Prat

Svarta betong/tegel-pannor

Ska snart flytta till hus och i den vevan också byta tak. Har därför funderat över om det blir varmare på ovanvåningen om man har svarta tegel- eller betongpannor jämfört med om man skulle ha röda. Någon som vet?  

2012-05-16 20:29
Det beror på hur kasst issolerat yttertaket och stödbensväggarna är.  

2012-05-16 21:13
Har aldrig hört den frågeställningen tidigare. Varma sommardagar spelar det ingen roll, det blir varmt...  

2012-05-16 21:23
Så då återstår bara frågan om du ska välja glaserat eller inte. Dyrare men kan löna sig i längden kanske? Jag tycker dock det inte är så snyggt med högblanka men det beror ju lite på vad för färg huset i övrigt har.

//Falurött hus med vita knutar och svarta pannor

2012-05-17 07:43
Och kolla om man får byta färg. Det kan krävas "bygglov" för att byta.
Grannen böt sitt "externttak" mot plåt och det var inte bara att få "bygglov" för det och då var det ändå samma förg.

Vänligen

P.

2012-05-17 07:49
Uj, där sa du nåt.

Men varför valde han plåt? Våra pannor (som inte vi valt) är plåt och jag är inte direkt jättenöjd - alla husförståsigpåare och hantverkare som vi har haft hemma har dessutom sagt att det inte är ett bra val ur läckage-synpunkt och nåt mer jag inte kommer ihåg.

2012-05-17 07:56
Välj en färg som avviker från grannarnas tak så blir det lättare att hitta huset i satellitvyn när du ska rita träningsrundor.  

2012-05-17 08:08
Någon form av ytbehandling ska det väl vara på dem, men inte allt för blanka då.

Huset är i rött tegel med svarta fogar, så det lär vara snyggast att fortsätta ha svart tak. Båda hus vid sidan om är gula och med röda tak, om jag minns rätt, så ytterligare ett skäl att ha svart tak då Smiley

2012-05-17 12:51
Varför han valde plåt? Jo därför att takkonstruktionen inte är/var anpassad för tyngre takmtrl än eternitplattorna. Och då håller den inte för de tyngr tegelpannorna. Därför valde han plåt. Visst skulle man kunna komplettera men fler takstolar eller på annat sätt förstärka konstruktionen. Men nä plåt lätt snyggt billigt. Och nästan vilken klappträ som helst kan få upp det. Inga skarvar i diagonalen som kan läck mm. Bra helt enkelt. Men än värre var att " tjänstemannen" gav förs avslag med motiveringen att han skulle ha samma Mtrl som vi andra på taket. Skulle inte tro det. Eternit=aspest=skulle inte tro det. så det tog tid innan de godkännde plåt som tak mtrl. Men nu så är det fixat. Villket innebär att det blir lättare för oss andra när vi ska byta.

Vänligen

P.

2012-05-17 14:53
Mmmmm, men en del skarvar blir det ju ändå och klappträt som lade vårt lyckades inte helt kan vi väl säga.

:)

2012-05-17 16:06
Jag skrev, nästan vilket klappträ, det är inte alla som fixar detSmiley men inte fasen har ni väl skarvar diagonalt? Lodrätt ja, men inte diagonalt väl. För om ja, då är det mer än ett klappträ som beställt det eller en plåt jag inte skulle välja, bara ett klappträ skulle göra det. Ett riktigt sådantSmiley

Vänligen.

P.

2012-05-17 16:23
Ha ha. Så illa är det inte. Det var de lodräta skarvarna som bråkade.  

2012-05-17 16:30
>Malin
Har man huset under/nära träd/skog så är det bara fördelar med glaserade takpannor.
Mossa och andra växtorganismer fastnar inte lika lätt på dem och taket ser renare ut längre och är lättare att hålla rent.

2012-05-17 18:36
En"koppartråd" kan man spända längs med taknocken. Vet inget "kyrktak"av koppar som har problem med mossaSmiley

Vänligen

P.

2012-05-17 20:54
Taklutningen spelar roll om man kan lägga btg-pannor eller om man måste lägga plåt!
Btg-pannor ner till 14 graders taklutning. Plåt ner till iaf 6 grader.

Ska man titta på pris går det nästan jämt ut om du ska köpa av en byggfirma.
Btg-pannor billigare / kvm. Plåt går snabbare att lägga.

2012-05-17 21:12
Plåt hade visserligen varit lättvindigt, eftersom min pappa jobbar med det. Men det går bort i det här fallet. Betong får det blir.

Koppartråden lät intressant, vad är det som gör att det fungerar?

2012-05-18 21:01
Utfällning av kopparjoner gör att mossa inte gillar miljön...  

2012-05-18 21:47