Prat

Motionscykel. Lite hjälp tack =)

Nu är det som så att jag är "gift" med en träningscykel från hell. Pga tantens kassa tillstånd så är cykeln här hemma det enda jag kan göra.

Nu är jag nyfiken på.... Vad tränar man egentligen med en sådan ??? Hur mycket är ren kondition, hur mycket kan man förbränna egentligen på den, tränas benen något ???

Och ...

Nån som har nå tips på hur att träna med den ???

Sitta på den trampa vet ja Smiley men menar vad ger mest, tok cykla kort eller sakta o länge...

Hjälpa kärringen ? Smiley

2012-04-30 22:25
Kör Tabata-intervaller. 20 sek med maxfart - 10 sek lätt tempo som vila. Ha så lätt belastning så att du klarar ca 120 rpm vid maxfart. 10-12 sådana intervaller ger bra konditionsträning. Fixas på ca 15 min inkl. uppvärmning och nedvarvning efteråt.  

2012-05-01 00:10
Jag kör mycket på träningscykel, både intervaller (ca 30-40 min långa pass) och distanspass på uppåt 90 min. Skonsam, effektiv och bra cardio, men gör inte nybörjarmisstaget att köra på för tungt motstånd. Minst 80 varv per minut ska du kunna trampa, annars riskerar du att göra illa bl.a. knäna.  

2012-05-01 06:38
Krister, jag begriper inte hur man bär sig åt för att trampa så fort som 120/min. Smiley Jag har både snabba och starka ben, men när jag kommer uppåt 100 varv/min så börjar det kännas väldigt.... tja... onaturligt? och hoppigt i kroppen liksom. När jag kör intervaller brukar jag variera 80-lugn trampvila -> 90-100-maxprestation. Men mina ben verkar trivas väldigt bra kring 85 i kadens, så skulle jag kunna cykla timmavis. Smiley  

2012-05-01 06:41
Sara, om det upplevs som hoppigt vid hög kadens, så har du för lätt växel.  

2012-05-01 07:30
Träna minst 3 ggr i veckan och minst en timme varje gång. Du behöver trampa så pass att du får upp pulsen. Man brukar säga uppåt 70% av maxpuls. Problemet är veta vilket värde det har.

Jag kan tycka att inomhuscykel är ett av det tråkigaste träningsmetoderna. Det går att göra den lite roligare genom att köpa avancerad utrustning, så att du ser vägen på en skärm, och samtidigt så regleras motståndet efter vägen. Men sådan utrustning kostar uppåt 10 tkr. Förutsatt att du har en (racer)cykel.

För att man överhuvudtaget ska fortsätta men motion måste den upplevas som njutningsfull. Om du bara försöker tvinga sig att göra den, kommer du att sluta för eller senare.

Så varför inte cykla utomhus när vädret tillåter?

Om du har dåliga knän, så rekommenderar jag dig att börja med simning när vädret är sämre. Sattsa på att lära dig crawl, då bröstsim kan vara påfrestande på knäna (om du sparkar hårt).

När det gäller längd och intensitet, så är all träning bättre än ingen träning. Hur mycket man förbränner har mer att göra med tiden du tränar, än hur hårt. Intervallträning är väldigt jobbig, och kräver att man har en någorlunda kondition innan. Den är dock tidsmässigt effektiv, om man har dåligt med tid.

2012-05-01 08:21
Tips - det finns DVD-filmer från Spinervals (www.spinervals.com). Både intensiva pass för att träna syreupptagning och lugnare pass för att träna upp grundkondition (uthållighet - dessa kallas aerobase builder). Även ganska mycket tekniktips.

Jag tycker de gör innomhuscyklingen lite roligare, menvet att det finns andra som hellre ser en vanlig film.

2012-05-01 09:32
Jag tycker också att Tabataintervaller är bra.
Brukar köra 4-6 set om 8x20 sek. En minuts vila mellan seten. Går fort och känns effektivt för flåset (och för benen eftersom jag kör med relativt tung belastning, precis så jag orkar hålla kadensen till 90 rpm)

2012-05-01 18:29
Jenny B, bara för att vara stensäker på vad du menar... 8 x 20 sek med 10 sek vila däremellan? Vad gör du de 10 sekunderna, är det lugnare trampvila bara? Sänker du motståndet eller kadensen under de 10 sekunderna?  

2012-05-01 20:41
Att jag kör med lätt motstånd beror på att jag använder tabataintervallerna som ett sätt att träna kondition även när benen känns slitna. Går att pressa upp pulsen utan att benen stumnar. Under vilotiden sänker jag kadensen. Kännsmest naturligt att göra så på en cykel.  

2012-05-01 21:35
Ja, precis så Smiley
Sänker belastningen emellan men oftast går kadensen ner en del också ( - framför allt i slutet av passet :P) Detsamma gäller minuten emellan seten; lägre belastning, men försöker "spinna på"

2012-05-02 21:12
Tack för infon! Detta måste testas!! Smiley  

2012-05-02 22:19
Tack så mycket för alla tips o råd. Galet bra service på de här stället =D  

2012-05-03 18:29