Pulsbaserad träning och pulsklocka

Extremt hög puls = Farligt?

Jag har länge känt till att jag har en exceptionellt hög maxpuls. Jag har aldrig gjort något ordentligt maxpulstest men vid löpning i uppförslut så kan jag lätt komma upp i tal som 212 (och jag har testat med olika klockor). På en normal runda så kommer jag alltid upp över 200.

Något som besvärar mig mer är maxpulsen är min genomsnittspuls vid träning. Jag motionstränar bara och har inga ambitioner att pressa tider eller att "pressa mig" så att jag mår illa. Ändå har jag normalt alltid en genomsnittspuls på över 190. På Scaniamilen häromdagen så hade jag ett snitt på 197!
Jag mår inte dåligt av det och jag återhämtar mig alltid snabbt. Sätter jag mig ner i 60 sekunder efter avslutat löpning så rasar pulsen med över 60 slag och sen är jag hur pigg som helst. Fortsätter jag att gå däremot så sjunker det långsammare men fortfarande med 30-35 slag.

Men ändå... jag jämför med andra och ser genomsnittspulser på 150-160! Det är helt omöjligt för mig att springa med så låg puls!
Jag skall kolla upp min vilopuls men den är kanske på 60.

Borde jag vara orolig?

2012-05-26 09:50
Vet inte hur länge du har tränat men om man är otränad så är det ganska lätt att komma upp i hög puls. Orsaken är att det krävs en stor ansträngning att ens kunna springa. Hög puls innebär % av max. Ifall du har 160 eller 220 i maxpuls är inte relevant.

2012-05-26 10:18
Jag förmodar att jag är otränad jämfört med andra motionärer. Jag har tränat c:a 2-3 gånger i veckan sen i mars inför Scaniamilen. Samma mönster 4 år bakåt. Träningsfrekvensen sjunker drastiskt när loppet är över. Jag springer i c:a 5:30 tempo på 10 km och lite snabbare på kortare distanser. Ungefär samma oavsett när på säsongen.

Ska jag tolka ditt svar som att jag inte skall vara orolig utan fortsätta träna och att snittet kommer att sjunka med tiden?

2012-05-26 10:45
Mår du bra i övrigt ska du inte vara orolig! Ja givet att du springer i samma tempo kommer snittpulsen att sjunka när du utvecklar din kondis. Det krävs kontinuitet över lång tid för att förbättras. Lika bra som kroppen är på att lära sig är den tyvärr på att glömma... Du kommer förmodligen även att uppleva att det blir en större ansträngning att hålla samma snittpuls senare när du blir bättre.  

2012-05-26 11:32
Ok, tack för svaren. Skall också börja variera distans och tempo lite mer. Jag läser och hör så ofta att nybörjarmisstag 1 är att hålla för högt tempo vid träning.  

2012-05-26 11:47
Du skall över huvud taget inte jämföra dig med andras puls, bara din egen. Det är STOR variation mellan individer. S-T-O-R!  

2012-05-26 13:58
Och om du vill jämföra dig med andra, så använd % istället av absoluta siffror. Vilket är lite svårt just nu då du inte vet din maxpuls. Smiley  

2012-05-26 16:16
Jag har förstått att det är väldigt stor individuell variation ("220 - ålder" - regeln för att beräkna maxpuls är ju t.ex. helt uppåt väggarna i mitt fall) men jag var lite orolig för att mitt hjärta får jobba så mycket, att jag kanske skulle pyssla med något annat än löpning. Men löpning har hittills varit den eda motionsform som är någorlunda uthärdlig, så det vore synd att byta. Att cykla är t.ex. erbarmligt tråkigt.
Men tack för alla svar!

2012-05-26 17:03
När du börjar få pulstal upp mot 240 bör du nog kolla upp det. upp mot 220 fixade jag ganska lätt en gång i tiden och då fick jag gå till El docktoro. Testledaren plockade av mig från testcykeln. Han trodde jag var "sjuk"

Men nä det var inget fel på mig. Eller rättare sagt på mitt hjärta.

Vänligen

P.

2012-05-26 20:34
Vad händer i kroppen när man når sin maxpuls?

Kollapsar man då hjärtat inte hinner med att syresätta alla kroppens delar? (Jag tänker att kroppen kräver mer syre än vad hjärtat klarar av att pumpa runt)

2012-05-29 10:47
@P-J: Som regel kan man inte pressa sig själv så hårt att det blir farligt. Kroppen säger ifrån dessförinnan. Maxpuls i träningssammanhang är just den maximala puls du kan uppnå med fysisk ansträngning, men hjärtat har kapacitet att slå snabbare än så under andra förhållanden. Fysiskt och psykiskt starka idrottare kan pressa sig så hårt att kroppen säger ifrån ordentligt, vanligen genom att stänga ner systemet tillfälligt, en kollaps, för att få chans till återhämtning, men det är inte i sig ett farligt eller livshotande tillstånd. Möjligen om man är roddare eller kanotist då kanske...  

