Bra mat

Kolhydratladda

Jag ska springa mitt första maratonlopp i Sthlm den 2juni. Man hör ofta folk säga att dom kolhydratladdar redan dagen innan. Min fråga är. Vad äter man dagen innan för att ladda på extra med kolhydrater,och hur mycket bör man äta?
Är det helt vanlig basmat som tex Pasta,potatis,ris,bröd?

2012-05-10 21:47
"Man måste inte ladda med spagetti"
http://urplay.se/157952

2012-05-10 21:53
Tack Peter! Har lyssnat på Runes föreläsning nu,oj så medryckande och rolig föreläsning. Jag är övertygad att han har rätt i mycket av sin filosofi.  

2012-05-10 23:31
Brukar köra "Grillad kyckling och pomfritt" inför GöteborgsVarvet.

Är det på bortaplan, så laddar jag med "Kanelbullar och färsk Apelsinjos"

2012-05-11 06:37
Håller också med Rune. Jag tycker nog att om man ska köra sitt första maraton ska man försöka äta ungefär som vanligt och inte chocka magen dagen innan loppet med kost av sort eller i mängder som den inte är van vid.

Brukar istället ladda upp med energi att inta under själva loppet, kolhydraterna i kroppen tar ändå slut relativt snabbt under ett långlopp.
Men det är min reflektion, funkar för mig!

Och lycka till Smiley

2012-05-11 09:05
Många laddar med lättätna kolhydrater som godis (typ gelegodis som Gott o Blandat eller gelehallon) eller sportdryck/läsk/saft. Det viktiga är att få ett överintag av kolhydrater utan att känna sig proppmätt, stinn och få magproblem.

Jag brukar passa på att unna mig mycket godis i 2-3 dagar.

2012-05-11 09:33
Ungefär som vanligt. Eftersom man drar ner träningen innan loppet blir ju det en sorts laddning iaf. Sedan unnar jag mig några chips på kvällen innan och ganska många kvällen efter... Smiley  

2012-05-14 16:56
Dadlar och bananer fungerar finfint också, lätt för magen att smälta och går ut snabbt. Tar man ut kärnorna ur dadlarna kan man ha ett knippe med sig under cykel/löp-loppet och ta när man behöver :) dadlar är nästan 70% kolhydrater så det är perfekt!  

2012-05-21 22:32