|
Hej cyklister, Är en glad amatör som först i fjol upptäcke hur skoj cykling är. Min korta "karriär" till trots så har jag hunnit med en hel del motionslopp (15 tal).
Man vill ju agera så korrekt så möjligt för att göra resan trevlig för alla och undvika olyckor. En detalj då som stör mig men det kan bara vara min egen osäkerhet som spökar. Låt oss säga att det har skapats en klunga om 20 cyklister och att vi ligger på två led. När då någon cyklist vill lägga sig på rulle mitt i mellan två framförvarande cyklister, är det föredömligt? Tycker det händer tämligen ofta och stör mitt ordningssinne något så förbaskat. Visst vi kör bara motionslopp och det skall vara på skoj, tycker likväl att med ordning i leden minskar liksom risk för olyckor och det gör det lite roligare för alla så att säga.
Så frågan är kan man lite fint be vederbörande att ta en av två rullar eller tycker även ni att han har hittat en utmärkt position och jag borde göra detsamma och bita ihop ?
Förstår att det kan finnas en del om och men runt den här frågan som till exempel rådande vindförhållanden. Låt oss förutsätta fårhållandevis vindstilla eller vind rakt fram- alt bakifrån för att göra det enklare.
Jörgen
|
|
|
|

2012-05-31 13:27
|
|
|
Är det sagt att det ska vara två led, ska det vara två led och ingenting annat. Och dessa led ska inte heller vara så glest ifrån varandra i sidled, att en cykel får plast mellan. Tajta till leden i sidled.
Inte heller ska någon bakifrån gå omlott framförvarande cykel. Alla ska hålla sin plats i ledet bakom varandra och aldrig byta plats mellan höger och vänster.
Nästan alla klungvurpor beror på att folk inte respekterat detta, utan går omlott, byter plats och håller på och krånglar.
Säg till de som håller på sådär med en gång. Om de inte ändrar sitt beteende, så meddela att de får cykla ensamma, då de utgör en mycket stor fara för alla andra!
Att cykla i klunga kräver stor disciplin och att folk håller sin plats och är förutseende med vad de håller på med.
Allt handlar om säkerheten, inget annat.
|
|
|
|

2012-05-31 13:32
|
|
|
Är det en "tävling" mot eller med de andra cyklisterna?
Om man gemensamt försöker cykla så snabbt som möjligt och därmed jobbar som ett lag bör man såklart bestämma hur man skall cykla och sen hålla sig till det.
Om man tävlar mot varandra och vill vara först över mållinjen så står det deltagarna fritt att hitta sin plats i "klungan".
|
|
|
|

2012-05-31 13:42
|
|
|
Det är i alla fall ett förutsägbart beteende om vederbörande är trött. Det är sju resor värre med folk&fä som intervalltränar genom att trampa, sluta trampa, trampa, sluta trampa osv, tittar på den som de pratar med eller väjer för vattenpölar.
|
|
|
|

2012-05-31 13:42
|
|
|
@Bruse: Många gånger är det så att ingenting specifikt sägs men att klungan i stort placerar sig på två led.
@Jonas Larsson: Är ju färsking som sagt men min känsla för hur det fungerar på motionsloppen är att man cyklar i klungan för att kunna hålla ett högt tempo och särskilt då i det som brukar benämnas som snabbgruppen. Sedan är det ganska vanligt i min erfarenhet att tempot höjs en aning mot slutet och att det kan bli lite "kubbning" och möjligen spurt medans somliga väljer att rulla in i klungan tillsammans med dom man har delat dagen med.
Intressant det du nämner om tävling att då tas den position som man finner lämplig, var man för sig så att säga.
Såvitt jag förstår er så har det handlat om det klassiska problemet dålig kommunikation. Tackar för kunskapen.
En annan fråga då. Låt oss säga att vi är lite färre, kanske fem och då troligen ligger på ett led? Vi beslutar oss för att dela på förningarna efter förmåga. Vilket sätt skiftar man lämpligen? När den som har fört är nöjd viker han ut vänster och rullar till kön? Eller skall han i kön gå till vänster och jobba sig fram och ta en förning? Brukar använda första förslaget men tänkte passa på att verkligen höra med lite kunnande här på forumet.
|
|
|
|

2012-05-31 15:38
|
|
|
"En annan fråga då. Låt oss säga att vi är lite färre, kanske fem och då troligen ligger på ett led? Vi beslutar och för att dela på förningarna efter förmåga. Vilket sätt skiftar man lämpligen? När den som har fört är nöjd viker han ut vänster och rullar till kön? Eller skall han i kön gå till vänster och jobba sig fram och ta en förning? Brukar använda första förslaget men tänkte passa på att verkligen höra med lite kunnande här på forumet."
Åsikterna går säkert i sär men jag tycker att den som ligger först viker av och lägger sig sist. Är de i ledet hyfsat vana så viker man av åt det håll det blåser från så att ledet får lite extra lä. Är man inte så vana så bestämmer man bara att man viker av åt vänster/höger.
|
|
|
|

