|
Folk, som anmäler sig till motionsg/jympa, frågar mig ibland inför badsäsongen: "Hur länge behöver jag g/jympa för att få platt mage." Tydligen tänker de sig att de kan sluta med träningen så fort målet uppnåtts och idealfiguren sitter på plats. Tja, vad ska man som ansvarskännande g/jympaledare svara på det? Det mest sannolika är ju att kulmagen inte försvinner trots idogt g/jympande fyra dagar i veckan plus flitigt joggande i helgen. Flertalet med kulmage blir inte kvitt den även om de lyckas minska vikten. Det tycks inte gå att få bort fett på vissa ställen på kroppen, vilket i regel är mage och rumpa. Har någon några goda råd i denna angelägenhet? Då jag själv aldrigt haft någon kulmage - trots oträning tidigare - kan jag inte ge några råd ur egen erfarenhet. Somliga frågande är nära nog rädda för att besöka badstranden pga bilring eller kulmage. Ska man istället försöka stärka deras självförtroende att visa sig som de är och enbart träna för välbefinnandets skull?
|
|
|
|

2012-05-13 11:53
|
|
|
Kroppen lagrar ju fett där den själv vill. Om det blir på magen eller höften, är inget man själv kan påverka.
Däremot borde ju kulmage försvinna om fettprocenten i kroppen går ned.
|
|
|
|

2012-05-13 12:37
|
|
|
Magen o rumpan är kroppens största energi reserver och kroppen är inte dum den. De är de sista ställena den tar av. I synnerhet underhuds fettet. Det runt tarmar och andra organ går lite snabbare.
|
|
|
|

2012-05-13 13:01
|
|
|
Just magen's kulform kan man ju påverka genom att stärka magmusklerna. Med slappa magmuskler hänger inälvorna ut (för att vara drastisk) så man ser lite tjockare ut än man kanske är.
|
|
|
|

2012-05-13 16:11
|
|
|
Frågan om kulmage och bilringar är antagligen mest av estetisk natur. Alldenstund så många vill se smärta ut på g/jympan, funderar jag på att rekommendera besvärade rundnätta en hård korsettering under träningskläderna. Att själva träningen går trögare med korsett, är något de får vänja sig vid. Kanske allmänt korsettvång i jämlikhetens namn bör införas på gymmet? Då kan ingen veta, vem som har bilring och vem, som inte har det. Skämt åsido, faktum är att många som verkligen skulle behöva g/jympa inte vågar gå dit, därför att de skäms över rondören. Åtminstone tidigare fanns en gympa kallad "Mullig och glad", som vände sig speciellt till dem, som inte törs infinna sig på vanlig g/jympa av rädsla för att bli uttittade av alla välbantade och supersunda. Är idén värd att ta upp igen?
|
|
|
|

2012-05-14 01:01
|
|
|
Vilken bra idé Sigvard Mullig och glad-gympa skulle säkert kunna få en del att börja gympa
|
|
|
|

2012-05-14 09:18
|
|
|
På frågan "Hur länge behöver jag g/jympa för att få platt mage?", finns det ett tydligt svar: 0 timmar. Det är vad man har för sig resten av tiden, alltså när man inte är på gymmet, som avgör midjemåttet.
|
|
|
|

2012-05-14 10:18
|
|
|
Javisst Mikael, men många vill ju ha en g/jympa som gör det möjligt att äta och dricka som förut och ändå gå ner i vikt och få en idealfigur. Som ambitiös hälso-träningsentreprenör vill man ju framförallt göra klienterna tillviljes, så att de blir nöjda och glada och även fortsättningsvis snällt betalar avgiften.
|
|
|
|

2012-05-14 10:42
|
|
|
Gun B skrev: "Vilken bra idé Sigvard Mullig och glad-gympa skulle säkert kunna få en del att börja gympa."
Problemet är bara att flertalet överviktiga inte identifierar sig själva som överviktiga eller ens "rundnätta", varför de ogärna nappar på konceptet "Mullig och gladgympa". Man måste finna en mer insmickrande benämning. "Progressive figurebuilding" kanske. Låter klämmigare. Dessutom - och framförallt - är arrangören helgarderad oavsett i vilken riktning figurbyggandet går. En ambitiös hälsoentreprenör tänker alltid kreativt.
|
|
|
|

2012-05-14 10:51
|
|
|
Gympa för halvsmala, kanske.
|
|
|
|

2012-05-14 12:11
|
|
|
Eller kanske bara vara rå ärlig!!! NYTT BÄTTRE LIV PÅ ENDAST 1000 TIMMAR AV BLOD, SVETT OCH TÅRAR!

|
|
|
|

2012-05-14 14:10
|
|
|
Kan de inte fettsuga sig som alla vi andra gör?
|
|
|
|

2012-05-14 15:06
|
|