|
Anmälan till 2013-års mara har öppnat och ser att anmälningsavgiften är 945:-. Visst det är tillgång och efterfrågan som styr men jag anser att det blivit alldeles galet med dessa hutlösa anmälningsavgifter. Tittar man ut i Europa så ligger startavgifterna på runt 500:- med dagens växelkurs. Om intresset bara viker en smula tror jag Stockhom håller på att prisa bort sig.
Hur höga anmälningsavgifter kan vi acceptera?
|
|
|
|

2012-06-03 06:31
|
|
|
När jag sneglade mot Paris förra året så kostade det nog ungefär i den prisklassen..
|
|
|
|

2012-06-03 07:25
|
|
|
Det är ju valfritt vad man vill lägga sina pengar på. För mig känns det nog inte riktigt värt det. Jag skulle gärna springa Stockholm marathon någon mer gång, det skulle blivit i år men jag DNS:ade på grund av graviditet. Nästa år är det mycket möjligt att jag skulle kunna springa men eftersom förlossning är beräknad först till december så har jag ingen möjlighet att säga något om min duglighet till juni 2013 innan startplatserna är slutsålda. Så kul är det inte att köpa på sig en plats bara för att.
Sett till vad man får för pengarna känns det inte värt men det är ju knappast en mänsklig rättighet att springa Stockholm marathon. Gillar man det inte låter man bli.
|
|
|
|

2012-06-03 08:40
|
|
|
Om det är värt det eller inte beror på:
1) Hur mycket pengar man har/hur man värderar pengar... 2) Hur kul man tycker det är/huyr man värderar loppet.
Det är helt individuellt!
|
|
|
|

2012-06-03 09:59
|
|
|
Ta tillfället i akt att botanisera i alla de andra maratonloppen här i landet: Båstad Marathon, Öland Marathon, Höga Kusten Marathon, Månkarbo Marathon, Göteborgs Marathon, Umemaran, Växjö Marathon, Vällingby Marathon och Aros Marathon för att bara nämna några. Massor med fina arrangemang. 945 kr räcker till en handfull av dessa toppenlopp.
|
|
|
|

2012-06-03 10:13
|
|
|
Och lilla Kraftloppet i Finspång har både en ultra och en marathon till mänskligt pris. Endast 300 kronor om man anmäler sig i förväg, annars 350 om man anmäler sig på plats.
|
|
|
|

2012-06-03 10:43
|
|
|
Bromölla Marathon för det lilla priset 200:- 
För mig, som bor längst ner i Sverige, skulle ett SM kosta ca 3500-4000:- om man inkluderar 2 hotellnätter, resa och startavgift. Eftersom maken också springer blir det ju det dubbla. Nej, för mig är inte SM värt pengarna. Jag springer lika gärna i Växjö eller Bromölla.
|
|
|
|

2012-06-03 10:59
|
|
|
-"Men bara Stockholm Stockholm Marathon har"
|
|
|
|

2012-06-03 11:00
|
|
|
En sak i alla fall helt klar: organisationen, supporten och funktionärerna igår var helt i toppklass. Godaste pastan på länge. Fantastiskt bra och täta vätskekontroller + sportdryck + annat. Jag är oerhört nöjd. Det bara rullade på till 100% trots skitvädret. Imponerande!
|
|
|
|

2012-06-03 11:00
|
|
|
Jag tänker på alla millopp som tar 300kr och över. Där får man inte mycket mil för pengarna.
|
|
|
|

2012-06-03 11:07
|
|
|
Det hade varit trevligt att kunna hålla med om att servicen var bra, men mycket var slut när vi i 5-timmarsgruppen passerade.
Törs inte tänka på hur kul löparna som kom efter oss tyckte det var då. Inte nog med att vädret sög, gurkorna var slut och även om jag inte rör varken slisk-colan eller den läskiga buljongen vet jag att andra gör det och det var slut när vi passerade.
På tok för tunnt blandad sportdryck också, som tur var hade jag gel så jag klarade mig ändå.
Nej, den servicen ger jag inte mycket för. Den var inte värd nära 900:- iaf.
Lik förbannat står jag där nästa år, förmodligen, eftersom det var första gången de tabbade sig, så jag såg det. Alla bör få en andra chans.
|
|
|
|

