|
...att ta med sig skräpet hem???? Blir så trött på slarvigt lata cyklister som slänger tomma gel-paket längs vägarna. Bor längs en landsväg där det passerar cyklister då och då och har flera gånger, senast i dag plockat upp ett tomt gelpaket utanför min tomt. Hur f*n tänker folk?? "Där står en soptunna, om jag slänger det nära den kommer den snälla personen som bor där stoppa ner den åt mig i sin soptunna". NOT! Och när jag själv är ute och tränar ser jag minst ett par ligga och skräpa längs vägen. Får skräpet inte plats i ryggfickan? Proffswannabies nöjer sig tydligen inte med att ha en "värstingcykel" utan ska även härma deras bordsskick. Skillnaden är att det följer inte med en städpatrull som efter proffsklungan. SKÄRPNING!
|
|
|
|

2012-05-20 11:11
|
|
|
jag förstår dig :)
|
|
|
|

2012-05-20 13:16
|
|
|
Är det inte du som är städpatrullen?
|
|
|
|

2012-05-20 14:58
|
|
|
Bytt ut cyklister för människor istället :)
|
|
|
|

2012-05-20 15:33
|
|
|
Gelen borde bli dyrare och förpackningarna ha returpant.
|
|
|
|

2012-05-20 16:39
|
|
|
I sak har du rätt, men det blir lite av sila mygg och svälja elefanter.
När ska bilisterna ta med de kilogramen koldioxid de släpper ut, eller sopa upp vägdammet de river upp?
|
|
|
|

2012-05-20 16:49
|
|
|
Varför dra in bilar?
Nedskräpning är förbjudet men utsläpp m.m. från bilar inte är det.
|
|
|
|

2012-05-20 17:06
|
|
|
Slänga fimpar är heller inte olagligt... Vad gör lite papper i skogen? Det multnar ju fort.
|
|
|
|

2012-05-20 17:13
|
|
|
Håller med dig P. Dahl till 100% Vi cyklar runt lite på sörmlandsleden och mitt ute i igenstans ligger förpackningen till en stor chokladkaka, påse bilar och en 1½l colaflaska!!! Hur fan är de folk funtade som orkar släpa detta ut i skogen men då det är tom o uppätet och inte längre väger något då slänger man det bara. Blir faktisk riktigt arg vaje gång jag ser det och saligt lycklig över att jag inte ser då någon gör det. Håll Sverige rent är inte så svårt om alla gör den lilla "uppoffringen" att ta med sig sitt eget skräp nill närmsta soptunna. Kommer precis hem från en tur mellan Tveta - Mölnbo och kan glatt meddela att där ser det fint ut
|
|
|
|

2012-05-20 17:19
|
|
|
Men är ni säkra på att det är cyklister som har slängt det?
|
|
|
|

2012-05-20 17:28
|
|
|
Självklart! Det är ju bara cyklister som bryter mot trafikreglerna, bilister gör det aldrig. Då måste det vara samma med skräpet.
|
|
|
|

2012-05-20 17:29
|
|
|
Det var säkert en bilist. Skjut de allihopa.
|
|
|
|

2012-05-20 18:48
|
|
|
Alltid detta vi mot dom. Moget.
|
|
|
|

2012-05-20 18:52
|
|
|
Bruse:Vad gör lite papper i skogen? Det multnar ju fort.
Just de som resonerar som du blir tillsammans ett stort problem. Självklart är alla kålsupare. De som slänger ut fimpar, tomma cigarettpaket eller varför inte McD-påsar med allt skräp från bilrutan. Picnicare som lämnar kvar engångsgrillar och korvförpackningar. mfl Men bara för att alla andra gör så, behövar man inte själv göra så. Det som jag reagerat på är just att antalet landsvägscyklister markant har ökat, åtminstone hemmavid. Och har tyvärr också upptäckt ett nytt sorts skräp, som just cyklister lämnar efter sig. Och det är inte gjort av papper Bruse, utan plast. Med tanke på all annan kritik som cyklister får utstå bara genom att existera, så behöver man ju inte spä på det genom att slänga en massa skit efter sig. Och vlll man nu ändå skräpa ner kan man väl göra det "osynligt" i ett skogsdike och inte utanför privatpersoners garageinfarter.
|
|
|
|

2012-05-20 18:53
|
|
|
Portionssnus .. får man spotta det hur man vill?
|
|
|
|

2012-05-20 18:57
|
|
|
Anders: You'll grow out of it
|
|
|
|

2012-05-20 18:58
|
|
|
Been there, done that.
|
|
|
|

2012-05-20 19:00
|
|
|
Framför allt kör jag bil också.
Syftade på Bruse i tunnelbanestaden.
|
|
|
|

2012-05-20 19:01
|
|
|
Såg en massa bildäck ligga i skogen...hur fasen fick cyklisterna med sej dom ? kärra ?
|
|
|
|

