Löpning

Järnbrist av löpning

Jag har nu för tredje gången råkat ut för att få ameni (järnbrist) med lågt Hb och tömda järndepåer. Det är lurigt och sker under längre tid så inte alltid så lätt att inse problemet. Hb ( blodvärdet) kan vara hyfsat bra tills järndepåerna är tömda och då sjunker även Hb snabbt. I mitt fall har jag en tarmsjukdom som man länge trodde var boven i det hela, men efter en massa utredningar var det inte så, ej heller ngn gluten, B12 brist el dyl. Eftersom jag dock inte kan ta järntabletter mm pga tarmsjukdomen som så drar igång då så blir det intravenöst järndropp. Det tar ett antal ggr innan Hb börjar stiga då det sker i omvänd ordning; först fylls depåerna och sen när de är " nöjda" stiger Hb snabbare.
Detta sker tydligen i mitt fall pga löpning = idrottsanemi. Jag trampar sönder blodkropparna och uppenbart fylls de ej på i samma takt. Det är så tråkigt för löpningen är min grej, friheten, omväxlande natur och ute i alla väder året om och träning för nästan hela kroppen med bra konditionsresultat. Har kört tre pass i veckan och 1-1,5 mil per gång. Sist detta hände var för 2,5 år sedan så det höll sig bra i två år, sen har jag nog såhär i efterhand förstått att sämre löpning det sista halvåret varit pga detta igen trots bra Hb, för det kollar jag upp. Men nu sist har det sjunkit från drygt 130 till 110 på tre månader och sen går det snabbt. Var nere och vände på 85 förra gången.
För att hjälpa ngn som funderar över detta så börjar det visa sig som följer för mig iaf.
Sämre resultat trots att det borde bli bättre eller iaf hålla sig på samma, trots att jag ej varit sjuk eller övertränat.
Bly/tyngdkänsla i benen, man får slita sig fram och envis som man är gör man ju detta.
Nya skor eller ändrade rundor hjälper inte (för det kan man ju tro innan man vet, att dämpningen är dålig i skorna eller det är mentalt för man är less på rundan).
Ömhet under fotsulorna som ju annars är hyfsat härdade.
Myrkrypningar från knäna och nedåt i underbenen speciellt på kvällen/natten.
En trötthetskänsla som inte vill släppa trots att man vilar, sämre sömn fast det verkar ologisk.
En astmaliknande känsla i andningen vid löpning.
Att äta sig till bättre värden går ju men det tar låång tid och kräver att man slutar springa, om jag skulle kunnat ta Dureferon hade det behövts 8 tabl/ dag sa läkaren.
Jag har läst att andra sagt att det bara är att träna vidare om man känner att det trots allt känns hyfsat.............men jag blev iaf varnad av läkare att just detta kan leda till att hjärtat tar stryk.
Någon som delar mina erfarenheter, och hur gick det sen? / Maja

2012-05-17 17:24
Har aldrig varit riktigt anemisk och bara haft Hb på 114 som lägst tror jag och ja det tar evighet att äta sig ikapp så jag har fått järntabletter utskrivet de gånger det varit aktuellt. Ska till doktorn i morgon och får då se mitt Hb denna gång och är det då bra har min preventiva strategi att äta Hemofer (skonsammare mot magen än det doktorn skriver ut) när jag blöder mer än vanligt fungerat. Annars vette hundarns.

Sylvia är Funbeats gudinna vad gäller blod så jag hoppas att hon snart svarar med kloka ord.

2012-05-17 18:07
För övrigt tror jag inte på det där med att man skulle trampa sönder så mkt när man springer (men har inga direkta belägg för mitt tyckande). Pirret skulle jag tippa på är anemin i största allmänhet och fötterna är längst bort från hjärtat så där känns det mest, eller nåt, typ eller så.  

2012-05-17 18:09
Ja det där med pirret är knepigt. "restless legs" är ju myrkrypningar i benen som kommer kvällar/nätter och som ofta kan behandlas med järn trots att man inte säkert har järnbrist. Konstigt, har aldrig fattat hur....  

2012-05-17 18:19
Jag har inte testat mitt HB men dricker blutsaft. Håller jag upp mer än 1vecka blir jag tröttare och tröttare. Jag har försökt med andra märken både tabletter och flytande, men för mej har blutsaften klart bäst effekt.
Jag tränar varierat.

