|
http://news.runnersworld.com/2012/05/01/put-the-distance-medley-in-the-olympics/
Har aldrig hört talas om den här varianten, men det är ju en kul idé för ett löplag, hur många mindre länder kan ställa upp med ett lag fullt av 100 m löpare, men istället på varierande distanser, det är ju rätt kul ... fast jag tycker ju att det skulle vara en riktig sprint och en längre distans med också. ... och terräng är iaf hundra ggr roligare än folk som springer runt på en bana 78 varv ...
|
|
|
|

2012-05-02 09:24
|
|
|
Jag gillar "Svensk stafett", en klassisk variant jag själv tävlat i men sällan ser arrangeras annat än för ungdomar. 100 + 200 + 300 + 400 m.
|
|
|
|

2012-05-02 10:23
|
|
|
Låter onekligen roligt, annars kunde man ju ha en sträcka baklänges och en med häckar? Om det skulle likna simningens medley mer?
|
|
|
|

2012-05-02 10:47
|
|
|
Det där tror jag kan bli riktigt populärt! 9 - 11 minuter känns som lagom totaltid.
|
|
|
|

2012-05-02 12:07
|
|
|
Tänk, aldrig hört talas om. Men det ser kul ut.
Lingling, problemet med att ha ren sprint blandad med längre distanser är väl att grenarna måste vägas mot varandra på nåt sätt - skillnaden mellan Usain Bolt och Vemdåsadu? på 100 meter är liksom inget värd om nästa etapp är 5000 meter.
|
|
|
|

2012-05-02 13:46
|
|
|
Dagbladsstafetten var ju en jättestor tävling med blandade sträckor som fick läggas ner pga bristande intresse. Minns ett år jag deltog, då både Garpenborg o Gärderud var med för sina klubbar - världslöpare att beundra och mäta sina krafter mot.
Älvsjöstafetten, Hässelbystafetten, Slottsstafetten i Uppsala, fanns massor med stafetter med blandade sträckor mellan 300 m och 2 km, men jag vet inte hur många som överlevt friidrottsdöden. Jättetrist, de var roliga tävlingar att springa. Ovanliga distanser, ofta ovanliga kurvor och backar som omväxling från banlöpningen.
|
|
|
|

2012-05-02 15:53
|
|
|
Vad är "friidrottsdöden"?
|
|
|
|

2012-05-02 16:06
|
|
|
Aha? är det så stora tidsskillnader på de långa distanserna? det är ju ett aber förstås, men jag tycker ändå att ett lag med bredd vore lite kul.
|
|
|
|

2012-05-02 16:27
|
|
|
Friidrottsdöden är att t ex Dagbladsstafetten fick läggas ner ;-). Är det inte så att ser man till antalet aktiva seniorer, har det minskat rejält senaste decennierna?
(Ett annan sak är att ser man på bästa genom tiderna på löpning mellan 1500 och 10 000 så är det väldigt få tider från 2000-talet. Samma gäller f ö för många andra grenar också.)
|
|
|
|

2012-05-02 16:39
|
|
|
Lars B. Du kämpar på bra för egen del och att få fler till arenorna. Även på arenorna var nog aktiviteten större förr. Gjorde lumpen på I 1 och hamnade i Tureberg med P-O Trollsås bland annat. Fick vara med i ett antal stafetter både i Stockholm och senare hemmavid. I Stockholm fanns "Norra förstadsmästerskapen" bland annat. Tidtagare Jösse Holmér + andra. Finns dessa Mästerskap kvar.
Dagbladsstafetten 1959 fick jag springa bredvid Alf Pettersson. Vi hade en kul duell. Tureberg kom tror jag 2:a det året. Det är fantastiskt vad mycket nytt bra som finns, men en del lite enklare saker var nog bättre förr.
|
|
|
|

2012-05-02 16:45
|
|
|
Vasa-stafetten är väl en av de största nu? Där är man 10 i laget och springer den klassiska vasaspåret, 9mil. blandade längder.
|
|
|
|

2012-05-02 16:59
|
|
|
Att väga olika distanstider: Det är väl bara att dividera med svenska rekordet eller liknande...
|
|
|
|

