|
Jag har problem med att gpsen är dålig på min mobil, så jag tänkte kolla om det är någon som vet vilken mobil som har mest rättvisande gps? Eller är det apparna det beror på? I så fall, vilken är bästa appen för mätning av sträcka vid jogging?
Tack på förhand!
|
|
|
|

2012-05-15 16:21
|
|
|
Vilken app använder du?
Jag använder RunKeeper och det funkar utmärkt på min Sony Ericsson xperia Mini. FunBeat appen funkar däremot inte så bra, det lilla jag har testat den, den mäter fel för mig.
|
|
|
|

2012-05-15 17:18
|
|
|
Tack för svar :) Jag har testat några olika appar, bland annat funbeats och runkeeper. Håller med om att runkeeper är bättre än funbeats, men det är marginellt, någon som vet om det finns någon ännu bättre? Jag tänkte köpa ny mobil så om någon vet någon telefon som har bra gps så hojta till, eller är det samma i alla tro?
|
|
|
|

2012-05-16 10:24
|
|
|
iPhone 4 och Endomondo funkar för mig.
|
|
|
|

2012-05-16 10:34
|
|
|
Dubbelpost
|
|
|
|

2012-05-16 10:34
|
|
|
Jag var med och testade löparappar till Androidtelefoner för två år sedan. Det har hänt en del sedan dess men resultatet visade att apparna betyder minst lika mycket som telefonerna för noggrannhet. Dessutom finns det en del andra aspekter att överväga än noggrannhet när man väljer app. Här en tabell jag sparat undan från mina egna tester:

När det gäller val av telefon så bör man fundera igenom sitt totala behov. Hur stor får den vara? (behöver den få plats i en tightsficka?), Ska den gå att läsa av under löpningen?, batteritid?
Här är några Androider som jag har i drift just nu:
HTC Desire HD: Bra GPS, låg batteritid, bra display, stor och klumpig, stabilt firmware som klarar av att köra flera saker samtidigt
Samsung Galaxy S2: Bra GPS, urusel batteritid, stor men lätt, idiotiskt placerade knappar, instabilt firmware
HTC Hero S: Bra GPS, bra batteritid (klarar en mara), liten men OK display, får plats i tightsficka
HTC Desire: Något sämre GPS (tar längre tid att hitta pos), bra display, bra brukstelefon
OBS att ingen smartphone med GPS + träningsapp kan mäta sig med en riktig löparklocka.
|
|
|
|

2012-05-16 10:56
|
|
|
OBS att ingen smartphone med GPS + träningsapp eller GPS-klocka kan mäta sig med en riktig klocka och en bra kontrollmätning.
|
|
|
|

2012-05-16 12:34
|
|
|
Det är ett riktigt påpekande. GPS-appar och GPS-klockor ger ingen exakt sträckmätning. Däremot är en riktigt träningsklocka med GPS att föredra framför en mobiltelefon med träningsapp.
|
|
|
|

2012-05-16 13:41
|
|
|
Jag har HTC Sensation och använder mig av endomondo. Tycker att den fungerar bra. Har sprungit i sällskap som har GPS klocka och då har vi stämt överens.
Jag vill inte springa utan mobil men ångrar nu att jag har en som är så fruktansvärt stor. Den får inte plats i några fickor.
(varför finns inte löparthigts med större fickor i svank/på låret/höften?)
|
|
|
|

2012-05-16 13:49
|
|
|
Fram med nål och tråd!
Annars fick jag tipset att klämma fast telefonen mellan skinkorna. Har inte provat själv ännu...
|
|
|
|

2012-05-16 13:55
|
|
|
Så är det Mikael.
Själv vill jag gärna antingen ha så exakt som möjligt eller så kan det kvitta helt och det räcker för mig att höfta vilket gör att alla former av GPS-mätningar känns helt meningslösa. Det enda man vet med en sådan mätning är att den är fel men man vet aldrig hur mycket och åt vilket håll.
Edit påpekar att det var inlägget lite längre upp jag svarade på.
|
|
|
|

