Löpning

När blir man 'löpare'?

Precis det undrar jag. Jag tex, joggar ju ermbarmligt sakta, men jag gör det varannan dag och har ett mål i sikte.

När slutar man vara joggare av vardagsmotionär-typen och blir en s.k löpare? Jag vill ju gärna löpa, inte skumpa fram som den medelålders, halvfeta tant jag är Smiley

2012-05-01 03:07
Jag förstår dig, jag hade själv den undran i början. Jag, exempelvis, är löpare, jag sprang 5 km (uppvärmning) och sedan 15 strideouts 400m styck, med en avslutning på 2/4 tempo distans (1 km endast) förra tisdagen. Mina ben är döda, jag sprang ändå veckans kvarvarande pass.

När du har en plan, en ide, även om den bara innefattar att springa 3, 5, 3, 8 km under en vecka, och det behöver inte ens vara så mycket, men om det liknar ditt mål - som inte får röras, störas, rubbas - av något; då är du en löpare.

2012-05-01 06:33
Jag skulle säga att du redan är löpare, i och med att du tränar löpning/jogging flera ggr/vecka. Jogging & löpning buntas vanligen ihop, "långsam löpare" känns som en vanligare titel isåfall snarare än att man pga hastigheten då skulle kallas för "joggare". Jag har heller inte riktigt hört att folk säger att de "joggat maran", utan det verkar kallas för att man har "sprungit" även för alla de som tar mer än 4h på sig, som i alla fall enligt mig är joggingtempo med god marginal.  

2012-05-01 06:51
Idag tex, spöregn och dödstunga ben. Men ut genom dörren och sprang 6.6 km. Rekord för mig.
Först 7.5 nästa söndag och sedan hägrar ju milen... I september vill jag springa ett lopp på 12 km.
Är jag fortfarande joggare efter det?

2012-05-01 06:53
Sorry, såg inte dit svar Markus.
Jag löpare?! Jag?! O my... Smiley

2012-05-01 06:55
Om man trots allt skulle använda sig av den lite ovanligare titeln "joggare" så tänker jag att det isåfall inte bara handlar om lugnt tempo, utan även om mental inställning = ingen ambition att få upp farten, och ansträngningsgrad = som högst måttlig. Om man försöker få upp farten och t.ex. försöker slå sitt pers från förra träningsrundan skulle jag och säkert de flesta kalla det för "springa" även om det går riktigt långsamt pga att man är dåligt tränad.

Jag kan väl tillägga att man aldrig bör ha båda fötterna i marken samtidigt för att det ska kunna kallast för springa/jogga, annars blir det någon form av "försök" till detta och snarare hasning/släpning. Man kan också notera att en normal människa brukar övergå från rask promenad till jogging vid ca: 8min/km. Håller man långsammare tempo än så men ändå ett rörelsemönster som påminner mer om löpning än promenad, då skulle jag tänka mig att man befinner sig på hasnings/släpningsnivån och inte riktigt lyckas "springa" även om man anstränger sig ordentligt.

2012-05-01 07:06
Jag skulle säga att det har mer med inställning än hastighet att göra. Jag har bekanta som "springer" långsammare än jag går och som liksom aldrig kommer någonstans, och då menar jag inte geografiskt utan prestationsmässigt. De bara lufsar på i sina tjocka mjukisbyxor och sweatshirtluvtröja och verkar inte bli i bättre form och inte förefaller de gilla sin träning spec mycket heller. De ser jag som "joggare".

Löpare är målinriktade - sen kan ju målet variera något enormt - och fokuserade och gillar sin träningsform! Smiley

2012-05-01 07:27
Att vara löpare har helt och hållet med självbilden att göra. Om du på frågan "Vad gör du på din fritid?" svarar "Jag håller på med löpning" då är du löpare. Om du vet vad alla dina kompisar har för PB på milen så är du löpnörd.  

2012-05-01 10:35
Men Sara, om de lufsar i flera timmar då? Smiley

2012-05-01 10:35
Min PT sa att jag var en löpare när jag sa att jag sprang en viss sträcka på xx minuter och xx sekunder, förut hade jag bara sagt minuter.  

2012-05-01 10:42
Jag tillhör nog de där som tycker det är ointressant om man kallar sig joggare eller löpare.

