Prat

Dömd för att sålt nummerlapp?

Är det någon i Sverige som har blivit dömd för att sålt sin nummerlapp?
Eller är det ett fullt hot så Arrangören kan sälja för många nummerlappar?

2012-06-03 20:38
Menar du dömd i domstol?  

2012-06-03 20:47
Ja  

2012-06-03 20:50
Vilken lagparagraf skulle det då lagföras under?  

2012-06-03 20:52
Fråga Stockholm marathon  

2012-06-03 20:53
Diskad - är väl det straff som utmäts i sport, för fusk, DNS, DNF, RWC ...

2012-06-03 21:02
Men någon köper en produkt,
som hen sedan säljer vidare.
Trots att affärskontraktet tydligt säjer att man man inte får sälja produkten.

2012-06-03 21:23
....  

2012-06-03 21:24
Är det någon i Sverige som har blivit dömd för att sålt sin nummerlapp?

Och vad skulle man dömas för. Att sålt ett papper eller?
Möjligen bedrägligt beteende/ bedrägeri om man inte varit tydlig med att "namnändring" inte är möjlig, om så är fallet.

Vänligen

P.

2012-06-03 21:26
"Anmälan är personlig och definitiv. Anmälningsavgiften återbetalas ej om du tvingas lämna återbud såvida du inte tecknat XXX:s försäkring Startklar (se info nedan) och uppfyller villkoren i denna försäkring.
Startplatsen kan inte överlåtas till någon annan person."

Det är arrangörens regler och inte någon lag man bryter mot. Att låta någon annan springa i ens eget namn är fusk och upp till arrangören att bestraffa det fusket. Med till exempel diskning och avstängning.

2012-06-03 21:33
Avtalsbrott är civilrättsligt och kan därmed drivas som ett brottsmål.  

2012-06-03 21:37
Jag har också regler: Den arrangör som diskar mej för att jag sålt eller köpt en startplats i andra hand blir bestraffad. Livstids avstängning, jag skulle aldrig mer ställa upp i den tävlingen.  

2012-06-03 21:39
Men det blir lite knepigt. Säg att jag skulle köpa en svensk tjejs nummerlapp och springa in på en för mig hyggligt normal tid. Då skulle den tjejen igår vunnit SM i maraton och kanske också hela loppet. Det finns inget annat val än att diska eftersom det är fusk hur man än vänder och vrider på det. Svårt att klandra arrangören för det.  

2012-06-03 21:46
Ja Mackan, håller helt med. Om man ligger i närheten av eliten så är det fusk, man förstör spelets regler och man ska straffas.
Men när jag sålde min startplats i fjol till en kille som sprang in på 3:45, vem stör det? Och hade det gått att byta namn så hade det aldrig hänt. Är det verkligen bara mitt fel?

2012-06-03 21:58
Frågan är bara var man ska dra gränsen i så fall? Jag kan inte köpa någon nummerlapp av andra utan att garanteras straffas om jag kör på max men för andra funkar det bra. Det går inte att ha regler som bara gäller för vissa. Tycker jag.

Jag hade gärna sprungit igår om det hade gått att namnändra men nu är det som det är och om en arrangör sätter upp regler följer jag dessa. Jag är absolut för en ändring så att det går att namnändra men jag tror inte att det kommer hända. Tyvärr.

2012-06-03 22:05
Men är det olika regler? Man ska inte sabba resultatlistan. Jag gör inte det för min prestation påverkar inte resultatlistan. Du gör det inte heller för du har ett rykte som är värt mer än startavgiften.

För oss glada amatörer som drömmer om att kunna genomföra en mara så är det inte så kul slänga ut en tusenlapp och sen känna stressen när kroppen inte pallar.

Och denna diskussion kan arrangörerna ta död på hur lätt som helst!

2012-06-03 22:18
Alla som säljer sin nummerlapp i stället för att DNS:a påverkar resultatlistan så att den blir felaktig. Men visst, ingen lär klaga över att dom kom på plats 12 345 istf 11 778 pga sålda nummerlappar.

2012-06-03 22:27
Är det några som brukar hoppa in och springa utan nummerlapp?

Läste en artikel om att det förekommer i i USA.
Runners world may 2012 sid 70, kallas visst "bandit"
eller "race-crasher".

2012-06-03 22:37
Bandit runners är en hel subkultur. Det finns en och annan här i Sverige men inte lika frekvent som på vissa andra ställen ute i världen.  

2012-06-03 23:05
"Är det någon i Sverige som har blivit dömd för att sålt sin nummerlapp?"