2012-05-16 13:59
|
|
|
Man kan använda något sån't här om man inte gillar arm-hållare till telefonen och vill ha något lättare än ett löparbälte. http://www.wiggle.co.uk/spibelt-basic/
|
|
|
|

2012-05-16 14:03
|
|
|
Dubbelpost pga segt Fnubbit.
|
|
|
|

2012-05-16 14:08
|
|
|
Jag brukar mäta ut sträckorna via eniros hjälpverktyg, vet inte om det blir på metern, men när jag jämfört det med min mobilgps så har det stämt som när på några meter. Men ni vill kanske ha exakt exakt på metern?
Men ger alla klockor exakt avstånd? lågprisversionen på clas ohlsson/ÖB/med på köpet vid tidningen?
Jag tycker iaf att endomondo funkar bra. Jag har den inställd på att stoppa tiden när det inte finns mottagning, vilket gör att jag hör om den inte funkar. Det har hänt vid fåtal tillfällen och då har det handlat om att den varit ur funktion i 1-2 sekunder vid 2 tillfällen på en runda.
Vet inte om de andra apparna har likadan funktion, men då hör du om den funkar eller ej.
|
|
|
|

2012-05-16 14:12
|
|
|
Inga klockor ger exakt avstånd men det ser väldigt exakt ut på displayen. En skenbar noggrannhet alltså. Min erfarenhet är dock att springer man rakt fram i öppet landskap så stämmer dom väldigt bra.
|
|
|
|

2012-05-16 14:16
|
|
|
Varken GPS-appar i telefoner, GPS-klockor, fot-pod-klockor eller legitimerade banmätare gör någon "exakt" sträckmätning. Det handlar alltid om onoggrannhet av någon grad och om kompromisser.
Personligen hänger jag därför inte upp mig så mycket på om mätnoggrannheten är 95% eller 99%. Däremot tycker jag att GPS-registrering ger ett stort lyft till löpandet och tränandet. Jag kan springa lite var- och hursomhelst och efteråt se var jag varit. Springer jag fel (jag är ökänd för att göra det) så kan GPSen hjälpa mig att hitta rätt igen. Jag kan spara fina rundor och springa om dem igen utan att hamna fel. Jag kan dela med mig av rundor och jag vet i alla fall på ett ungefär hur långt jag sprungit.
|
|
|
|

2012-05-16 14:24
|
|
|
Det är samma här, appen funkade först som en spring-inte-vilse-i-skogen-hjälp för mig. Sen blev det ett mätinstrument och då jag inte är på elitnivå så känns det helt okej om det diffar på några meter hit o dit.
Men precis som ovanstående talare så har det gett mig en positiv upplevelse att kunna mäta hur långt jag sprungit utan ha varit på en utmätt slinga, jag kan logga och jämföra mig och jag håller även koll så jag inte gör tjurrusning i början och sen sackar ihop efter några km.
Ett otroligt bra hjälpinstrument. Den där miniväskan var ett bra tips. Känns som jag har lite mycket tingel på mig nu. Armhållare för mobilen, vätskebälte (helt i onödan då jag har svårt för att drick under träning, men tanken är god) samt ett bälte med koppel för hunden.
En platttv på ryggen och hantlar i nävarna, sen är jag som ett vandrande vardagsrum.
|
|
|
|

2012-05-16 15:38
|
|
|
Inga kontrollmätningar ger exakt avstånd heller.
|
|
|
|

2012-05-17 09:20
|
|
|
Det är korrekt Magnus. Men du ökar noggrannheten ju bättre kontrollmätning du gör och med en väl kalibrerad cykeldator har du bra chanser att få det några klasser bättre än med GPS. Likaså litar jag mer på att dom mätt idrottsplatsens banor bättre än vad du får på GPS.
Det är en rolig leksak/motivator och ett bra sätt att få en känsla för ungefär hur långt man sprungit och känner man att den hjälper en ut i spåren eller om man har svårt att hitta är det utmärkt.
Bra att komma ihåg är att det är kombinationen ansträngning/tid som ger träningseffekt.
Sträckan är bara träningsdagboksporr. 
|
|
|
|

