Cykel

Energitillskott

Vad ska man äta under träning och lopp för att få energitillskott?duger gamla hederliga dextro energy eller är det geltuber som gäller eller annat tex tabletter att stoppa i vattenflaska,tacksam för tips/Micke  

2012-05-19 13:56
Under träning tar jag banan, billiga bullar eller Twix (löjligt billigt istorpack på Ikea) om jag behöver kalorier. Är det dricka o inte bara vatten brukar jag blanda lite juicekoncentrat socker o salt med vatten.  

2012-05-19 14:08
Vatten fungerar bra och sedan någon mazarin som energitillskott. Ibland kan några torkade aprikoser slinka med.  

2012-05-19 14:44
hur mycket salt och socker för att det inte ska bli äckligt?är det bättre än sportdrycker och sånt?  

2012-05-19 15:26
Googla "gör din egen sportdryck". Finns massa funbeat-trådar bl.a. i ämnet.  

2012-05-19 17:48
Brukar skopa ner lite dextro pulver i flaskan+lite limejuice, billigt och bra, tror jag.  

2012-05-19 21:23
Vatten är det enda man behöver så länge rundan inte överstiger 3timmar. om du äter vanlig mat så räcker det alldeles utmärkt. om du går in i väggen så tränar du antingen för hårt eller har dåligt fettförbränning..

2012-05-20 07:21
Vitargo sportdryck Smiley

Och träna på att dricka sportdryck under ansträngning så att din mage kan hantera det (inte samma sak för magen som att jobba under "vila"Smiley. Kan därför behövas även under kortare rundor (mindre än tre timmar).

2012-05-20 08:00
på en distans runda, så är det fettförbränningen som är målet. och den kan du inte optimera om du stoppar i dig socker hela tiden!  

2012-05-20 14:27
3 timmar utan tillskott utöver vatten är nog inget för en nybörjare.

Räkna 1,5 timme max på vatten, sen behöver du fylla på med nånting, banan, sockerkaka, gel, sportdryck eller liknande. (Om du inte kör väldigt lugnt på låg puls, då kan de funka med bara vatten)

När man hållit på ett tag så börjar kroppen lära sig nyttja förråden och man kan köra längre på bara vatten. Dock så är det under tiden man kör som man ska ha sportdryck inte efter då sockret delvis tar bort förbränningen av fett efteråt.

2012-05-20 15:00
Meningen är väl att man ska träna strukturerat o ha lite koll på vad man gör och i vilken ordning?
När man tävlar så är det annat som gäller.

2012-05-20 15:07
När jag cykla distans är det cykling som är målet inte fettförbränning.  

2012-05-20 15:31
Det kan vara stor skillnad på om man tränar för att bränna fett, öka sin fettförbränning (inför långdistanspass) eller för att bli bättre på att cykla.

Mina tips nedan gäller inte för den fettförbränning eller viktnedgång:
Det är lika bra att fylla på under träning som efter (men det ska vara i små mängder under själva träningen). Ifall man ska vara ute >1 timme är det viktigt att börja fylla på så fort man ökar intensitetet, då håller man depåerna uppe så länge som möjligt. Börja äta/dricka inom 15 min efter start.

Sen finns det de som GI-tränar (Colting tex) men jag har inte satt mig in i hur de tänker..

2012-05-22 09:50
Jag som trodde att en bra fettförbränning klart ökade förmågan att cykelträna.  

2012-05-22 10:12
Beror väl på hur långt man har lust att cykla?  

2012-05-22 10:26
Till mål.  

2012-05-22 10:27
En bra förmåga att bränna kolhydrater kommer alltid att få dig att cykla snabbare än motsvarande förmåga att bränna fett.

Däremot har ju kolhydrater nackdelen att det måste tillföras under passet för att det ska fungera. Men det går ju att lösa på en massa olika sätt som det redan tipsats om.

Själv använder jag Carbosyn från Gymvaruhuset, så nära Vitargo man kommer men utan den kraftiga prislappen.

2012-05-22 14:48
Snabbare när då?  

2012-05-22 15:35
David, hur gör du för att inte få din mazarin mosad av tryck eller geggig av svett o värme?  

2012-05-22 15:38
De är portionsförpackade och uppklippta i ena sidan.
Öppna, skicka in, tugg-svälja, in med vatten, klart

2012-05-22 15:41
Låter bra David, men tror aldrig jag sett portionsförpackade mazariner utan kladdig staniol eller papper som inte vill lossna. Var köper du dom? Vilket märke?  

