|
Är på jakt efter nya skor, men det visade sig svårare än jag tänkt mig, mina krav verkar vara allt för svåra att tillmötesgå för skoförsäljare. Funbeats medlemmar brukar ju dock sitta inne på väldigt goda råd, så jag vänder mig hit i hopp om goda förslag.
Skor jag har och gillar: - Puma Roadracer - sprungit alla mina pass (från 1000m-intervaller till 27 km-pass) som gått på asfalt och vältrampade stigar. Älskar skorna. - Inov 8 x-talon 212 - skon sitter perfekt och i obanad terräng kan jag inte tänka mig ett par bättre skor.
Behöver ett par som är ett mellanting, dvs skor med lite dämpning men som går att ha både kortare sträckor på asfalt med framför allt på stigar/i terränglöpning. Har en smal fot och vill inte ha några högklackade Asics igen, då de bara fick mig att stuka fötterna så fort anade en liten ojämnhet i marken. Inte heller några hårda/styva sulor är aktuellt.
Ha testat Saucony A4, men lite osäker på hur de är att springa alla sina pass i? Adidas Adizero är inget för mig, har testat och de var inte det minsta bekväma. I övrigt är jag öppen för förslag, vilket mottages tacksamt!
|
|
|
|

2012-06-09 11:07
|
|
|
Har du testat Inov-8 F-lite? Annars ska de ha nya skor under hösten, Trailroc, vilka ska vara någonting mellan X-talon och F-lite som jag förstår det...
|
|
|
|

2012-06-09 11:37
|
|
|
Fotnot:
Jag springer huvudsakligen trail, med mina Inov8 X-Talon 212. Men: jag upplever inga som helst problem i att springa asfalt med dem. Jo, naturligtvis är det en terrängsko, men, som sagt - intervaller på asfalt, distans, jodå, det går bara finfint.
Klart: man kanske sliter otillbörligt på gummi-dubbarna, men har inte märkt särskilt mycket av det än. Skorna är uppe i mellan 400-500 km ["halva livstiden"].
|
|
|
|

2012-06-09 14:14
|
|
|
@Moritz: Det har jag inte gjort, men det ska jag göra. Såg även på Inov-8:s hemsida att de hade en Terrafly-modell, vilken äe utformad för en kombination av trail och asfalt. Såg dock mörkt ut med att få tag på i Sverige.
@Anders: Hade trott att gummit skulle slitas betydligt mycket fortare än så, ska ta och testa dom utanför skogen och se hur det känns. Tack för tipset.
Är det någon som springer i Saucony A4 och vet hur bra de håller? När jag provade i affär så hävdade försäljaren att jag skulle slita ut dom på dryga månaden om det var de enda skorna jag sprang i, vilket verkar helt osannolikt när jag inte är mer än en motionär (3-4 löppass i veckan)?
|
|
|
|

2012-06-09 17:49
|
|
|
F-lite 195 låter som en klockren sko på din beskrivning, speciellt om du redan gillar Inov8.
|
|
|
|

2012-06-09 19:40
|
|
|
Jo. F-lite. Kanske tom 230:an. Eller heter den nåt annat i dammodell? Bra sko!
|
|
|
|

2012-06-09 22:21
|
|
|
Brooks PureFlow har jag tittat på. Den har mer dämpning än en minimalistsko och bara 4mm heel-toe-drop. Det kan vara ett tips för TS, men jag skulle vilja höra andras kommentarer om denna sko.
|
|
|
|

2012-06-10 06:46
|
|
|
Erik, Jag har Brooks Pure Connect. Från början så använde jag endast dessa för intervaller och snabbdistans. Tyckte jag fick en sån underbar löpkänsla så jag testade att köra halvmaran med dem. Var tufft för vader och framsida lår men känns som jag springer 10-15 sek snabbare per km i dem mot mina andra skor. Körde Stockholm Marathon i dem och de var kanon i det vädret. Blir inte tyngre eller vatten kvar i skorna som jag hörde andra ha problem med. De hade en test av raceskor i RW Juni nummer. Där var den med...
|
|
|
|

2012-06-10 10:02
|
|
|
Som flera ovan skriver, F-Lite 195 eller 230 (beroende på önskad dämpning) verkar vara rätt modell. Svårt att hitta en bättre allround-sko.
|
|
|
|

2012-06-10 11:12
|
|
|
Jag springer i Sauconys A-serie och kör alla pass sen vår, sommar, tidig höst och på löpband vintertid i dom. Har A2, A3, A4 och A5 och har inte lyckats slita ut något av dom. Tvärt om fick jag på Runners store höra att jag kan springa i dom tills dom rämnar för det finns ingen dämpning värd att tala om i skorna och som alltså kan krackelera. Mina standarveckor springer jag 35-40 km och mestadels på asfalt. Inga problem.
|
|
|
|

2012-06-10 13:47
|
|
|
Snart kommer F-ite 215 från Inov-8! http://www.wiggle.co.uk/inov-8-ladies-f-lite-215-shoes/ Numera inriktad på cross-fit men förmodligen samma suveräna löpkänsla som tidigare. Detta är dessutom en dammodell med lite lägre vikt och uppdaterad dämpning. För mig personligen funkar F-lite 230 till nästan allt förutom riktigt geggig löpning. Tycker den är minst lika skön som mina X-talon 212s. En riktig allt i allo sko! Har sprungit allt från snabba asfaltsmil till 33km hård terräng i den dojan..
|
|
|
|

2012-06-10 20:11
|
|
|
Jag har sagt det förr och säger det igen, f-lite 230 kan med fördel också strippas på innersulan. Lägre, lättare och rymligare - bättre på alla sätt om man är lagd åt det hållet! När vädret blev som det blev till Sthlm Maraton förra helgen var det mina gamla trogna moddade 230 som jag visste jag kunde lita på att ta mig runt.
|
|
|
|

2012-06-10 21:03
|
|
|
Har precis som du Puma Roadracer och Inov X-talon och trivs med båda. har även ett par F-lite vilka är trevliga precis som folk skriver, så de är definitivt ett alternativ. Dessutom skulle jag vilja slå ett slag för Patagonia Forerunner. Har bara kört två pass i dem än (10 km motionsspår och 20 km ganska geggig vandringsled med lite asfalt här och där), men jag tycker att det känns som det är en sko som verkligen fyller gapet mellan Puman och X-talonen. Dessutom bara 4 mm häl-tå-drop och relativt lätta.
|
|
|
|

2012-06-10 22:18
|
|
|
Tack för alla tips, ska ge mig ut och testa F-lite 230/195. Ska se om jag hittar de andra skorna också, är ju alltid bra med lite alternativ.
Det gäller att stå på sig när man ska prova sådana skor bara, det är ganska ofta skoförsäljare vill styra in en mot en lite mer dämpad, vridstyv och stabiliserande sko, helt oavsett om man berättar att det gått utmärkt att springa i Roadracern senaste åren. Det är tur att det finns funbeat-medlemmar med bra koll! :)
|
|
|
|

2012-06-11 20:09
|
|