|
Märker ni nån skillnad? Det är väl egentligen inte så förvånande om en muskelgrupp får ta mer stryk att den växer men jag har sett en rätt markant skillnad efter bara ett drygt halvår i vff/nike free/f-lite 220. +2-3 cm på vardera vad.
|
|
|
|

2012-04-29 12:41
|
|
|
Jag har mätt lite halvt oregelbundet sedan några år tillbaka och sedan jag började med vff och barfota på riktigt hösten 2010 har jag minskat 3 cm på båda vaderna samtidigt som jag gått ner fyra kilo.
Vad som jag inte mätt men som jag tycker mig veta ha blivit större är fötterna. Jag får inte plats i gamla skor av storlek 36. Alls. Till och med löpardojjor som jag köpte i lite större storlek för ett år sen har blivit trånga - främst på bredden.
|
|
|
|

2012-04-29 23:17
|
|
|
Större fötter har jag inte tänkt på men det skulle kunna förklara varför mina Nike Free börjat kännas ännu trängre i tåboxen och jag rent allmänt tycks ha gått upp en storlek i övriga (löpar)skor. Drar 45/46 snarare än 44/45 som varit standard i många år. Vi kanske bara är ett par löparsäsonger bort från att få Kalle Anka-fötter...
|
|
|
|

2012-04-30 12:10
|
|
|
Ju mindre vader desto snabbare blir man - kolla på kenyaner. Deras vader väger nästan ingenting, det är bla därför de är så snabba.
|
|
|
|

2012-04-30 17:45
|
|
|
Haha, ok... Hårt, då går min utveckling åt fel hål att döma av vaderna då.
|
|
|
|

2012-04-30 18:01
|
|
|
Lars-Åke: Jag har också lagt märke till kenyanernas spensliga vader (fast eliten i löparkenya är väl iofs rätt slanka överallt - de har väl inga jättelår heller). Mina vader har i alla fall ökat tydligt i storlek sen jag tog mina första minimaliststeg för två år sedan.
|
|
|
|

2012-04-30 21:55
|
|
|
Man kan på ett klurigt sätt se det positivt. Kolla resultaten från senaste VM 100K.
Dock lär det nog ej någonsin finnas någon barfota topp 10 ens. Att vara barfota borde dock vara bra grundträning.
|
|
|
|

2012-05-01 07:20
|
|
|
Tycker mina vader också har blivit större. Helt klart bredare. Har alltid haft spensliga vader tidigare.
|
|
|
|

2012-05-01 09:48
|
|
|
+1.
|
|
|
|

2012-05-01 09:58
|
|
|
Tyckte jag märkte skillnad efter bara någon månad, speciellt på nedre delen av vaderna.
|
|
|
|

2012-05-01 10:27
|
|
|
Jag skulle säga att mina vader blivit mindre, men det beror väl på var man börjar, jag har stora vader. Samtidigt är de klart mer muskulösa nu än tidigare. Fötterna klart bredare, och mer välutvecklade muskler i dem också.
|
|
|
|

2012-05-01 10:58
|
|
|
Mina vader har snarare krympt i omfång, men blivit klart mer tonade och sega. Fötterna har växt markant på bredden, kan inte ha några skor nu som jag hade för fyra år sedan när jag började barfota.
|
|
|
|

2012-05-01 21:08
|
|
|
Mina vadmuskler har (tyvärr) både blivit ännu mer omfångsrika och mer anatomiskt framträdande under de dryga två år jag har sprungit barfota. Jag har väldiga problem med att hitta höga stövlar som jag kan ha och många jeans är bara att glömma...
Att jag dessutom tränar vaderna extra på gymmet i form av sittande vadpress gör ju inte saken bättre. Men inbillar mig att styrkan i vaderna håller mig skadefri.
|
|
|
|