2012-06-03 11:07
|
|
|
Det kanske är i överkant, men å andra sidan en stor upplevelse. Det som jag tycker är lite skevt är att de öppnar anmälningen så pass tidigt. Kom igen, tror de verkligen att de inte skulle hinna fullteckna loppet om de öppnade i april? Nu måste man bestämma sig innan grundträningen har börjat och gud vet vad som kommer hända under träningens gång. Det är lite irriterande. Skippar nog nästa år. Väl mött på Ölands marathon 2012.
|
|
|
|

2012-06-03 11:27
|
|
|
Bananerna var inte heller någon hit Annica,dom jag tvingade i mej var sliskigt blöta och stenhårda inuti. Jag förstår att det är svårt i vädret som rådde,men det hade gått att göra det bättre. Jag är iaf grymt imponerad av alla som tog sej i mål inkluderat mej själv.Södermälarstrand och västerbron andra varvet var första gradens misär.
|
|
|
|

2012-06-03 11:32
|
|
|
Pengarna är väl en sak... Men jag kan störa mig lite på att man ska/måste planera 1 år i förväg - särskilt i och med att det inte är tillåtet att sälja sin startplats. Jag vill gärna springa Sthlm Marathon nästa år, men jag har rent mentalt lite svårt att ladda 1 år innan - samtidigt är det väl det man måste om man ska få en startplats öht? För min del hade de hellre kunnat släppa platserna kanske 6-8 månader före loppet eller så... Känns som tillräckligt mycket kan hända ändå med skador och annat skit. (Eller ännu hellre - att de gör ett fönster på några veckor innan loppet där man får sälja sin startplats på ett tillåtet sätt, om det skiter sig med skador eller annat oväntat.)
|
|
|
|

2012-06-03 11:51
|
|
|
Eftersom Stockholm marathon är en kommersiell företeelse så har arrangörerna inte våra individuella tränings- och/eller säsongsplanering för ögonen när de släpper anmälan. De vill fylla loppet så fort som möjligt. Säkra intäkten för att sen fokusera på annat, bla genomförandet. Även om de kunde presterat bättre iår tycker jag. Som sagts många gånger, vädret kom ju inte som någon överraskning.
Det blir våra enskilda beslut om det är värt pengarna och risken att anmäla sig nu. Själv betraktar jag anmälningsavgiften som lite av ett lotteri. Jag satsar 945:- med ambition att genomföra =vinstlott men det kan hända saker som gör att jag inte kan vara med =nitlott.
|
|
|
|

2012-06-03 12:03
|
|
|
Ola, på Lidingöloppet och Lidingö Ultra skär de bananerna i bitar med skalet på. Dels blir de inte slemmiga, som bananbitarna på Stockholm Marathon och dels kan man ju bara klämma ut det gottiga inuti utan att själv bli kletig om fingrarna.
Jag begriper inte varför de envisas med att servera slemmiga bananer på stockholmsmaran, tänk vilket intryck utländska löpare får! Först en ynkligt liten Expo, verkligen inte värdig huvudstaden och Sveriges största marathonlopp och sen slembananer, en massa saker som är slut och en sportdryck som är så klent blandad att man nästan inte känner smaken.
Det blev lite genant faktiskt, att man betalat en massa pengar för det där.
|
|
|
|

2012-06-03 12:04
|
|
|
Paris marathon kostar 65€ om man anmäler sig i hygglig tid och där nånstans brukar de flesta stora marathon i Europa kosta. De betalar dessutom stora pengar för att få dit afrikanska elitlöpare vilket inte Stockholm gör.
|
|
|
|

