Löpning

Urban 7 Summits, sön 20 maj

http://addnature7summits.wordpress.com/om-utmaningen/

Jag tänker göra ett försök att klara av det här löpandes. Cykel är för mesar, då kan man lika gärna åka taxi mellan topparna.
Handuppräckning, har vi några mentalt instabila löpare i den här gruppen som hakar på?

Och ja, jag har redan ritat spår Smiley

2012-05-12 20:40
En stilla undran, hur låååååååångt är det?  

2012-05-12 20:41
Behövs det bullar? Smiley  

2012-05-12 20:50
Urusel research av Addnature. Vet de inte att Tornberget är högst i Storstockholm?  

2012-05-12 20:51
Ah, detaljer detaljer...

-Det blir 68471 meter. Plus minus ett par km.
-Räkna också med minst 1000 höjdmeter. Det är ju trots allt rätt höga toppar vi ska upp på.
-Tempot blir naturligt lågt redan från start. Vi ska låååångt.
-Ganska tidig start. Vi har en sista färja att passa i Slagsta
-Inte bara fikastopp, det blir för klent. Vi behöver ett eller flera korta stopp för mat.
-Eftersom vi rör oss inom SL:s domäner finns det många chanser att hoppa av på, tyvärr.
-Väder utlovas.

2012-05-12 20:56
Kartsammanställning
http://www.gpsies.com/notepadList.do?username=Essin

2012-05-12 21:03
Låter kul. Men jag pajade vadmuskeln på skidor i vintras, så jag grejar inte det nu. Som sagt, hur långt är det?

EDIT, såg att du svarat nu.

2012-05-12 21:03
Ja, Addnatures upplägg verkar lite nilly-willy.
Det dom kallar Högdalstippen är egentligen Hökarängstoppen (och den högsta konstgjorda toppen i Stockholm)

2012-05-12 21:09
Assåmenvadfasendå det här låter ju som bästa träningspasset inför Axa någonsin och så är jag på landet? wtf. Men kör ni, rapportera, och så gör vi om det :)  

2012-05-12 21:27
Roligt! Jag kan tänka mig vara med.

Peter, tolkar jag meningen om färjan rätt i att Ekebyhovsbacken blir sist, alltså att man tar dem medurs med start vid Bruket?

2012-05-13 10:38
Jamen vilken häftig runda! Nu måste jag välja mellan simtävlingar och denna runda...! Varför kan man inte få allt!

PS!
Inställda turer kvälls- och nattetid!
Med anledning av underhållsarbeten av färjelägena i Jungfrusund och Slagsta ställs turerna in kvälls- och nattetid under perioden 20 maj - 25 maj 2012. Sista turen avgår från Jungfrusund 19.30 och från Slagsta 19.45.

2012-05-13 11:51
Thomas: så är det tänkt ja, medurs från Bruket

Mats: jupp, som jag skrev ovan, det kan bli lite tidspress att hinna med sista färjan. DU kan simma över, men vi andra... Smiley

2012-05-13 17:56
Låter ju jättekul!
Kommer för nära inpå Stockholm marathon för mig, har precis börjat komma i form igen efter TEC så jag vågar inte riskera något.
Synd!

2012-05-13 18:08
Fejsbookevent finns upplagt också
http://www.facebook.com/events/422278717796807/

2012-05-15 11:01
Hade varit superkul, men jag ska till Halland över helgen. Men jag antar att ni alla kommer att vara sugna på en repris om några veckor, så jag hakar på då ;-)  

2012-05-15 21:26
Snarare "revansch" om några veckor Smiley  

2012-05-15 22:38
Vad sägs om ett årligt återkommande arrangemang? Jag kanske kan tänka mig att vara med om ett eller två år i så fall. Smiley  

2012-05-16 07:40
Med en sån här då?
External image

2012-05-16 08:48
Mmm, får plats mycket fika i en sådan. Smiley  

2012-05-16 09:03
Den ska upp på topparna också Smiley  

2012-05-16 09:04
Ja det blir väl bra extra träning. Smiley  

2012-05-16 09:15
Den lär ju innehålla "precious cargo" (och då menar jag inte fikat) så alla hjälper till att baxa upp den.  

2012-05-16 09:26
Hehe, låter skoj. Har alltid drömt om 7summits. Smiley Jag ska försöka hänga på så länge jag orkar.  

2012-05-17 08:28
Just nu försöker jag få till nåt som kan liknas vid matstopp. Kaffe och kaka på Trädgårdskaféeet i Ulriksdal låter kanske smurfigt men det blir för klent och för sent (efter 13-tiden) så jag letar vidare efter en bra första anhalt.  

2012-05-18 14:06
OK, då vågar jag lova typ pizza innan kl 13 i alla fall Smiley

Återkommer om "middag"

2012-05-18 15:13
SL leker som vanligt med oss medborgare.
Pendeltågen stoppar i Spånga i helgen, buss därefter upp till Kungsängen/Bålsta
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussar-ersatter-pendeltagen/

Men min telefonapp och SL.se-sidan visar rätt info, dvs. ankomsttider till Jakobsberg lär stämma om ni använder nån av dom hjälpmedlen.