2012-05-17 09:30
|
|
|
Jag håller med Mackan. Jag tycker mig känna igen resonemanget.
|
|
|
|

2012-05-17 09:33
|
|
|
Skrattar så jag gråter och känner mig träffad av Mackans härliga kommentar "Sträckan är bara träningsdagboksporr."
Klockrent och sant! Och jag har ändå bara nyss börjat föra träningsdagbok! ^^
Kram, Jenny
|
|
|
|

2012-05-17 10:34
|
|
|
För mig är tiden "porren". Trodde inte att jag skulle överleva jogg i över en timme. Nu är jag uppe i 80 min, för mig en jätteprestation! Sen distansen, ja.. kul o se att jag kan hålla jämnt tempo, annars bara en bonus... typ som att se kcal förbrukningen. Ett plus i kanten. Men den inställningen ändras säkert med tiden.
By the way, insåg idag att jag saknade klocka på intervallträningen. Bökigt att knappa på mobilen.
|
|
|
|

2012-05-17 13:04
|
|
|
MoA, du kör ju endomondo, betalversionen kan du programmera egna intervallpass i - både tid och avstånd blandat som du vill.
|
|
|
|

2012-05-17 13:36
|
|
|
Min erfarenhet hittills efter 8 månaders loggning med mobil och på sistone gps-klocka är att både mobiler och gps-klockor loggar bra OM man ger dom rätt förutsättningar. Klockan på armen är självklart men många har mobilen i fickan och då sjunker kvaliteten på loggningen märkbart. Min gamla iPhone 3G S hade fel (saknade) ca 15% av sträckan i byxfickan +- 5%-enheter. Det är ett enormt fel som nog ingen skulle acceptera. Men sätter jag den i ett sportarmband runt överarmen så är felet inte mer än 2-3% vilket får ses som acceptabelt i gps-loggning.
GPS-antenner är kinkiga och behöver ha förutsättningarna som dom är designade för. GPS i mobiler är högst sannolikt designat för fri sikt mot himlen som när man har dom i handen, inte i fickan.
Nu har jag 2 Androider och den senaste, en Sony Xperia S tycker jag loggar lite lite bättre än min Garmin 210 klocka. Men båda är bra nog för mina syften. Enda problemet är att hitta ett armband stort nog för Xperia S 
Frida, du undrade om det är samma GPS i alla mobiler men det är det inte. Bästa stället jag hittat för att jämföra olika Android modeller är testerna på swedroid.se, men dom testar inte alla modeller på marknaden. Värt att notera är att dom antagligen inte använder armband för gångtesterna, så se det mer som relativ jämförelse mellan olika modeller.
|
|
|
|

2012-05-17 13:53
|
|
|
@Fredrik, tackar. Det ska jag kolla upp!
Jag har en sensation o har lyckats tränga ner den i Soc's hållare till armen. Annars fick vi bra förslag på hållare längre upp i tråden.
|
|
|
|

2012-05-17 18:58
|
|
|
Mikael: Du skrev: "bra batteritid (klarar en mara)" Fast då menade du nog mest om DU (eller någon annan snabbare än jag = nästan alla på hela funbeat) springer en mara. En höftad tidsangivelse hade kanske varit mer informativ för oss långsamma sniglar?
|
|
|
|

2012-05-18 08:47
|
|
|
Nja, jag tänkte mig att den åtminstone ska klara 6 timmar på en full laddning och det är ju åtminstone maxgränsen på Stockholm Marathon.
|
|
|
|

2012-05-18 09:02
|
|
|
Okej, vad bra! Då var jag bara överdrivet negativ i mitt tänk där. I stand corrected.
|
|
|
|

2012-05-18 09:07
|
|
|
Oj va många svar, tack så jättemycket!
Tack för utförligt inlägg Mikael.
Jag ska testa endomondo och kolla in swedroid också :)
|
|
|
|

2012-05-18 09:08
|
|