2012-06-03 12:23
|
|
|
2012 ENTRY FEES 10,000 first quota of places 65 € 13,500 next quota of places 80 € 13,500 final quota of places 95 €
Och dom tar in 19000 fler anmälningar än Sthlm så dom får säkert ngr euro över till elitlöparna..
|
|
|
|

2012-06-03 12:43
|
|
|
Oj, var det så dålig service?! Vad trist! På småloppen, arrangerade av någon idrottsförening, brukar det vara kanonservice både före, under och efteråt. Är min erfarenhet iaf.
Ännu ett incitament till att inte springa SM.
|
|
|
|

2012-06-03 12:53
|
|
|
Det jag gillar med Stockholm Marathon är att de faktiskt värnar om svenska elitlöpare. De erbjuder start- och prispengar till löpare som inte är på sådan nivå att de får springa mästerskap men ändå satsar hårt på löpningen. Det finns många lopp som omsätter mycket pengar (tex Lidingöloppet, Midnattsloppet och Göteborgsvarvet) som i princip skiter i svenska satsande löpare som är intresserade av att springa fort. Stockholm Marathon gör mycket för svensk löpning. Men helt klart är 900 kr mycket pengar.
|
|
|
|

2012-06-03 13:19
|
|
|
Jag tyckte, precis som förra året, att servicen var suverän. Bara det att man vid vissa vätskestationer fick sportdryck som var lite ljummen gjorde en gladare i regnet.
Det enda jag saknade var reflektorfiltar eller liknande vid målgång och till dem som bröt.
|
|
|
|

2012-06-03 13:25
|
|
|
Prishöjningen kanske finanserar utdelning av värmefiltar vid målgång ? Iofs kan det lika gärna vara +30 och vindstilla nästa år...
|
|
|
|

2012-06-03 14:34
|
|
|
25% av de anmälda kom inte till start i år. Då är det något fel på systemet. Skyll inte på vädret för då är det något fel på folket. Vet inte vad jag tycker skulle vara värst.
|
|
|
|

2012-06-03 14:38
|
|
|
Övertalet som inte kom till start kan mycket sannolikt tillskrivas vädret. Det är väl inte konstigt om man inte känner sig helt förbredd för 42km i 4gr, 11-18m/s, och hällregn!
|
|
|
|

2012-06-03 14:53
|
|
|
Jag kom inte till start för att jag valde att cykla Siljan Runt ist.. 2009 kom jag inte till start pga sjukdom..
Det finns många anledningar till varför man inte kommer till start!
Men efter 4 år i rad (som jag åtminstone vart anmäld ) så tänker jag inte springa nästa år. 945 kr är för mycket.. nästan lika mycket för VR..
|
|
|
|

2012-06-03 14:58
|
|
|
Det är ju bra att servicen fungerar bra för dem som springer fort, men för oss som springer på 5-6 timmar kan jag säga att servicen inte var så bra. Funktionärerna gjorde allt de kunde, ingen skuld låder vid dem. Felet är helt och hållet arrangörernas. Illa planerat helt enkelt när saker tar slut till och med när 25% av alla anmälda inte kommer. Hur hade det sett ut om alla kom då?
|
|
|
|

2012-06-03 15:01
|
|
|
Det finns ett annat marathonlopp i Stockholm. Det går för tredje gången den 24 november och är en lite jobbigare variant.
Priset är 200 kr.
http://www.somnlos24h.se/
Hammarby Alpin Marathon heter tävlingen och är som det låter: en mara i Hammarbybacken.
Hemsidan ska uppdateras, men det finns i alla fall info från de två föregående tillfällena den arrangerats.
Det var ett litet reportage om tävlingen i dec.numret 2011 av Runners World, om någon vill läsa om den.
Det går faktiskt redan nu att anmäla sig. Mejla på nedan adress.
Kontakt: thomas@somnlos24h.se
|
|
|
|