2012-05-18 15:17
Jobbar också på ett tidsschema.

Jag är tidsoptimist, ska försöka dämpa dom tendenserna lite Smiley

2012-05-19 09:57
Men oj, ni springer ju förbi 25 meter från min ytterdörr! Behöver ni markservice mellan Huddinge Centrum och Flottsbro, så kan jag kanske bistå med vatten, toalett och en och annan bulle från frysen. Eller också skulle man göra något drastiskt och hänga med till Flottsbro och sen vända hem igen när ni stressar vidare mot färjan i Slagsta. Om ni har fem mil i benen redan, så kanske det finns en sportslig att jag orkar hänga med i fem kilometer... Smiley  

2012-05-19 10:43
Berit, PM:a mej ditt mobilnummer så slår jag en signal när vi närmar oss (om vi ens tar oss så långt). Ett litet depåstopp är aldrig fel, speciellt så sent in på passet. Och fem k bort till Flottsbro fixar du, jag kommer vara rejält halt o lytt vid det laget Smiley  

2012-05-19 16:11
En grov tidsplan ser ut så här:
-Väsjöbacken vid 12. Första etappen är 17k och jag hoppas vi kan starta från Bruket vid 10:00 eller senast 10:10
-Lunch i Sollentuna C 12:30, klara senast 13:30
-Hagatoppen 14:30
-Hammarbybacken 16:00
-Högdalen 17:00. Här passerar vi 50 km ungefär
-Flottsbro senast 19:00. Innan Flottsbro ska vi ha hunnit med att äta nånting också...
-Slagstafärjan 19:44! Ca 70 km på 10 timmar. Puh...

2012-05-19 16:21
Jag måste ju nästan komma och vinka av er vid Bruket, det är ett några km hemifrån och solen ska visst skina i morgon Smiley

Jag ska försöka att vara på toppen när ni planerar att starta.

2012-05-19 17:18
Camilla Smiley Smiley  

2012-05-19 17:28
Ja ni springer ju förbi tre meter från vår ytterdörr. Däremot tänker jag inte utlova nybakade kanelbullar den här gången. Smiley  

2012-05-19 18:40
Nygräddade bondkakor duger så bra så ;-)  

2012-05-19 18:52
Ja det är väl det man ska ha på Bondegatan. Smiley

Skämt åsido vet jag inte riktigt om vi ska vara hemma eller vad vi har för oss men det går ju alltid att slå en signal om ni är akut kissnödiga eller behöver vattenpåfyllning.

2012-05-19 18:55
Hoppsan - har jag redan gjort bort mig?! Jag erbjöd bullar från frysen, men tydligen är det nybakat som gäller på de här passen... Smiley  

2012-05-19 19:16
Hehe, det var mest ett litet skämt från den gången då Peter ringde hem till oss vid halv sex på morgonen en lördag och trodde han skulle få nybakat. Smiley

Peter och övriga löpare är väldigt tacksamma att bjuda på fika för de lovordar precis allting även om man själv tycker att bakverken är tämligen misslyckade.

2012-05-19 19:18
Berit, don't you worry! Det är bara Elin som skämt bort oss enormt på senaste tiden, hon har haft nån sorts förtäckt konditoriverksamhet hemma. På ansiktsboken var det hela tiden "Oj jag råkade visst baka en kladdkaka, en plåt finska pinnar, fyrahundra kanelbullar och ett kilo lakritskonfekt och HUUUR ska jag bli av med allt det här?" Då är det klart att man styr upp ett löppass i riktning Bondegatan Smiley
NyTINADE bullar och rent kallt vatten är det godaste man kan få när man sprungit en ultra. Och sällskap på vägen!

2012-05-19 19:44
Det kan vara så att matstopp #2 blir MickeyD nedanför Skogskyrkogården. Nånstans runt 16:30.  

2012-05-19 20:44
Lite tydligare om samling; pendeltågen går ju inte så det blir ankomst med buss till Jakobsberg. Därför samling vid norra delen av bussterminalen.  

2012-05-19 23:27
Mötte upp de 5 löparna när de lämnat till av Brukets Skidbacke. Cyklade med dem en bit och tog några kort.

External image

Vid griftegården vid Görväln

External image

Marsvägen

External image

Löparna fortsatte mot IKEA och vidare äventyr, visst ser de laddade ut Smiley

2012-05-20 18:13
Tack för sällskapet och dom fina bilderna Camilla Smiley

Det blev en äventyrlig och lång dag, detaljerad rapport kommer senare

2012-05-20 19:15
Ser fram emot att få läsa rapporten Smiley Tyckte att det hela lät som en kul grej.  