2012-05-29 10:53
Långt innan du når maxpuls så får du syrebrist i muskeln. Det är därför mjölksyra produceras. Det händer inget magiskt vid maxpulsen men ganska snart tröttas du ut av den stora belastningen och den ökande mjölksyrakoncentrationen (eller om det nu är laktat) och orkar inte fortsätta anstränga dig.  

2012-05-29 11:02
" Möjligen om man är roddare eller kanotist då kanske..."

Rätt illa som simmare också.

Vänligen

P.

2012-05-30 17:29
"Testledaren plockade av mig från testcykeln. Han trodde jag var "sjuk"":

På en hälsokontroll för något år sedan (anledningen till att jag överhuvudtaget tränar nu) så hände något liknade. Jag blev jämförd med humlan som flyger ovetandes om att den inte kan det. Typ att jag borde ha tuppat av. En puls på drygt 210 var väl inget...

2012-06-02 16:29
Passi, vilken puls hade du när du gjorde den h
Lsokontrollen och fick eller har du fått svar på varför du har/hade så hör puls.

Vänligen

P.

2012-06-03 15:15
Det här var flera år sedan. Företaget hade ordnat en hälsokontroll åt alla sina anställda. I den ingick förutom blodprov, blodtrycksmätning och enkäter om livsstil samt då det här provet med motionscykel. Jag skulle cykla och och ange den upplevda (subjektiva) "ansträngningsnivån". En skala på 1-10. När min puls gick över 200 så fick jag dock avbryta. Jag minns inte så mycket av diskussionen som följde, förutom det där om humlan och att det här inte var riktigt bra. Jag fick absolut ingen förklaring. Jag förstod så mycket att jag inte hade så bra kondition, men det kunde jag i och för sig ha klurat ut själv.

2012-06-10 19:43
Skall lägga till att jag, åtminstone inte idag, inte har riktigt lika lätt att komma upp i höga pulstal vid cykling som vid löpning. Jag brukade cykla mycket mer förr om åren. Numer fylls lårmusklerna med mjölksyra innan flåset tar slut. Med löpning är det tvärtom. Så, typen av träning påverkar hur hög puls jag kommer upp i men det är kanske inte så konstigt?  

2012-06-10 19:47
Vid löpning i uppförslut för några dagar sedan kom jag upp i 213 men då flåsade jag rejält.  

2012-06-10 19:48
Hej jag läste er diskussion och blev lite nyfiken. Igår cyklade jag hem från jobbet, ca 31 km, och min garmin visar att jag mellan 6:e minuten och 20:e pendlade mellan 200 till 248 i puls. Därefter gick pulsen ned och de sista 55 minuterna var den normal på ca 130 till 170. Detta har aldrig hänt förut, är det fel på min garmin 305 klocka eller på mitt hjärta tror? Jag mår bra i övrigt. Någon som råkat ut för detta?  

2012-06-20 23:58
Kan vara yttre störningar. Men om inte så är 240 så otroligt högt att det ses som ett gränsvärde. Och om du har det tal som du redovisade och är orolig så bör du kanske kolla upp det. Men det är osannolikt att du har en så hög maxpuls så det troliga är en yttre störning.

Vänligen

P.

2012-06-21 02:57
+1 på att 248 är otroligt högt. Du borde kanske ha känt av det själv om det hände?

Det är inte helt ovanligt att pulsklockor låser på en frekvens som är dubbel av den verkliga om det är störningar eller bara väldigt låg signal (dålig kontakt mellan hud och sensor eller något annat glapp).
De frekvenser du såg ser ju kanske lite låga ut om det inte den delen av färden är lite lugnare än resten?

2012-06-21 06:34
Fukta sensorerna innan. Vanligt fenomen innan man börjar svettas.  

2012-06-25 10:56
Håller med, fukta pulsbandet.
Till trådskaparen fråga så skulle jag vara lätt skeptiskt till själva mätningen.
Ett hjärtslag består av ett QRS-komplex och en efterföljande t-våg. Om man tittar på själva kurvformen så ser man först en stor topp (QRS) och sedan en mindre topp (T-vågen). Pulsklockor söker inte detektionspunkter d.v.s. försöker hitta QRS utan tittar på frekvensinnehållet. Har man kraftig T-våg, dåligt kontakt i sitt pulsband, lång medelvärdestid i klockan så innebär detta att klockan räknar dubbla frekvensen d.v.s. man har 120 slag/min men den visar 240 slag/min.
Denna förklaring ter sig nog lite kryptisk om man inte är insatt men utgå från att klockan i vissa situationer visar dubbla hjärtfrekvensen.

http://www.davita.de/typo3temp/pics/d166632c16.jpg

2012-06-25 21:18
Jag tror lite statisk elektricitet kan störa till det också. Nytvättat och två lager kläder är jobbigt. Även en nytvättad tischa och inomhus kan få pulsen att störa sig. Fuktade kläder och pulsband brukar funka.  