Är man ute och springer flera gånger i veckan (och inte efter bussen) har ett mål med sin träning och tycker om det man gör, så är man löpare. Oavsett distans eller tempo.

2012-05-01 11:13
Alla som har ett svar på "Vad gör du på milen?" är löpare.

Om svaret är 32 eller 92 spelar inte så stor roll.

En joggare som gör 70 på milen vet inte själv att det är 10 km och sjuminutersfart, men den som klockar in sig på 86,14 och tänker "fan också, snart går jag under 85 är en löpare Smiley

2012-05-01 13:19
Befria oss från språkets bojor skrev en klok man.  

2012-05-01 14:28
Fast då han skrev språk kanske han menade nåt annat?  

2012-05-01 16:23
Han tänkte på Babbels torn.  

2012-05-01 16:30
Fel Lena. Om man ska resonera i dina termer så vet alla att svaret är sub 40 på milen för att kalla sig löpare Smiley Nu tycker jag dock att man kan kalla sig löpare även om man aldrig springer milen utan kanske bara tränar och tävlar på kortare distanser oavsett fart. Therese T uttryckte det hela väldigt bra.  

2012-05-01 16:36
Annars är det löpning om hastigheten är högre än vad någon går.  

2012-05-01 16:44
Det har med inställningen att göra. Har man en helhjärtad kompromisslös inställning är man löpare oavsett hur snabb man är. Har man den där halvhjärtade inställningen kommer man aldrig bli annat än joggare.  

2012-05-01 16:47
Det finns många löpare som inte hänger med gångare.  

2012-05-01 16:51
Då är man joggare.  

2012-05-01 16:52
Varken jag eller Anders Södergren är löpare. Jag är orienterare, och han är skidåkare. Vi gör bägge milen under 40. Inga likheter i övrigt... Smiley  

2012-05-01 17:07
Löpare blir man om man springer en mil snabbare än 3:30-tempo. Allt annat är jogging.  

2012-05-01 17:13
Fy fan så skitnödigt skrivet, Robert R. På riktigt. Men någon måste ju ta den rollen också. Smiley  

2012-05-01 17:18
Själv känner jag igen en joggare på att hen lyssnar på musik, har sig träningsjacka knuten runt höften och bara visar sig ute soliga dagar.  

2012-05-01 18:33
För länge sedan hade vi en liknande diskussion här och då enades vi om att en joggare har rosa plyschdress. Smiley  

2012-05-01 18:47
Men det är väl i alla fall tredje gången jag ser den här tråden eller liknande...å man kan väl ändra sig å då är det väl kul att tråden kommer tillbaka så att man kan uttrycka detta. Nu har jag ju defekt färgsinne Fia-Lotta så den där färggrejen passar ju inte alls för mig...svart eller vitt hade varit bättre. Själv bryr jag mig inte om etikettering utan försöker att köra en stil som "skulle diska mig under en gångtävling"....!?  

2012-05-01 19:48
Hej, mitt namn är Christer. Jag är löpare.

2012-05-01 21:27
Jag tycker att man är löpare när man tycker att det är kul att springa. Om sedan löppasset är kort eller inte. Hastigheten har inte med saken att göra.

Jag menar naturligtvis inte att man inte kan INTE kan kalla sig löpare om man springer 5 km på 45 minuter. Visst är man löpare!

2012-05-01 21:28
När blir man alkoholist.  

2012-05-01 22:13
Påminner lite om " Vad är konst"? eller det engelska uttrycket " Beauty is in the eye of the beholder" Om du själv ser dig som löpare är du löpare - svårare än så är det inte...  

2012-05-01 22:45
(förlåt, har inte orkat läsa igenom hela tråden), men hadde man kanske inte kunnat kalla joggare som bara joggar/springer alltid kanske samma distans,samma fart & ansträngning.
Medan en Löpare lägger även in Snabbhetsträning, (typ. Intervaller, fartlek,osv..) och har en någonlunga kontinuitet plus chema och/eller tidsmål.

2012-05-01 23:12
Om jag på någon av mina löprundor skulle upptäcka en hög med likdelar så kulle polisen senare i sin rapport skriva att den förste som kom till platsen för yxmordet var en joggare.

Om vi däremot var 10-15 pers som var ute och sprang tillsammans (inte helt ovanligt) så skulle rapporten istället säga "först till brottsplatsen kom en grupp löpare".

