|
Hej! Har funderat en längre tid nu på att börja springa, har någon konstig föreställning att jag inte kan, klumpig...!? Efter att ha läst Jonas Coltings böcker är jag sugen på att köpa ett par vibram five fingers att starta min löparkarriär i därför undrar jag om någon har erfarenhet av dessa barfotaskor och hur de är att springa i? Speciellt på asfalt och längre sträckor. Tacksam för lite tips och råd innan jag slår till och köper ett par. /Anki
|
|
|
|

2012-05-13 16:19
|
|
|
Det finns en grupp om barfotalöpning som du kan kika i: http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1714
Jag har själv sprungit ett par år med VFF Speed. Det tar några veckor att komma igång med dem så börja lugnt och försiktigt med korta sträckor. Känn hur kroppen mår efter varje pass. Vila bort träningsvärken i vaderna mellan gångerna du springer med VFF.
Jag tycker det är väldigt skönt att springa på asfalt med dem. Det är lätt att se stenar och att bedöma var marken är hela tiden vilket, i alla fall för mig, ger en mjukare löpning.
Som längst har jag sprungit 16 km, men det var efter att ha sprungit med dem under flera månader och var väldigt van vid dem.
|
|
|
|

2012-05-13 16:27
|
|
|
Hej!
Jag är själv toksåld på VFF och har använt dem både för löpning men också de flesta andra outdooraktiviteter jag roar mig med. Otroligt sköna "skor", som dock kräver en ganska lång tillvänjningsperiod om man är ovan vid den typen av löpning.
Har skrivit en hel del om det på min blogg, så kika gärna där! :)
//Jonas
www.jwadventure.blogspot.se
|
|
|
|

2012-05-13 16:27
|
|
|
Jag har 5 par Fivefingers och springer numer bara i Fivefingers eller barfota. Sprang Göteborgsvarvet 21km i Fivefingers förra året.
Träna mycket vader och börja försiktigt.
|
|
|
|

2012-05-13 16:43
|
|
|
Jag kan bara falla in i hyllningskören och samtidigt komma med samma varning som alla andra. Börja försiktigt, mycket försiktigt. Första gången jag sprang i VFF (på löpband) kunde jag hålla på i tre minuter sedan fick jag kramp i vaderna. Därifrån tränade jag sakta upp vaderna och har som mest sprungit 14km i sträck med dem. VFF är nu mer de enda träningsskor jag har. Om du inte sprungit odämpat/barfota tidigare så kommer du märka att du ändrar löpsteg, hållning, frekvens m.m. Du kommer också märka att det mesta kommer naturligt utan att du tänker på det. Kroppen listar snabbt ut vad den ska göra när du springer utan artificiell hjälp i form av dämpade skor.
Just nu sneglar jag lite på KSO Trek LS och funderar på om man inte kan gå i VFF till vardags. Japp, jag är frälst.
|
|
|
|

2012-05-13 17:15
|
|
|
Håller med tidigare om invänjningsperiod osv. Men en sak jag skulle vilja tillägga är att inte löpa för mycket på asfalt med dem. Jag har fått ganska ont på undersidan av fötterna vid längre sträckor asfalt, och det kan hänga i någon dag så känn efter helt enkelt.
Själv försöker jag hålla mig till mjukare underlag i största möjliga mån just för att jag inte tror att det är så bra för fötterna att ta dem lite hårdare smällar som blir mot foten om man jämför med ex grus eller skogsstig.
|
|
|
|

2012-05-13 18:41
|
|
|
Skulle säga att kör VFF parallellt med dina gamla skor första säsongen och använd gärna VFF hemma och eller på jobbet - man kan aldrig börja för försiktigt med VFF...
|
|
|
|

