Cykel

Sämsta loppet någonsin?

Körde Metsorundan 7-milsrundan idag. Vurpade rejält på Körkarlsvägen där man svänger höger in på cykelvägen. (här: http://goo.gl/maps/ZSd8) En cyklist som låg snett framför till höger om mig hade också svängt höger men ångrade plötsligt sig och ville hellre åka på bilvägen, svängde tvärt vänster och fällde mig. Efter att ha slutat rulla runt på marken såg jag en vänlig cyklist som hade stannat för att se om jag var ok. Personen som fällde mig såg jag dock inte till. Om du läser detta så får du gärna passa på att be om ursäkt för ditt handlande, om du vågar ge dig till känna.

Skadorna på mig och cykeln var dock inte värre än att jag kunde fortsätta loppet och jag kom ikapp klungan ganska snabbt. Ett par kilometer innan mål låg jag och ett par andra cyklister i täten. Kände mig mycket pigg i benen så vinsten kändes nära. Då får jag givetvis punktering och får promenera i mål.

Var det någon som hade mer otur än jag idag?

2012-05-26 17:23
Synnerligen tråkigt när sådant där händer. Och visst fan är det ett klappträ som inte håller sin linje. Men blir jag förvånad. Nej inte ett jävla dugg. Och att t.o.m få höra " håll höger" på Metsoloppet ja då vette tusan.

Men vad kan vi lära oss av detta då. Jo att detta är ett motionslopp där sådant kan hända. Alla är inte med för att "tävla" så de som vill tävla får faktiskt snällt ställa det åt sidan. Håll avstånd och förutsätt inte att alla vet hur man beter sig vid klungkörning. Och en sak till. Det är den som kommer bakifrån som bär ansvaret att hålla avstånd till framförvarande.

Sen är det synnerligen märkligt att "förövare" inte stannade. Det är fan spöstraff på ett sådant beteende. Men det är inte alls säkert att denne märker/förstår vad denne ställt till med.

Själv körde jag 15 mil och det var bara av denna anledningen jag sprätte till och tog täten på sommargatan på väg ner mot Edsgatan. Vill inte ha någon sturlnisse/a i den svängen. Att dom sen körde om mig spelar ingen roll. Jag visste ändå att jag skulle släpp innan Forshaga.

Sen är det väl så här. Är cykeln hel och du inte bröt något. Tja då så. Då hade du en jävla tur skulle jag vilja påstå. Kanske ska byta namn på tråden till en jävla tur i dag.

Vänligen

P.

2012-05-26 22:59
När man har någon till vänster om sig så kan man inte bara helt plötsligt göra en jättetvär vänstersväng för att åka någon helt annan stans än bansträckningen. Banan svängde åt höger, det gjorde även idioten men han ändrade sig mitt i svängen. Det var inte mitt fel och det fanns inget jag kunde göra för att förhindra att det hände, förutom att se till att köra helt själv hela loppet. Men då är det väl ingen idé att ens köra cykellopp?

Punkteringen var dock ännu mer störande än vurpan.

Hur gick det för dig Herr P? Förhoppningsvis bättre än för mig i alla fall.

2012-05-26 23:19
Ja det gick väl bättre för min del. Gick inte i backen och ingen punktering.
Och dessutom 30 minuter snabbare än planen. Så en bra dag på jobbet kan man säga;7)

Och nej det kan omöjligt vara ditt fel att ett klappträ lämnar banan.

Vänligen

P.

2012-05-27 00:30
enligt detta är du nog delaktigt i det som hände och kan även anses delansvarig.
Olagligt att ligga på rulle??
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14883772.ab

2012-05-27 04:48
Precis vad jag menade med

"Håll avstånd och förutsätt inte att alla vet hur man beter sig vid klungkörning. Och en sak till. Det är den som kommer bakifrån som bär ansvaret att hålla avstånd till framförvarande."

Det är inte "bara" att lägga sig 0.2 bakom eller mindre för den delen.

Så Gazzah du har en poäng i att det kan/är olagligt att ligga på rulle. Men det är lika olagligt att göra en vänstersväng på detta sättet som här beskrivits. Delat ansvar.

Vänligen

P.

2012-05-27 07:05
Men en sak som jag kom att tänka på är depåplaceringen på 150 km rundning. Olsätter och sunnemo är väl kanske inte helt lätt att blanda ihop. Men jo tydligen. För i omsätter så jag allt en liten depå. Men i sunnemo/Östra Ämtervik var det värre med det.

Nu spelade det inte mig någon roll då 150 km är för kort för att behöva någon depå för min del. Däremot kanske andra hade uppskattat att deppen låg på utsatt plats.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=11696588173360639939...

Vänligen

P.

2012-05-27 07:40
Nu låg jag ju inte bakom utan bredvid gärningsmannen och olyckan berodde inte på hur nära framförvarande cyklist jag låg. Men visst, om man nu måste följa 3-sekundersregeln även i cykellopp så har jag brutit mot reglerna, precis som alla andra som någonsin deltagit i ett cykellopp eller -träning. Att man ligger nära framförvarande cyklist är en risk som man åtminstone är medveten om. Man kan minska den genom att köra aktivt, signalera till andra cyklister och ha uppsikt framåt. Idioter kan man inte skydda sig mot.  

2012-05-27 10:14
Man får räkna med att det dräller av idioter på motionslopp.
Om man vill undvika dem så får man köra tävlingar - ju finare desto bättre - eller söka sig till andra länder med en mer mogen cykelkultur.

2012-05-27 10:39
Idioter kan man inte skydda sig mot.

Jo faktiskt och det genom att förutsätta att alla andra runt en kommer att bete sig som sådana. Då blir man inte överaskad när någon gör det. För det hade man redan förutsatt.

Vänligen

P.

2012-05-27 11:08
Men som bekant är idioter så uppfinningsrika/smarta att de är oförutsägbara, Intelligent och rationellt beteende = folk som tänker som man själv, =>förutsägbara,
Idioter = folk som inte tänker som man själv, dvs med jämna mellanrum lyckas de överraska en iaf Smiley

"It is impossible to predict idiot behaviour, because idiots are so indigenious."
Ungefär.

2012-05-27 11:24
Det är bara att tänka som en "idiot" så löser det sig ska du se.

Fan här kan jag svänga vänster, fast banan går åt höger. Ja tänker man så så kan man förutse att idioten framför kan tänka så.

vänligen

P.

2012-05-27 14:24
Den motorcyklist som inte förutser hur bilister kommer bete sig är en död motorcyklist.  

2012-05-27 21:03