|
Hämtade ett par gjutna iläggsulor och försöker gå in dem. Ni som gjort sådana, hade ni ont i föttena när de var nya, eller kunde ni gå obehindrat redan från start? Jag hade dem på mig och gick kanske 1-2km totalt igår och har gått 2km idag men det gör bara ont. De vill inte gärna fila ner dem såhär i början och riskera att ta för mycket, men skall det vara så svårt att gå in dem?
|
|
|
|

2012-05-11 13:04
|
|
|
Jag har sulor via sjukvården, det tog mej några dar med ont i fötterna när jag tränade gym. Men idag inga problem. Visst känner jag att jag har sulan, men det beror tydligen på skon eftersom jag varit och provat ut nya löpskor och då kände jag ej sulan alls. Så ev kan även skon göra att man känner av sulan ( så är det ju som sagt i mitt fall).
|
|
|
|

2012-05-11 14:01
|
|
|
Tack, då skall jag dra på skorna igen och bita ihop. Måste ut och springa med dem snarast och hoppas man slipper blåsor på långpassen. Skall öka fösiktigt dock så jag inte får blåsor i hålfoten, stor risk för det känns det som.
|
|
|
|

2012-05-11 14:04
|
|
|
Blåsor fick jag aldrig av mina, utan bara ont i fothålan just för ovanan av kudden där. Men visst då körde jag inte direkt lång pass så jag vet ju inte om blåsor kunde uppstå vid längre pass. Men kanske kolla över skorna om det inte blir bättre med tiden ( eller fixa till sulorna, vilket jag i och för sej aldrig heller har gjort). Men borde inte ta allt för lång tid att vänja sej vid dom, men du verkar också ha större problem än jag så hoppas du får fler råd av andra.
|
|
|
|

2012-05-11 14:21
|
|
|
Vet inte, känns som om någon stoppat in en 2cm rund kula där hålfoten börjar bakom stortån och bakåt, efter de 2km idag satte jag inte ens ner stortån i "avstampet" för det känns inte så skönt.
Problemet är att de där jag gjort sulan inte har tid att justera förrän om 1.5vecka, och jag skall springa jubileumsmaran, behöver få till det här lite snabbt så jag kan börja komma upp och springa 20-25km rundor igen. Behövde lite råd om det är OK så här eller om jag skall trycka på och åka ner till butiken ändå på tisdag och verkligen kräva att de justerar, för jag känner inte att jag har råd att vänta 1.5vecka till innan jag börjar gå in iläggen. Då är man snabbt inne i juni innan jag våga ge mig ut på de här längre passen och det går inte.
|
|
|
|

2012-05-11 14:36
|
|
|
Svårt. Det där med kulla känner jag igen, men inte blåsorna som sagt men kanske för att jag ej tränade lång pass. Önskar jag kunde ge mer råd. Men vad händer om du just denna gången skulle köra utan ( så du sen hinner gå in/ vänja dej vid dom? Låter ju inte ultimalt att springa med dom i lopp som det är just nu när du ej gått in / vant dej vid dom. Personligen skulle jag nog fundera Lö att köra loppet och inför loppet utan dom och ge mej på dom igen efteråt.
|
|
|
|

2012-05-11 17:25
|
|
|
Det är nog ganska vanligt med att det är en ovan känsla med stöd under hela foten. Det tog ett tag innan jag blev van vid fotbäddar.
|
|
|
|

2012-05-11 17:32
|
|
|
Jag fick blåsor av ett par av mina. Och ja, det tryckte och var smärtsamt i början, även om hälsporresmärtan avlastades rejält. Nu är bäddarna bortslarvade. Och det går bra det med.
|
|
|
|

2012-05-11 20:06
|
|
|
Jag fick blåsor, skav och det behövdes rätt lång tid plåster både här och där har jag för mig. Men det går över med tiden :)
|
|
|
|

2012-05-12 00:45
|
|
|
Jag lyckades aldrig gå in mina. Lämnade in dem för slipning en gång men blev aldrig riktigt sams med dem.
|
|
|
|

2012-05-12 11:49
|
|
|
Jag ska springa maran i Stockholm om mindre än tre veckor och har blåsor stora som femkronor i mina hålfötter, börjar kännas som moment 22... Blåsorna behöver vila, fotbäddarna behöver springas in och jag behöver mil i benen! Vet inte hur det ska gå till:(
|
|
|
|

2012-05-13 09:57
|
|
|
Känner för dig maria, det är precis det där som oroar mig.
Gick med mina ilägg hela förmiddagen och handlade i lördags, ett par tre timmar, satte mig i bilen och körde till nästa ställe och när jag kom fram kunde jag inte gå ordentligt. Det bränner precis där fotvalvet börjar bakom stortån. Från att ha gått utan problem, konstigt. Samma imorse, kunde inte gå 100m ens utan samma känsla men försöker flytta runt foten så jag hittar ett läge som funkar. Nu verkar jag kunna röra mig hyffsat igen.
Funderade lite på när man kanske kan vara färdig att börja springa lite längre och kom fram till ca 3-4v före maran och det vågar jag inte. Så jag sprang 20km med skor utan sulorna igår, lätt rodnad och lite öm men ingen blåsa i alla fall. Däremot har jag ont på utsidan av knäna, kan onödigt pronationsstöd ge problem med knäna, eller var det bara överbelstning? Har inte sprungit mer än 2 10km-rundor för nästan 2 veckor sedan så det kanske var dumt att ge sig ut så långt, men gud så skönt det var.
|
|
|
|

2012-05-14 08:21
|
|