2012-05-13 18:52
|
|
|
Bara goda råd ovan.
Jag började med minimalistiska skor feb 2010 men har hela tiden hållt mej till aquasocks. Billigare så, bara 100-150:-/par. Bättre på vintern med bättre isolering och grepp. Däremot _för_ varma heta sommardagar.
Leta upp dom på http://simbutiken.se
|
|
|
|

2012-05-13 19:22
|
|
|
Som motvikt: Jag har aldrig testat men tycker att de är skit.
|
|
|
|

2012-05-13 21:23
|
|
|
Hur kan du tycka att något är skit utan att ha testat? Det låter som en ganska godtycklig åsikt utan någon grund.
|
|
|
|

2012-05-13 22:04
|
|
|
Ja det kan tänkas. Men är man en tänkande människa kan man kanske spara sina 1300 kr och eventuellt överväga att jogga lite på gräs istället. Om man nu tvunget måste springa utan skor. Jag fattar verkligen inte grejen.
|
|
|
|

2012-05-13 22:31
|
|
|
>>Jag fattar verkligen inte
Det är inget du bör skryta med...
|
|
|
|

2012-05-13 22:35
|
|
|
Nähä.
|
|
|
|

2012-05-13 22:38
|
|
|
Jag har inte heller fattat grejen. Varför springer ni inte bara barfota istället, om ni nu prompt inte vill ha några skor på er?
|
|
|
|

2012-05-13 22:41
|
|
|
Jag har sprungit i VFF i ett knappt år och klarar i dagsläget 15-20km utan problem. Men jag tycker faktiskt det är onödigt att börja med VFF om man är intresserad av att pröva på framfota/barfotalöpning. Aquasocks, som jag själv inte kände till när jag köpte mina första VFF, verkar vara ett bra alternativ om man bara vill pröva på att springa framfota. Tycker man det funkar bra kan man sedan spendera en större peng på ett par VFF.
|
|
|
|

2012-05-13 22:56
|
|
|
Finns några orsaker till varför VFF (förlåt, men nu klumpar jag ihop dom med Invisible shoes och andra ultraminimalistiska skor) är bättre än helt barfota - listan kan göras lång så fyll gärna på...
1) Helt barfota klarar en otränad fot på asfalt max ca200m innan det känns svalkade att stoppa ner fötterna i kokade vatten, är asfalten varm på sommaren så går det ännu fortare... (det är därför Michel Sandler (amerikansk barfotslöparprofet - står bakom "runbare" har sin 1½ regel som säger att man skall först springa helt barfota på asfalt med sina gamla löparskor i händerna - andra gången man tänker "nu borde jag ta på mig skorna" så är skorna på innan meningen är färdig tänkt. Tanken med det är att man skall tvingas att öka dom minimalistiska distanserna låååångsamt.
2) helt barfota så känner man varenda liten sten och det är få som har tränat upp reaktionsförmågan nog bra för att inte skada sig - VFF sprider ut trycker över en större yta (fast ensamma stenar över ett par mm känns fortfarande)
3) säkerhet - ligger det en glasbit (inte helt ovanligt efter helgens fester) så minskar man risken för sjukhusbesök betydligt genom att använda VFF
4) grepp, dom flesta VFF har betydligt bättre grepp mot marken än en fotsula (gäller speciellt i terräng)
Lars - VFF är sköna fast det finns alternativ som är billigare, ex Tarahumara liknande "sandaler", ett gör dig själv kit kostar 25USD....(ifrån invisible shoes)
|
|
|
|

2012-05-13 23:31
|
|
|
De har alltså samma fördelar som ett par vanliga skor, med den lilla nackdelen att man måste lägga åtskilliga timmar på att vänja sig vid att springa med dem innan man faktiskt kan använda dem till sin träning?
|
|
|
|