Fundera på den ett tag...

2012-05-02 05:58
När ungarna suckar "Åhh, farsan..." varje gång man fyller i "Löpare" under Yrke/Sysselsättning på diverse papper de släpar med sig hem från skolan...

PS. Funkar säkert lika bra med "Åhhh, morsan..."

2012-05-02 07:07
Du har fått väldigt många bra kommentarer redan så jag kan inte säga så mycket mer än, hej löparn!

Roberts kommentar var ju inte allvarligt menat, tror jag, utan ett utbrott för frustrationen över att det hela tiden måste skapas trådar för att någon är orolig för att de inte får kalla sig löpare då de inte upplever att de springer tillräckligt snabbt. Det är såklart trams och, som så många redan påpekat, är det man själv som bestämmer när man känner sig som löpare, oavsett vilket tempo man håller :-D

2012-05-02 10:48
Varför är det fult att vara joggare? Ja, jag tycker inte det, men det verkar som om många andra gör det.

2012-05-02 10:56
Bra fråga Anders!  

2012-05-02 11:02
En mycket bra fråga Anders. Jag har inte heller fattat vad det är som är så jobbigt med att vara joggare.

Tvivlar man på att man är en löpare är man nog ingen löpare. Jag har ett par fina trumpinnar hemma som jag gillar att banka med men någon trummis är jag inte hur gärna jag än vill vara det. Jag är heller inte någon rallyförare trots att jag äger en bil och kör på grusvägar ibland.

2012-05-02 12:16
Jag tror vi kan enas om att det inte finns någon definitiv gräns, utan att om man känner sig som en löpare så är man en.

I eftermiddags så kände jag mig som en när jag var inne i fyra sportbutiker och frågade efter kompressionstrumpor (och ingen av de fyra hade). Men jag köpte mig en keps! Jag har aldrig ägt en keps förut Smiley

Btw- jag tycker inte att det är fult att vara joggare, men undrade nog mer om definitionen, eftersom det är få här inne som verkar kalla sig joggare.

2012-05-02 12:53
@Marcus: men om du kör på gruset flera gånger i veckan och meter hur snabb du är och försöker bli snabbare - är du då en rallyforare? Även om du inte är så jädrans snabb?  

2012-05-02 12:55
Jag skulle kalla mig rallyförare om jag tränade för att bli bra på rally, licensierade mig och tävlade. Oavsett hur resultatet sen blev.

2012-05-02 13:04
Det känns lite grann som att det saknas ett ord som beskriver människor som
1. springer för snabbt för att kalla sig joggare
men
2. är inte tillräckligt intresserade eller har ej tid att vara med på tävlingar
Vi kan kanske hitta på ett eget vackert ord för det? Smiley

2012-05-02 13:09
Och några minuter senare kom det svaret som jag försökte stoppa eftersom det bara hängde. Funbeat är fan segare än sirap.  

2012-05-02 13:10
De som går och löper lite in emellan borde kallas Gråggare.  

2012-05-02 13:12
Jag tror det har att göra med det Forsström nämnde ovan som gjort att jag inte litar på joggare. Det är något skumt med dem. För varför är det är alltid joggare som hittar alla lik!  

2012-05-02 13:57
För att de rör sig så långsamt! Smiley Prova att leta lik i 3 min/km Per.  

2012-05-02 13:59
+1 Mackan.

Jag personligen skulle nog inte ha några problem att hitta liket. Som jag släpar benen för tillfället skulle den lika gärna kunna vara begravd - jag skulle känna den under fötterna ändå.

2012-05-02 14:02
Det skulle kunna vara en förklaring. Men jag tar det säkra före det osäkra och ökar takten betydligt när jag ser en joggare.  

2012-05-02 14:11
Är uppenbart att joggaren har färre problem att fundera på än löparen.  

2012-05-02 14:30
Min hund löper. är hon en löpare då?
Själv är jag ute och springer, men inte är jag en "springer".
Men vänta nu, min hund är ju en Springer Spaniel Smiley
Fast hon löper ju ;-)
Detta börjar bli lite väl tillkrånglat

2012-05-02 14:45
Inte knepigt alls. Stor skillnad på springer spaniel och en bulljogger.  

2012-05-02 15:27