2012-05-20 19:07
|
|
|
Jag upplever också att nedskräpningen i naturen har ökat, tror att det främst är människor som inte känner sig delaktiga i dagens samhälle som säger "I don´t care". Detta som ett medvetet eller omedvetet svar på makthavares "försurning" av samhällsklimatet där några blir rikare och andra fattigare, men att det med ordfinter predikas ut att vi har ett demokratiskt samhälle. Det finns bara en jämlikhet, den ekonomiska! Pete Seeger sjöng "This land is your land, this land is my land...., men hur många känner så!?
|
|
|
|

2012-05-20 19:13
|
|
|
Nu uppmanar jag inte att skräpa ned, eller att et är ok att kasta skräp. Jag tar med mig allt hem, eller till närmaste papperskorg. Så jag håller helt med dig.
Men! I det stora hela är det där skräpet en micronano i jämförelse med det som bilismen släpper ut. Skillnaden är att det inte syns, därför säger ingen nåt. Samt att bilen är norm, så det är ok.
|
|
|
|

2012-05-20 19:55
|
|
|
Precis som på skidlopp tycker jag att det är skitdåligt att det slängs skräp. Tycker man kunde införa en koll på hur många förpackningar man har med sig ut och in. Då blir det lika för alla.
För eliten som har langning kan ju langarna plocka upp efter sina åkare.
|
|
|
|

2012-05-20 20:52
|
|
|
På de triathlontävlingar som arrangeras av WTC, dvs de som ingår i IronMan och IronMan70.3-serierna, räknas det som regelbrott att kasta skräp utanför vätskestationerna, och kan ge både gult kort (varning och tidstillägg) och diskning vid upprepad förseelse. Går väl tyvärr inte att införa vid fri cykling på allmän väg men det känns ändå som ett bra föredöme.
|
|
|
|

2012-05-20 20:56
|
|
|
Det finns ett förbud mot att kasta diverse saker på cykeltävlingar. Detta gäller även på proffstävlingar.
|
|
|
|

2012-05-20 21:06
|
|
|
Cavendish var ju lite sur över en kastad vattenflaska häromsistens...
|
|
|
|

2012-05-20 21:35
|
|
|
Ja, det är ingen hit att köra på en flaska.
|
|
|
|

2012-05-20 21:45
|
|
|
Finns många tappade flaskor o pumpar på VR. Därför jag inte startar i mörkret.
|
|
|
|

2012-05-20 21:49
|
|
|
Från senaste cykelrundan: blommande hägg, ölburkar i diket, rovfågel med en harpalt i klorna, tjock-TV i diket, gullvivor, dumpad husvagn, nyutslagna liljekonvaljer, två bildäck, hör göken i väster, sönderslagen bokhylla, första svalorna, "slaktad" bil uppochner, violer, glasflaskor i diket, lamm i hagen, fem svarta säckar med skräp, blåbärsblom, cykelbarnsits av plast vid vägkanten, koltrasten sjunger, flak av frigolit i diket, rådjur på gärdet, två par skor på en sten bredvid vägen m.m.
|
|
|
|

2012-05-20 22:33
|
|
|
" Slänga fimpar är heller inte olagligt... "
Jo, det är det om man ska vara sådan och det ska man ju.
Från den 1 juli 2011 blev det lättare att åka dit för nedskräpning. Riksdagen beslutade att införa en ny straffbestämmelse för lindrigare nedskräpning under 2011. Förr buntas all form av nedskräpning ihop i en lag med straff från böter till ett års fängelse. Det har gjort det svårare att faktiskt bli dömd för nedskräpning. Med den nya bestämmelsen kan en fimp eller ölburk på gatan eller i parken ge böter på mellan 200 och 4.000 kronor.
"15 kapitlet, paragraf 30: Ingen får skräpa ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till."
http://www.hsr.se/fakta_vad_sager_lagen
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-05-20 23:15
|
|
|
Får man kasta vatten?
|
|
|
|

2012-05-21 07:05
|
|
|
Minns inte vilken, men en domstol har bestäm att det inte gäller fimpar. Därav har krav rests att ändra lagen.
|
|
|
|

2012-05-21 08:05
|
|
|
Håller med dig. Sen är det inte bara cyklister, kolla Vasaloppet bara. Hur mycket gelpaket och annat skräp som helst i spåren. Fick det plats i fickan på vägen dit, så får det väl fär fan också plats resten av vägen med....
Sen förorenar biler givetvis också, inget ord emot det. Fans så mycket svårare att plocka upp koldioxid dock, brukar försöka åka kollektivt eller cykel i den mån det är möjligt. Men den är ju ett nödvändigt ondo ibland....
|
|
|
|

2012-05-21 09:00
|
|
|
Titta hur det ser ut på Stockholm maraton eller Göteborgsvarvet. Där borde polisen bötfälla horderna av miljöbovar.
|
|
|
|

2012-05-21 09:10
|
|
|
Det måste vara cyklister det med, som springer varv å marathon och slänger tjock-tv i skogen. Cyklister är dagens parasiter...
|
|
|
|