2012-05-13 23:42
|
|
|
Vad räknar du som "vanliga skor" ? - ursäkta OT
|
|
|
|

2012-05-13 23:49
|
|
|
Nja Jesper, delvis rätt, samma fördelar som en sko om man tänker sula och skydd men det man slipper är allt det extra som en sko ofta innebär t.ex. dämpning och stabilisering m.m. Hela poängen är ju att låta foten och benen hantera den delen istället för att på artificiell väg hjälpa (eller stjälpa) kroppen. Men visst det finns alternativ till VFF precis som nämnts tidigare.
|
|
|
|

2012-05-13 23:50
|
|
|
Prova aldrig nåt nytt och gör inget som kräver inlärning. Skön inställning till livet...
|
|
|
|

2012-05-13 23:53
|
|
|
Dubbelpost
|
|
|
|

2012-05-13 23:53
|
|
|
Med "vanliga skor" menar jag skor som har det där som en sko brukar ha - typ dämpning. You know 'em when you see 'em, typ.
Så det är okej att använda skor för att skydda mot småsten, men inte för att skydda mot överbelastning? Och vad är det man tjänar på att låta foten och benet "hantera den delen"?
|
|
|
|

2012-05-14 00:01
|
|
|
Åke, hade jag trott att barfotalöpning hade bidragit till att jag blev en bättre löpare hade jag löpt barfota. I övrigt har jag ingenting emot att prova och lära mig saker, vilket jag antar var din poäng.
|
|
|
|

2012-05-14 00:07
|
|
|
Innan jag började springa minimalistisk gick jag alltid sönder i knän, höfter eller rygg när vecko-volymen började krypa över tre mil. Efter fem-sex år med misslyckade försök att börja löp-träna lyckades jag först efter att jag lagt mina gamla jogging-skor på hyllan. YMMV.
|
|
|
|

2012-05-14 00:28
|
|
|
Du är med i en diskussionstråd om nåt du har noll egen erfarenhet och du tänker inte skaffa dej nån. Vad vill du berätta för oss andra?
|
|
|
|

2012-05-14 05:32
|
|
|
Tusen tack för alla fina råd Jag är övertygad, på lördag blir det inköp av ett par VFF och sen ut i spåret
|
|
|
|

2012-05-14 07:27
|
|
|
FYI kan man köpa Vibram Fivefingers KSO på en affär som heter "XXL Sport & vildmark" i Sisjön , Göteborg för 799kr. Inte jättebillig, men dock mindre än 1300kr.
Jag har 6 olika par skor med tår, varav fem par är Vibram. Jag springer aldrig in nårga andra skor (däremot barfota om det är hyfsat välsopat på gångbanor och vägar).
|
|
|
|

2012-05-14 15:13
|
|
|
Ett hett tips annars är eBay! Med lite tur kan man hitta olika modeller av VFF för ca 70 dollar, inkl frakt till Sverige. Och nej, det är inte billiga kinakopior utan äkta vara! Och självklart är de helt nya :) Kan ju vara lite kärvt med storlekar osv, men finns olika tabeller för att mäta upp foten så man får passande storlek för respektive modell. Jag har köpt mina tre olika par (KSO Trek x2 & Flow) via ebay... Prismässigt blir det närapå 3 för 1 jämfört mot svenska priset.
|
|
|
|

2012-05-14 17:42
|
|
|
Vilken tur att det inte är billiga Kinakopior utan äkta. Som är tillverkade i - just det, Kina!
|
|
|
|

2012-05-14 19:57
|
|
|
Jo, men de billiga kopiorna är oftast tillverkade av klumpiga kinesiska vuxenhänder medan de äkta är tillverkade av flinka kinesiska barnhänder.
|
|
|
|

2012-05-14 20:33
|
|
|
VFF är fantastiskt bra för intervallträning också. Sprang sju tusenmetersintervaller med dem förra veckan på asfalt och stig. Ingen över 4.00 min.
|
|
|
|

