|
Hej!
Jag ligger inne med ett trilskande löparknä (lär vara det i alla fall) Fick sjukgymnast-diagnos på vänstran som gick över efter (månader av) vila. Nu har det kommit tillbaka, fast i högran. Har fått känningar på längre distanser men nu kom det som en blixt efter (mycket ovan) intervallträning. Jag börjar hoppas på att ett skobyte ska göra susen och funderar då på löplabbet där jag var med en vän häromdagen när han köpte skor. Säljaren gav gott och engagerat intryck (sålde även på ett par slip-inlägg..) men jag undrar exakt hur mycket man ska lita på dem?
Bland annat funderar jag på om inte löpsteget är olika i olika hastigheter? Det är iaf min känsla men på Löplabbet sa de att det var just, enbart, en känsla och att det är därför de enbart kör sina löptest i (mycket) lugnt takt. Läste dock på en annan tråd på Funbeat där skribenten fick löparknä när hen sprang långsamt och att en sjukgymnasten trodde det kunde bero på att löptekniken var sämre i lugnt tempo. Vad säger ni om det?
I övrigt letar jag efter bästa tips mot de här j--la löparknäna. Sjukgymnasten jag gick till sa att jag kanske var lite svag och gav mig den svinsvåra stretchövning… gav mig inte mycket. Jag vill ju reda ut ordentligt. Var kan man göra det (Malmö)? Tips på styrke-övningar?
Mycket tacksam för tips!
|
|
|
|

2012-05-12 01:12
|
|
|
Stretcha gör dig knappast starkare. Läs följande http://runningwritings.blogspot.com/2012/02/injury-series-biomechanical-solut...
|
|
|
|

2012-05-12 06:50
|
|
|
Titta på detta http://strengthrunning.com/2011/02/the-itb-rehab-routine-video-demonstration/
|
|
|
|

2012-05-12 06:57
|
|
|
Jag är på väg tillbaka från ett mycket bråkande löparknä. Detta (tror jag!) har hjälpt mig...
- Ben/rump-styrketräning som knäböj, benpress, utfall, sidliggande benlyft, musslan. I början lätt belastning och typ 20 reps / 3 set och med tiden tyngre och tyngre belastning och färre reps typ 10 x 3 istället.
- Alternativ cardioträning för att hålla formen uppe, jag har kört crosstrainer, cyklat och simmat.
- Foamroller enl detta http://www.youtube.com/watch?v=c9aJtO0VCqw
- Strechat säte och höftböjare
Jag har gått till naprapat som har masserat och givit behandling med stötvåg och TENS. Jag har även både smörjt med Voltaren-gel och käkat Voltaren-tabletter när det varit som sämst.
Jag _tror_ att jag är på väg att bli bra nu, efter ca 3 månader, och jag ska i denna veckan påbörja en mycket långsam upptrappning av springande igen... För mig var orsaken till löparknät allt för snabb upptrappning av träningsvolymen i vintras, överansträning helt enkelt. Därför blev fokus på uppbyggnaden i rehabträningen nummer 1 för mig. Bara vila hade inte hjälpt, jag behövde bygga upp mig för att kunna springa igen. Vi får väl se hur det går...
|
|
|
|

2012-05-12 07:37
|
|
|
Angående skorna så tror jag säkert att Löplappet odyl är jättebra, om man tror det är skorna det hänger på. Det var det inte för mig iaf.
|
|
|
|

2012-05-12 07:37
|
|
|
Många springer i långsammare tempo med kraftig hälisättning och låg stegfrekvens medan de både springer med högre stegfrekvens och mer på framfoten när de ökar tempot.
Träna mycket styrketräning - gym är inte fel. Mycket vader, baksida lår, framsida lår.
Stretcha, speciellt utsida lår och rumpa.
Träna löpteknik. Testa att springa med högre stegfrekvens (gärna runt 90) och försök att inte landa tungt på hälen. Testa att springa lite barfota och spring sedan likadant med skorna på (antingen testar du ute på asfalt eller inne på löpband i bara strumplästen).
Två bra videosnuttar om löpteknik:
http://vimeo.com/12451532
http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFitJournal_MikePoseRunningIntro.mov
|
|
|
|

