|
Hej ! Imorgon har vi ett test i skolan där vi ska springa 2.5km under 9.30 min (betyg A) Hur ska man förbereda säg inför ett sånt lopp? Några bra tips? Exempel på bra frukost?, loppet är kl 8.10 Uppvärmning/stretching? Och som en sista fråga: Kommer ett sånt moment påverka mycket negativt?, eftersom jag har haft benhinneinflamtion i flera månader och den senaste veckan värker det över hela foten. Ska jag köra tigerbalsam?
Tack i förhand :)
|
|
|
|

2012-05-10 22:25
|
|
|
Lite lätt jogg i 15 minuter med några rusher fungerar om uppvärmning. Ät inte för mycket till frukost, då kan du bli seg och få håll.
I övrigt kan du hälsa din lärare att han inte har stöd i kursplanen för att sätta upp såna betygskriterier, så han kan stoppa upp sina 9.30 i tjotta!
|
|
|
|

2012-05-10 23:22
|
|
|
Sen skulle jag nog ta det lite lugnt med löpningen om jag hade så ont som du beskriver. Att stå över löpningen i ett sånt läge bör ge ett bättre betyg än att springa på en viss tid, så länge du kan motivera varför du gör som du gör.
Återigen, han kan inte betygsätta er efter hur snabbt ni springer.
|
|
|
|

2012-05-10 23:24
|
|
|
Vet inte om du uppfattade fel men för betyg A ska tiden ligga under 9.30. Betyg C är runt 11min och betyg E 12min om jag minns rätt.
|
|
|
|

2012-05-10 23:25
|
|
|
Tack för svaren :) Ska vara förbered men ska prata med honom först, är mest orolig över att sabba mitt idrotts betyg :(
|
|
|
|

2012-05-10 23:28
|
|
|
Nä, jag förstod vad du menade. Det finns dock inget stöd i kursplanen (dvs det styrdokument som reglerar vad som ska ingå i kursen och vilka kriterier som ska uppfyllas för ett visst betyg) för att sätta betyg efter hur snabbt man springer en sträcka.
Det är väldigt bekvämt för läraren att säga att en viss tid motsvarar ett visst betyg, men det är alltså ingenting han får göra.
|
|
|
|

2012-05-10 23:36
|
|
|
Jesper har helt rätt, idrottsbetyget ska inte innehålla "springa xx km på yy tiden", det ska handla om kunskap.
Jämför tillexempel med historia: det är skillnad på att kunna om franska revolutionen (på olika nivåer i form av faktakunskap, förståelse för bakomliggande orsaker, tillräcklig kunskap för att kunna jämföra med andra revolutioner och se vad det påverkar framåt, mm) och att faktiskt behöva genomföra en egen revolution för att få betyg.. Det vore också konstigt om man bara kunde få A i religion om man var kristen. Eller om de sa, "för att få A i idrott måste du ha ett BMI under 21"
Om det inte funkar att prata med idrottläraren om det här borde det lyftas till rektorn. Jag trodde verkligen (verkligen!) att grund- och gymnasieskolorna i Sverige var förbi det här.. Varför har lärarna så svårt att skilja på den teoretiska kunskapen och den praktiska förmågan?
|
|
|
|

2012-05-11 07:28
|
|
|
Ett betyg i "springa snabbt" kan visst ges. På samma sätt som ett betyg i att skriva ett antal ord per minut på tangentbordet kan ges, eller ett betyg på ett test där si och så många matte uppgifter ska genomföras.
Att testa hur SNABBT eleverna räknar matte finns det inget stöd för heller. Ändå innehåller alla mattetester tidvariabeln där man ska räkna ett antal uppgifter på en viss tid.
Fredrik, gör bäst du kan och vårda din relation med din lärare. Att få ungdomar motiverade att träna mot ett mål (i det här fallet springa snabbt) genom att ge dem betyg för det - det är inte fel att göra så.
Din lärare kommer säkert inte att sänka ditt betyg i idrott för att du har ont i foten om alla dina andra, teoretiska betyg är på topp. Lärarna är inte idioter, de vet vad de gör.
Lycka till! Berätta gärna hur det gick.
|
|
|
|

2012-05-11 07:48
|
|
|
Vad gör den läraren med elever som är handikappade? Får dom automatiskt F eller vad som nu är sämsta betyg! Vilken stolle!
|
|
|
|

2012-05-11 07:50
|
|
|
Christer: Aldrig hört om individualisering av undervisningen? Troligen inte.
Det är så sorgligt när vuxna människor talar illa om lärarna och visar bristande respekt. Det är sådant beteende som du Christer visar i ditt kommentar ovan som gör att vissa ungdomarna ser skolan som meningslös, visar bristande respekt mot lärarna och struntar i att göra sitt bästa.
|
|
|
|