2012-05-01 21:20
|
|
|
När jag började springa så fick jag mängder av råd. Ett som etsade sig in i "huvudet" var att osynliga muskler ej var så illa.
Så det har blivit noll specifik styrketräning, noll påtvingad löpteknik, noll påtvingat skoval, etc..
Upptäckte ju tidigt att påtvingat åt det framfota hållet byggde synliga vadmuskler, men gjorde mig stelare. Bästa "styrketräning" enligt gammal sed: Ut i naturen. När "vi" flyttade in till staden så var ju villa med trädgård en fördel.
Barfota har väl "alltid" ansetts som något naturligt. Utan pekpinnar. Ju mer åt det framfota hållet desto muskulösare vader. Tror jag. OBS! Tror.
|
|
|
|

2012-05-02 07:44
|
|
|
Sylvia:
Jag vet att det finns företag som syr upp alla möjliga slags underbara stövlar efter måttbeställning, har inte adressen nu men det borde vara lätt att googla fram. Du mäter dina vader och dina fötter och beställer exakt den stövel du vill ha. Känner folk som rider mycket och har problem att hitta stövlar...
Gillar man minimalistiskt kan man säkert sy upp minimalistiska stövlar hos SoftStarShoes.
|
|
|
|

2012-05-02 10:01
|
|
|
Hepp. Här har ni en som aldrig hittar höga stövlar som går att få på. Om jag inte går till specialtantaffären då förstås. Men det är ju ändå de som har de allra coolaste stövlarna ändå - det vet ju alla.
|
|
|
|

2012-05-02 10:38
|
|
|
Snabb googling gav till exempel: http://www.duoboots.com/
|
|
|
|

2012-05-02 11:52
|
|
|
Har inte märkt någon skillnad på varken vader eller fötter! Tar det som ett tecken på att det behövs mer barfotalöpning i mitt liv!  Kram, Jenny
|
|
|
|

2012-05-02 18:05
|
|
|
Klart det behövs mer barfotalöpning i ditt liv, Jenny!
Själv har jag inte märkt någon skillnad på vaderna men stor skillnad på fötterna. De var breda från början och nu är det i princip omöjligt att hitta skor. Dessutom har jag gått upp två storlekar på längden också.
|
|
|
|

2012-05-02 18:37
|
|
|
Jag lurar på om ni som får växande vader verkligen springer med särskilt bra teknik.Som nämndes ovan så har ju inte de springande Kenyanerna direkt några svällande vader. Personligen anser jag mig vara rätt funktionellt stark i vaderna och fixar att springa hårda intervallpass i spikskor utan att vaderna växer.
Snabba pass i spikskor brukar snabbt skvallra om hur det står till med vadstyrkan.
|
|
|
|

2012-05-02 18:53
|
|
|
Marcus, vi äter bra mat. Därför växer musklerna på oss. 
Skämt åsido. Det vet väl alla att musklers växande till stor del handlar om genetiska förutsättningar. När jag tränade Step Up i ett femtontal år såg jag precis samma fenomen. Då jobbar man enbart på framfoten hela tiden, precis som jag springer och gympar, vilket jag tror är en stor anledning till att jag har muskulösa vader.
|
|
|
|

2012-05-02 19:24
|
|
|
Håller med Sylvia. Dels är gener en faktor (särskilt när det gäller tillväxt av vadmusklerna, har jag för mig), dels tror jag att det finns fler saker än löpteknik som skiljer mig och kenyanska elitlöpare ... Kost, träningsmängd och andelen styrketräning i förhållande till löpning t ex.
|
|
|
|

2012-05-02 19:30
|
|
|
Jo jag vet att det handlar om genetiska förutsättningar. Men löpning är inte step up och jag ser ingen anledning att bara vara på framfoten.
|
|
|
|

2012-05-02 19:32
|
|
|
"...och jag ser ingen anledning att bara vara på framfoten"
Vad bra Marcus. Då vet vi det!
Och, vi vet att alla som har muskulösa vader har taskig löpteknik.
|
|
|
|

