|
Det finns säkerligen många diskussioner kring sockersug och hälsosämma botemedel till det. Personligen är jag inte drabbad av sockersug men väl "saltsug", dvs skräp huvudsakligen i form av chips, saltade jordnötter etc. Har någon tips på hur man kan bota sådant sug med mer hälsosamma alternativ? Riskakor är väl det som dyker upp i mitt huvud...
|
|
|
|

2012-05-06 14:15
|
|
|
Riskakor är nog den största bluffen som finns bland mat som säljs som "nyttig". Det är bara tomma snabba kolhydrater och innehåller (beroende på sort) typ 400-480 kcal/100 gram. Jämför det med chips som ligger på typ 500-550 kcal/100 gram och inse att riskakor inte är speciellt nyttigt alls...
Då skulle jag hellre äta nötter, de innehåller iaf bra fett och vitaminer + mineraler. Vad gäller kalorimängden är ju den försvarlig, typ 550-560 kcal/100 gram, så man får ta en näve och nöja sig med det.
Tror det faktiskt är en del av svaret i sig, att inse att man faktiskt inte "får" äta hur mycket som helst fast man tycker det är gott.
|
|
|
|

2012-05-06 14:30
|
|
|
100g saltade jordnötter ca 15kolhydrater. Så inga problem om du tar en näve till fredags filmen :)
|
|
|
|

2012-05-06 14:55
|
|
|
Nötter har ni redan avverkat...
Cocktailsnacks för lchf-are: -Grillad halloumi i småsnittar -God korv, typ Onsala, Lönneberga eller Cognagsmedvurst, i bitar -Tandpetare Klart!
Kryddigt, salt, och jättegott
|
|
|
|

2012-05-06 18:31
|
|
|
Vanliga riskakor innehåller 370kcal/100g. Jämfört med nötter kan jag lova att 100g riskakor (130g/förpackning) räcker och mättar betydligt bättre än nötter som är helt omöjligt att bara äta 100g av 
|
|
|
|

2012-05-06 18:38
|
|
|
Nåt som är väldigt gott och känns lite lyxigt är att göra egna saltisar av frusna smördegsplattor. Jag låter plattorna tina lite, sen skär jag smala remsor som jag drar ut och snurrar ihop till ringar eller kringlor eller vad det nu blir av det hela. Sedan vispar man ett ägg och penslar över och sen kommer det gottiga: flingsalt och lite paprikapulver och nåt litet grönt pulver av typen rosmarin/basilika/timjan. In i ugnen enligt förpackningens instruktioner, tiden kan behöva justeras nedåt.
|
|
|
|

2012-05-06 20:59
|
|
|
Undvik jordnötter och satsa på annan typ av nötter. Jordnöten är ju egentligen ingen nöt, utan en baljväxt som innehåller förbaskat mycket av det dåliga kolesterolet.
En avocado med Herbamare örtsalt är inte dumt! Fast det räknas kanske inte in i snackskategorin utan snarare som ett mellamål.
Saltade, rostade mandlar är gott.
|
|
|
|

2012-05-11 11:20
|
|
|
Glöm inte de fantastiska edamame/sojabönorna. Köp frysta i den asiatiska mataffären, koka några minuter och servera i sina skal med flingsalt på. Glöm inte att man inte ska äta skalen utan "bita ut" själva bönan med tänderna samtidigt som man får i sig saltet. GALET gott. Nyttigt också och bara ca 120 kcal/100gr. Dessutom är det ganska billigt. Jag betalade 18kr för en ganska stor påse sist.
|
|
|
|

2012-05-16 10:44
|
|
|
Saltade pumpakärnor och saltade sojabönor! Det finns färdiga att köpa också, t.ex Go Green: http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?icaID=7312787710243
|
|
|
|

2012-05-16 11:42
|
|
|
Ylva: Saltade pumpakärnor är riktigt bra alternativ. Var på fest där arrangörerna hade fått den fantastiskt smarta idén att inte servera chips till förmån för pumpakärnor. Fungerar perfekt för att uppehålla fingrarna plus att det rent av känns nyttigt. :)
|
|
|
|

2012-05-16 13:36
|
|