|
Jag blev själv nyfiken på intervallträning efter att ha läst om 4x4 minuters VO2-max intervaller.
Jag har testat och kommit fram till att det är ett effektivt sätt att få in kvalitetsträning utan att lägga en helafton på träning.
Sedan läser på forumen att intervallträning anses vara sååå jobbigt!
Nu vill jag inte verka dryg, men man det är ju faktiskt ganska mycket vila vid intervallträning!
Enligt min pulsklocka ligger jag en stor del av tiden över 85% av uppmätt maxpuls så jag tror jag utför träningen hyfsat rätt.
Nu hukar jag mig och väntar på funbeatarnas skarpa analyser!
|
|
|
|

2012-05-21 22:04
|
|
|
85% - då vilar du hela tiden?
|
|
|
|

2012-05-21 22:05
|
|
|
Nu vill jag inte verka dryg men 85% av maxpuls ligger jag på i snitt under ett maratonlopp. Under så få intervaller blir det betydligt högre ansträngningsnivå och då blir det jobbigt.
Effektivt? Absolut. Tidseffektivt? Nja, det går åt rätt mycket tid för uppvärmning och nedjogg för ett stenhårt intervallpass.
|
|
|
|

2012-05-21 22:11
|
|
|
Snabbdistans utan uppvärmning och nerjogg är tidseffektiv träning.
|
|
|
|

2012-05-21 22:28
|
|
|
Förtydligande: Över 85%. Har dessutom lite bekymmer med glapp i pulsbandet, så jag får ibland knasiga (låga) pulsvärden. Får nog läman in den igen även om det tar emot att vara utan den under servicetiden!
Uppvärmningen behöver väl inte ta så lång tid? Eller?
|
|
|
|

2012-05-21 22:37
|
|
|
Om det inte är så himla jobbigt springer du väl för långsamt? Kör på känsla eller tempo nästa gång så ska du nog se att det blir jobbigt.
|
|
|
|

2012-05-21 22:46
|
|
|
Vitsen med intervallträning är att den SKA vara jobbig. Det är liksom kvittot på att man gjort rätt.
|
|
|
|

2012-05-21 23:00
|
|
|
Snabbdistans är förbaskat bra. Tidseffektiv till max. Intervaller är för riskabla. Mina erfarenheter.
|
|
|
|

2012-05-22 08:01
|
|
|
Anna, ursäkta men det var väl ganska dumt skrivet 
Det är som att skriva att maratonlopp inte är jobbiga!, så länge man lägger en hel dag på det och tar fikapauser, en längre lunchpaus osv...Det blir ju vad man gör det till. Intervaller kan vara hur sköna som helst om man tar det lugnt, men då försvinner ju syftet...
|
|
|
|

2012-05-22 08:11
|
|
|
Det finns ju olika sorters intervaller.
4x4 kan ju låta som lång vila och tycker du det kan du ju istället prova
6 st tusingar med start på 5.00
Eller 60 * (45 sek med 15 sek vila). Den låter enkel, men jag lovar dig att de 15 sekunders vila tar snabbt slut, speciellt när man börjar närma sig slutet :)
|
|
|
|

2012-05-22 08:26
|
|
|
Uppvärmning/Nerjogg tar inte så lång tid? Beror väl lite på hur man räknar! För mig brukar jag jogga lugnt ca 3km, därefter stretch och ett par koordinationslopp, och nerjoggen håller jag lugn fart 2-3km. Allt som allt tar det då kanske 35-40 min, och om man då jämför det med "intervalltiden" så är det ju inte så tidseffektivt.
Dessutom är väl kvalitetspass generellt sett inte speciellt långa utan bör kunna klaras av på en timme.
|
|
|
|

