryne visar sig. Jag anser inte det.

2012-06-12 11:26
Jag refererade inte till något särskilt alls, jag har inte läst alla trådar och satt mig in i saken överhuvudtaget men jag har på flera ställen sätt ett bemötande med personangrepp som känns allt annat än konstruktivt. Jag har inte en aning om vem som skrivit vad om vem, jag har inte lagt några namn eller avatarer på minnet men jag har sett elaka kommentarer slängas åt alla möjliga håll.  

2012-06-12 11:55
"Mitt inlägg här gällde bara huruvida man ska tiga eller inte när rasismens fula tryne visar sig. Jag anser inte det."

Jag missförstod dig när ditt inlägg om att man inte skulle hålla tyst kom direkt efter mitt där jag inte tyckte att...yadayadyadaya. Och trodde att du trodde att jag tyckte att det var bättre att tiga ihjäl det, vilket inte var fallet. Smiley

2012-06-12 11:57
Då är vi nog överens. Tror jag... Smiley

"An eye for an eye makes the whole world blind." - Gandhi

2012-06-12 12:05
Numera är tydligen allting rasistiskt. Man får snart inte ens visa en svensk flagga för då är man rasist!  

2012-06-12 12:50
Jag trodde att just den diskussionen dog ut i samband med fotbolls-VM 1994, men kanske lever vi i olika världar eller utvecklingszoner?

Hur som helst har de nya forumkriterierna brutits minst 5 gånger vid det här laget. Gud välsigne Olle.

2012-06-12 12:57
2012-06-11 12:13  

2012-06-12 13:11
Var det inte en skola i Kalmar som förbjöd "Du Gamla Du Fria" på skolavslutningen.
Vem vet så säkert att "Ice Man" är en rasist?

Jag är själv sedan länge en s.k. världsmedborgare,
Jag var den förste i Sverige som fick vapenfri tjänst utan att åberopa religion eller politik. Jag åberopade logik.
Varför är det lättare att döda om man har politiska eller än vanligare religiösa motiv?

Förra veckan var jag på ett 6D. Ni hittar nog bilder där jag kramar svarta, araber, japaner ++.

Min favorit inom musiken är Neil Young. En hel del indian i honom.
Lik förbaskat så anses jag av några få som rasist här på Funbeat.
Ja men snälle nån.
Tag reda på fakta innan ni dömer "Ice man".

2012-06-12 15:28
Araber, är det ett okej begrepp?  

2012-06-12 15:41
Det finns sådant här problematiken i alla länder som en dag (till synes) plötsligt släppa in en hel del invandrare/asylsökande. Det växer fram så småningom.
Just sådana här argument florerade på 70-talet i Storbrittanien, Enoch Powell var dåtidens Ian Wachtmeister/Jimmie Åkesson.
Skillnaden idag är att det är så offentligt mycket flera som få sin åsikt publicerade. Då var det endast tidningsredaktion, TV och Radio.

Jag har sett det mesta i racistiska påhopp & angrepp på en nivå som ni är inte i närheten av här men risken är att åtgärderna kommer att dra ut det hela på sin löjliga spets av dem som tror att de förstår sig på och hjälpa de berödra, innan det släpps tillbaka igen och nå någon form av normalitet och sans som alla kan acceptera.

99,9% av alla här berörs inte av dessa regler som Funbeat sätta upp.
Jag har fullt förtroende för Ole/FB om de välja att plocka bort en användare.

2012-06-12 16:03
Bra skrivet Gazza.
Araber?
En erfarenhet rikare blev jag 1960 när jag sattes i arrest i 6 timmar tillsammans med 6 prostituerade + 5 araber.
Min franska var då sämre än nu, men när de sa att jag fick gå så bad jag att få stanna. Det var synnerligen intressant att sitta i denna grupp.
Redan innan visste jag att skillnad mellan människor oavsett var de bodde var liten vad gäller tankar och syn på livet.

En av de prostituerade såg vältränad ut + 2 av araberna. Lite fusk där. Araber ser i allmänhet mer vältränade ut än många andra. Var intresserad av idrott + musik + fransk litteratur ( Zola, Camus, Sartre, Balzac ) Några av de andra visste en del om författarna jag nämnt. Musik. Hade just sett Edith Piaf livs levande på Olympia. Några av de andra hade sett henne tidigare.

Alltnog så tycks det här på Funbeat finnas en del som "vet så mycket bättre" om rasism + takt och ton och jag vet inte vad. Lugna ner er tack.

