Skador och besvär

Ont i hälen

Vet någon vad min åkomma kallas och finns någon bot?

På morgonen är övre delen av hälen lite stel och ömmar.
Ingen skillnad om jag belastar foten. Ingen smärta kommer underifrån.

Efter försiktig uppvärmning blir det lite bättre och efter full uppvärmning och lätt stretching/vila någon minut kan jag löpa en 10km runda utan att känna någon
smärta alls från hälområdet. Nästa dag känns det lika som föregående dag.

Jag löptränar 3 gånger i veckan, varannan dag. Alltid en vilodag eller två emellan löppassen.

Torbjörn

2012-05-10 13:00
Kan du beskriva lite närmare exakt vart smärtan sitter? Eller kanske länka till en bild?  

2012-05-10 16:08
Smärtan och stelheten sitter i området runt hälsenans infästning i hälen.
Något mer på utsidan än fotens insida.
Svårt att ange en exakt punkt.

2012-05-10 16:30
Plantar fasciit?

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1060641

2012-05-10 16:36
Jag har läst hela den länken och det finns många likheter med de symptom jag har.
Dock inte så omfattande som de flest andra tycks ha.
Jag har inga besvär under foten, i tåområdet eller under hälen.
Endast runt nedre delen av hälsenan som man ser fästa mot hälens över/baksida.

Tack för tipset.

2012-05-10 17:48
Jag tycker att du ska kontakta en sjukgymnast. Det är billigt och högkostnadsskyddet gäller. Sen jag hittade min ser jag det lika naturligt som att ha en tandläkare eller husläkare.  

2012-05-10 18:43
Har tidligare hatt problem med både hälsena och planter faciatis. Men man märker ganska enkelt om det är ont i den ena eller andra sedan. Har också fått konstaterat förkalkningar i senfästen i hälbenet. Och det stämmer ganska väl överens med din beskrivning. Stel som fn på morgonen ned trappan till köket. Kräver en del uppvärmning innan man kommer igång. Etter några km så är allt OK. Efter en mil så är man i full fart. Trykk hårt mot alla punkter på hälbenet och se om du känner någon prosent smärta. Ge besked om det stämmer och om du hittar en behandlingsform.  

2012-05-10 18:49
Tack för alla svar.
Jag inser att jag har en lättare variant av hälsporre.
Sprang idag 12 km och det gick som vanligt bra, efter uppvärmningen.
Kände ingen smärta från hälområdet under passet.
Men nu sitter jag hemma, två timmar efteråt och har lite ont...
Foten får nu vila över helgen så får vi se hur det känns på måndag.

Trevlig helg!

2012-05-11 15:11
Nånstans hittade jag tipset tåhävningar mot hälsporre-besvären. De försvinner inte, men lindras definitivt!

Excentriska tåhävningar, stående på ett trappsteg med framfötterna. Upp med båda fötterna, ner på den onda enbart, långt ner så det stretchar.
3 x 10 upprepningar, passar perfekt till tandborstningen!

2012-05-13 21:32
*dubbelpost*  

2012-05-13 21:32
Tvära friktioner ökar bl.a. blodgenomströmningen och sägs vara gynnsamt. Jag rullade mina fötter på en gammal hederlig kruskavel som substitut då jag, på den tiden, tyckte det var svårt att vränga upp foten tillräckligt långt för att nå hälen med knogarna.  

2012-05-14 09:39
Tycker det låter mer som en hälsenetendinos/tendalgi av det du beskriver, mest baserat på vart besvären sitter.

Men behandlingen är då verkligen excentriska tåhävningar, har väldigt bra effekt, så fortsätt som du gör!

2012-05-15 21:59
Varför fortsätta vara osäker? Spara både tid & lidande genom att söka upp ett proffs.

Det kan vara precis vad som helst. Har t.ex. en bekant som fick en massa smårupturer i hälsenan efter ett barfotapass. PF & HST har redan nämnts.

2012-05-17 08:21
Det tog mig tre år att bli av med besvären och det som hjälpte var styrketräning och frysta vattenflaskor som jag rullade under fötterna flera ggr per dag.

Köp väldigt bra innersulor till skorna och VILA fötterna.
Var beredd på att det kommer att ta låååång tid.

...om det nu är hälsporre....dvs

2012-05-29 03:49