Undrar om ni verkligen läst vad det är TS frågar om? En nummerlapp. Inte ett startbevis motsv. En nummerlapp och inget annat. En pappersbit, med ett nummer på. Kan omöjligt bryta mot något om man säljer den.

För bara för att jag säljer min nummerlapp till t.ex. VR så bryter jag inte mot något. Detta under förutsättning att jag upplyser vederbörande om vad det är jag säljer och inte villseleder denne till att tro något annat. För gör jag det är det något helt annat.

Om sen denne väljer att göra något utom min kontroll med ”nummerlappen”. T.ex. köra lopper VR i mitt namn. Ja det kan verkligen inte jag skyllas för.

Vänligen

P.

2012-06-03 23:29
För något år sedan var det en debatt.
Speltillverkarna hade ett förbud att sälja dataspel vidare!

2012-06-04 06:11
Ja, och så länge folk lyder knasiga regler, så länge kommer det att finnas knasiga regler.  

2012-06-04 08:19
Frågan är om det inte går att räkna som urkundsförfalskning?
Om jag har en nummerlapp med mitt _namn_ på och någon annan springer med den? Men frågan är om det är jag eller den som springer isf som gör sig skyldig till brott?
Och faktum är ju att oavsett var i resultatlistan någon hamnar så ställer man till det för de runtomkring. Även om de flesta jobbar mot tider så säger placeringen (i procent snarare än i absoluta tal) hur bra man sprungit just med tanke på att väder och vind och bana är olika mellan olika lopp.
Vi hade en tråd för ett tag sedan om "hjältinnor" som "på gamla dar" sprang och satte rekord i sina åldersklasser efter att nästan inte ha sprungit alls tidigare, när vi hamnar i de här diskussionerna så kallas de löjliga och patetiska istället som bryr sig. Jag är också så patetisk, finns det en lista med resultat för min åldersklass så kollar jag hur jag ligger på den, för det är ganska meningslöst för mig att jämföra med Isabellahs eller Cecilia Kleists tider, eller som nu senast på Blodomloppet, en ung halv/hel-elitorienterare (och herrklassens kenyan), utan jag kollade hur många som anmält ålder som var äldre eller jämngamla med mig som låg före mig i resultatlistan också, det är ngt som ger mig en fingervisning om rimliga mål.

2012-06-04 08:50
Bara för att jag går omkring med en lapp som det står Kalle på betyder det ju inte att jag påstår att jag HETER Kalle. Det kan ALDRIG bli olagligt.
Man kan tex hävda att jag springer för att hedra honom, skoja med honom, skoja med resten av världen, osv osv.

2012-06-04 09:23
Det är helt rätt. Så länge jag inte "deltar" i själva loppet så kan jag ha vilken nummerlapp jag vill när jag cyklar. Det är först när jag försöker nyttja mig av själva loppet man kliver över den grå zonen. Men detär ju inte den som sålt sin nummer lapp som kliver över så lännge denne upplyst om att så är fallet. D.v.s att man bara köpt ett papper och inget annat.

Jag kan ta vilken nummerlapp jag vill och cykla runt Vänern samma dag som VR går och dom kan inte göra ettt jävla skit åt det. Men dom kan hindra mig från att gå in i startfållan eller vägra mid bullar i depåerna mm. Det kan dom göra. Men fan inte från att cykla på vägen.

Och LL "urkundsförfalskning" hur kom du fram till det. Den som kränger gör sig inte skyldig till urkundsförfalskning bara för att han gör det, kränger en nummerlapp.

Vänligen

P.

2012-06-04 09:52
Man kan ju bli polisanmäld för tobleronestöld så det kan man kanske för bulle och sportdryckstöld också!  

2012-06-04 10:04
Brottet är alltså avtalsbrott som jag sa tidigare. Du bryter alltså ditt avtal med arrangören genom att sälja din startplats och låta någon annan springa i ditt namn. Att hävda okunnighet, att man bara sålt sin nummerlapp som kuriosa och liknande ursäkter hjälper föga.

Däremot tycker jag att man kan ifrågasätta avtalets utformning. Hur tydligt framgår det när jag köper en startplats att jag köper exklusivitet till att jag och ingen annan springer loppet i mitt namn? Hur tydligt framgår det att återköp ej medges? Hur motiverar arrangören eventuella skadeståndskrav?

2012-06-04 10:14
Det verkar som om många hade svårt med ganska enkla frågor i lördags.
*Vad heter du?
*Behöver du hjälp?
*Vill du bryta?
*Var har du ont?
*Ska vi ringa någon?

2012-06-04 10:17
"Man kan ju bli polisanmäld för tobleronestöld så det kan man kanske för bulle och sportdryckstöld också!"