2012-06-12 16:26
http://www.youtube.com/watch?v=KVN_0qvuhhw  

2012-06-12 16:43
Görbra Henrik.
Får väl hoppas att Vibramskofantasterna ej ser att han är barfota. Smiley

Är inte det udda? Jag är barfota oftast av de som springer/sprang och de överlägset flesta personangreppen får jag från Vibramskoägare.
Som påstår sig ha rätten till att vara barfota i BARFOTASKOR.
Jag säger: Halleluja.

Är det verkligen illa att skriva arab?
Känner en del muslimer i Trollhättan som har vissa åsikter som delas av de flesta.
Dock ej de på "vuxendagis".

2012-06-12 17:09
Är det ok att skriva "svenne" då? Jag tycker själv att det kan uppfattas som nedvärderande.  

2012-06-12 17:27
Hemma i Trollhättan ansågs det förr illa att kalla någon Flakebergare.
I Göteborg blev vi från Älvsborgs län kallade P-bönner.
Då kallade vi Göteborgarna för nollor. De hade O som länsbokstav.

Jösses vad massa roliga invektiv det fanns förr. Alla bara garvade. Åtminstone nästan alla. Smiley

2012-06-12 17:34
"Neger" och "svenne" säger mer om avsändaren än om mottagaren. En kombination av fantasilöshet, social oförmåga och ogenomtänkt världsbild. Jag värderar avsändarens argument därefter.

Den som vill variera sig lite kan för övrigt inspireras av http://pressylta.sofia-albertsson.se/ .

2012-06-12 17:48
"kladdröv" - hahaha! Jag tror att det får bli min favorit! Smiley  

2012-06-12 17:55
Vilken bok.
Mängder av bra tips.

Annat sätt att se på det om man ej har förutfattade benhårda åsikter:
http://www.youtube.com/watch?v=fQhAUeOv4RU&feature=related

2012-06-12 18:03
Fast studier av invandrargrupper har ju visat att man inom grupperna kallar varann för denna typen av ord så jag tror inte det bara beror på avsändaren utan hela situationen. Jag kan relatera till detta eftersom jag har lite utländskt påbrå och ett väldigt utländskt efternamn.... Om min kompis med samma ursprung som jag säger blatte till mig tar jag inte illa upp utan vet att det är ett sätt att markera att vi hör ihop på nåt vis, men om jag får höra någon prata om mig och referera till mig som blatte skulle jag bli grymt besviken för då används det sannolikt i nedsättande syfte.  

2012-06-12 18:10
Saknar definitivt i den listan "ålakränge", dvs innanmätet man tar ur en ål vid rensning. Hyfsat nedsättande som beskrivning.  

2012-06-12 18:11
hahahaha den har jag aldrig hört innan! "Ålarens" hade jag hört men inte "ålakränge" *ny favorit* Smiley  

2012-06-12 18:14
Men snälla K-G.

* Du skriver Prostituerade och Araber,

* Du jämställer Araber med Muslimer...

För det första är det nog väldigt svårt att definiera "Araber", för det andra prostituerade kan väl också vara araber (om ordet nu ska användas)

En muslim är en person som till hör religionen Islam. Det har inget med etniciteten att göra. Jag kan hålla med om att islam är stort på Arabiska halvön bl.a. men det finns tex i mellanöstern en relativt stor kristen befolkning...

Du är definitivt inget troll - men väldigt duktig på att blanda äpplen och päron.

2012-06-12 18:22
förslag på nedsättande uttryck för detta förbannade skitväder och solen som lyser med sin frånvaro?

just nu började det ösregna

2012-06-12 18:25
Var fan är chipsen?  

2012-06-12 18:26
Fast (igen), AM, om någon kallar någon annan neger, svenne, blatte, hora eller liknande i ett socialt sammanhang där jag, som inte "får" använda sådana uttryck, ingår, kommer personens trovärdighet i mina ögon påverkas på samma sätt. Om man inte säger det i humoristiska och faktiskt roliga syften, möjligen.

Om man säger det när jag inte är med, vet jag inget av det och påverkas inte alls.

2012-06-12 18:27
Skönt att läsa att vi kommer ner på en mer förstående nivå.

Förutom Christer. Smiley
1960 i Paris visste jag ej vad muslim var. Algerier var redan då vanliga i Frankrike. Plus andra fransktalande från Afrika.
2005-12 i Trollhättan så är muslimer ett allmänt ord - åtminstone hemmavid.
De jag rör mig med tycker om glada tillmälen oavsett specifikt ordval. Smiley

Har ju kallat Christer för halvtroll. Fick något tillbaks. Om nu någon undrar om inte vi gillar varandra så har ni fel.
Vi båda tycker det är kul att munhuggas.
Tror Christer håller med.
Se, inte ens där är jag tvärsäker.
Tvärsäkra kan vi kanske ibland låta på Funbeat då vi kanske ej tycker att vi får svar så vi tar i. Smiley

2012-06-12 18:43