2012-05-17 18:22
Tack AM. Smiley

Det första jag börjar fundera på när jag läser Din historia, Maja, är - har man gjort några andra utredningar än upptagsförmågan? För mig låter det helt absurt att man ger Dig intravenöst järn utan att först utreda vad det är som gör att Du förlorar hemoglobin alt inte nybildar!

Du skriver att Du förlorade Hb från 130 g/l till 110 g/l på tre månader, och ska vi vara krassa motsvarar det ungefär innehållet i två blodpåsar (som man ger i sjukvården som blodtransfusioner) och det är mycket blod när man ser det!

Mtp Din tarmsjukdom borde man leta efter en dold blödningskälla i tarmarna. En sån blödning kan vara sipprande och ej märkbar för personen, utan upptäcks via avföringsprover som analyseras på ett lab.

För att utreda själva blodbildningen i benmärgen bör man få ett benmärgsprov utfört, som undersöks mikroskopiskt på lab, det också.

Via olika blodprover kan man också se om cellsönderfallet är större än det normalt ska vara, sk hemolys.

Vad jag vill säga med detta är - kräv en ordentlig utredning. För, något är det som gör att Du har de värdena Du har. Jag är tveksam till att Du trampar sönder allt på 3-4,5 mil/v.

2012-05-17 18:36
Tack för alla svar, alltid ngt man plockar upp.
Man har gjort alla skopier och tunntarmsröntgen och tagit vävnadsprover i samband med detta för att utesluta småblödningar och jag lämnar fecesprov också, man har kollat det mesta via blodprover. Detta gör jag iaf pga Ulcerös Proktit, så det har jag rätt bra koll på.
Går på Medicin klin, och har kontakt hyfsat regelbundet. Men nu är det alltså dax att börja kolla upp igen antar jag. Hittills har det dock inte gett svar på frågan om mitt Hb som håller sig i ca 2 år innan det sjunker när jag tränar.
Hb har ju varit bra trots att jag känt att det känts trögt länge, och att det dippar så fort plötsligt på slutet sägs vara just för att järndepåerna är tömda................inte vet jag....man blir lite förvånad själv måste jag säga. Äter allsidig kost och rejäla portioner och bantar inte och undviker mjölkprodukter ihop med järnhaltig mat.
Man hade nästa hoppats på en annan vettig förklaring.
Maja

2012-05-17 19:10
"Man hade nästa hoppats på en annan vettig förklaring."

Jadu, Maja, när nu varken Medicinkliniken eller någon annan kan ge Dig en vettig förklaring så tror ju inte jag att ett diskussionsforum på Internet är rätt plejs att fråga på heller. Eller vad tror Du?

Du skriver inget om nån benmärgsbiopsi? Har Du gjort nån sån? Det testet har inget med tarmarna att göra utan visar på cellsönderfall och nybildning av blodkroppar.

2012-05-17 19:20
Det skall jag absolut ta kontakt och fråga om - tack! Som sagt alltid ngn ny infallsvinkel som kommer upp, det var väl bla det jag var ute efter. Du känns ju kompetent Smiley ..... För mysko är det allt.  

2012-05-17 20:43
Det här kanske inte hjälper dig, men andra med järnbrist. Jag har "alltid" legat lågt. För lågt. Efter att jag satte in en hormonspiral och slutade ha mens har jag gått från värden kring 110 till drygt 140. Det är en smärre revolution för mitt mående och min ork.  

2012-05-18 07:30
En kollega till mig led av dåliga blodvärden, det visade sig sedan att sköldkörteln var satt ur funktion (mer eller mindre) så hon hade enormt dålig ämnesomsättning (trots det är hon snarare underviktig än överviktig).
Hur det hängde ihop med blodvärdet vet jag inte men kanske värt att kolla sköldkörteln också?

2012-05-18 07:38
Tack för tipset Jona, jag skall kolla med vårdcentralen om det kan vara ett alternativ för mig. Smiley  

2012-05-18 10:27
Hur äter du? Äter du tarmvänlig mat?
Det sägs ju att spannmål och brist på goda bakterier försvårar näringsupptaget. Undvik alla livsmedel baserade på mjöl och gryn, och se till att äta syrade livsmedel/probiotika (fil, yogurt, surkål...) Man kan följa GAPS-dieten om man fullständigt vill läka sin mage och tarm.

2012-05-18 17:35