2012-05-11 08:06
|
|
|
Jag kan förstå att en lärare vill ta stöd av egenskapade betygshjälpmedel i en kurs som Idrott. Om man, förutom teorin som tydligen ingår i Idrott nuförtiden, skall kunna sätta ett betyg som reflekterar över elevens färdigheter över hela idrottsområdet ( inte bara fotboll, hockey eller någon annan av de större sporterna) så borde ett betygssystem samt en simpel excelmatris vara ett bra redskap.
Efter avslutad kurs /när betygen skall sättas kan man ha en färdighetsmatris med sig och utvärdera elevens kunskaper i idrott gentemot betygskriterierna och inte riskera att stirra sig blind på att Olle är grym på fotboll och Anna superduktig på Bordtennis.
f.ö. tycker jag det är roligt att man skall springa på 12min för betyg E. Är inte det i princip det sämsta betyget ( F antar jag är underkänd?). Hur många i vuxen ålder skulle inte vilja klara av 2,5km på 12min? Det är väl i princip bättre än antagningskravet till polishögskolan? Är inte det någonting i stil med 2 km på 9.30?
|
|
|
|

2012-05-11 08:15
|
|
|
Christers fråga är ytterst befogad eftersom jag sett denna diskussion på ett annat forum där någon undrade hur hon skulle få sin son (eller om det var systerson) att sluta lägga all sin energi på att försöka nå det ouppnåeliga. Killen i fråga tränade styrka och kondition (crosstrainer om jag minns rätt) flera timmar per dag men skulle ju ändå inte kunna få bättre än C eftersom han hade ett fysiskt handikapp sedan födseln som hindrade honom att springa på den tid läraren krävde för ett A...
Så det finns tyvärr _mer_än_en_ idrottslärare som lever kvar i de gamla bedömningar som gällde när denna 41-åringen gick i skolan!
|
|
|
|

2012-05-11 09:24
|
|
|
Jo. Jag låg på gränsen till högsta betyg och läraren sa inför vårt löptest att "Det här är viktigt för dig" (underförstått måste springa på "MVG tiden"...) Hade haft problem med benhinnorna och inte löptränat något, sprang inte på någon topptid och fick inte högsta betyg i slutbetyg vilket är helt bissart om jag jämför en del andra och deras betyg, med eller utan hänsyn till kursplanen..
|
|
|
|

2012-05-11 09:34
|
|
|
Det som jag sätter mig frågande inför är inte OM det finns sådana lärare eller inte, utan VEM och HUR man ska diskutera sådan frågor med.
Att diskutera det med lärarens elever och genom att kalla läraren nedsättande ord tycker jag att man INTE ska göra. ALDRIG. Inte för lärarens skull utan för elevens skull.
Men det verkar vara precis den vägen många vuxna väljer. Med lärarens elever, med nedsättande ord. Vuxna väljer att visa icke förtroende för lärarna inför ungdomar och sedan skickar dem till skolan och förväntar sig att de ska göra som läraren säger. Samtidigt som vuxen inte har samma förtroende och uppmuntrar barnet att "befogat ifrågasätta läraren".
Vilken fruktansvärt skolgång det är för ungdomar som dagligen går till ett ställe där det finns en vuxen som bestämmer över honom/henne, en vuxen som den unga människan blev sagt att man inte ska lita på att den vet vad den gör.
Som sagt lycka till med springande Fredrik, och har du så pass ont att du inte klarar springa för önskat betyg - prata med din lärare, berätta vilket betyg du siktar på och varför du är rädd att du kanske inte kommer att uppnå den.
Lärarna är duktiga på att hitta alternativa lösningar för elever som vill uppnå ett bättre betyg. Fråga läraren om det finns någon sådan alternativ lösning - t ex att du skriver en uppsats hur benhinneinflammation påverkar löpningen med fokus på egen erfarenhet blandat med enklare medicinska förklaringar om sjukdomen.
Till vuxna: nu drar jag mig ur denna diskussion. Den kan vi fortsätta vuxna emellan någon annanstans.
|
|
|
|

2012-05-11 09:48
|
|
|
Jag förstår inte varför du, Geo Thalaria, jämför matteprov på avsatt tid med att kunna springa 2 km på tid. Att man kan plocka fram och använda sina *kunskaper* inom ett ämne är en helt annan sak än att genomföra en fysisk prestation. Matteproven är inte utformade så att tiden är den begränsande faktorn och man kan i många fall få högsta betyg utan att ha löst alla uppgifter, det handlar istället om att lösa dem rätt. Inte ens på universitetsnivå har jag träffat på matteprov där jag behövt lösa alla uppgifter helt rätt för att få högsta betyget.
Att ha kunskap om träning är inte samma sak som att vara duktig på att prestera fysiskt. Jag förstår inte varför skolan ska ta sig friheten att betygsätta någons kropp. Att sätta tidsgränser på löpning för att kunna få högtsta betyg är faktiskt jämförbart med att kräva en viss kroppsvikt.
Lärare ska heller inte sänka betygen för att man är "obekväm" eller inte "vårdar sin relation" med läraren.. just för att man ska få betyg på vad man KAN och inte hur man är. Lärare ska vara proffesionella nog att skilja på kunskap och person.
Här ser vi t ex betygskriterierna i Idrott och hälsa A, på gymnasienivå: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&... absolut genomföra olika aktiviteter, men inte på tid.
|
|
|
|