2012-05-12 08:18
|
|
|
Jag vill bara inflika att "det där med rätt skor" inte alltid är en garanti bara för att man köper dom hos löplabbet. Jag köpte nya skor hos dom för snart ett år sedan,mina problem började nästan genast efteråt med krånglande benhinnor,hälsena. Jag fick rådet att satsa på neutrala skor,i detta fallet asic gel nimbus 12. Efter stora skadebekymmer uppsökte jag en idrottsläkare som snabbt konstaterade att jag överpronerade på vä fot. Alltså skulle jag haft en annan typ av sko,eller en sko med inlägg. Vill bara med detta peka på att sk expertbutiker inte är en garant för rätt skoval. Det finns säkert duktiga säljare på löplabbet,men långt ifrån alla. Kan oxå nämna att jag några månader senare besökte löplabbet i en annan större stad,där sa dom direkt att jag behövde en sko med pronationsstöd. Alltså är det inte helt lätt att köpa nya skor.
|
|
|
|

2012-05-12 10:09
|
|
|
Många som är ovana att springa långsamt får mycket sämre löpsteg när de springer långsamt. Man skjuter ifrån för mycket, studsar för mycket upp och ned, med för långa kliv, och landar med med foten längre framför kroppen. Då ökar överproneringen i landningen.
Rehab och styrketräning kan säkert hjälpa. Att springa terräng är också bra, för att få variation i belastningen. Men belastningen på knät kan också sänkas kraftigt om du kan få ett mer avspänt löpsteg. Man ska studsa så lite som möjligt i höjdled. Det kan man göra genom att skjuta ifrån så lite som möjligt och höja stegfrekvensen, men det ska göras genom att springa mer avspänt. Man ska inte forcera fram en höjd stegfrekvens.
När man höjer stegfrekvensen så blir det automatiskt lite mindre belastning på hälen. Man ska absolut inte försöka styra landningen för att landa "bättre". Då får man en spänd landning som kan leda till väldigt allvarliga problem. Spring mer avspänt istället, så blir landningen bra av sig självt.
Det var jag som introducerade crossfit-videon med Mike Collins här på funbeat för tre år sedan, men efter mycket studier i ämnet har jag kommit fram till att den är lite missvisande. Han får det att låta som att man ska styra löpsteget till att bli bättre, vilket som sagt är helt onödigt och bara leder till problem. De förbättringar av löpsteget som han vill uppnå kommer faktiskt som en konsekvens av att man springer mer avspänt, och de blir mer markanta ju högre hastighet man har.
Lee Saxby är bättre, men även han pratar för mycket om landningen, vilket lätt leder till att man försöker styra den.
|
|
|
|

2012-05-12 10:22
|
|
|
Håller med Klas - jag tycker att det lättaste sättet att känna hur det ska kännas är att ta av sig skorna och ge sig ut och springa lite på gatan, och försöka slappna av så mycket som möjligt. Man ska inte medvetet försöka landa på framfoten.
De filmerna är bra på är att man förstår att man inte ska landa på hälen, inte luta sig framåt med överkroppen och hålla uppe stegfrekvensen, oavsett hastighet.
|
|
|
|

2012-05-12 12:03
|
|
|
Jag håller med Börje Men uttrycket "landa på hälen" misstolkas lätt. En avspänd landning blir typiskt med hela foten i marken samtidigt, inkl hälen, om man inte springer väldigt fort.
Det kan kännas som att man landar på framfoten, men det är ganska subjektivt och beror lite på vad man vill känna.
|
|
|
|

2012-05-12 12:37
|
|
|
Intressant att ingen svarat på frågan var man ska vända sig för att utreda uppkomsten av löparknät ordentligt...
|
|
|
|