2012-06-03 15:01
|
|
|
Stockholm Marathons ovilja att tillåta namnbyte mot en avgift, som Vasaloppet gör, är helt obegripligt. 1) De får en missnöjd köpare som inte kan få tillbaka sin tusenlapp, 2) de får en missnöjd löpare som får välja en annan mara eller inte alls 3) och de går miste om en namnbytesavgift som mer än väl täcker kostnaden
Jag tycker de två organiserande klubbarna Hässelby SK and Spårvägens FK ska kräva att man ser till Löpar-Sveriges bästa och tänker lite mer på att vårda varumärket Stockholm Marathon.
Håller helt med dig, @sara.
|
|
|
|

2012-06-03 15:11
|
|
|
Skulle SM tillåta namnbyte skulle de tvingas sänka maxantalet från 21000 till något lägre eftersom den andel löpare som faktiskt kommer till stan blir större. Så att det skulle bli extra pengar är inte alls givet.
|
|
|
|

2012-06-03 15:22
|
|
|
Jag tycker oxå det är obegripligt att man inte tillåter namnbyte. Det där med kommersiellt eller inte är en känslig sak. Självklart kostar det pengar att arrangera en sånt lopp, men att man får känslan att man skiter i deltagarna gör mej irriterad. Jag tror att man faktiskt kan höja priset en hel del om man samtidigt höjer servicegraden, vare sej det gäller filtar, namnbyte eller fjolårets stora snackis; ändring av starttiden. Det man håller på med nu är vanvård av varumärke!
|
|
|
|

2012-06-03 15:26
|
|
|
Själv tycker jag det är obegripligt att man tillåter namnbyte. För mig är en anmälan personlig.
|
|
|
|

2012-06-03 15:39
|
|
|
Är det lika obegripligt om vi kallar det ångerrätt?
|
|
|
|

2012-06-03 16:38
|
|
|
Tycker inte priset är så farligt med tanke på den enorma org som behövs runt banan....
|
|
|
|

2012-06-03 16:46
|
|
|
"När du inte har ångerrätt
Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.
inkvartering transporter servering, catering eller liknande kultur-, idrottsevenemang eller liknande livsmedel tidningar vadhållning plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits"
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vi...
Så ja, jag tycker det blir lika obegripligt.
|
|
|
|

2012-06-03 17:17
|
|
|
Men Magnus bara för att det finns regler kan man väl ifrågasätta dom? Ångerrätten kanske inte gäller men det skulle man kunna ändra på. Det kanske borde gälla?
|
|
|
|

2012-06-03 18:07
|
|
|
Jag säger inte att de bryter mot nog regel eller lag eller formellt gör något fel alls som inte tillåter namnbyte - MEN i och med att loppet fulltecknas så länge före det genomförs och så väldigt mycket kan hända på vägen dit så kan jag tycka att det är rimligt att andra, som kan/vill springa får chansen istället.
Att sätta ett maxdeltagarantal som är större än vad organisationen eg fixar kallar jag snudd på oredligt, dvs att man räknar med att ett klart större antal betalar än vad som faktiskt springer. Vet t.ex. anhöriga som kutat och inte ens fått medalj förrän flera veckor efteråt, slut på käk osv eftersom "man inte räknat med att så många skulle gå i mål". Helt seriöst, tror inte de som arrangerar Sthlm Marathon VILL att loppet ska vara fullt på riktigt...
För övrigt är det ju en pågående debatt det här med vad som ska ha ångerrätt och vad som inte ska ha det, bland annat att det är förbjudet att sälja vidare konsertbiljetter. Egentligen kan man ju tänka att den som köpt något äger det den köpt, och det man äger står man ju normalt sett fri att göra vad man vill med, till exempel sälja.
Det är ju bara att acceptera och köra efter reglerna, så inte alls för det. Men jag kan tycka att det känns litegrann som ett lotteri att lägga ut nästan en tusing på något med så många osäkerhetsfaktorer i sig när det är så länge som 1 år kvar. Det kanske är skillnad om man gjort flera maror innan och verkligen _vet_ vad det gäller, men för mig som ska göra debut så känns det ganska stort alltsammans... Men men, i värsta fall får jag väl se det som att jag sponsrar er andra.
|
|
|
|

