Mountainbike

Mtb Norrköping

Efterfrågar cykelrundor i Norrköping, något annat än de som är i Vrinneviskogen. Gärna lite lättare!

Tack!

2012-05-16 23:48
Det finns fantastiskt mycket fina och bra stigar ut kring Ågelsjön. En del av stigarna är lite "knöliga" men många är riktigt fina och varierande. Tror att Kolmården MTB (http://www4.idrottonline.se/default.aspx?id=239209) kör en del där ute också (tydligen lägger de in gemensamma åkningar på sin fb-sida https://www.facebook.com/groups/243331462354935/)

2012-05-19 09:40
Aha, är det markerade eller får man köra på känn? Jag har bara sprungit och gått runt Ågelsjön och ibland är det ju så brant att det knappt går att springa, jag har då följt orange markering.  

2012-05-29 08:24
Jag kör mest på Östgötaleden men har hittat lite andra stigar också. Enklast är nog att hitta nån att köra med som kan visa runt lite. Det finns några kortare sträckor som jag skulle säga inte är körbara men å andra sidan är de inte många och man kan alltid leda cykeln förbi och notera till nästa gång.
Om du inte får nån guidning så kan jag skicka nån blänkare när jag ska upp och åka men med varning för minnet och att jag inte är där jätteofta Smiley

2012-05-29 15:22
Jag bor där uppe och cyklar normalt 10 kilometaren (röd markering). Den är dock bitvis ganska så teknisk och kräver en del av cykeln och cyklist. Men det finns oxå många större stigar och mindre grusvägar. Jag tänkte själv börja leta reda på dom så fort att min rygg har läkt. Även jag kan erbjuda min hjälp om det är intressant.  

2012-05-29 18:27
Jag har precis börjat cykla MTB och letar också efter nya lite lättare leder. Än så länge har jag mest cyklat 10 km spåret (grön markering) med början vid Lillsjön och den är ganska så lättcyklad. Cyklar för det mesta ensam men vore roligt med sällskap =)

2012-05-29 20:57
Det börjar likna en gemensam utflykt tycker jag. Ska köra en sån i Lkpg med ett blandat gäng på måndag 4/6 och då tänkte vi köra MeraLeras bana i Vidingsjö.
Bokar gärna in en tur i Nkpg också.

2012-05-30 19:18
Är 10 km vid Lillsjön grönmarkerad? Är inte den röd? För om det är samma slinga som vi pratar om vid Lillsjön så verkar du vara talang om du tycker att den är lättcyklad och du nyligen har börjat. Ajdå känner att jag måste ge mig ut och köra lite...  

2012-05-30 21:02
En gemensam tur vore trevligt Smiley
Jag börjar vid spårcentralen uppe vid lillsjön och milspåret där är grönt men en del av den går samman med den röda (östgötaleden) i ca 4 km, som du säkert tänker på.
Får nog förtydliga lite och menade att leden är nog ganska lättcyklad för dem som cyklat ett litet tag :-P Själv leder jag cykeln på en del ställen och samlar en hel del blåmärken och skrubbsår så någon vidare talang har jag nog inte ;-)

2012-05-30 22:11
Catrin,
Tack för tipset om att följa grönt spår. Roligt med markerade slingor när man inte hittar i omgivningen. Bli inte förvånad om du får möte Smiley.

2012-05-30 22:31
Ahh då är jag med. Fick för mig att den är röd men så är det ju inte. Borde jag veta så många gånger som jag cyklat där. Den gröna slingan är inte lättcyklad. Det är ganska så likt både Lida Loop och Kolmårdsbiken. Jag blir nu väldigt sugen på att testa och cykla. Kanske ska göra det på söndag, måndag eller tisdag. Någon som är sugen på att haka på? Ett varv brukar ta ca 45-60 min.  

2012-05-31 17:06
Jag hänger gärna med på en gemensam utflykt, är halvny i stan och testar gärna nya slingor. Just Lillsjöspåret är cyklat men gör gärna om det :)  

2012-06-02 18:46
Jag hänger också gärna med men är som sagt lite nybörjare. Cyklade lillsjövarvet på 55 min sist så dom ni står ut med det tempot följer jag gärna med Smiley kan vardagar efter kl 18.  