2012-05-02 19:43
|
|
|
Lägg inte orden i munnen på mig Sylvia.
Så här skrev jag: "Jag lurar på om ni som får växande vader verkligen springer med särskilt bra teknik."
Det vill säga att jag är inte säker för det kan jag inte vara utan att ha sett er springa på riktigt. Däremot tror jag att många fokuserar för mycket på att vara på framfoten och för lite på att bara helt enkelt få fotisättningen under kroppen och att springa avslappnat. Blir det effektivt går det ofta lätt att springa också.
|
|
|
|

2012-05-02 19:51
|
|
|
Med hur mycket vikt man belastar muskler har en inte helt oväsentligt del i muskelutveckling också. Själv väger jag knappt 90 kg vilket lär göra en våldsam skillnad för mina vader jämfört med om jag vägt 20 kg mindre.
|
|
|
|

2012-05-02 19:55
|
|
|
Det är absolut en parameter Björn!
|
|
|
|

2012-05-02 19:58
|
|
|
Du bad om det Marcus.
Hursom, jag vet inte hur mycket mer avslappnat jag kan springa barfota. Nu har jag bara sprungit max en mil barfota i ett sträck, men utan någon träningsvärk att tala om i vaderna. Och ja, jag landar på mellan-framfot både på gräs-sand-och löpbandsunderlag. Ju snabbare jag springer, desto högre upp på tårna kommer jag.
Rätt eller fel?
Jag tror på genetik framför teknik i det här fallet. Kenyaner är ju rätt spensliga överlag. Om vi nu ska jämföra oss med dem.
|
|
|
|

2012-05-02 20:10
|
|
|
Om jag vill ha åsikter tillskrivna mig så lovar jag att säga till.
Rätt eller fel? Det är så som du upplever att du springer men frågan är om det är så du springer? Eller om du mer eller mindre även landar på framfoten och då ger det stor belastning på vaderna vilket bör ge mer muskeltillväxt. Det måste någon titta på från sidan.
Så här kan det se ut när dom snabba killarna springer.
http://www.youtube.com/watch?v=YRDlX0bfQKc
Det är en del hälar i backen där.
|
|
|
|

2012-05-02 20:23
|
|
|
...
|
|
|
|

2012-05-02 20:28
|
|
|
Men vänta nu - är vi inte i Barfotagruppen och diskuterar barfotalöpning och växande vader i samband med det? Eller, de där löparna Du länkade till Marcus hade kanske inga skor på sig? Jag såg inte så tydligt...men visst var det massor av häl där! Absolut!
Jag har blivit filmad både från sidan och bakifrån när jag springer barfota på löpband. Hos en sjukgymnast när jag utreddes för orsaken till min PF för två år sen. Han sa inget om det Du pratar om.
Edit: Tack Flindra för tipset. Det lät lovande. Men jeansen då? Som det är nu använder jag nästan bara jeans med boot cut pga mina muskliga vader. Lite långtrist!
|
|
|
|

2012-05-02 20:37
|
|
|
Jag tror att killarnas skor passar in under trådens rubrik. "...barfota/minimalism?" Om vi nu ska ordmärka.
Det är ju jättebra om du blivit filmad Sylvia och har konstaterat bra teknik. Jag hade en teori och då är den uppenbarligen felaktig med avseende på dig.
|
|
|
|

2012-05-02 20:45
|
|
|
Håller med Marcus.
Det blir ju fler och fler av framfotsentusiasterna som mer och mer anser att det ej spelar så stor roll var på foten man landar. Sedan detta med dropp eller inte som faktor för rätt löpteknik. ???????
Fick när jag började springa lite längre tipset att röra mig som en avslappnad snobb. Fungerade kanon för min del. Inte ett ord om var, när, hur sätta ned absolut rätt del av foten.
Är en sådan där "dum" hällöpare, men det har passat mig.
Har genom livet haft smala fötter och ej muskulösa vader. Trots en hel del barfota.
|
|
|
|

