Löpning

Vilken damask?

Brukar få in en hel del småskrot i skorna, inte bara vid obanad löpning, men även vid finare sortens stigar. Tänkte skaffa damasker då, men vilka? Har kollat på Inov-8 och Icebugs varianter. Icebugs damasker skulle gå bra ihop med mina Anima, men jag tycker Inov-8 ser mer minimalistisk ut, vilket jag gillar.
Någon som har erfarenheter, tips eller råd?

2012-05-28 22:42
Har också haft problem med grus och barr i skor, och löst det med gaiters (damasker). Jag har inte gillat gaiters med rem under skon. Krånglar till det om man vill knyta om skon och de slits efter ett tag. Har efter lite experimenterande fastnat helt för gaiters från www.dirtygirlgaiters.com som fästs med hake fram och kardborr bak. Badklädsliknande tyg som varit förvånansvärt slitstarkt. Det innebär iof att beställa från USA men leveransen har varit enkel och kommit i vanligt kuvert. Flera ultralöpare i Sverige har gaiters därifrån.  

2012-05-28 23:26
De såg fina ut! Men jag vet inte om de skulle sitta så bra då jag tänkte att de skulle kunna få hänga med på orienteringen och något fjällopp. Frågan är hur kardborren kommer sitta i sån terräng? Där borde ju en rem under skon fungera som en failsafe, om än man får dras med de nackdelar du räknat upp.

Här är länkar till de damasker jag hade tittat på:

Inov-b: http://www.inov-8.com/New/Global/Product-View-DebrisGaiter-32.html?L=26

Icebug: http://www.icebug.se/Product.aspx?m=637

Icebugs damask ser ju onekligen mer rejäl ut. Men kanske också tyngre och bullkigare?

2012-05-28 23:52
Jag har kört DirtyGirl på orienteringar, och kommer definitivt att ha det på O-ringens sandstrandssträcka. Har inte under någon orientering haft att gaitrarna kardborrlossat. Jag har något enstaka hål på sidorna av mina gaiters som jag tror skapats av gren som rispat mot, men det är mer skönhetsfläck och har inte påverkat funktionen. Men så har jag haft det slitna paret i många år och det har blivit många min ultralöpare som jag är.

Kardborrremsan (3-4 cm x 1.5 cm) som ska fästas på skons nedre häldel har dubbelhäftande tejp men jag har fäst dem med kontaktlim för att vara riktigt säker på att den sitter kvar ordentligt. Det är bara någon enstaka gång jag varit med om att gaiterns kardborr släppt från skons kardborr. Och då har det nästan alltid funnits en förklaring, typ att kardborrytan på skon varit rejält smutsig efter att jag använt skorna utan gaiters.

På ultralopp händer det att man vill knyta om skosnörena eller byta skor. Jag hade tidigare gaiters med rem under sulan och det fungerade inta alls lika smidigt vid omknytning av skorna. Men du kanske inte har det behovet.

Prova dig fram. Skaffa eventuellt både ett par som din intuition bedömer tål riktigt mycket, och ett par DirtyGirl.

2012-05-29 07:38
Hej!
Jag har Inov8 variant, men jag tycker att gummisnoddarna under foten inte riktigt fungerat. Även tveksam till hållbarheten. Har använt mina mest på vintern.
Jag har själv sytt ett par av typ tightstyg köpt på tygaffären och under foten har jag en bromsvajer från cykel. Den sitter fast i gaitern via en elastisk lina som sitter som en ögla i gaitern. Kan försöka ta en bild Smiley
Dessa blir ju riktigt billiga :)
/Petter

2012-05-29 08:20
Jag har också de från Inov-8 och de funkar bra tills gummisnoddarna går sönder...vilket de gör förr eller senare. En annan feature med dem är att de är rätt tjocka och alltså håller värmen ganska bra om fötterna. Smidigt på vintern, inte lika skönt på sommaren. Har funderat på att beställa från dirty girl men just nu ligger löpningen en smula på is så det har inte blivit av.  

2012-05-29 08:44
Jag har Icebugs, köpte dom när jag hade Attla (tror jag dom heter). Har nu Anima, och där finns ju liksom ingen upphöjning/lucka under för remmen. Remmen är ganska tjock, så jag fick ta och och klämma ihop den (U i profil) för att få plats mellan två dobbar. Tror att den under passet gled upp och lade sig under dubben. Inget som känns i steget, men det kändes inte klockrent när jag klädde på mig. Vet inte om dom har modifierat dessa i och med att dom släppte Anima. Den är ganska maffig, jag skulle nog själv leta efter nåt lättare om jag behövde damask på sommaren.  

2012-05-29 08:58
De här damaskerna med remmar är egentligen lätta att modda med självhäftande kardborrband som brukar finnas bland sybehör är vanliga affärer. För att remmarna går av, det gäller med 100% sannolikhet. Följ gärna Jannes råd att limma kardborrbanden, eller fäst dem med nål och tråd.

Jag körde först med de här:http://www.outnorth.se/sea-to-summit/tumbleweed-gaiters.php?group=prod_prod_g... moddade med kardborrband.

Men förra året tog jag mig samman och beställde från Dirty Girl Gaiters. Det ångrar jag inte. Smidigare damasker står inte att finna. För att spara in på fraktavgiften så beställde jag ett större antal och hade inga som helst problem att avyttra dem bland löpande vänner.

2012-05-29 09:18
Vill man kan man också lägga till extra kardborrfästen på sidorna av skon. Precis som Mikael säger så är det lätt att limma kardborr på skon och lätt att sy kardborr på gaitern. Jag själv har inte känt behovet av att göra den ändringen.  

2012-05-29 09:32
I like Dirtygirls. Snygga, många modeller, billiga, låg vikt, går snabbt sätta på/ta av, låg våtvikt, torkar på nolltid, grymma "conversation starters".

Hade ett par Inov-8-damasker för nåt år sen. Remmen under skon höll inte ens en mil Smiley

2012-05-29 12:13
Verkar som man ska kolla in dirtygirls Smiley  

2012-05-30 01:58
Varming för FRUKTANSVÄRD website! Men sväljer man det så är det bara att shoppa på  

2012-05-30 08:44
Fruktansvärd, sa Bull.  

2012-06-02 14:57