2012-06-03 08:31
Jag är mer för att ha kul än att stressa runt :) Testade en bana runt Lilla Älgsjön idag, tror det är torrare än kring Lillsjön men vågar inte lova något.  

2012-06-03 15:28
Vi kan väl bestämma en dag/tid och så får de som vill och kan hänga med =) Jag kan när som helst efter 18.00 på veckodagar annars när som helst utom nu på lördag och söndag. föreslå gärna något som passar dig/er =)  

2012-06-04 21:50
Jag är gärna med men får vänta nån vecka eller två tills jag har cyklat runt den där sjön i väster.  

2012-06-05 08:17
Jag ska ut och cykla onsdag kväll. Om någon är intresserad får ni gärna göra mig sällskap Smiley  

2012-06-12 09:59
Jag får kolla upp den där "lillsjön" då jag inte har någon aning om vart den ligger, men det verkar ju finnas många ställen där!! Det verkar även finnas många nybörjare här så det vore skoj med gemensam tur.

Jag har cyklat några gånger i Kättsätter, det går framåt men det går sakta. Finns några svårare partier där jag leder cykeln men annars går det bra! Kan rekommenera den rundan, den är på 4,5 km så har kört två varv varje gång. Vore naturligtvis roligt om ni som är duktiga skulle vilja följa med på en tur, för tips och tricks efterfrågas!!

Catrin; tyvärr såg att ditt inlägg om att du skulle ut idag för sent, men en annan gång följer jag gärna med!!

2012-06-14 00:21
Lillsjön ligger ovanför Jursla  

2012-06-14 04:57
Jag kan rekommendera östgötaleden från Hults Bruk till Sörsjön förbi gransjön (skriketorp). Väldigt fint och rolig att cykla. Lagom lätt men finns några svårare backar där jag leder cykeln. Den här är lättare än Lillsjön och min nya favorit sträcka Smiley

Jag ska ut och cykla på lördag och söndag också och säkert nästa vecka på kvällar så vi får ha gemensam tur nån annan gång när det passar Smiley

2012-06-14 07:36
@Catrin Låter ju som en kanonsträckning. För den som vill ha en längre tur finns ju massor av grusväger och stigar kring Sörsjön att åka vidare på! Är det enkelt att se var leden börjar vid Hults bruk?  

2012-06-14 14:20
Det är superenkelt att hitta leden vid Hults Bruk...eller strax ovanför vid parkeringen till Ågelsjön där karta finns.
Själv kommer jag snart ta mig dit och köra så jag skickar en blänkare då. Just nu laddas det för fullt inför den där sjön...

2012-06-14 14:52
Östgötaleden som jag cyklar vid Hultsbruk är innan parkeringen och backen upp. Man passerar Yxbacken infarten och precis innan backen börjar bli brant tar jag höger. Det finns markering där och sedan följer jag röda prickarna Smiley  

2012-06-14 18:37
Men Östgötaleden, sträckorna på den går ju inte runt utan man måste ju cykla tillbaka samma väg eller? Jag tror jag får hänga på någon innan jag ger mig ut. Jag hittar till Yxbacken och Ågelsjön, thats it! Så klart Jursla och Åby också men annars så är det inte mkt. Min ursäkt är att jag flyttade hit i november förra året och haft mtbn i en månad knappt! :) Ska iaf kolla på kartan!

Förresten Catrin, du som också är nybörjare. Kör du med clips? jag gjorde det de två första passen sen slog jag mig så illa när jag vurpa så nu vågar jag inget annat än jympadojer och vanliga pedaler. :(

2012-06-14 21:34
Det går 2 olika leder till Sörsjön tror jag fast de strålar nog samman en bit mitt på. Jag har testat att köra över Näkna (mitten av Näknen) hem. Ska ta och studera kartan lite bättre.

Ja jag kör med clips men har ställt in dem på lättaste fjädringen så jag kommer ur lätt. Fegar även på vissa ställen och klickar ur ena foten Smiley Fast jag har också gjort några ordentliga vurpor när jag inte hunnit lossa, så det är lite läskigt.