2012-05-22 08:52
|
|
|
intervaller blir vad du gör dem till, om du inte är trött så tar du i för lite. Har du testat din max puls? 4*4 går, om jag har förstått det hela rätt, ut på att du ska vara så nära max du kan under varje intervall men orka köra sista på samma intensitet som den första. Nu är det länge sedan jag sprang den typen av intervaller men det är en favorit att köra på roddmaskinen , vid 1:30 - 2:00 minuter kommer mjölksyran och sen är det bara att härda ut resten av intervallen så vilan är efterlängtad, visst känns kroppen hyfsat pigg efter vilan inför nästa intervall men efter fjärde intervallen är det inte så väldigt mycket hopp och studs i benen.
Så öka tempot på intervallerna så ska du nog se att du blir trött.
|
|
|
|

2012-05-22 08:57
|
|
|
Jag tycker det är kul att köra intervaller Jobbigt? Nja det är ju relativt. Går man ut och dödar av ett långpass kan man må förbaskat dåligt efteråt. Aldrig känt så efter jag har tagit ut mig på intervaller. Då är det alltid en flod av endorfiner och välmående!
|
|
|
|

2012-05-22 09:01
|
|
|
TS har inte nämnt något om att hon inte blir trött. Hon menar att det jobbiga går snabbt över! Eller?
|
|
|
|

2012-05-22 09:04
|
|
|
Det hon skriver är att det inte är jobbigt.
|
|
|
|

2012-05-22 09:08
|
|
|
Det jobbiga med intervaller är ju att man tar ut sig till absolut MAX i varje intervall. Det gör man ju inte på ett långpass finjoggande precis... Men tar man inte ut sig till max så är det ju inte jobbigt men då har man ju tappat hela poängen med intervallträningen to begin with...?
Själv tränar jag inte intervaller i löpning längre (bara på cykel och crosstrainer) eftersom jag skadat mig vid intervall-löpning. Too risky för mig, helt enkelt. Får förbättra min löpning på andra sätt istället.
|
|
|
|

2012-05-22 09:27
|
|
|
Med en gedigen uppvärmning ser jag ingen skaderisk med intervaller så länge du håller dem hyfsat långa (och på så sätt inte sprintar).
|
|
|
|

2012-05-22 09:29
|
|
|
Ser och ser... Det är ju ett rent faktum att jag har skadat mig vid intervallträning, oavsett vad andra ser. Efter att ha lagt mer än 3 månader på rehabträning nu, istället för att kunna slipa på formen till sommarens motionslopp, så kommer jag inte välja intervallträning (i löpning) som kvalitétspass för mig. Inte på väldigt länge än iaf. Som väl är finns det ju andra sätt att löpträna på! (Och jag kör ju intervaller på cykel och crosstrainer.)
|
|
|
|

2012-05-22 09:32
|
|
|
Sara, vilken typ av intervaller har du skadat dig på? Var det en bristning då, eller? Var du verkligen ordentligt uppvärmd?
|
|
|
|

2012-05-22 09:43
|
|
|
Det var typ 4 min maxlöpning + 1-2 min vila i 30-60 min.
Jag kan inte rktigt säga vad det var som gjorde att jag fick problem i samband med detta, men problem fick jag (löparknä) och det har jag inte haft innan jag tränade så. Ärligt talat handlar det om att jag är sjukt rädd för att få sådana problem igen, hade så ont så jag fick backa ner för trappor, kunde inte gå i backar mm.
Om man ändrar frågan: Är löp-intervaller ett måste?
|
|
|
|

2012-05-22 10:32
|
|
|
Sara: Om man springer alla sina inntervaller MAX så är det inte så konstigt att man skadar sig. Det är viss skillnad på 4*2km halvmarafart och 7*30sekunder max.
Intervaller finns i många olika format och olika syften.
|
|
|
|

2012-05-22 10:35
|
|
|
Det tvivlar jag inte på... Men jag känner mig ganska bränd ändå - iaf på maxprestationer. För tillfället iaf.
|
|
|
|