2012-05-14 20:50
|
|
|
"köpa och ut i spåret" Anki - skräm mig inte... (och skada inte dig)
Vet inte vad du har för löpstil nu (vissa kör framfota löpning med vanliga skor, det var så jag började med VFF, efter att ha bytt löpstil säsongen innan med väldigt lite löpning som följd....)
Kör du hällöpning så kan man inte börja för försiktigt med framfota löpning - blev nästan idiotförklarad när jag sa till skoförsäljaren i en träningsgalen stad i Colorado att jag skulle byta till framfotslöpning... :) Det är många muskler och senor som måste byggas om...
Kan kanske vara värt att träna på att springa med VFF stilen även i dina vanliga skor för då kan du byta mellan hällopning och "VFF stilen" när som...
Vet hur lätt det är att ta på sig sina sprillans nya VFF och sedan sticka ut på sin vanliga 10k runda... tyvärr så kan det straffa sig i längden....
Fast har man väl bytt så vill man aldrig gå tillbaka
Undra om Jesper anser att mina Sauncony A4or är "vanliga skor"... eller mina Inov8 Xtalon 212...
|
|
|
|

2012-05-14 22:25
|
|
|
Oscar, jag har aldrig sprungit i hela mitt liv! Men, efter att nu i två års tid regelbundet tränat spinning 2-3 ggr/veckan (ibland mer) samt mer eller mindre dagligen tränat stavgång ca 7-10km så bör jag ha så god kondition att jag borde klara av att börja springa. Jag har läst en hel del om dessa barfota skor och barfota löpning så kanske det då är dumt att börja springa i ett par "vanliga" och lära in en stil som blir fel för kroppen? Intressant är det i alla fall med alla kommentarer, vissa är helt sålda på VFF och andra inte. Kommer i alla fall att investera i ett par och funkar det inte att springa i dem kan jag använda dem på gruppträningarna på gymmet.
|
|
|
|

2012-05-15 06:06
|
|
|
Till TS och övriga frälsta: Vilken är den främsta anledningen att välja att springa i VFF eller barfota? Är det för att bli snabb, undvika skador eller för att springa "rätt"?
|
|
|
|

2012-05-15 07:53
|
|
|
För mig är nog den främsta anledningen att det är väldigt roligt...
En löpare i tjock-skor ser ofta plågad ut medan en löpare som springer barfota eller i tunna skor ofta ler, och det finns en anledning. Det är en härlig känsla. Sedan är det ju ingen nackdel att den förändrade tekniken gjort att man kan springa mer än 3km utan att få ont i knäna...
|
|
|
|

2012-05-15 07:57
|
|
|
Min anledning till att ha dom är att jag inte får ont i knäna, höfterna och fötterna när jag springer, sen är det ju ett plus att dom är galet snygga!
|
|
|
|

2012-05-15 07:59
|
|
|
Det finns en term som används även i marknadsföringen av "vanliga" löparskor - löpkänsla. Den tycker jag är som allra bäst i minimalistiska skor, och därför springer jag bara i sådana. Sen har jag blivit snabbare också, men om det beror på skorna eller generellt ökad träning (eller kanske ökad träning på grund av skorna!) låter jag vara osagt.
|
|
|
|

2012-05-15 08:01
|
|
|
Utöver vad som nämns ovan så springer jag barfota för att få bort träningsvärk. Och har jag riktigt ont så promenerar jag barfota på skogsstig.
|
|
|
|

2012-05-15 08:16
|
|
|
Vibram borde ha en smäll på käften. Håller med dem som anser barfota på riktigt vara nyttigt och roligt.
Vibram's skryt stinker. Inte blir det bättre när intelligenta människor går på deras reklam. Sedan köper de skorna till ockerpriser dessutom.
Barfota är skitkul på låg prestationsnivå.  Eliten nyttjar ofta barfota på GRÄS. 
Det finns positiva vinklar, men varför köpa ett svindyrt korvskinn?
|
|
|
|

2012-05-15 09:01
|
|
|
Så dyrt är det faktiskt inte. Slå ut det på alla gånger man använder dom, så är det billigt.
|
|
|
|