2012-06-14 23:02
SPD-vurpor hör ju tyvärr till. Det är något vi alla råkar ut för. Jag tror jag vurpa 3 gånger i söndags på Lida Loop. Det ger lite skärsår, blåmärken och skrapsår men för mig så överväger fördelen med att ha clips ev nackdelar. Med tiden så blir vi alla bättre och då blir det kanske färre vurpor som beror på att fötterna sitter fast.
Jag tycker dock att du ska fortsätta med vanliga pedaler och jympaskor tills du känner att du är redo att testa på på nytt.

2012-06-15 08:16
Vill man sitta fast och "lösa ut" lite enklare och ha en smidigare lösning kan man byta till Eggbeaters (http://www.crankbrothers.com/eggbeater.php) som jag tycker funkar mycket bättre. Sen är det ju som med baken om man jämför eggbeaters och spd Smiley  

2012-06-15 08:45
Jag körde racer ett tag så jag vet fördelarna med clips, men det blir inte lika mycket vurpor på racer. Jag är mest rädd att det ska göra så förbannat ont, men samtidigt är ju vurpor en del av mtb som ni skriver.

Jag kör vidare med vanliga ett tag till, tills jag vågar lite mer. Känner att varje träning ger resultat. Det är ju mest teknik som jag skulle vilja få mer av. Har iaf lärt mig att jag ska titta långt fram och ha fart! Det är väl det där med fart inte är så lätt kanske! :)

2012-06-15 12:07
För de som också finns på facebook kan jag rekommendera er att gå med i gruppen MTB Norrköping.

http://www.facebook.com/groups/274765282580427/

Där kan man hitta andra att åka med eller lägga ut ett meddelande när man ska ut på ett pass.

2012-06-16 20:11
Det ska jag absolut göra! Har redan gjort en förfrågan, så tack för tipset! :)  

2012-06-16 20:15
Nu blev jag sugen på att göra ett pass i Norrköping, trots att jag är stockholmare.  

2012-06-16 23:58
Är det någon som är sugen på att cykla nån kväll nästa vecka efter midsommarhelgen?  

2012-06-19 16:02
Jag hade gärna gjort det, men jag är borta på semester i två veckor efter denna. När jag kommer tillbaka är jag väldigt sugen! Såg att också du sprnger. Jag följer gärna med för tips på längre rundor även där.  

2012-06-19 16:57
Ja jag är intresserad av att hänga med. Jag ska förhoppningsvis få tillbaka min cykeln på torsdag efter renovering och behöver komma ut och testa grejorna innan det är dax för Ränneslätturen på söndagen.  

2012-06-19 19:31
Emmy: Jag ska försöka köra lite mer långpass med ett par timmars cykling och sen ställa cykeln för löpning, om du är intresserad. Annars så kör jag gärna rena löppass eller MTB pass oxå =) (kan bli lite svårt att hinna med distanspass på vardagar efter jobbet).
Ha en skön semester, så ska jag passa på att leta upp lite nya sträckor under tiden =)

Franz: Ja, va roligt om du vill. För mig passar det vilken dag som helst nästa vecka. Är förkyld just nu men hoppas att den hinner ge med sig tills dess.

2012-06-19 19:55
Det låter toppen Catrin! Jag brukar inte köra både mtb och löpning efter varandra, men varför inte? Jag hör av mig till dig igen efter semestern!

Ser fram emot ett träningspass!

2012-06-22 19:45
Catrin
Jag kommer att ge mig ut på en kortare runda i Lillsjöskogen nu ikväll för att känna på utrustningen och se hur pass blött det är i skog och mark.
Ev kan jag köra ett pass på torsdag kväll.

2012-06-26 17:41
Tyvärr har jag inte blivit frisk än så jag får nog vila resten av veckan :-/ på lördag är det ett gäng från Facebookgruppen MTB Norrköping som ska cykla. Häng gärna med då om du vill och jag hoppas må bra tills dess. Det blir nog ett distanspass från jursla och i skogarna till Sörsjön Smiley  

2012-06-26 19:01
Krya på dig!
Jag ska köra Ränneslättsturen på söndag så jag får mitt distanspass då. Men sommaren har ju precis börjat så det kanske blir någon annan gång och fler kan haka på.

2012-06-27 17:41