2012-05-20 19:43
Peter, jag har några till bilder om du eller någon annan i gänget vill ha.  

2012-05-20 19:52
Jag tackar också för trevligt sällskap och arrangemang!

Det var kul, fast tydligen kan en mage bli lite förvånad om den plötsligt får en stor pizza i sig mitt under löprundan - en ny erfarenhet. Ärligt talat var även mina fötter ganska glada att jag hoppade av i city efter tre (och en halv?) toppar och ungefär en mara.

Kom ni hela vägen?

2012-05-20 20:53
Jag hade ordnat surprise-kontroll här utanför med vatten och Djungelvrål och så bestämmer sig arrangören helt plötsligt för att ändra bansträckningen. Smiley

Jag har följt er framfart hela dagen och är lite avis att det inte gick att vara med. Ett annat år så.

2012-05-20 21:10
Och här dök de heller aldrig upp. Förutom Camillas foton, har vi några bevis på att de har sprungit överhuvudtaget?!

Jag som var övertygad om de bara ratade mina frysta bullar, men tydligen dög det inte ens med Elins vätske- och godiskontroll. Smiley

2012-05-20 21:17
Alltså, tjejer, ledsen för det men vi var SÅ stressade. Jag skyller på Leif att vi plötsligt skulle springa över Danvikstull. Han hatar uppenbarligen bullfika. Smiley

Men nån form av bevis ska finnas på ansiktsboken, gu' vet hur. Ska undersöka det.

2012-05-20 22:05
All vår början bliver tokig. Vi (Naiti, Leif, Tobias och jag) tjuvstartade från Jakobsberg innan Thomas var på plats. Ett telefonsamtal senare och han hann ikapp oss andra precis när vi anlände till Första Toppen, Bruket i Järfälla. Dit kom också Camilla cyklande för att sen hålla oss sällskap genom Jakobsberg och över till Barkarby.
Samma väg tillbaka från Bruket till Jakan, sen blev det lite nya stigar över Järvafältet till Bögs Gård (alltid lika roligt att skriva) och genom Häggvik till Andra Toppen, Väsjöbacken.
Härifrån började Naiti tappa sugen med stela ben och tog bussen ner till Sollentuna Centrum. Vi fyra kvarvarande lyckades faktiskt hinna ner till Centrum innan Naiti, SL får jobba på det där med turtäthet.
Lunchstopp med pizza och mycket vatten, för nu hade solen börjat steka oss ordentligt.
Från Sollentuna C var vi alltså bara fyra löpare kvar och vi kom iväg i hygglig tid, bara fem min sena enligt min tidsplan.
Nu följde vacker löpning längs Edsvikens strand ner till Ulriksdals slott och snart hade vi Tredje Toppen, Hagatoppen, inom räckhåll. Nu började dock tiden tryta för härifrån var vi 20 minuter sena.
Riktigt smurfig löpning genom Hagaparken följde och löpningen genom city gick förvånansvärt smärtfritt (vi sprang sidogator utan folk när vi kunde). Tomas vek ner sej vid Brunkebergstorg efter ett gott dagsverke. Kort stopp för vätska vid McD Slussen och där var vi tre löpare kvar och en halvtimma sena!
Därfter genade vi(?) över Danvikstull över till Fjärde Toppen, gamla fina Hammarbybacken. Här stötte vi på ett par gångare med stavar som tränade för sin resa till Everest Basecamp. Hammarbybacken är bra den!
Nu hade Leif känt av vaderna ett bra tag och hoppade därför av vid Hammarbyhöjden. Kvarvarande Tobias och jag tråcklade oss igenom den vackra Skogskyrkogården med sikte på McD nere vid Tyresövägen för "middag". Proffstips; murarna runt kyrkogården är tre meter höga och går att klättra över men det känns inte "rätt" att göra det Smiley
Utpressade ut McDonalds hade vi direkt Femte Toppen, Hökarängstoppen, framför ögonen. Dit var en relativt kort tripp men backen är trots allt 100+ meter och det tog ett tag att sega sej upp.
Och DÄR tog det stopp för Tobias och mej. Framför oss hade vi 20 km löpning på 1:45h för att hinna med Slagstafärjan. Och då skulle vi ha hunnit upp på Flottsbrobacken däremellan OCH bullfika hemma hos Berit Smiley No can do.
Så vi joggade lugnt tillbaka till Gubbängen där jag hoppade på ett tåg och Tobias fortsatte "brottandes med sin löpardemon", som han uttryckte det, joggandes hemåt mot Årsta. Starkt!

Jag ser en revansch på det här senare i år. Lite tidigare start, lite svalare väder, lite färre microstop (men kanske samma tempo) och en FÄRJA SOM GÅR HELA KVÄLLEN så ska nog det här gå att fixa. Tillbaka till ritbordet!

2012-05-20 22:06
Grymt bra försökt i alla fall! Jag är impad. Och avis som sagt. Smiley  

2012-05-20 22:20