Barfotalöpning

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Hur stark är sko-lobbyn?

Börjar snart misstänka att det är ett gäng skoföretagslobbyister här i tråden som gör sitt bästa för att föra tråden på totala villospår.Sällan jag läste en tråd som spårat ur så här fett i både tid och rum :)  

2012-06-01 00:19
Så gott som inget är bara svart eller vitt.
Tänk om vi som ej håller med kommer med att de minimalistiska skorna har definitivt inte minskat mängden skador.
Kanske det är så att Vibram är den konspiratoriska parten.
De vet att deras skor ej tål mycken löpning så de går ut med varningar titt som tätt.
500 meter är ju ett vanligt tips. På asfalt och tå/framfota.
Då deras skor ej håller länge så kan de ha denna lyxen.

En fråga: I hur många länder tar de ut än högre ockerpriser än i Sverige?
En Vibramskos produktionskostnad ligger under 200:-.

( Känner ju en annan tåskotillverkare - personligen. Han är intresserad av mina synpunkter. Plus andras. )

Andreas. 40 år nämner du. Då borde väl mina erfarenheter vara värda i alla fall pyttelite. Smiley

2012-06-01 07:27
Om man för en sekund vänder ut blicken till verkligheten känns vissa saker mer naturligt och inte alls vrålkonstlat.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/em/beckhams-knep-ska-radda-elmanders-em/

2012-06-01 08:13
Spela när man är skadad, det är ganska sjukt...
Stödjande skor är likt korsetter sjukvård och inte friskvård...

Jonas Colting har ju sagt att elitidrott är inte hälsa, men motionsidrott borde i min mening vara det.
Man kan ju ibland undra varför motionärer ska plåga skiten ur sig för att maximera sin prestation. Är det hälsa? Är det vettigt och sunt?. Ska vanligt folk genomföra en mara på sånt sätt att de de facto blir sjuka lång tid efteråt, inte kan gå normalt och inte springa? Eller i värsta fall kola vippen.. Man kan förstå att Musse plågar skiten ur sig för att kvala in till OS, och som konsekvens inte kan genomföra nån vettig tävlingslöpning under hela maj, men är det verkligen något för motionärer?

Själv har jag gått på det där med att köpa "barfotaskor", men jag har inte gått på det där med elitistisk självdestruktiv löpning och självdestruktiva satsningar. Jag tycker att maratonturistens inställning är vettigare än den "galet" satsande motionärens.
Min målsättning är snarare att jag ska känna mig stark när jag går i mål, och framförallt springa så att jag kan springa imorgon också. Om jag dagen efter inte kan gå normalt nerför vår branta trappa från övervåningen, då har jag misslyckats..

Barfotalöpning etc kan förvisso användas som stärkande komplement även för prestationsinriktade löpare, men i mångt och mycket är barfotarörelsen en motreaktion till elitismen. Det handlar mer om upplevelse och känsla än maxprestation, att kunna röra sig naturligt på naturens villkor, stärka och träna det vi fötts med..

ps. apropå skolobyn. Framsida på senaste Runners "Raceskor, Tio lätta skor som gör dig snabb" Är det ok?

2012-06-01 10:51
"Raceskor, Tio lätta skor som gör dig snabb" Är det ok?"

Varför skulle det inte vara okej?

Jag och många med mig skulle se det helt meningslöst att springa om vi inte fick plåga skiten ur oss ibland. Vill man inte ta sig fram snabbt funkar det utmärkt att strosa omkring. Gärna med en golfklubba i handen eller varför inte ett fiskespö. Allt har sitt värde och sin tid.

För övrigt är min stora favorit den minimalistiska löparen med en löpardator på handleden eller en telefon på armen. Så att friheten kan analyseras i minsta detalj efteråt.

2012-06-01 11:04
”Man kan ju ibland undra varför motionärer ska plåga skiten ur sig för att maximera sin prestation.”