2012-05-21 09:12
|
|
|
"Minns inte vilken, men en domstol har bestäm att det inte gäller fimpar. Därav har krav rests att ändra lagen.2
Detta bestämmer inte en domstol. Det är Polisen på plats som skriver boten. Den nya lagen är ju till för att det inte ska gå till domstol. Men visst du kan ju alltid överklaga en bot.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-05-21 11:07
|
|
|
"Den omdebatterade nedskräpningslagen har gett polisen rätt att bötfälla skräpsyndare direkt på plats. Samtidigt har riksdagen i sina förarbeten till lagen gjort undantag så att den som slänger bussbiljetter, fimpar och tuggummi slipper betala böter."
http://www.dn.se/sthlm/botfall-den-som-slanger-fimpar
|
|
|
|

2012-05-21 11:13
|
|
|
"Detta bestämmer inte en domstol. Det är Polisen på plats som skriver boten. Den nya lagen är ju till för att det inte ska gå till domstol. Men visst du kan ju alltid överklaga en bot."
Noga räknat överklagar man inte en bot. Man antingen godkänner Polisens strafföreläggande eller begär att få det prövat i domstol. Överklagan blir aktuellt först om man blivit fälld för något i tingsrätten - dock tror jag inte dom accepterar överklagan av mindre böter utan det handlar i så fall om grövre grejer.
|
|
|
|

2012-05-21 12:46
|
|
|
Helt rätt Stefan. Så är det.
Böter direkt på plats för nedskräpning det är upp till Polisen hur denne tolkar det. Om man är dryg och beter sig. Ja då kommer boten troligen som ett brev på posten. Om man visar förståelse för att man blir tillsag. Ja då räcker det troligen med det. Men man kan likväl få en bot direkt på plats för nedskräpning.
Sen det som jag diskuterat med f.d. kollegor är detta med brinnande fimpar. Det ses det allvarligare på. För enligt lagen kan du dömas för allmänfarlig vårdslöshet om man oavsiktligt vållat brand t.ex. om man slänger ut en fimp från ett bilfönster.
Därav kan man dömas/få en bot av en Polis som ser dig göra detta. Ett tuggummi brinner sälla så det ses det mildrare på.
Förra året bötfälldes 243 nedskräpare av polisen, de flesta i Västra Götaland där 43 personer fått en böteslapp, rapporterar Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.814701-243-boter-for-nedskrapning-i-landet
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-05-21 13:18
|
|
|
Verkar vara stora regionala skillnader i hur nitiska poliserna är. I Kalmar blev jag stoppad 3 gånger under lika många år för att poliserna rutinmässigt kollar upp bilar i närheten (och jag inte hade svenskt körkort), och jag såg även alkotestning inne i staden flera gånger. Har aldrig sett något sådant inne i Malmö, trots att trafiken är mycket större.
Personligen får jag känslan att nitiska trafikpoliser skulle vara det mest kostnadseffektiva sättet att minska dödsfall och skador orsakade av brott.
|
|
|
|

2012-05-21 15:24
|
|
|
Polisen har fullt upp med att hantera publiken på diverse lagidrotters matcher.
|
|
|
|

2012-05-21 15:46
|
|
|
Har har en skrupelfri cyklist slängt sitt avfall alldeles intill bilvägen för att på så sätt få oskyldiga bilister att framstå som miljömarodörer.
|
|
|
|

2012-05-24 21:03
|
|
|
Fyfan för de där cyklisterna. Inte nog med att de tar sig friheten att andas ut när de cyklar, de snyter sig rakt ut i luften. Värre miljöbovar finns inte.
|
|
|
|

2012-05-24 21:09
|
|
|
Ikke bare snyter de seg rett ut i luften, de pisser ned naturen i fart også. Noe må få satt foten ned for dette svineriet
|
|
|
|

2012-05-24 21:37
|
|
|
Jaaa-aaa-fyyy-tvi-vale! Och alla kedjeoljeutsläppen sen, jag säger bara det.
|
|
|
|

2012-05-24 21:38
|
|
|
Jag tycker det är tokroligt när några beskriver bilister och cyklister som två homogena och separata grupper. På något sätt känns det mindre enfaldigt att tänka sig att de flesta cyklister också är bilister. Och då blir det lite svårare att ställa dessa grupper mot varandra.
Lite som att "Jag hatar kvinnor men älskar mammor".
|
|
|
|

2012-05-25 11:10
|
|
|
Ena av bilarna (vi har två) står på mig ...
|
|
|
|

2012-05-25 18:52
|
|
|
Gör inte det ont?
|
|
|
|

2012-05-25 18:59
|
|
|
Nej, inte ett dugg. I och för sig, har en av cyklarna en ny Brooks ... andra säger att _det_ ska göra ont. Men inte det heller.
Jag har långt fler cyklar än bilar.
|
|
|
|

2012-05-25 19:31
|
|
|
Jag har ju större problem hemma i och med att sambon tycker jag skräpar ner i vårat badrum - en massa slangar och oljor som jag borde slänga någon annanstans. Kvinnan i mitt liv skulle vara glad om jag kastade rubbet någonstans längs 225:an.
|
|
|
|

2012-05-25 20:12
|
|
|
Mannen i mitt liv är ibland lite trött på att det står en cykel precis mittemot badrumsdörren ... dock skulle han bli mkt upprörd om jag dumpade den utmed vägen
|
|
|
|

2012-05-26 11:40
|
|