2012-05-02 18:52
|
|
|
Finns ju även Kraftloppet i Finspång. 72 km som man antingen kan springa själv eller i stafett där banan är uppdelad i 10 sträckor som är mellan 4 och 12 km långa.
|
|
|
|

2012-05-02 19:45
|
|
|
Det går inte att jämföra gårdagens Dagbladsstafetten med dagens Vasastafett. Enligt uppgift värvade elitklubbar ihop riktigt duktiga löpare enkom för att lyckas vinna eller placera sig högt på den förstnämnda. Vasastafetten är väl snarare ett rent motionsarrangemang. Elitstafetterna dog tillsammans med de stora hoperna av breddelit.
|
|
|
|

2012-05-02 20:01
|
|
|
glöm inte vårstafetten kring Målilla.
Eller den klassiska Kyrkstafetten på Öland. http://www.olandskyrkstafett.se/
|
|
|
|

2012-05-02 21:44
|
|
|
Stångstötning var också en mycket populär kraftmätning förr i tiden 

utveckling = förändring = inga givna sanningar, igår, idag, imorgon
|
|
|
|

2012-05-03 10:25
|
|
|
Skulle just nämna Kyrkstafetten. Jag ska springa den för första gången på lördag och det ska bli otroligt kul. Vi har f ö lite av ett "värvat" lag i och med att vi plockat ihop löpare från Roma (Gotland) och från Kalmar. Om vi sen räcker till mot kometerna från Högby och Akele lär vi bli varse på lördag.
Att få tävla tillsammans ska bli en väldigt rolig omväxling.
Även Gotland hade stafetter förr, främst Ringmuren runt, men där är det nog också friidrottsdöden som varit framme. Ska det vara någon idrottslig poäng måste det ju finnas minst två lag som kan tampas om segern och just nu är Roma den enda tävlingsinriktade klubben på ön. Vid gårdagens terräng-DM tog vi de första 6 placeringarna i herrklassen och första 4 i damklassen. Därefter lite spridda skurar och klubblösa motionärer...
Annat var det, som K-G brukar påpeka, förr. Då var det Tjelvar för hela slanten, med Roma som utmanare. Och ytterligare ett par klubbar med hygglig verksamhet.
|
|
|
|

2012-05-03 11:11
|
|
|
@Leif: vadå förr? Du bor inte i Stånga, va? 
Det är en i högsta grad levande sport, om än bara förr några dagar varje sommar.
(www.stangaspelen.com)
|
|
|
|

2012-05-03 11:30
|
|
|
Nej jag bor inte i Stånga.
Jag menade inte att sporten är obefintlig i dag, bara att den var större förr. Det har skett en utveckling bland utövare och arrangörer. Till det sämre tycker vissa medan andra tycker det är till det bättre. Ungefär som med antalet löpgrenar och stafetter och .... och .... och.... det mesta här i världen.
|
|
|
|

2012-05-07 09:51
|
|
|
Slottsstafetten i Uppsala lever och har hälsan iallafall
|
|
|
|

2012-05-10 17:32
|
|
|
Jag vill bara lägga in ett litet veto här med anledning av "och terräng är iaf hundra ggr roligare än folk som springer runt på en bana 78 varv ... " - NEJ, det är det INTE!
|
|
|
|

2012-05-12 12:17
|
|
|
Joho!
|
|
|
|

2012-05-12 13:35
|
|
|
Det blir i alla fall mycket mer skratt på en rundbana.
|
|
|
|

2012-05-15 14:14
|
|
|
Jo, jag skojade mest - varför måste man egentligen ställa saker emot varandra? Jag tycker att det finaste som finns är att springa i ödemarken i storslagen natur - gärna i sällskap med andra iofs.
Man jag förstår att vissa gillar bättre att frottera sig med andra och skratta å stå i
|
|
|
|

2012-05-15 14:52
|
|
|
Tänk vad skönt det är att cykelsporten har ändrat upplägget på 6-dagars.
|
|
|
|

2012-05-15 16:01
|
|
|
BTW, eftersom jag nämnde Kyrkstafetten tidigare, jag beskrev dagen i min blogg efteråt:
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=121364
Det var skitkul! Fram för fler stafetter!
|
|
|
|

2012-05-16 11:39
|
|