|
Hejsan Lite för historia: För exakt 3 veckor sen bestämde jag mig, jag måste börja ta upp min träning. jag började med att löpa 2.5 km 3 gånger på 5 dagar. Det känndes helt okej och ökade till 5km (där jag ligger nu).
Igår (söndagen 6/5) ställde jag upp i sisjöloppet 1mil (ett lopp från jobbet). det var väldigt backigt men jag kände att det gick helt okej och min tid blev 52 min (yes jag kom under timmen).
Det jag undrar nu är: Hur utvecklar jag min träning? Jag känner att jag klarar av en del men har lite svårt att förstå var jag ligger. Jag vill kunna springa snabbare och bli starkare samt klara min 5km runda på mindre och mindre tid hur gör jag?
Jag har hört lite om intervall träning och att man ska springa på ungefär samma hastighet i högt tempo i ca 1km sen jogga sakta i 4 min. Är det för tidigt att börja med det?
Eller ska jag fortsätta på min 5km sträcka i några veckor till innan jag gör något nytt?
|
|
|
|

2012-05-07 23:20
|
|
|
Din beskrivna historia sträckte sig inte så långt tillbaka. Vad gjorde du förra årtiondet osv? Har du ett fysiskt krävande jobb? Har du sysslat med andra idrotter? Du verkar hur som helst vara lyckligt lottad med tanke på 52min på milen efter 3v.
Mitt råd till dig är att inte försöka slå din tid på din 5km runda varje gång. Spring långsamt en gång, spring snabbt en annan och dela upp sträckan i intervaller den tredje.
Just nu har du ett sådant privilegium att vad du än gör kommer du förbättras. Håll dig hel och lyssna på kroppen.
Lycka till i fortsättningen!
|
|
|
|

2012-05-08 08:49
|
|
|
Också min tanke; hur länge har du sprungit?
För om du är helt "ny" så är det viktigast du kan göra att bara samla kilometrar/timmar och få regelbundenhet i löpandet.
|
|
|
|

2012-05-08 09:05
|
|
|
Har väl varit lite seg de senaste 4 åren iallafall (är 21 år nu). Var ganska aktiv upp till första året på gymnasiet men sen efter att gympan tog slut så tappa jag lusten att träna aktivt för jag hade inga direkta mål.
Så under 4 års tid har jag varit lite till och från velat sätta igång men aldrig kommit igång utan kanske hållt på några veckor och sen lagt av.
Men till skillnad från nu, då jag verkligen vill och vill bli en bra löpare.
Mitt yrke är bagare beskriva det är väl som det uppfattas lyfta mjösäckar knåda deg och göra limpor
|
|
|
|

2012-05-08 17:53
|
|
|
Variera din träning. Spring långa lugna pass och korta hårda pass. 2 timmar på de långa i prattempo och på de korta kanske en timme med uppvärmning och nedjoggning. Ungefär 30min hårt. Då väljer du själv om du vill springa 30min på en gång eller om du vill dela upp tiden i intervaller. Kör du intervaller är det viktigt att vila mellan och vara pigg och fräsch utan mjölksyra.
Funkat för mig.
|
|
|
|

2012-05-08 19:22
|
|
|
tack för svaren
|
|
|
|

2012-05-08 21:00
|
|
|
För det första Jesper så är det värt att lyssna på Peter o Oscar ovan. I början, då man är ovan, är det bra att bara "samla km" för att vänja leder, senfästen med mera vid e ovana rörelserna och påfrestningarna.
Sedan kan man börja variera farten lite mer.
Men det stämmer inte heller att det är viktigt att bli av med mjölksyran mellan intervallerna. Beroende på vilka sträckor man tänker sig att tävla på kan det vara bra att vänja sig springa med mjölksyra/flytta upp tröskeln. Då får man ta lite kortare pauser och jobba med mjölksyran...
Men det är kanske en annan historia...
|
|
|
|

2012-05-08 22:33
|
|