Barfotalöpning

Midnattsloppet barfota?

Hej
Jag har sprungit i Minimus+VFF+Huaraches sedan i Oktober, och tagit det väldigt, väldigt lugnt för att vänja mig med nytt löpsteg osv. Nu är jag uppe i 6 km per runda, men skulle nog fixa en mil utan att skada mig. Enligt mitt egna extra försiktiga schema kommer jag dock inte få springa 10km förrän i Juli :)
De senaste månaderna har jag sprungit mest helt barfota, och fotsulorna fixar drygt 4km på grus/skogsväg (Nackareservatet) utan större problem.
(Märkte när jag började springa helt barfota att jag har sprungit fel tidigare i minimalistiska skor, det är märkligt hur mycket bättre form man får automatiskt barfota...)

Är det någon som vet hur underlaget/de praktiska förutsättningarna är när man springer midnattsloppet i Stockholm? Jag funderar på att springa helt barfota, men jag har aldrig sprungit lopp förut, så det kanske är något jag inte vet om. Typ områden där det kan finnas glas eller om man lätt blir trampad på tårna typ.

Om det är för korkat, så springar jag i sandaler eller mina VFF Speed, men annars vore det roligt att köra utan.
Vad sägs? Råd? Tips?

2012-05-18 11:21

Midnattsloppet är nog sämsta tänkbara tävlingen om man vill undvika tåtramp och glaskross.

2012-05-18 11:27
Mörkt dessutom, chansen är stor att du lär trampa på nåt skit  

2012-05-18 12:19
Jag sprang midnattsloppet (sthlm) barfota förra året och i stort sett funkade det finfint. Glas och annat skrot var obefintligt som det oftast är på svenska vägar i allmänhet och i den välstädade innerstaden i synnerhet. Sämst var gatstenen nere vid hammarbykanalen och den usla asfalten på Renstiernas Gata men där man kunde springa på dom vita linjerna istället och vid vätskekontrollerna där gatan var nersölad med sockervatten (på ett 10k-lopp - varför???). Midnattsloppet är ju rätt kort och ändå hälften spex och upplevelse, så jag tycker det passar utmärkt för att våga prova som barfota-lopp. Dessutom fick man riktigt bra respons från publiken när man springer barfota, kul! Smiley  

2012-05-18 14:58
Jag sprang midnattslopper i VFF förra året men såg flera barfotalöppare, kanske en av dem var Fredric. Vad jag såg var det inte mycket skit i banan så det borde gå hyfsat bra att springa barfota.  

2012-05-18 18:04
Jag sprang för ett par år sedan, det enda jag tyckte var jobbigt var ju att det ofta låg folk så nära framför att man inte kunde hålla nån vettig uppsikt, men underlaget var ju fint och rent från skräp så det gick bra ändå.  

2012-05-18 22:34
Mycket folk och trångt är ju standard för Midnattsloppet så jag tror nog risken är större att bli trampad på eller något liknande än att trampa på glas m.m.  

2012-05-18 23:24
Jag kan omöjligen komma på en enda fördel med att springa det loppet barfota. Visst är det möjligt men hur kul kan det va?  

2012-05-18 23:56
Ok, tack! blandade åsikter ! Fredric - jag funderade på tex om det är delar av loppet med kullersten, där det kanske kan gömma sig glas emellan? Kul att höra att det "går" att göra. Är faktiskt lite sugen på det.
Åke - varför inte? Det är väl alltid extra kul att springa barfota om det går.

2012-05-19 12:49
Varför skulle man inte vilja om man kan? =)  

2012-05-20 18:14
Jag ska springa i mina VFF Speed. Tror inte (helt) barfota är en bra idé när man springer med en stor hord.  

2012-06-02 17:36
Blir du ofta trampad på, med eller utan skor? Det har aldrig hänt mig, aldrig någonsin.  

2012-06-02 18:56
Förlåt mig, men trampad på fötterna, händer det verkligen?

Jag har sprungit en 40-50 lopp i mitt liv och aldrig blivit trampad på fötterna. Har aldrig heller hört talas om någon som blivit det. Jag tror verkligen inte att det är något problem, alls, någonsin.

2012-06-02 23:51
Uppdatering: Jag sprang tillslut i mina Luna-sandaler. Det gick skitbra, kul att springa. Dock fick man ju sakta ner ordentligt när det var folk som sprang långsammare framför och glömde att "hålla höger". Blev nästan helt stopp några gånger. Men som sagt, skoj. Sprang på 48:49.  

2012-08-19 11:43
Kul att se fler med barfotaskor, jag sprang igår med VFF Speed!

Dock tyckte jag att kullerstenen skar in i fötterna :'( Allt annat gick bra!

2012-08-19 12:17
Några fler som sprang barfota? Jag blev omsprungen av en annan barfotalöpare på Ringvägen, någon här? Annars såg jag 5-6 i VFF. Gott om glada tillrop både från publik och löpare, kul! Håller med om att huggen gatsten inte är helt optimalt att springa på.  

2012-08-19 15:02
Efter 15 Midnattslopp i vanliga skor blev det premiär i minimalistiska skor i ett par Minimus Trail. 20 sek än förra året (43.58) och näst snabbaste tiden sedan premiären för snart 20 år sedan Smiley  

2012-08-20 11:00
Sprang i mina Luna sandaler, kändes riktigt bra! 00:53:22, ok tid för mig med tanke på trängseln. Hade gott om krafter kvar när jag kom i mål så jag hade kunnat köra hårdare, men det var helt enkelt för mycket folk (startgrupp 5a) så jag fick ta det piano lite för ofta.

Kul lopp dock, med bra publik! Och perfa löparväder i lördags!

2012-08-20 11:22
Ah, då var jag inte den enda i Lunas! :)  

2012-08-20 23:37