2012-05-22 16:02
Gobiten i Åstorp har 10 st portionsförpackade för 20:-  

2012-05-22 16:27
Tack för tipset. Då är det bara att cykla iväg till Åstorp då :)  

2012-05-22 16:30
Ja, de har öppet på Torsdagar 9-17.  

2012-05-22 16:31
Mazariner verkar enkelt, men innehåller väl en hel del gluten? Det är som med pastaladding. Det kan gå riktigt fel om en har svårt att tolerera gluten.  

2012-05-23 15:02
Jaha, och?  

2012-05-23 15:06
"En bra förmåga att bränna kolhydrater kommer alltid att få dig att cykla snabbare än motsvarande förmåga att bränna fett."

Om man tänker till lite. Om man har en synnerligen hög förmåga att nyttja fett i den energigivandeprocessen, så tror i allafall jag att man är "snabb". Snabbare än om man inte har det. En bra förmåga att bränna kolhydrater är troligen det stora flertalet född med.

"Däremot har ju kolhydrater nackdelen att det måste tillföras under passet för att det ska fungera. Men det går ju att lösa på en massa olika sätt som det redan tipsats om."

Va nu skojar du väl ändå. Jag som alltid trott att de lager av "glykogen" är till för att nyttjas så snar det behövs.

"Själv använder jag Carbosyn från Gymvaruhuset, så nära Vitargo man kommer men utan den kraftiga prislappen"

Vad var det dom skre i den där rapporten. Typ två ballerinakakor och en kopp kaffe med ett par sockerbitar i är lika bra som ....................

Vänligen

P.

2012-05-23 23:20
Kunde nog uttryckt mig lite tydligare än vad jag gjorde, ska försöka förtydliga vad jag tycker.

"Om man tänker till lite. Om man har en synnerligen hög förmåga att nyttja fett i den energigivandeprocessen, så tror i allafall jag att man är "snabb". Snabbare än om man inte har det. En bra förmåga att bränna kolhydrater är troligen det stora flertalet född med."

Allt beror på såklart vilken intensitet man tränar/tävlar, jag bara förutsatte att det gällde att köra så snabbt som möjligt och då kommer kolhydratsförbränning vara effektivare än att bränna fett. Har för mig att fett kräver ca 10% mer syre för att bilda en given mängd ATP, jämfört med kolhydrater.
Sen har man sett att om man försöker köra något i stil med LCHF under en period, desto bättre blir man på att bränna fett eftersom det utgör så stor del av energiintaget. Men samtidigt blir man också sämre på att förbränna kolhydrater, som ju då också skulle kunna vara negativt vid en tävling om man väljer att tillföra det då i ett försök att prestera maximalt. Men återigen, det beror ju på vilken typ av tävling och intensitet man kör på.

"Va nu skojar du väl ändå. Jag som alltid trott att de lager av "glykogen" är till för att nyttjas så snar det behövs."

Mycket otydligt av mig, det faktum att lagren av glykogen tar slut efter i runda slängar 90 min gör att mer måste tillföras om man ska orka hålla samma hastighet. Och då avgör ju passets längd helt och hållet om det behövs eller ej. Kortare pass än 90 min är det ju bara att tuta och köra och glykogenet kommer alltid kunna utnyttjas utan problem som du säger.

"Vad var det dom skre i den där rapporten. Typ två ballerinakakor och en kopp kaffe med ett par sockerbitar i är lika bra som ...................."

Ingen aning om vilken rapport du tänker på.

2012-05-24 07:58
>orka hålla samma hastighet?

Har du en graf med vilken energiform som används vid olika hastigheter?

2012-05-24 08:09
Får se om jag gör rätt nu, aldrig lagt in en bild förut... Smiley
Edit: nåja en länk fungerar väl också

BILD: http://www.jssm.org/vol7/n4/16/F3.htm

2012-05-24 08:41
Jag tippar på kinetisk.  

2012-05-24 08:46
På vilken axel är hastigheten?  

2012-05-24 08:46
Den grafen stämmer kanske för en del men det kan skilja rätt mycket mellan individerna så den är inte något "Facit" direkt. (Finns individer som har sitt "FATMAX" på 70% VO2max)
Om man sedan ska lära kroppen bränna fett så bränner du mer fett ju hårdare du kör, dock inte procentuellt. Om nu det spelar någon roll?

2012-05-24 08:51
Svårt att lägga in hastighet i en sån graf, då den beror på hur tränad du är. Men % av max syreupptag visar ju hur hårt du anstränger dig relaterat till ditt eget max.

Och självklart finns det stora variationer från person till person, något facit kommer aldrig att finnas.

Så det enklaste är väl att testa sig fram och se vad som fungerar bäst för just dig.