2012-05-02 20:48
|
|
|
Ärligt talat ser jag inte många hälisättningar, de vinklar ju foten just vid touchdown som jag ser och landar mer på framfoten. Och som han skriver "His landing is closer under the body and more on the ball of foot"
Mina vadmuskler är säkert mindre än dina Mackan och jag utgick ifrån en rent subjektiv bedömning om att de har blivit större och då menar jag mera "knöl" högre upp, lite åt det hållet jag ser på de googlade bilderna även om de är elitlöpare och vida överstiger mig i det mesta löpningsmässigt. 
Om jag sedan springer med dålig teknik eller inte vet jag inte men jag försöker fokusera mindre på fotisättning och mer på löpglädje
|
|
|
|

2012-05-02 20:55
|
|
|
OK Marcus,som jag sa så såg jag inte så bra vad de hade på fötterna. Därav min fråga.
Jag tror alltså mer på genetiska förutsättningar än teknik. För jag hade minst lika muskulösa vader när jag var hällöpare (eller steppare), fast muskler på lite andra ställen än nu. Och ja, jag har vägt lika mycket hela tiden. Och nej, jag fokuserar inte alls på fotisättningen. Den sköter sig själv.
|
|
|
|

2012-05-02 20:57
|
|
|
K-G var tidigt inne på något intressant när han sa "osynliga muskler". Det fanns en liknande sådan här tråd på www.letsrun.com för några år sedan och då kom diskussionen in på bodybuilders som tränar musklerna för volym snarare än för styrka. När de gör det så passar de sig väldigt noga för att kombinera styrketräningen med kondition. Resultatet blir biffiga men inte alltför starka muskler. Vänder man på resonemanget och applicerar det på en löpares behov så borde man alltså istället se till att alltid träna styrka i samband med konditionspass. Då bör resultatet bli starka slanka muskler anpassade för att gynna löpningen enligt principen att man blir bra på det man tränar.
|
|
|
|

2012-05-02 22:51
|
|
|
Mikael>Man får inte biffiga men svaga muskler. Visst tränar bodybuilders för volym men svaga är de definitivt inte. Även volym byggs genom progression, dvs att öka vikterna kontinuerligt (dock i ett högre repsantal jämfört med tex styrkelyftare).
Enligt principen att man blir bra på¨det man tränar borde man väl snarare ägna sig åt löpning istället för styrketräning om det är löpning man vill bli bra på och ska man kombinera dessa så kör för allt i världen passen så långt ifrån varandra som möjligt.
|
|
|
|

2012-05-02 23:07
|
|
|
Jag sa inte svaga muskler. Jag refererade bara till en relaterad diskussion. Jag råkar ha en Facebook-kompis som faktiskt kombinerar bodybuilding med långdistanslöpning och gör det rätt framgångsrikt dessutom:

Här som segrare i Kungsbackaloppets marathon alldeles nyligen.
|
|
|
|

2012-05-02 23:19
|
|
|
Björnen. Innan gym så tränades styrka med hjälp av hela kroppen. Vi var en hel del "spinkiga" som lyfte mer än de få som byggde muskler. Numera är det populärare att bygga muskler på ett givetvis vetenskapligt sätt. Fortfarande kan jag slå en hel del muskelfantomer i att lyfta. En fungerande kropp bör väl vara bättre än en som är uppbyggd på specifika ställen.
De flesta har haft en normal barndom med normal mat. Vad var så fel? Vad är numera "bäst"? En otrolig massa fantastiska maskiner + fantastiska pulver + fantastiska piller.
PS. Hur kan ni som tror på det anse att det vara bra att stoppa in sina fötter i "korvskinn". Dessutom påstå att detta ger barfotakänsla. Jag baxnar.
Om ej barfota på ett naturligt sätt, pröva större korvskinn.
|
|
|
|

2012-05-03 07:47
|
|
|
Korvskinn, jag döööööör av skratt! Jag gillar korvskinnen, de ger mig bättre träning än mina gamla tjocka skor.
Sylvia: Leta upp en lämplig alternativare som vill ha lite extrainkomst och sy upp dina jeans hos den personen. Finns säkert någon nära dig! Fråga till exempel här: http://www.alternativ.nu/index.php?board=60.0
Annars kanske det finns någon kvinnlig motsvarighet till tailorstore.com där man kan måttbeställa kläder som sys upp i låglöneländer.
|
|
|
|