2012-05-22 10:38
|
|
|
Att intervaller är skadebefrämjande är otvetydigt. Det är ingen tillfällighet att Lydiard och andra träningsgurus rekommenderar månader upptill år med enbart distans och styrketräning innan man är mogen för att ge sig på intervaller.
Detta är också ett skäl till att jag tackat nej att delta som ledare i löpargrupper för nybörjare där programmet ganska så direkt introducerar dem i tuffa intervallpass. Det tycker jag är oansvarigt och brukar resultera i att rehabgänget snart blir större än den ordinarie gruppen.
|
|
|
|

2012-05-22 10:44
|
|
|
Ja, och så kan jag undra hur viktig intervallträningen är för den som ändå inte kommit så långt i sin löpträning. Visst, om vi pratar om att kapa minuter på milen/marathon/whatever är det kanske nödvändigt - men om fokus fortfarande är att öht _kunna_springa_ mil/marathon så är kanske intervaller av klart mindre vikt kontra riskerna?
Själv ser jag mig som ordinärt tränad, mitt normaltempo ligger i 5:30-6-min-takt, men eftersom mitt fokus mer ligger på att bli marathonlöpare än att kunna springa i 4:30-5-min-tempo så vill/vågar jag inte ta risken med löpträningsintervaller som det är nu.
(Sen får ju mitt hjärta intervallträning på annat sätt, som jag tidigare skrivit, men jag skonar benen från den.)
|
|
|
|

2012-05-22 10:50
|
|
|
Som någon, Jonas?, skrev ovan så finns det olika former av intervaller. Allt från gå-x-minuter-springa-y-minuter-gå-x-minuter... till 6*1500m med 60s vila eller 4x4min m 120s vila.
Genom att variera parametrarna fart, längd, underlag och vila tränar man olika system i kroppen.
Om man är rel. nybörjare och håller på att vänja sig vid att springa längre så är kanske intervaller av typen gå/springa/gå... eller spinga långsamt/springa fortare/springa långsamt... en lämplig form.
|
|
|
|

2012-05-22 11:00
|
|
|
Så som nu du själv är inne på Sara så är ju intervallträning till för att kunna öka tempot och kapa tid på distanserna, och INTE till för att springa för att klara av en viss distans. Det är iaf så jag ser på det hela; att det mer är ett sätt att komma vidare om man har kommit till en platå i sin utveckling för att komma ner i tid.
Nyfiken ändå lite på ditt intervallpass; 4 min intervaller i maxfart i 60min låter ju oerhört tufft. Vad menar man då egentligen med maxfart? Kan ju inte vara sin egentligen maxfart (dvs samma fart man kan springa i under säg 100m), utan den maximala fart man kan hålla för att kunna återhämta sig så pass mycket att varje intervalla kan hållas i samma tempo. Är det då egentligen maxfart, eller är det inte vad man kallar tröskelfart? Ja, jag blir förvirrad av alla begrepp.
|
|
|
|

2012-05-22 11:05
|
|
|
Jag är ett exempel på någon som aldrig har intervallat. Så på min sida kan man se ett exempel på resultat av träning där man vältrat sig i mellanmjölk!
|
|
|
|

2012-05-22 11:13
|
|
|
Enligt mig är det lika fel att säga att nybörjare ska köra massa intervaller som att säga att de inte ska de... Det handlar om hur de utförs. Vad är det för farligt för en motionär som säg gör milen på 60min att gå ut på ett gräsfält och bränna av några 1-2-3-4minutare i säg 5min/km? ALLT är verkligen INTE INTE INTE svart eller vitt. Hade jag sagt att personen i frågan skulle snöra på sig spik och gå till närmsta idrottplats och köra 20x200m i 4min/km kanske vore lite dumt.
Att bygga en grund handlar ENLIGT MIG om att lära kroppen att träna kontinuerligt och i varierande farter och underlag. Monotoni är förkastligt.
|
|
|
|