2012-06-25 23:07
@Pasi. Har du gått vidare för att kontrollera dina höga pulsvärden? Jag uppmäter extremt höga pulsvärden. Som exempel hade jag en snittpuls på 212 med en maxpuls på 240 under Stockholm halvmarathon nu i helgen. Jag sprang på 1:35 och är 38 år. Jag har inga problem med återhämtningen och har tränat regelbundet 4-5 gånger i veckan under de senaste sex åren. Ingen nyhet för mig med hög puls med andra ord men jag börjar fundera på om jag skall gå och testa mig. Frågan är var man kan testa sig och få ett medicinsktutlåtande och inte bara ett maxpulstest? Jag bor i Göteborgsområdet.  

2012-09-17 21:32
Fredrik. Ligger du alltid på drygt 200 i snitt, och kan få maxregistreringar uppemot 240?

Vad ligger du på i vila?

240 måste vara väldigt ovanligt hög maxpuls om den är korrekt uppmätt, och jag skulle personligen vilja bli undersökt.

2012-09-18 14:51
Jag har en vilopuls kring 70. Jag ligger normalt kring 200 i snitt. 240 är inte min maxpuls utan jag tror nog att jag kan pressa mig upp mot 250. Jag har fått en tid på vårdcentralen för kontroll. De trodde att först att det var fel på min 310xt men när jag förklarade att jag har uppmät liknande pulsnivåer med två andra klockor tidigare så trodde de mig.  

2012-09-18 20:58
Återkoppla gärna till oss!  

2012-09-18 21:20
Min Far hade problem med Otroligt hög puls, han kunde ibland få pulsen att springa iväg upp till 240+.

När detta hände fick han dock 0 ork, dvs hjärtat pumpade så snabbt att blodet inte kunde syresättas.
Vill minnas att det orsakades av en extra nervkoppling i hjärtat, som varpå han genomgick hjärt operation då denna extra nervbana brändes bort blev helt återställd och har sedan dess aldrig uppmätt en puls på 180+ :P

2012-09-18 21:22
Det GÅR faktiskt att mäta pulsen utan dyra klockor (om man kan räkna och kan klockan!)  

2012-09-19 00:28
Tänkte följa upp mitt inlägg kring hög puls. Jag har nu varit i kontakt med en hjärtläkare och har gjort ett 24-timmars EKG. Resultatet visar att jag lider av ett förmaksflimmer. Nästa steg blir att göra ett ultraljud på hjärtat och sen får vi se. Intressanta pulsintervall då jag hade en vilopuls på 50 och en uppmätt maxpuls vid hårdansträngning på 250.  

2012-10-19 12:55
Verkligen. Förmaskflimmer går ofta över till normal sinusrytm när man anstränger sig, men för dig verkar det ju vara omvänt..  

2012-10-25 13:04
#Fredrik: Nej, jag har inte gått vidare utan nöjde mig med svaren som jag fick här.
Jag har dock fortfarande svårt att låta bli att jämföra med andra och min förhoppning att åtminstone medelpulsen skulle gå ner vid fortsatt träning har inte infriats. Jag tränar väl på fel sätt. Men å andra sidan är inte mitt mål att pressa tider eller liknande utan bara att kuta 2 gånger i veckan för att bibehålla någorlunda kondis. Det enda som tycks hända med tiden är att jag känner mig allt mindre ansträngd vid höga pulser och att jag återhämtar mig allt snabbare. Numera så faller pulsen med 50-60 slag per minut om jag går över till att gå från att springa. Höga pulser är lika vanliga som tidigare, och lika lätt att komma upp i, liksom höga snitt. Om jag joggar RIKTIGT lugnt så kan jag hålla mig i spannet 175-180 även på längre sträckor, som i mitt fall är typ 10-15 km.

Tråkigt att det i ditt fall visade sig behövas vidare utredningar. Jag hoppas det löser sig!

2012-11-04 00:16
Pasi.

"Numera så faller pulsen med 50-60 slag per minut om jag går över till att gå från att springa. Höga pulser är lika vanliga som tidigare, och lika lätt att komma upp i, liksom höga snitt."

Det där låter bra, tycker jag. Och detta var det läkaren sa till mig. Att tackvare att min puls sjönk likt din så är/var det inga problem för min del enligt honom. Om pulsen däremot inte sjunkit på det sättet, ja då skulle han ha gått vidare och undersökt detta grundligare.

Han liknade det med en motor på en F1bil, liten och går på höga varv. Men när man slutar gasa, så sjunker varvtalet direkt.

" Om jag joggar RIKTIGT lugnt så kan jag hålla mig i spannet 175-180 även på längre sträckor, som i mitt fall är typ 10-15 km."

Då är det väl så du får träna. Om det är det du vill göra. Träna i det spannet.

Hur som lycka till med träningen

Vänligen

P.

2012-11-04 08:03