Klart man kan. Men om jag går fram till en dam i en depå under VR och frågar snällt. "Kan jag ta/få en bulle" Då är det inte stöld, eller?

Vänligen

P.

2012-06-04 10:24
Tja, att utge sig för att vara någon annan ... jag var också tveksam till om säljaren kunde dömas, utan snarare den som använder lappen, men att t ex låna (stjäla eller köpa) någon annans legitimation är olagligt, och framför allt att använda den. Om det sedan kallas missbruk av urkund eller något liknande, inte förfalskning, det är sant ... Det är iaf olagligt att utge sig för att vara någon annan såvitt jag vet.
Om jag istället lånar någon annans patientbricka så är det troligen lite lindrigare, eller ett bibliotekskort eller ett medlemskort i en studentkår, och troligen så skulle användande av en nummerlapp med någon annans namn på hamna ännu längre ner på skalan, men det är fortfarande samma typ av handling, och kan knappast klassas som ett skämt - om nu inte jag vore en väldigt känd person och det t ex är av typen "jag är Spartacus!" ("Jag är prins Harry", "jag är V" osv, eller "jag är Gustav Vasa" ...).

2012-06-04 10:31
"Brottet är alltså avtalsbrott som jag sa tidigare. Du bryter alltså ditt avtal med arrangören genom att sälja din startplats och låta någon annan springa i ditt namn. Att hävda okunnighet, att man bara sålt sin nummerlapp som kuriosa och liknande ursäkter hjälper föga."

Det beror lite på vilket lopp det gäller. T.ex. VR har inte det inskrivet. Däremot en begränsad tid för "Namnbyte"

Så där kan det inte vara frågan om något avtalsbrott.

Men lik väl kan det inte vara frågan om ett avtalsbrott om du upplyser den som köper din "Nummerlapp" att det är just det denne köper. En tillsynes värdelös nummerlapp. Sen vad denne gör med den är inte ditt ansvar, aldrig.

Vänligen

P.

2012-06-04 10:31
Om du då ber om en bulle med en nummerlapp på dig som ger intryck av att du är någon som har rätt till en bulle, fast du inte har det, så kallas det väl bedrägligt förfarande?
Antag att du istället stulit nummerlappen av en löpare/cyklist/skidåkare?
Nu är det istället inhandlad genom ett avtalsbrott ...

2012-06-04 10:33
Säljer du nummerlappen som något annat än ett samlarobjekt att sätta på väggen, väl medveten om att den kommer användas för deltagande i loppet så tror jag inte du kan hävda att du _inte_ begått avtalsbrott - däremot lär det ju blir "väldigt kul" för sakföraren att bevisa att du inte handlat i god tro.  

2012-06-04 10:35
För att återkomma till det här med bandit runners så kom jag ihåg en artikel jag läst och lyckades googla upp den igen. Här: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203716204577015830896749236.html  

2012-06-04 10:36
LL "Tja, att utge sig för att vara någon annan ..."

Om man gör det, utger sig för att vara någon annan, så är man på fel sida om gråzonen, T.ex hämtar ut någon annans startbevis till Vr för att själv köra loppet. Att hämta ut det till den som ska cykla är inget brott det sker ju varje VR mm.

Men det var inte det jag skrev. Jag kan ta vilke lapp jag vill och cykla runt Vänern och det även om det skulle råka sammanfalla med VR.
Bara jag inte gör anspråk på att delta i loppet.

Vänlige

P.

2012-06-04 10:37
Om du då ber om en bulle med en nummerlapp på dig som ger intryck av att du är någon som har rätt till en bulle, fast du inte har det, så kallas det väl bedrägligt förfarande?

LL du måste läsa det jag skriver. Jag skriver inte att man ska ha en numerlapp på sig när man gör det. Frågar om man kan få en bulle.
Har man det, en nummer lapp på sig, så är det något helt annat och ja ett bedrägligt betende ligger nära till där.

Vänligen

P.

2012-06-04 10:40
Jo, men jag var ute efter när man går över gränsen.
Jag kan t ex som hungrig publik, eller bara en motionär som råkar var ute samma dag tigga bullar - när man deltar i Vasaloppsveckan ser man t ex en del åkare som är ute och testar spåren, men som ska åka i ett av de senare loppen.

Jag vet inte vilka lopp som faktiskt _har_ avlysta banor där man bara får vistas som deltagare eller funktionär, men det är väl inte så många utanför tydligt avgränsade arenor?
Går de på allmänna vägar (gc-väg eller landsväg) eller i skogen så är det väl en rätt omfattande process att avlysa vägarna, då handlar det snarare om Svenska Rallyt. VR jobbar ju på att få bilfritt, men så länge det inte är bilfritt lär de inte kunna förbjuda folk att cykla utmed rundan under loppen heller.