Jag kan förstås bara svara för mig själv men jag tycker det är oerhört roligt att försöka lära mig att springa snabbare och jag får världens kick av det. Jag är en jättemedioker motionär, och jag plågar inte skiten ur mig men jag försöker tänja på gränserna. Vettigt och sunt? Ja, jag tycker nog det. Kul? Absolut!

Alla blir väl salig på sin fason.

2012-06-01 11:25
Ett väldigt naturligt och gammalt drag hos oss människor är väl tävlingslusten? Starkare, snabbare osv... Så varför skulle skor som hjälper oss att bli snabbare vara mot naturen?

Sen att vissa av oss springer för upplevelsen, hälsan eller något annat är givetvis också lika OK som att vissa av oss tränar för att bli bättre.

Jag t.ex. är 59 och har som mål att slå PB på milen senast nästa år då jag fyller 60. Ett helt naturligt mål för någon med tävlingsinstinkt. Har aldrig tränat eller studerat eller ägnat mig åt något utan att försöka bli bättre på det.

2012-06-01 11:39
Håkan - jag tycker du ofta har mycket kloka synpunkter, men jag vänder mig lite mot dit resonemang "Om man för en sekund vänder ut blicken till verkligheten..."

Precis som Olle skriver är ju detta mer av akutsjukvård. Som att gipsa benet när det är brutet, men det är ju få som rekommenderar att gå med benet gipsat hela tiden bara utifall att...

Verkligheten är ju dessutom olika för olika människor. Det finns ju flera här som berättat att de blivit bättre av att springa minimalistiskt och andra som säger sig bli bättre med inlägg. Ska vi tolka det som att de som blir bättre av inlägg tillhör verligheten, medan de som blir bättre av minimalism inte gör det?

2012-06-01 11:42
Det tråkiga är att hade inga strävat efter att bli bättre hade vi fått vara kvar i den fantastiska stenåldern. Hur bra det var då är det väl bara K-G som faktiskt minns. Smiley  

2012-06-01 11:44
Enligt mina barn är jag från stenåldern. Håller inte helt med men utedass var inte kul på vintern om jag kommer ihåg rätt även om det kanske var mer naturligt än WC.

Att helt naturligt gå barfota på vintern slapp jag och jag tror inte de naturliga stenåldersjägarna gjorde det heller när de följde den smältande inlandsisen.

2012-06-01 11:57
En liten fråga från publiken..

Ni som refererar till stenåldern.
Menar ni den där stenåldern som började för si så där 2,5 miljoner år sedan och avslutades av bronsåldern för omkring 4000 år sedan?
Det är alltså specifikt det snäva tidsspannet i mänsklighetens historia som ni menar när ni nämner stenåldern?

2012-06-01 11:59
Jag menar den tiden som var innan bronslobbyn lurade på stenålderskillarna modernare verktyg.  

2012-06-01 12:09
Mackan, med all respekt, jag är inte ointresserad av elitidrott. Det är kul att följa vad som händer på tävlingsarenan. Det är också kul att ta del av din strävan mot den optimala personliga prestationen. Men du måste ju i all ödmjukhet inse att det finns "motionärer" som har helt andra målsättningar med sin löpning...

För egen del är jag inte så intresserad av personlig maxprestation. Den tiden är förbi.. Löpningen är för mig mer kontemplativ, rogivande och upplevelseinriktad. Visst vill jag bli snabbare, men med hälsa och värdighet..
Och visst kan ha åsikter om den alltmer utbredda elitismen i samhället. Folk som mår dåligt för att de måste prestera på topp, springa snabbast, få bäst betyg, finaste jobben, största och flådigaste villorna, flashigaste bilarna, häftigaste resorna, mest teaterbesök, flest aktiviteter för ungarna, etc
Jag kan till och med spy galla över att det används skattemedel för att subventionera tjänster åt folk som vill göra mer än vad de hinner med...

