Mountainbike

Vätska under långlopp?

Ska köra mörksuggejakten 70 km i början av juli, min första mtb tävling, ska man ha kamelbag eller en flaska som man fyller på efter vägen, ska man ha med sig slang och pump eller hur gör ni som åkt några gånger?

Mvh Stefan.

2012-05-29 08:56
Nu har jag inte kört just Mörksuggejakten, men jag har väl kört några andra långlopp.

Extra slang, pump (alt kolsyrepatron och munstycke), multiverktyg, ev. däcksavtagare (om det behövs) ska du självklart ha med dig. Punka i skogen med 5km till nästa depå, eller vara tvungen att bryta, är ju ingen höjdare.

Vet inte vad depåtätheten är på loppet, men du borde (under normala förhållanden) klara dig alldeles utmärkt med en stor flaska som du fyller på vid behov. Camelbak kan ju vara bra om du ska köra snabbt och spara tid i depåerna. Då klarar du dig förmodligen utan påfyllning. Men, prova i god tid innan loppet att köra med Camelbak. Alla gillar det inte och det blir ju trots allt lite mer att bära på.

2012-05-29 09:39
Tack för svaret.  

2012-05-29 10:45
Depåerna räcker till. Ha en falska med och fyll på vid behov. Som sagt pump och slang är bra att ha med.  

2012-05-29 11:28
Ska man sätta fast pumpen på ramen men med ett litet spännband så inte den lossnar? Slangarna kan man ju ha bak på ryggen i fickorna, eller ska man ha nån ryggsäck med pump o slang i?  

2012-05-29 11:45
Du kommer att få lika många svar som det finns cyklister Smiley
Jag kör med en liten sadelväska som innehåller slang, däckjärn och verktyg. Sedan har jag nästan alltid en Kamelbag som jag också har en pump i.
Fördelen med kamelbag är att man slipper stanna vid depåer, det går fortare att dricka i farten (man slipper fumla med flaskor) och man riskerar inte att tappa flaskan och därmed stå utan vätska till nästa depå. Du skulle bli förvånad om du visste hur många flaskor det ligger längs vägen...
Men detta är bara mina tankar, prova dig fram själv på träning så hittar du just det som är optimalt för dig. Lycka till!

2012-05-29 13:00
"Du kommer att få lika många svar som det finns cyklister." skrev Johan F

Fast hans svar skulle kunna vara mitt eget oxo. Vi är två som tycker lika.

Cykelpinaler i liten sadelväska som alltid sitter kvar på cykeln.
Vertyg och slang av rätt sort är alltid med.

Mat, vatten och kläder efter behov i ryggsäck.
Min favoritkombination är Haglöfs Tight X Small och en
Nalgene Water reservoir CXC 1,5 liter [finns på Uteliv bl.a.]

Kläder för regn och kyla blir några hekto extra men att veta att man är förberedd
på vad vädergudarna än kan hitta på kompenserar för extravikten.

Som sagts tidigare och förtjänar upprepning - Prova själv!

2012-05-29 14:41
Kan bara inflika i ovan angående att vi alla är olika.
Kör själv med liten sadelväska med slang, multiverktyg, däckverktyg och snabblänk till kedja.
Vätska och pump på ramen och lite druvsocker i ryggfickan Smiley

2012-05-29 15:20
Man klarar sig oftast utan stopp med två 0,7L flaskor på ramen. Slang, pump, multiverktyg, däckavtagare och gels i ryggfickorna. På billingeracet klarade jag mig med 1,2L och en mugg vatten i farten i varje depå.

Med en bra flaskhållare och passande flaska ska det till jäkligt mycket skak innan en flaska flyger ur.

2012-05-29 18:51
Många flaskor ligger på marken dock. Själv kör jag utan flaska utan tar vätska i farten vid depåerna. Funkar kanon. Tappar inte mycket tid där.  

2012-05-29 18:54
Ja, många kör dåliga flaskställ/ej passande flaskor. men om man ser till att ha bra saker så kommer du med 99% säkerhet inte att tappa någon flaska.  

2012-05-29 20:32
Jag körde Mörksuggan förra året. Låg i en stor,bra klunga inför en vätskekontroll. Flaskan var tom så jag stannade för att fylla. Sen var jag ensam, det visade sig att jag var den ende som stannade.
Inte kul. Nu kör jag kamel.

2012-05-31 18:46
"Du kommer att få lika många svar som det finns cyklister." skrev Johan F
"Fast hans svar skulle kunna vara mitt eget oxo. Vi är två som tycker lika.
Cykelpinaler i liten sadelväska som alltid sitter kvar på cykeln.
Vertyg och slang av rätt sort är alltid med." skrev Arne...

Nja, då tycker jag annorlunda Smiley
jag tycker just verktyg mm som SKRAMLAR är det värsta som finns...
Kör med pump, slang och multiverktyg i ryggfickan. Några bars och gel.
Aldrig extrakläder, möjligtvis tar jag av mig något.
Kör med en stor flaska (min ram rymmer inte två...) så depåstop går inte att undvika.
Utom på Lida loop, som erbjuder langning till oss som inte har egen!
Tycker camelback blir för varmt på ryggen.

Hoppas msj kommer gå bra Smiley

2012-06-01 00:29
Hänger nog mycket på hur mycket man svettas men även på vilken nivå man kör och därmed vilken support man har. På ett 3-timmars lopp svettas jag runt 1l/timme och försöker få i mig 4 liter, så därför kör jag både kamel och flaska. 1,5 liter på ryggen med svag sportdryck och 1 60cl flaska med sportdryck.
Jag försöker dricka flaska när det går och spar camelbacken till stökiga partier, eller när det av taktiska skäl inte går att stanna för att fylla på. Egen langning av ny flaska är värt otroligt mycket, så det ska du försöka ordna. Minuterna rullar iväg snabbt vid depåerna. Även jag kör sadelväska, men en liten som inte skramlar :)
Pumpen under ramen. Jag kör alltid kedjebrytare och Srams kedjelänk också. Att bryta ett lopp är inte ett alternativ för mig. Räkna med att det tar några lopp innan du hittat din personliga stil, men mitt råd är att hellre ha för mycket vätska. Häll ut det sista när det är några km kvar. Lycka till!

2012-06-02 09:02
Tack för alla fina och bra svar.  

2012-06-03 12:36