2012-05-12 12:50
|
|
|
stärk: rumpa och höft
och cykla massor.
mitt tips
|
|
|
|

2012-05-12 14:09
|
|
|
Kan bara hålla med Börje i ovanstående. Det handlar om löpteknik & styrka. Inför något av mina första marathon fick jag problem m löparknä. Ofta beror det på att man har ökat upp distansen för snabbt och senor & muskler har inte riktigt hängt med samt att man har en " något knäande" löpstil - à la Graucho Marx . Jag tog en paus från löpningen och körde tung styrketräning - speciellt knäböj - och stretching. Genomförde den aktuella maran och har inte haft några problem därefter. Detta var för 7-8 år sedan och några maror senare....
|
|
|
|

2012-05-12 22:30
|
|
|
Andreas N. S. - Nota bene att jag skrev varför jag fått löparknä...
|
|
|
|

2012-05-13 08:28
|
|
|
I vintras då jag drog igång träningen till jubileumsmaran så tog det inte så lång tid innan jag drog på mig ett löparknä. Jag är ganska så vig så den stretch jag visat andra med samma åkomma funkade inte på mig. Jag kan helt enkelt inte få "drag" där det ska bli "drag".
Jag vilade några veckor (cyklade iof 3,5 mil om dagen t/r jobbet men inget annat) och så åkte jag till Biltema och köpte en fender (blir lite avigt att köpa båttillbehör på biltillbehörsaffären men...det är inte jag som gör reglerna) ;-)
http://biltema.se/sv/Bat/Boj-och-Fender/Fendrar/Fender-30011/
På den här fendern ligger jag på sidan och rullar över hela senskidans längd. Från sätet och höftens övre del, hela vägen ner till knät. Jag håller upp överkroppen med händerna och styr rullandet med att "dra eller skjuta ifrån" med händerna mot golvet. Det gör ont :'( ngt så in i he*?/%te men det tog inte så lång tid att komma till rätta med det. Jag fortsätter med rullandet/massagen nu när jag är ingång med löpningen igen och hittills fungerar allt som det ska . Lycka till. /Johan
|
|
|
|

2012-05-13 09:58
|
|
|
-->JK precis det som fungerar för mig. Kreativt att använda en fender.
http://www.youtube.com/watch?v=wr2mQmF5R-Y
http://www.sport-fitness-advisor.com/self-myofascial-release.html
|
|
|
|

2012-05-13 11:24
|
|
|
Hej
Tack för alla svar med tips och info!
Jag har skrivit ut några övningar från Running writings som Erik tipsade om för att stärka höften eftersom jag vet att jag är lite svag och sned där. Ska ge mig på stretchningen igen också. Men sist jag gjorde den så fick jag känslan av att det irriterade senan ännu mer och gjorde löparknät värre..
Ska även försöka slappna av i mitt löpsteg. After alla problem (och allt snack om framfotslandning) har jag blivit väldigt schizofren i mitt löpsteg. Ändrar konstant och vet inte längre vad som är mitt normala.. Tror jag landar ganska mitt på foten men känns inte som att jag har den bästa stötdämpningen, kan bli ganska hårda stötar emellanåt. Och då är jag ändå en lättviktare.
Säljaren jag snackar med på löplabbet verkar vara mycket noga med att man inte ska pronera men vill ändå att an har en så light sko som möjligt. Men bara om man klarar det. Låter iaf förnuftigt.. Så det blir ett par nya skor också tror jag.
Intressant lösning det där med Fendern! Jag har tidigare fått tips på brödkavel och har i avsaknad av det provat lite med en vinflaska. Gör sjukt ont. Förutom skelett så tror jag att utsida lår är den hårdaste delen på min kropp. Hade varit ett dödligt vapen om det inte satt så otillgängligt till. Det är som en hård platta eller en tegelsten.. Men hur mjukt ska det egentligen vara? Jag har haft "tegelstenen" så länge jag kan minnas så jag vet inte om det är något fel eller om det rent av är ett tydligt tecken på löparknät? Och vad ska man tänka på när man rullar över sin foamroll/Fender/brödkavel? Kan man göra något fel eller är det bara att rulla på för fullt och ta smärtan? Det gäller kanske att träffa rätt så att det är just senan som får ta trycket och inte massa kringliggande muskler?
Intressant det här med cykel också! När jag hade dt som värst förra gången så blev det ofta, för stunden, bättre av att cykla. Samtidigt har jag hört folk som fått sitt löparknä av cykling, i det fallet om sadeln var för högt satt.
Sen undrar jag om det finns naprapater som gäller under högkostnadsskyddet. De tre sjukgymnaster jag varit hos med rygg/knä/rygg har inte gett mersmak. Jag vill ha någon kunnig som kan ta helhetsgrepp knäcka rätt och ge övningar. Kanske är det den onda ryggen som sabbat mitt löpsteg.. Men vet inte om jag har råd att betala 500 kr per tillfälle..
|
|
|
|