Sedan kan man ju fundera över om funktionären ska dela ut bullar till icke deltagare innan alla passerat - se klagomålen påatt förtäringen inte räckt till åt de sena löparna under årets Stockholm Maraton.

2012-06-04 11:04
Det kan förstås ha att göra med att folk (klokt nog) åt lite mer under nämnda mara än vanligt och mindre med alla bulltiggande medborgare som vallfärdade längs stadens gator i lördags.
Det är synd att man inte får byta namn på nummerlapparna i vissa lopp. Om något allvarligt skulle hända så kan det vara bra att ha rätt namn redan från början.

2012-06-04 11:16
Ja, det är därför jag aldrig vågat ställa upp i någon annans namn fast gratisnummer slängts efter mig och jag har velat ställa upp. Jag hatar tanken på att jag skulle bli körd i ambulans och på sjukhuset bli behandlad som om jag vore någon jag inte är.  

2012-06-04 11:34
Nej jag har inte hört ngt om att publiken skulle ha ätit upp löpargodiset, bara att det inte räckte. Däremot var det väl lite sånt tjafs kring ett annat lopp? Stockholms halvmara eller Kungsholmen? Att dels folk tagit "för mycket" i kontrollerna och målgången, och att man börjat dela ut det som blev över innan alla var i mål? Minnet är bra men kort ...
nej jag skulle aldrig i livet komma till sjukan med fel namn på lappen, även om jag antar att personalen skulle ta de prover som behövs för att veta vad jag behövde för behandling och inte utgå från vad som stod på lappen - men man kan ju aldrig veta.

2012-06-04 11:49
Fast man kan inte testa för allt och ett samtal med en anhörig kan ofta spara väldigt mycket tid. Är någon dessutom desorienterad och kanske inte helt vid medvetandet är det väldigt bra att veta deras förnamn.

Det borde vara tillåtet i större utsträckning med namnbyte eftersom folk inte kommer att sluta överlåta nummerlappar. Vid ett lopp som till exempel Stockholm maraton så finns det ingen större risk med sådant, till skillnad från till exempel Norsman där sådant är absolut förbjudet och bör så vara fortsättningsvis.

2012-06-04 12:09
Allvarliga allergier, läkemedel som interagerar, olika former av blödningsbenägenhet etc etc. Man kan inte testa för detta hur som helst och skulle sjukvården tolka patienten som identifierad så kan det ju även finnas en journal som hör ihop med den förmodade personen. Måttligt lyckat att börja utgå från vad det står i den då. Bara spontana reflektioner om vad som skulle kunna ställa till det. Finns nog mycket mer.  

2012-06-04 12:18
Sjukvården har inte stor hjälp av "Jonas Karlsson"

Lättare att skriva upp information på baksidan av nummerlappen.

2012-06-04 12:29
Kopplat till numret brukar finnas mer info hos tävlingsledningen.

Det finns som sagt mer än en anledning till att man inte får byta hur som helst, men det borde vara flexiblare med namnbytesreglerna.

2012-06-04 12:37
Personnummer t ex?  

2012-06-04 12:43
på tal om att bli tagen för någon annan på sjukhuset så brukar det väll oftast ingå försäkring under loppet i själva startavgiften och spriner/cyklar man med någon annans nummerlapp borde man rimligt viss inte gå på dennes försäkring om något händer under loppet och vips kan man stå utan ersättning för eventuella skador.

Smidigast och rättvisast borde det bli om namnändring blev tillåtet. Många av de populära loppen bli ju fulla i god tid innan loppet då många anmäler sig i fall att jag får lust att springa och sedan finns det sjutioelva orsaker till att man inte springer medans de som verkligen vill springa får nöja sig med att titta på.

2012-06-04 12:55
Ja i Sverige funkar ju det utmärkt. Jag har i några lopp jag deltagit i fått fylla i en hel självbiografi på baksidan nummerlappen. Det har jag ingenting emot men en del av mina medcyklister struntade helt i att fylla i baksidan.  

2012-06-04 12:57
Just personsäkerhetsaspekten är ett starkt skäl för tävlingsledningen att införa en namnbytesmöjlighet. De-facto springer ett ansenligt antal löpare under någon annans namn. Som arrangör kommer man att ställas till svars när något allvarligt inträffar och då räcker det inte med att peka på ett stelbent reglemente, speciellt inte på ett som inte följs upp.  

2012-06-04 13:08
Just precis.  

2012-06-04 13:18
Just så.  

2012-06-04 13:23