Det här med tio raceskor, huruvida det var Ok, var väl snarast en undran, apropå trådrubriken, om det föll barfota-lobbyn i smaken. (Torde ju göra det lite mer än tilltaget att som Marathon.se i samarbete med Löplabbet och Asics utse Kayano till årets sko - bäst i test)

2012-06-01 12:34
Jag brukar mena Josh Hommes gamla band.
http://youtu.be/0fOIRnKrskQ
(OBS! Det drar inte i gång ordentligt förrän efter en minut..)

2012-06-01 12:42
Olle: Jag har full respekt för alla som vill röra på sig. Om det sen är genom att ta långpromenader eller i full fart framåt. Vi trivs med olika saker.  

2012-06-01 12:48
En kommentar till min bisats om Musses förlorade maj-månad ovan..
http://svt.se/sport/friidrott/musse-petas-fran-os-forkrossad

1. Det är ofta otacksamt att satsa på marathon. Alltid nån länk i kedjan som brister. Om man inte blir sjuk eller skadad så blir det 28 grader varmt, eller 5 grader, regn och motvind, eller nåt annat..

2. Det är nåt ruttet i friidrottsverige..

2012-06-01 13:15
PS: Jag håller med om att exemplet är lite på gränsen. Det jag försökte exemplifiera är att om man höjer blicken lite och tittar på andra problem så är det inte så konstigt att man tar hjälp av tex inlägg. Tror ingen utanför den innersta kretsen tyckte att just inlägg var ”onaturligt” i den artikeln.

Det är ju ofta svårt att förmedla en helhetsbild av vad man tycker på sådan här forum men tro mig jag har ingenting emot att bygga upp sig vare sig barfota eller på något annat ”naturligt” sätt. Senaste igår var vi ute en rejäl tur i helt obanad terräng. Så nära vildmark man kan komma tror jag, i skor som i mitt fall vägde (torra) runt 200 g styck. Allt för att bygga upp kroppen, öka rörligheten, träna upp fot/markkontakt, träna upp bålstyrkan, ha roligt, få utlopp för lekkänsla osv.

Allt är ju inte svart och vitt eller antingen eller. Att gå eller jogga barfota på en sandstrand eller gräsmatta har väl alltid ansetts som utomordentlig träning för löpare. T.o.m Zlatan och Milan kör ju det på sina uppbyggnadsträningar.
Men jag tror också att om man springer mycket och inte har en bra mängdträningssko kommer man att ångra sig när man blir äldre och alla andra kan träna 20 år till.

2012-06-01 13:50
Just det.
Håller med Olle om att man en dag inser att fort är nog ej prioritet längre, även om lusten kan falla på. Typ fartlek när man är på det humöret. Av någon underlig anledning får jag sådana ryck sista dygnet på ett 6D(agars). Skithäftigt.

Men kan man inte springa fort så kan man med åldern ta sig längre och längre i ett lugnare tempo.

Så då mina rekord på kortare distanser är ouppnåeliga så finns sådana längre bort som är inom möjligheternas ramar.
Satte mitt pers på 6D som 72:åring.
Har som 74:åring chans att förbättra detta.
Barfota + minimalistiskt? Inte en suck.
Så tack snälla skoindustri som fått mig och fler därtill att fortfarande kunna förflytta sig snabbare än gång.

Det är ju fler svenskar som håller på med ickesnabb ultra än det finns minimalister. Varför? Det finns en sko som passar. Med eller utan inlägg. Ibland tar jag bort iläggssulan som medföljer.
Variationer är ett plus.

2012-06-01 14:20
K-G, plågar du skiten ur dig om du är nära att sätta pers på 6-dagars? (med konsekvenser som att kräkas, må dåligt, bli sjuk, få orimligt ont eller bli tillfälligt handikappad)
Eller tar du det lugnt och tänker att jag fixar det här (med värdighet) nästa gång när formen och de yttre förhållandena är bättre?

2012-06-01 18:38
"tilltaget att som Marathon.se i samarbete med Löplabbet och Asics utse Kayano till årets sko - bäst i test", det här är ganska precis på pricken den typen av samarbete/korruption/lobbyism som gör mig väldigt tveksam...