2012-05-11 09:52
|
|
|
Vill börja med att poängtera att det finns både bra och mindre bra lärare, och de flesta av oss bygger våra åsikter på våra egna erfarenheter.
Jag tycker att det är bisarrt att sätta betyg efter hur fort man springer 2,5 km då det inte finns stöd för detta i läroplanen samtidigt som många idrottslärare mer än gärna ger godkänt betyg till elever som inte kan simma vilket det finns stöd för i läroplanen att man ska kunna för att få godkänt eller bättre när man går ut grundskolan.
|
|
|
|

2012-05-11 09:56
|
|
|
Kan meddela att jag gjorde mitt bästa och skippade tjasfa med läraren. Blev nöjd med tiden 9.01 Är dock orolig över att jag kommer få mer ont.. Men ändå skönt att ha gjort det.
|
|
|
|

2012-05-11 10:10
|
|
|
Bra jobbat! :) 
|
|
|
|

2012-05-11 10:13
|
|
|
Med den Björklundska retoriken borde denna lärares sätt att tolka kursplanen vara korrekt!
// Jens - flummig lärare..
|
|
|
|

2012-05-11 11:22
|
|
|
Bra gjort Fredrik!!
Men nu kanske du skulle söka upp en naprapat eller liknande för att kolla på dina ben. Att det gått ner i foten lät ju inte särskilt bra!
|
|
|
|

2012-05-11 11:25
|
|
|
+1 till AN eftersom allt måste utgå från de aktuella styrdokumenten.
Själv brottas jag & mina kollegor just nu med betygen till kursen Ke 1 och på vår skola är vi bestört besvikna på Skolverket som har levererat otydliga kriterier som kan tolkas lite hur som helst samtidigt som stora delar av bedömningsstödet är försenat.
Det är tämligen meningslöst att kast skit mot en yrkeskår som tvingas jobba under orimliga förutsättningar oavsett om det råkar vara kommunanställda lärare lr Caremas vårdpersonal. There are no free lunches.
|
|
|
|

2012-05-11 11:50
|
|
|
Det bästa vore att bara ha IG eller G i gymnastik baserat på om man deltar eller inte. För det viktiga är ju att barnen deltar i fysiska aktiviteter än att dom springer snabbast i klassen. Tävlingar och tester kan man anordna ändå.
|
|
|
|

2012-05-11 12:23
|
|
|
Anders, hur menar du nu? Vem har kastat skit mot en yrkeskår?
|
|
|
|

2012-05-11 13:04
|
|
|
Otydliga kriterier har väl mer eller mindre alltid funnits. Som lärare kan jag med ganska rak rygg påstå att betyg delvis består av subjektivitet och godtycke. Kan minimeras något genom en bra dialog med eleven där man går igenom målen och tillsammans resonerar sig fram till vad som fattas och vad som funkar.
|
|
|
|

2012-05-11 13:19
|
|
|
CS: Förhoppningsvis ingen?
Så länge betygen används som urvalskriterie för högre utbildning är det icke rättssäkert att inte Skolverket varit bättre på att minimera den subjektiva komponenten.
|
|
|
|

2012-05-11 13:42
|
|
|
Håller med dig om skolverket. Trodde att du menade att någon här kastade skit på lärarkåren. Men vissa saker borde en lärare, i brist på ordentliga direktiv, kunna tänka ut själv. Som tex exemplet ovan. Det verkar snarare som h*n såg ett sätt att förenkla betygsättningsproceduren snarare än att se till att eleverna fick vettiga betyg!
|
|
|
|

2012-05-11 13:48
|
|
|
CS: Definiera "vettigt" på ett sätt så att alla håller med dig om att det är vettigt
|
|
|
|

2012-05-11 14:35
|
|
|
Hade modifierat coopertest som måttstock då jag gick gymnasiet (3km på tid). Sprang runt på 9:45, varefter läraren sa att jag inte behövde visa upp så mycket mer för högsta betyg
|
|
|
|

