Cykel

Ont i knävecken

Är nybörjare på cykel för i år och har kört ca 35mil innan en axelpoeration satte 4veckors stopp för mitt cyklande,tog min första tur efter op i går 80km,nu till min fråga idag har jag så ont bak i knävecken så jag kan knappt gå,har försökt att ställ in sadeln efter bruses sadelskola men jag höjde den ca 2cm före op eftersom jag tyckte att jag hade benen lite för böjda när dom var i nedre läget,kan det vara boven till mina onda knäveck eller blev det för lång "första"tur igår?/Micke  

2012-05-13 10:14
Troligen en kombination. För hög sadel ger typiskt ont i baksida knä. Samtidigt som du drog iväg på årets längsta pass(?) efter en tids inaktivitet och utan att ha särskilt mycket cykling i bagaget dessförinnan också. Kanske vore värt att kosta på en riktig bikefit? Eller cykla med en klubb där mer rutinerade rävar kan tipsa om rätt inställningar på cykeln.  

2012-05-13 10:21
Håller med föregående inlägg.

Om man pressar kroppen mer än den tål, får man ta konsekvenserna. Smiley

Ett annat sätt att se om sadeln är för högt, är att höftena gungar i höjdled.
Man ska aldrig behöva sträcka på benet i nedersta läget.

2012-05-13 12:35
Jag har precis sänkt min sadel 8mm efter samma problem och det blev genast bättre. Så jo, troligen för hög sadel.  

2012-05-13 23:46
Igår har jag sänkte jag sadeln 1cm och körde en runda på 55km,och idag känns det mycket bättre  

2012-05-14 19:05
Hej!

Har samma problem så jag ska också sänka min sadel. Nu till min nybörjarfråga. Har för första gången kolfibercykel och äger ingen momentnyckel. Måste man ha det, jag tänkte mig att jag kunde räkna varven när jag öppnar och sen dra tillbaka till "samma ställe där jag började". Eller ska jag helt enkelt köpa en momentnyckel.

Någon som kan lugna min oroliga skäl.

2012-05-15 10:22
Jag skruvar på känn, men drar aldrig för fosterlandet.  

2012-05-15 10:25
Är man erfaren kan man säkert skruva på känn. Är man som jag (och det är du kanske också?) nybörjare på kolfiber och med en orolig själ tycker jag det är väl investerade pengar i en momentnyckel, finns vad jag kan se från runt 700 på Classe. Jag köpte även karbonpasta att ha på sadelstolpen för att den inte ska sjunka ner.  

2012-05-15 10:29
Nybörjare var ordet sa Bull. Det blir att köpa en momentnyckel då...

Tack!

2012-05-15 10:47
Eller kanske denna momentnyckel istället.

http://www.canyon.com/_se/shop/?category=Z08&item=26331

Billig momentnyckel som duger för flaskställ och sadlar, har jag hört.

2012-05-15 11:02
Tack Tomas, det var ju riktigt billigt. Det kanske blir en sådan och så cykla förbi en cykelhandlare och be om hjälp så man inte behöver vänta in paketet innan man sticker ut och cyklar.  

2012-05-15 11:05
I mitt fall behövde sadeln skjutas fram 15-20mm och höjas en aning som kompensation. Då försvann känningen i mina knän.
Testa dig fram och du kommer att hitta rätt...

2012-05-16 00:28
Canyons moment nyckel funkar bra tycker jag, men insexnyckeln som sitter i går inte att byta, kommer inte ihåg vilken storlek just nu. Kan kolla när jag kommer hem ifall det önskas.  

2012-05-16 15:59
Nej att byta insexnyckeln går inte, att byta skulle påverka själva vridmomentsberäkningarna. Däremot tror jag det ingår en hylsa så att man kan byta mellan två olika dimensioner på nyckelstorlek.  

2012-05-16 16:05
Men det går att använda en kort hävarm vid små moment och längre vid större.  

2012-05-16 16:12
Var inne på Cykelcity där jag köpt cykeln idag och diskuterade lite. Efter lite titt på trainern så drog vi (läs: han) fram sadeln lite och justerade klossarna så att de kom lite längre bak på foten.

Han antydde också lite fint att det kanske var mer mina muskler det var fel på, har stegrat cykelträningen för mycket och för snabbt efter tio års uppehåll, än att det var sittställningen.

Jag får väl testa att cykla lite lugnare en vecka och hoppas det släpper.

2012-05-16 16:17
Ett klassiskt fel att man tar i för mycket i början. Men jag tror ändå att det kommer bli bättre när sadeln skjutits fram och klossarna bakåt. Det blir en annan trampvinkel, mer lodrät liksom.
Starta om igen från början. Dvs ta det lugnt, värm upp ordentligt innan du börjar och kör ett lågintensivpass. Får du känningar så bryt eller trampa tillbaka lugnt...

2012-05-18 10:07
vad bra då

2012-05-18 10:19
@Tomas: Jag beställde min nyckel i september i fjor. Då följde det inte med någon hylsa.  

2012-05-18 18:15
@Petter: ok. Min svåger beställde tidigare i vår. Då ingick en hylsa. Trodde det alltid varit så.  

2012-05-19 09:12
Båda mina momentnycklar från Canyon har varit med extra hylsa. Dock kan extra hylsan vara lätt att missa då den sitter intryckt i handtaget (hittade den inte förrän jag fick ett tips).  

2012-05-20 10:44
ok, då kanske jag har en jag med. Tack för tipset :)  

2012-05-22 08:24