2012-05-24 09:01
Johnny: DP Är ironisk i sin frågeställning, du kommer att lär dig det med tid.
ist. för hastighet ansträngning kanske?

Jag är en av de (förmodligen fel) som tycker att man KAN inte lära sin kropp att göra ditt eller datt med kolhydrater och fett utan att den gör som den vill med det som finns tillgänglig.
Tar kolhydraterna slut, då bonka du, spela ingen roll om fettreserver finns att ta ifrån.

2012-05-24 09:13
Gazzah: Har sett antydningar till att David gillar att skoja, jag lär väl mig om jag fortsätter att skriva.

Men som du säger så handlar det om ansträngning, vilket jag även skrev, i förhållande till max syreupptag i det här fallet.

Och jag håller även med om det du säger, tar kolhydraterna slut så kan du inte hålla samma hastighet. Därför också "problemet" som jag nämnde med att man måste tillföra det under passet.

Sen är ju inget svart eller vitt, du bränner Kh och fett samtidigt oavsett intensitet, frågan är ju bara vilken som står för största andelen. Men ska det gå snabbt så är Kh mer effektivt.

2012-05-24 09:26
Hastigheten har inge betydelse. Det är förhållandet till sin förmåga som styr detta med var energin tas i den energigivandeprocessen. Sen kommer det i sin tur påverka hur fort man kan köra. Och om jag inte är helt fel ute så kommer kurvan för energiutatget i den energigivandeprocessen toppa lite olika. Men det är inte så att du har en bättre fettförbränning när du sover än när du utför ett pass i en viss intensitet, som vissa tycks tro.

http://traningslara.se/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/

Vänligen

P.

2012-05-24 09:43
Det är exakt det jag försökt säga...det handlar om % av sitt eget max.

Och via din länk så får man lite fler och bättre grafer på det hela, hittade inte det då jag sökte Smiley

2012-05-24 09:52
Är jag? Det vet du som vanligt otroligt lite om.  

2012-05-24 12:20
Hur du uppfattas bestäms till 100% av de som läser dina inlägg.

Hur du själv vill uppfattas besämmer du helt själv.

De båda kan vara helt utan korrelation.

2012-05-24 14:53
Jag tycker David är ett energitillskott (på FB). Och det är ju vad tråden handlar om.  

2012-05-24 15:04
En del har ju svårt med svenska språket och borde lägga krutet på läsförståelse.  

2012-05-24 17:37
Länge sen jag tittade på data på det, men för en person som inte tränat sin fettförbränning så tar kolhydraterna slut efterhand oavsett hur mycket man tillför då kroppen bara klarar av att ta upp ca 70g kolhydrater i timmen och det inte är så svårt att förbränna mer än detta.

Ju mer vältränad man är (dvs ju snabbare man kan förbränna energi) och ju längre man cyklar desto viktigare blir det att träna fettförbränning också.

Räknade lite på det för ett par år sen och så vitt jag kommer ihåg blir det en gräns kring 10-12 mil om man ligger på 200-250W i snitt, ungefär. Då tar glykogenet slut även om man tillför så mycket kolhydrater som överhuvudtaget möjligt. Ska man hålla den effekten längre sträcka eller prestera mer så kan det löna sig att träna specifikt för att öka fettförbränningen.

Det kan det förstås även göra för många andra om man vill gå ner i vikt.

2012-05-25 09:49
I dag har jag en jävla massa is och jordgubbsaft i min "vattenflaska"

Vänligen

P.

2012-05-25 09:56
Fick du slå upp korrelation ;-)

Jag brukar träna med endast vatten och sportdryck, för att på så sätt vänja kroppen att utnyttja fettdepåerna när kolhydraterna sinat.

När det sedan är dags för race eller tyngre, längre träning så åker gel och bars med.

Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men man tappar några kilo i vikt inför badsäsongen, å det är ju alldrig fel för självförtroendet, samt att det skadar inte att vara lätt på cykeln!

2012-05-25 10:02
Jag trycker i mig fettfri kvarg på mina längre turer. Kilona rasar!!  

2012-05-25 10:24
"Jag brukar träna med endast vatten och sportdryck, för att på så sätt vänja kroppen att utnyttja fettdepåerna när kolhydraterna sinat."

Skippa sportdrycken om du vill minska på kolhydraterna Smiley

2012-05-25 10:30
Det där med fysiologi är en helt ny vetenskap för vissa.  

2012-05-25 10:32
Sportdrycken har jag bara med på träningsrundor över 3h, vill ju komma hem också!

2012-05-25 17:49
Dåligt tränad i de olika pulszonerna med andra ord.  

2012-05-25 18:10