2012-05-15 10:48
|
|
|
Anki, när jag fick för mig att börja springa satte jag på mig ett par gamla joggingskor jag köpte runt 1700 talets början. Aj vad jag fick ont! Sen var det en viss Peter.. (inga namn nämda mer än så... ) som fick in mig på den här barfotagrejen. Så, man ska börja försiktigt med VFF. Man ska börja försiktigt som löpare. Jag gjorde det samtidigt och det har gått utmärkt. Sen fick jag för mig en dum ide, att från att endast ha sprungit 5 km som min längsta sträcka i hela mitt liv, sprang jag 10 km. Det kändes toppen under tiden, och när jag gick i mål. Dagen efter hade jag fått träningsvärk under foten! Men jag tror personligen att om man inte är van löpare, men vill testa VFF så kan man göra det ihop. Jag hade ju ingen erfarenhet av något, utan tränade upp det ihop!
Jag går ofta i mina VFF till vardags. Skön sko. Och svar på frågan varför jag inte springer helt barfota i gräset: Det gör ont att trampa på en geting. Då blir man stugen. Som allergiker för just getingar slutar det med en tur med pling-plong taxi till det sjuka huset. Nu kan jag springa i gräset hur mycket jag vill utan att oroa mig!
|
|
|
|

2012-05-15 12:54
|
|
|
Och slitaget! Vanliga löparskor är väl normalt sett slut i dämpningen och måste bytas ut efter drygt ett år?! VFF är slut när sulan är helt nedsliten. Vilket inte har inträffat än på mitt första par efter tre års flitig användning (löpning terräng/asfalt, crossfitträning, resor, vandring mm). Med tanke på det är de inte särskilt dyra, särskilt inte om man som sagt inhandlar via eBay!
|
|
|
|

2012-05-15 13:37
|
|
|
Hur många mil i veckan tränar ni med era VFF när dom håller så bra? 5, 10, 15?
|
|
|
|

2012-05-15 13:41
|
|
|
Ja men Mackan. 500 meter/gång är långt i Vibramskor.
Skor bör väl slitas beroende på hur snällt man springer. Tåskor skulle nog hålla 200 mil för mig. Vanliga sköna härliga löparskor håller 600 mil. Kostar dessutom hälften mot korvskinnsskor.
Mackan. Väntar med spänning på 1:a Vibramresultatet i din marathonlista. Sub. 2:50 borde ju vara blaha i "världens bästa skor".
|
|
|
|

2012-05-15 14:25
|
|
|
@Anki Jansen: Du bör nog titta på den här informationsfilmen också...
http://www.youtube.com/watch?v=NPdb7ZDJKS4
|
|
|
|

2012-05-15 14:34
|
|
|
K-G: Du, om någon, borde väl veta att bra inte behöver betyda snabbt inom löpning?!
Det finns ju så många andra sidor inom löpning än att vinna tävlingar. Tror inte jag behöver lista dom?!
|
|
|
|

2012-05-15 14:55
|
|
|
Tack Christer. Men varför måste Vibram LJUGA sig till PENGAR. De borde ta mig fan ha en smäll på käften. Ursäkta språket.
|
|
|
|

2012-05-15 15:01
|
|
|
Att diskutera kapitalismens för- och nackdelar är nog lite OT ... men dom tar väl ut så mycket dom kan för att maximera vinsten, det är ju inget välgörenhetsföretag?!
|
|
|
|

2012-05-15 15:07
|
|
|
OK Christer. Men varför lura de som köper deras skor. Dessutom tar de ut humanare priser i USA, men där har de inga inpiskare.
|
|
|
|

2012-05-15 15:23
|
|
|
Vad menar du att dom luras med? (OBS jag har inga Vibram och tycker varken för eller emot) jag bara undrar!
|
|
|
|

2012-05-15 16:11
|
|