2012-05-03 09:16
|
|
|
KG Ledsen att göra dig besviken men funktionell träning är större än nånsin. Även bland muskelbyggare så ditt raljerande stämmer rätt dåligt.
|
|
|
|

2012-05-04 10:38
|
|
|
Der Bär.
Håller med om att antalet muskelbyggare ökar och ökar. Även de som tror på synliga muskler för löpningens skull. Du har rätt.
Samtidigt så har löpresultaten blivit sämre och sämre. En klar ökning. Antalet anonyma har också vuxit. En klar ökning.
|
|
|
|

2012-05-04 13:39
|
|
|
Löpresultaten blir väl sämre för att fler "vanliga" människor springer.
|
|
|
|

2012-05-04 14:57
|
|
|
Se lite utförligare information om hur vaderna påverkas av träning: http://traningslara.se/vaderna/
Eller snarare, varför vaderna normalt inte växer så mycket av träning.
|
|
|
|

2012-05-04 15:13
|
|
|
AM R Medväska.
Marathon brukar användas som jämförelseobjekt. När 10.000 kutade denna sträcka klarade ca. 1.000 3 timmar. Nu är det 20.000 som springer marathon. Det är inte ens lika många, de är färre nu som klarar sub. 3 timmar.
På en större grupp bör det väl vara lättare att hitta fler duktiga i antal räknat. Räknar vi % så bör snittet bli sämre.
|
|
|
|

2012-05-04 15:42
|
|
|
Folk har väl insett sanningen att hastigheten inte är så viktig =)
|
|
|
|

2012-05-04 16:05
|
|
|
Det är svårt att pressa sig under 3 timmar nuförtiden med så många barfotalöpare med stora vader i vägen.
|
|
|
|

2012-05-04 16:13
|
|
|
KG: Lite of the topic men eftersom frågan ofta kommer upp och fel slutsats dras:
Att antalet personer som springer snabbare än 3 timmar på marathon minskar beror nog uteslutande på att de som är duktiga i konditionsidrott numer inte kör enbart löpning. Dessutom springer det inte maror. Maror "förstör" rätt mycket av annan tävling och träning om man vill tävla och träna mycket.
Jag har sagt det förrut, av de tjugo som tränar mest i min bekantskapskrets och som också tävlar i löpning är det bara två som satsar på enbart löpning. Övriga kör multisporter av olika slag. Samma trend finns nog överallt. Löpningen på elitnivå är en lite sport i Sverige. Extremt lite. På damsidan finns bara en handfull löpare av klass och på herrsidan kanske några tiotal.
Jag är rätt säker på att om en del av dessa konditionsidrottare som jag nämnde ovan skulle enbart satsa på löpning skulle nog många köra sub 2:20. En del är riktigt konditionsfenomen. Ingen av dessa tycker den typen av träning är så kul utan vill satsa på flera sporter.
Antalet personer som tränar hårt idag är mycket större än för 20-30 år sedan. Dessutom kör de flesta på ett mycket mer korrekt sätt och mycket roligare. Inte den tidshysterin som var förr och inte den ”jag har sprungit mest kilometer denna vecka” som alla körde med på 80- och 90-talet. Och vem har inte hört ”Jag har sprungit 50 maror eller 100 maror”-skrytet av folk som joggade igenom löpartävlingar för att få en pinne till?
Jag tycker utvecklingen har gått åt rätt håll på nästan alla sätt. Fler springer, fler varierar sin träning både inom löpning men framförallt med en massa andra sporter. Många har bättre kunskaper. Utrustningen har blivit bättre och billigare. Det är enklare att träna med andra. Idag kommer tex flera personer och bor hos mig som jag inte hade träffat utan FunBeat. Många hittar likasinade. Tex ultralöpare, barfotalöpare, långresenärer och kan delge sina upplevelser. Finns ju nästan inget att klaga på :)
|
|
|
|

2012-05-04 16:16
|
|
|
Intressant läsning Lars!
|
|
|