2012-05-31 15:42
|
|
|
Hörde en gång om någon som hängt på en klunga som betedde sig som du beskrev, den som låg sist drog förbi hela ledet och lade sig först. Efter att ha skrattat ett tag insåg jag att vederbörande var allvarlig, detta till trots var detta bland det dummaste jag har hört.
Helst ska man falla av i lovart eftersom ledet bakom tenderar att ligga i vingformation vid sned vind och faller man då av i lä kan den bakom gå på hjul. Fast enklare kan vara att alltid falla av åt vänster, t ex på VR är detta bäst enligt min erfarenhet.
|
|
|
|

2012-05-31 16:27
|
|
|
Jag skulle hellre att leden höll sig ut en bit från vägrenen och den som är först kan vika ut till höger bort från traffiken och glida ner till sista platsen.
|
|
|
|

2012-05-31 16:32
|
|
|
Motionslopp! Där har du det.
Alla som deltar där har rätt att cykla som det behagar dem. Ingen kan säga till någon att denne inte får osv. Och alla som cyklar där har vissa lagar och regler att följa. Man ska ta hänsyn till sina medtrafikanter.
Spänn av på motionsloppen och ta det för vad det är, ett motionslopp.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-05-31 17:11
|
|
|
Ligger man på ett led, så går den där frame utåt vänster å sakta "glider bakåt" och sen går in sist. Men först tittar åt vänster så det inte kommer en bil eller cykel. Gärna ger vanligt svänga tecken så vet den som ligger som två att det är dags. Annars kanske han med när ettan svänger ut.
Annars kör man belgisk kedja.
|
|
|
|

2012-05-31 17:15
|
|
|
Håller med P där, helt klart. Har en del åsikter om folk som kör klunga och belgisk kedja på motionslopp, men det håller jag för mej själv :)
|
|
|
|

2012-05-31 17:24
|
|
|
Det är just när folk gör lite som dom själva vill, som det händer olyckor och ambulanshelikoptrar får arbeta.
|
|
|
|

2012-05-31 17:31
|
|
|
Det är just när folk gör lite som dom själva vill, som det händer olyckor och ambulanshelikoptrar får arbeta
Bruse, är det verkligen så. Är det inte så att det beror på att det finns allt för många som är lite för överspända och att dom tar sig själva på ett allt för stort allvar under vissa motionslopp.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-05-31 21:57
|
|
|
Herr P, vi säger samma sak men från två olika vinklar.
|
|
|
|

2012-05-31 22:08
|
|
|
Ok, Bruse. Du menar också att det är p.g.a de överspända snubban som gör lite som dom vill som det sker olyckor på motions lopp. Tja menar du det så säger vi samma sak, men från två olika vinklar.
Vänlige
P.
|
|
|
|

2012-05-31 23:01
|
|
|
"Hörde en gång om någon som hängt på en klunga som betedde sig som du beskrev, den som låg sist drog förbi hela ledet och lade sig först. Efter att ha skrattat ett tag insåg jag att vederbörande var allvarlig, detta till trots var detta bland det dummaste jag har hört."
Jag har cyklat i en improviserad grupp på VR som betedde sig på det här sättet innan jag pratade lite med dem och fick alla att förstå att det var en dålig idé.
|
|
|
|

2012-06-02 18:41
|
|
|
Var i sidled den som ligger ensam i sista ledet är spelar ingen roll om man kör klassiskt tvåpar. Jag ligger för det mesta i mitten i det läget, eftersom jag då lättare kan undvika gropar och annat och om det är en lugn grupp får jag lite mer vind om jag vill ha det, för mer träningseffekt. Är jag trött och vill vila mer, så lägger jag mig i ett av leden. Vilket det blir beror på vindriktningen och hur vägytan är (ibland är det gropigare i ett stråk). Om det stör nåns ordningssinne så må det vara hänt. Den som ligger sist är knappast i nån annans synfält ändå...
|
|
|
|

2012-06-03 00:41
|
|
|
Jag tror att det Bruse framför allt menar är att man inte ska vara omlott i längsled.
|
|
|
|

2012-06-03 08:44
|
|
|
Exakt. Den som ligger sist kan ju välja höger vänster eller mitten. Så länge du inte stoppar in framhjulet mellan framförvarandes bakhjul. Det är big nono!
Men i sidled är det viktigt på trånga vägar, att verkligen hålla sitt led och inte flänga utåt sidorna.
|
|
|
|

2012-06-03 08:46
|
|
|
Vilken röra!
|
|
|