2012-05-22 11:46
|
|
|
Intressant diskussion. Jag har skadat mig när jag sprungit intervaller, samtidigt som jag också på ett märkbart sätt förbättrat min snabbhet med intervaller.
Jag har oerhört stor respekt för skaderisken, och springer numer enbart snabbdistans. När mara-säsongen är över skall jag försöka mig på intervaller igen, för det är både kul och utvecklande.
Men som sagt - det krävs att man är ordentligt uppvärmd och att man är en hyfsat van löpare enligt min erfarenhet. Annars är risken större än ev vinsten enligt mig.
|
|
|
|

2012-05-22 12:19
|
|
|
När jag menar att jag inte kör intervaller så menar jag intervaller med maxprestation. Absolut att jag kör intervaller av lugn typ, det är en del av min upptrappning/rehab att trappa upp löpträningen igen efter löpvilan - med typ 1 min löpning - 4 min promenad och så stegrande vartefter. Men det är ju inga intervaller som är till för att spara träningstid eller öka maxprestationen eller som är detminsta belastande för kroppen, trävtom är det ju för att vara "snäll" man använder sig av sådan intervallträning.
Vad gäller de passen som ledde till att jag gjorde illa mig så körde jag typ 4 min i 5-min-tempo (vilket var snabbt för mig utifrån den form jag var i då) och så kanske 1 min gå-vila i en timme. Det var inget bra för min del. ;-)
Det finns alldeles säkert maxbelastnings-intervallträning som fungerar för mig också, när jag kommer igång och springer mer igen, men jag känner mig mest lite bränd på den biten nu. Känns betydligt mer motiverat att få en hel drös mil i benen efter snart 4 månaders löpvila.
|
|
|
|

2012-05-22 12:47
|
|
|
För övrigt, jag säger inte att jag eller någon annan ska träna monotont! Men det finns ju andra sätt att variera träningen på och få utveckling än just att köra maxprestation-intervaller.
Själv är jag ju (numer) en stor vän av alternativa träningsformer parallellt med löpträningen, både för att bygga upp och för att låta ben, senor, ligament osv vila från den ganska höga belastning som löpträning innebär. (Normal vecka för mig är/kommer vara 3 löppass och ca 3-5 pass styrketräning och alternativ cardio = cykel/crosstrainer.)
|
|
|
|

2012-05-22 12:51
|
|
|
Sara, det är inte intervallerna i sig som gav Dig löparknät. Troligtvis hade Du fått det även efter 20 km lugn distanslöpning.
Allt handlar om hur stark kroppen är i förhållande till vad Du utsätter den för. Är inte kroppen stark nog och förberedd så kommer skadorna, oavsett intervaller eller distans.
Är min erfarenhet iaf.
|
|
|
|

2012-05-22 18:11
|
|
|
Nja Sylvia. Innan dataåldern åtminstone så blev väldigt få skadade av mängd, däremot av intensitet.
Numera skrivs ju väldigt ofta att lägga till minimalistiskt lite i veckodosen. Det var inga större problem förr, bara man lyssnade på sin kropp. Vi hade ju ej mycken vetenskap då. Kanske en fördel?
De flesta av de som sprungit i decennier har i stort sett vägrat intervaller.
|
|
|
|

2012-05-22 18:21
|
|
|
Sylvia, så är det ju. Men jag har väl varit tränad nog i förhållande till min vanliga träningsdos om man säger så. Men när jag fick tuppjuck på att bli väldigt mycket snabbare väldigt mycket för fort, då var löparknät ett faktum. Hade jag tröskat på med min vanliga träningsmängd och ökat den gradvis istället för att feta på med massa intervallträning på kort tid, då hade jag nog sluppit mitt löparknä!
|
|
|
|

2012-05-22 18:36
|
|
|
Rune Larsson är däremot inne på ngt han kallar "intervallrumpa" när folk som han uppfattar som inte mogna för intervaller försöker sig på det och får ont, och ja jag har nog haft det, men det har jag iaf kommit förbi. Däremot skulle jag inte skylla några knäbekymmer på intervaller.
|
|
|
|