2012-05-14 13:52
|
|
|
Johan
Intressant. Har fått diagnosen löparknä på min vänstra sida. Jag har stretchat i en månad och vilat från löpningen. Rullat på foam och kört löpstyrketräning i höft och bål mm. Brutalt mycket. Stretch 25min varje dag i snitt. Det kom tillbaka direkt på det HÖGRA knät när jag ökade promenader och provade en löprunda. Vilade en vecka till och sprang igen (4km) och nu är det tillbaka i vänstra och lite "på gång" i högra.
Jag tycker det irriterar knät med vissa stretchövningar. Det gör ont och ömmar precis på det stället man är lite "rädd för". Sen såg jag någon video på youtube där instruktören sa att det var helt normalt om det gjorde ont där ITB-bandet fäster efter stretchen. Det ska tydligen göra det. Men jag vet inte.
Hur går det för dig?
Sara
Ja, hur går det för dig då? Börjat springa igen?
|
|
|
|

2012-05-20 23:31
|
|
|
Det går bra för mig måste jag säga - PEPPAR PEPPAR! Men jag har inte gjort som dig och dragit igång med 4 km löpning rakt av, jag har börjat med 4 min promenad + 1 min löpning i ca en halvtimme (dvs totalt löptid ca 6 min). Ska öka med en minuts löpning per vecka, så nästa vecka blir det 3 min promenad + 2 min löpning, och så vidare... Jag kör alltså en megaförsiktig upptrappning av löpningen igen, men jag har haft så många bakslag längs vägen så jag tar det gärna försiktigt hellre än springer mig till ett nytt löparknä direkt igen (i och med att snabb upptrappning var orsaken till mitt löparknä to begin with). Eftersom det är så pass lite löpning fortfarande så ser jag det knappt ens som träning, utan fortsätter i samma takt som innan med styrketräning + crosstrainer + cykel + simning som den "riktiga" träningen. Tänker att jag ska kunna springa 4-5 km om ca en månad och fixar jag det kommer jag se mig som officiellt tillfrisknad från mitt löparknä och må det aldrig komma tillbaka igen!!
|
|
|
|

2012-05-21 07:02
|
|
|
Jag kämpade med lite olika angreppssätt mot mitt löparknä i vintras, och när jag vann till slut skrev jag ihop mitt framgångsrecept såhär:
Steg 1, antiinflammatoriskt: http://www.springjonas.se/2012/03/framgangsreceptet-mot-loparkna-del-1-av.html
Steg 2: stretcha som tusan (verkligen som tusan): http://www.springjonas.se/2012/03/framgangsreceptet-mot-loparkna-del-2-av.html
Steg 3: styrketräning: http://www.springjonas.se/2012/03/framgangsreceptet-mot-loparkna-del-1-av.html
Steg 4: hur jag smög igång med löpningen igen http://www.springjonas.se/2012/03/framgangsreceptet-mot-loparkna-del-4-av.html
Lycka till!
|
|
|
|

2012-06-04 22:29
|
|
|
Haft löparknä lite från och till de senaste åren. Det som hjälp bäst hittills är den där asjobbiga höftvicksövningen. Funkade som inget annat. Rehabade och flåstränade också med att skejta med rullskidor. Inlines funkar väl oxå. Själva skejtrörelsen är enligt min teori stärkande och cirkulerande för drabbade muskler och senor. Kan verkligen rekomenderas.
Fick argsint löparknä en månad innan varvet men lyckades med hjälp av detta bli helt ok och var helt smärtfri, även efteråt. Magic! :)
|
|
|
|

2012-06-07 14:02
|
|