2012-05-11 14:45
|
|
|
Som lärare iIdrott & Hälsa samt Matematik som båda är som verkar jämnföras här så kan jag bara instämma att problemet ligger i skolverkets tolkningsbara kunskapskrav (inte kriterier längre). När man sen vill ha hjälp med tolkningar från Skolverket får man svaret att det är upp till var lärare att tolka. Det nationella proven i Matematik tex har också en tidsgräns som för många elever är en stor faktor för hur de presterar (för att inte tala om det nya högskoleprovet)
När det gäller den otroliga skräck som finns hos vissa att man skall bedöma fysiska förmåger hos eleverna så tycker jag mer att problemet är det motsatta. Att elever i idrott och hälsa nu behöver ha så otroligt mycket teoretisk kunskaper så många elever som kanske hade sin enda chans att nå ett högt betyg i de praktiskestetiska ämnena nu är körda där också. I min matematikklass sitter det en massa elever troligtvis aldrig har en chans att nå ett A i matematik hur mycket de än tränar detta på fritiden och det är ingen upprörd över men varje elev hur otränad den är skall kunna nå ett A i idrott även om de aldrig rör på sig, bara för att de har läshuvud och kan plugga in massa om kost och hälsa.
|
|
|
|

2012-05-11 14:50
|
|
|
Ja min reaktion liknar Jacks. I matte så visst om man visar att man tänkt rätt och bhar förstått, så ger det poäng, men man ska också kunna lösa problemet rätt, på samma sätt skulle jag säga att den som vet hur man tränar sig att springa sträckan s under tiden t har visat förståelse, men inte praktiskt visat det om h*n inte gör det.
Det är lite som ngn jag minns som tyckte att i teckning skulle man inte ha uppgifter utan få leka lite som man ville, för för henne var det inget viktigt ämne - men för den som har sin stora talang just i att rita (eller springa etc), så behövs uppgifter och prov för att utveckla den talangen, inte att någon som i teorin vet precis hur man gör en kopparetsning får högsta betyget eller lekt fritt får det enda betyget G. Jag vet såna som sagt att de brukade anställa folk på de gamla gymnastikbetygen nästan enbart, just för att de visade att personen "kunde hugga i".
|
|
|
|

2012-05-11 15:00
|
|
|
Å andra sidan - är det inte lite därför det är krav på behöriga och välutbildade lärare och yrkesstatus. Betygssättning är jävligt svårt.
Skulle det bli bättre om skolverket hade tydligare krav? Ett enkelt exempel vore ju t.ex. att kunna springa x m på y tid. Tydligt och bra. Men är det så vi vill ha det?
|
|
|
|

2012-05-11 15:04
|
|
|
Nr 1 Stackars elev som bara ställde en fråga om hur han skulle träna och hamna mitt i en kunskapskravdebatt.
Vill ej ha precis hur snabbt man skall springa och man skall naturligtvis väga in massa olika faktorer men jag tycker har tom luddat till det ännu mer i grundskolan från Lpo 94 tills nu då man tidigare skulle anpassa till sina rörelse till aktivitetens tempo för MVG men nu för A skall man "anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget" skall man då tänka på tempot också, här får lärarna ännu mer tolkningsutrymme än tidigare.
Men vi kanske bör föra den här duskussionen till en annan tråd och om eleven är kvar så riktigt bra sprunget:)
|
|
|
|

2012-05-11 15:30
|
|
|
Betygssättning är svårt, och beroende av vilken "kunskapssyn" som gäller i nuläget. Dessutom så enligt uppgift var det ngt som ofta inte lärdes ut, eller lärdes ut väldigt summariskt under lärarutbildningarna i perioder, eftersom betyg ändå skulle avskaffas, eller borde avskaffas ... Men om ni startat en ny tråd någonstans så länka gärna till den
|
|
|
|

2012-05-11 19:04
|
|
|
Jag är själv aktiv idrottslärare för äldre åldrar, som det så vackert heter, och kan med säkerhet säga att läraren inte har något som helst stöd någonstans (oavsett om du fortfarnde går på 94's läroplan eller har nya 11) att säga att A/M motsvarar 9.30 osv...Det är helt och hållet påhittat och ett tjänstefel.
|
|
|
|

2012-05-11 19:21
|
|
|
Tiden man skall springa för att uppnå en betygsnivå borde ju vara relaterad till BMI eller nåt annat, eller man borde kanske två springa två gånger(i början samt i slutet av terminen) och sätta betygen baserat på tidsförbättringen?
|
|
|
|

2012-05-12 08:11
|
|
|
Tapani, nej, det finns inget som stödjer det.
Om det skulle vara så hur skulle du då betygsätta en elev som sänker sin tid på 2km från 25min till 20min jämfört med en elev som sänker sig från 7min till 6min 58 sek?
|
|
|
|

2012-05-12 08:16
|
|
|
Grattis! Bra gjord Fredrik! jag blandar inte om annat diskution.
Grym tid förresten !
|
|
|
|

2012-05-12 20:15
|
|