2012-05-22 18:42
|
|
|
Tänk K-G, jag har också levt i många år innan dataåldern! 
Sara, precis. Därför tycker jag att det är lite bakvänt att "skylla på" intervallerna, distansen, whatever när man har fått en skada. Det är ju man själv som har orskat skadan. Egentligen. Om man tänker efter.
Jag hade en envis PF för två år sen, och länge var jag arg på barfotalöpningen, som jag började med en kort tid före skadans debut. Tills jag faktiskt insåg att det bara var mig själv, som hade för svaga fötter och underben för att klara 5 km barfotalöpning i ett svep, som jag kunde skylla på.
Det tänket har jag numera alltid i bakhuvudet. Att stärka kroppen på olika sätt för att få den att klara det jag vill att den ska klara utan att bli arg på mig. 
|
|
|
|

2012-05-22 18:57
|
|
|
Rune Larsson tränade intervaller senast 1971.  Nog skrivet.
|
|
|
|

2012-05-22 18:57
|
|
|
Vad gör han 400 meter på?
|
|
|
|

2012-05-22 19:02
|
|
|
Nu tycker jag att vi väntar med att bråka på K-G tills i morgon!
|
|
|
|

2012-05-22 19:15
|
|
|
400 meter - inte en susning. Hans pers på marathon - 2:18:xx 100K - 6:41:xx Nordisk rekordhållare på 24H - 26.2xx meter.
Räkna ut hans snitthastigheter på dessa lite längre sträckor.
Förr sprang de flesta ( inklusive mig ) för att det var skoj, i dag är det väl mycket tidspress. Tidspress = då hjälper intervaller, men aj, aj vad lättare det är att bli skadad.
Några gillar intervallträning - OK.
|
|
|
|

2012-05-22 19:15
|
|
|
Christer. Du är otroligt fantastiskt perfekt.  LÄGG AV. Snart anmäler jag dig till Olle. LÄGG AV.
|
|
|
|

2012-05-22 19:17
|
|
|
Nu förstår jag ingenting. Då jag för en gångs skull är snäll!
|
|
|
|

2012-05-22 19:19
|
|
|
Christer. Du har jagat bort minst 2 från Funbeat. Du hoppar på mig då och då. Varför vill du ha bort mig också? Sluta slingra dig. Din kommentar var vidrig. Det vet du fuller väl.
|
|
|
|

2012-05-22 19:22
|
|
|
Var det inte jag som jagade bort dom?
|
|
|
|

2012-05-22 19:29
|
|
|
Jo, jag tror det var du David.
För övrigt vill jag bara säga att jag tycker det är skoj att jaga tider. Så det ena utesluter inte det andra.
|
|
|
|

2012-05-22 19:33
|
|
|
David har humor.
|
|
|
|

2012-05-22 19:35
|
|
|
Annars får jag skärpa till mig.
|
|
|
|

2012-05-22 19:38
|
|
|
Jag menade bara att du har ju födelsedag idag så då ska inte alla hoppa på dig! Förstår inte att du kan tolka DET som något elakt?
|
|
|
|

2012-05-22 19:59
|
|
|
Fyller Den Vandrande Vålnaden 400 år idag? Grattis i så fall.
|
|
|
|

2012-05-22 20:03
|
|
|
Nej inte tycker jag att intervallträning är så jobbigt (i alla fall jämfört med snabbdistans i samma fart). Jag brukar använda det för att kunna hålla högre fart än vad jag skulle klara av på en snabbdistans. Man får ju lite vila med jämna mellanrum.
Springa allt vad man orkar på varje intervall brukar vara en dålig taktik för mig. Då går det bara långsammare och långsammare för varje intervall.
Men visst, den högre farten gör ju att det sliter en del så inte för ofta.
|
|
|
|

2012-05-22 23:22
|
|