Själv tillhör jag gruppen som ibland går ut löst för att njuta, men efter ett tag ändå alltid får för mig att testa någon slags gräns och avslutar rundan nära maxpuls. Jag tycker inte att det är rätt metod på något vis, jag bara är sådan. Avundas de som kan lunka på och lyssna på fåglarna. Antingen har man väl självplågargenen eller inte.

2012-06-01 23:51
För att återgå till ämnet lite. Finns det en skolobby? Självklart finns den, precis som det finns lobby inom allt där det finns starka intressen. Är den stark? Ja det är den.

De "tester" som görs av löpartidningarna får man alltid ta med en nypa salt eftersom dom testar produkter som deras största annonsörer säljer. Så ser verkligheten ut och det är sällan man ser att något får dåligt betyg. Bara mer eller mindre bra. När jag läser tester försöker jag läsa om egenskaper och mellan raderna om det kan vara en produkt som passar mig. Tidningarna är inte köpta av skolobbyn men ingen vill stöta sig med en stor samarbetspartner och det får man vara medveten om som konsument.

Eftersom jag nyligen gett ut en bok som oberoende förlag har jag fått många intressanta insikter om hur det är att vara en liten aktör i en värld där det finns stora aktörer och resurser för lobbying och reklam. Men det är så världen fungerar och bara att streta på.

2012-06-02 10:33
Tråden fortsätter med varierad intensitet.. :)

Ni kanske redan har sett Råd&Röns artikel om varför löparskor är så dyra, om inte: http://www.radron.se/Artiklar/Darfor-ar-svenska-loparskor-svindyra-/

Som skriver tidigare, många av er har väldigt vettiga synpunkter på barfotalöpning. Jag är själv helt såld på idén men springer nästan jämt med mina gamla tjockare skor av anledningen att jag inte vågar chansa och riskera att slita på kroppen.

Därför springer jag bara då och då i mina minimus.

Vidare så håller jag med om att människor verkligen är olika, jag berättade i höstas för min kille om barfotalöpning, han blev taggad och köpte Vibram Five Fingers nästan direkt och sprang 8 km dagen efter(efter att i alla år sprungit med väl dämpade skor). Han springer nästan enbart i sina barfotaskor nu.

Vissa kan och vågar, jag tar det lite försiktigare.

ida Smiley

2012-06-03 20:15
Att som Mackan skriver att det finns en lobby för allt som skall säljas är väl närmast logiskt.
En del drar fräckt till med att hänvisa till vetenskapliga undersökningar av tvivelaktig karaktär.

Som Mackan och jag tror de flesta tänker: Det gick en gång att sälja konserverad gröt med mördande lobby/reklam. Så vi ifrågasätter.

Olle. På ett 6D vet jag nog i tid om jag har chans på pers så det blir nog "bara" lite mindre vila. Med mina skador är det bara dumheter att köra skiten ur sig.
Den sociala biten är så mycket mer värd - med eller utan skolobby.

I Antibes använde ca. 15 Hoka-skon.
1 använde tåskor - jag
1 var barfota - jag ( 3 varv - banan innehöll bitvis stenar så det räckte )
Av de ca. 15Hoka var jag en.
Tror ej Hoka har lobbat mycket. Det är 2 f.d. duktiga bergslöpare som har ett ställe i en by utanför Chamonix i Frankrike. De använder sig mest av "djungeltelegrafen". Den tror jag bra mycket mer på än reklam/lobby.

2012-06-11 20:28
Sen finns det ju de som gjort till sin reklam att inte göra reklam. Har ofta hört om det fantastiska företaget som aldrig gjort reklam men ändå är så och så stora. Och så säljer de vatten på flaska, skeppat från Italien till runt om i världen. Bra eller dåligt? Vette tusan, men jag dricker helst kranvatten här hemma iaf. Och ska jag ha vatten på potell så duger lokalt bra. Ickereklam är också reklam...  

2012-06-11 21:30