2012-06-03 18:15
|
|
|
Christer, det är ju ingen som har förvägrat dig rätten att ifrågasätta!
|
|
|
|

2012-06-03 18:28
|
|
|
Hur har ni tänkt er med ångerrätt? Som i att köpa en skjorta och lämna tillbaka den 6 månader senare?
|
|
|
|

2012-06-03 19:07
|
|
|
Med tanke på kaoset igår som resulterade i undermålig service, depåer o.s.v. så har inte SM klarat av vad de lovar kunden.
|
|
|
|

2012-06-03 19:11
|
|
|
Som sagt - att ha ett fönster under ett antal veckor där man får göra namnbyte på startnumret. Som Vätternrundan har exempelvis...
|
|
|
|

2012-06-03 19:12
|
|
|
Vi kan ju tycka vad vi vill om gällande regler. Själv är jag övertygad om att väldigt lite kommer att hända förrän anmälningssiffrorna börjar vika = ekonomin i evenemanget blir exponerad.
Gillar man inte reglerna är det bara att låta bli att anmäla sig. Oavsett anledning, protest eller ogillande av risken eller vad som helst.
För den som deltar i flera tävlingar kan Folksams försäkring startklar vara av värde. Då är man iaf garanterad pengarna tillbaka vid sjukdom eller skada.
|
|
|
|

2012-06-03 19:32
|
|
|
Saras förslag låter väldigt klokt och logiskt.
Att under tex 2 veckor i april kunna byta namn gör det möjligt för de som fått förändrade förutsättningar att sälja sin startplats alternativt köpa en. Men det ger inte den som "äh, jag orkar inte springa på llördag, jag säljer lappen".
|
|
|
|

2012-06-03 19:53
|
|
|
Man kan också köpa en begnad startplats för 200-300 kronor, det kommer att finnas minst 3'000 stycken som inte startar!
|
|
|
|

2012-06-03 20:35
|
|
|
Haha, begagnad startplats? Tar man över lappen när vederbörande kommit i mål då eller?
|
|
|
|

2012-06-03 20:38
|
|
|
Från en som inte kommer att starta.
Fel namn, men man sparar 700 kronor!
|
|
|
|

2012-06-03 20:40
|
|
|
Never ever att jag skulle göra det! Jag vill se mitt namn i resultatlistan! Även om jag så kom sist
|
|
|
|

2012-06-03 20:44
|
|
|
Namnbytesperiod skulle ju så klart vara bra om det inte medförde färre platser och högre priser..
|
|
|
|

2012-06-03 22:30
|
|
|
Självklart vill arrangören ha in samma totalsumma, men namnbytesperiod vore bra ÄVEN om det medförde 33% högre priser.
Dels slipper man riskera "pengar i sjön", dels vet arrangören exakt hur många som kommer till start.
|
|
|
|

2012-06-03 22:40
|
|
|
Väldigt många bra synpunkter i den här tråden, framför allt från Sara. Det skulle vara intressant om det finns någon i arrangörsstaben på SM som läser det här och försöker ta lite intryck av vad folket tycker. Eller så läser det bara de argumenten som är mest fördelaktikt för dom.
|
|
|
|

2012-06-04 07:53
|
|
|
BådeSTHLM-marathon, lidingöloppet samt vasaloppet vintertid har jag slutat delta i pga av att de är för dyra. Springer billiga smålopp istället, om jag hittar några, eller ultramaror där man får betydligt mer antal km för pengarna. Sist jag sprang lidingörloppet var det dyrt och dessutom ville krösus- arrangörerna att jag skulle betala hutlöst mycket för loppets t-shirt.
|
|
|
|

2012-06-04 08:14
|
|