|
Hej på er
Jag kör idag på en heldämpad tingest som till vardags används mest till stigcykling, stök, bök och rötter men har och ska i år användas även till långlopp. Cykeln funkar hyfsat till det med höjd sadel och uppstyvade dämpare. Däck däremot, där har jag ett problem.
Det sitter idag Nobby Nic fram och bak på 2,25" och de har evolution-gummit. Jag kör dessa på ca 1,8 bar och är på det hela ganska nöjd med dom till vardags. Med tanke på hur långlopp är så gjorde jag sist det stora misstaget att öka trycket i däcken till måttliga 2,5 - 3,0 bar. Det skulle jag inte gjort. Vips var kantgreppet helt borta. Även vid måttliga nedlägg släppte det, tidigt och helt utan förvarning. Det slutade med att jag körde hela loppet och tog i princip varenda sväng av rang i promenadfart.
Så om man vill slippa det här problemet, vad ska man då ha till långlopp? OBS att jag inte är fartfantom eller viktjägare. Väger närmare 90kg så det är motluten som är min nemesis, inte slätrull. Jag vill alltså inte ha Furious Fred eller liknande lösningar utan ett däck som går att köra med högre tryck utan att slå ihjäl sig och som rullar lättare än Nobby Nic men som för den sakens skull ändå klarar lite stök och lite lera och inte riskerar att punktera var tredje mil (och i den bästa av världar kan hantera det jag tränar till vardags).
Har sneglat på Rocket Ron eller Racing Ralph men somliga har sagt mig att dåligt kantgrepp är ett problem för Schwalbe generellt och inte bara mina däck. Och då duger dom ju inte.
Tack på förhand!
|
|
|
|

2012-04-27 15:38
|
|
|
Har själv kört Rally Ralph på långlopp och tycker att det funkat bra. Väger 90 och är ingen fartfantom eller, men tycker att det funkat bra även på singel track. Har iofs inte testat andra lösningar, men de funkar för mig.
|
|
|
|

2012-04-27 15:57
|
|
|
Mitt val heter Continental, Race King (kör slanglösa varianten) följsamt lättrullat med bra grepp är min uppfattning
|
|
|
|

2012-04-27 16:21
|
|
|
Men inte mycket till kantgrepp... (conti race king alltså)
|
|
|
|

2012-04-28 18:00
|
|
|
För min dle har jag inte märkt något släpp när jag kört mina X-king, inte heller kompis med Racing Ralph eller fru med Racing Ralph (bak) och Rocket Ron (fram) har märkt av släpp i större grad. Kan bara rekommendera dessa däck om du vill ha lite mer grepp än RaceKing.
|
|
|
|

2012-04-28 18:04
|
|
|
Hmm,alla dessa är ju välkända konkurrenter, får tacka för era reflektioner. Ni som har svarat, vilket tryck kör ni med?
|
|
|
|

2012-04-29 08:12
|
|
|
kör racing ralph runt om och har 3.8 fram och 3,2 bak ,
|
|
|
|

2012-04-29 09:48
|
|
|
Beror helt på hur underlaget ser ut, men på mina 90 kg ligger jag mellan 2,5-3,3. Har kört lite lägre nån gång, men då får jag ofta genomslag. Har väl för dålig teknik..:)
|
|
|
|

2012-04-29 17:55
|
|
|
Jag kör som sagt under 2 och får aldrig genomslag. Men kanske beror på hur dämparna är ställda också.
Jaha, folk verkar obekymrat köra med ganska höga tryck. Då sluter jag mig till att det är mina däck som sticker ut från mängden och att ett Racing Ralph förmodligen skulle vara rätt för mig.
|
|
|
|

2012-04-29 18:22
|
|
|
Varför kör ni med så högt tryck? Det blir ju både högre rullmotstånd och sämre grepp?
|
|
|
|

2012-04-30 20:56
|
|
|
Högre rullmotstånd? Hur menar du då? Måste ju bero på underlaget?
Pratade med Continetal på Vasaloppet och dom rekommenderade ett rätt högt däcktryck.
|
|
|
|

2012-04-30 21:28
|
|
|
Högre tryck rullar inte bättre! Gammal myt som är fel fel fel! Särskillt på grusväg och skog! Om ni alla sänker trycket så mycket ni kan utan att få genomslag kommer ni märka en stor förbättring på både rull, komfort och grepp! Det är ingen slump att eliten kör tubhjul med lågt tryck. Diskussionen har varit uppe många gånger förut, sök!
|
|
|
|

2012-04-30 23:14
|
|
|
Tobbe: De som var på clinic med Fredrik Ericsson, förbundskapten för MTB-landslaget, fick helt andra rekommendationer. Baserat på dessa så körde jag med knappt 2 bar till mina 80kg. Det var kanske lite i överkant.
|
|
|
|

2012-05-01 11:56
|
|
|
Jag börjar känna att jag kanske attackerat det här problemet från fel håll. Jag har bara tagit för givet att jag ska rulla bättre med lite högre tryck. Inte för att jag haft några problem att hänga med på det lättåkta (jämfört med andra i min klass = motion). Men man vill ju alltid vara snabbare. Jag borde nog kanske bara glömma den här tankegången och fortsätta köra med ca 2 bar eftersom jag då är nöjd med hur däcken beter sig i övrigt då.
Jahapp, efter att ha dammsugit nätet ytterligare lite så börjar man kunna skönja att de som är mest poppis är Race King, Racing Ralph och Rocket Ron flankat av X-King eller kombinationer av dessa bak och fram.
|
|
|
|

2012-05-01 19:07
|
|
|
Intressant att det inte ska vara mer lättrullat med högre tryck. Får läsa på om detta och kanske sänka mitt tryck lite. Kör inte ens med uppmätt tryck utan kör med principen "ser ut att tryckas ihop lite lagom, är lagom mjukt att klämma på"...
|
|
|
|

2012-05-02 09:47
|
|
|
Kör x-king (2.2) fram och Racing Ralph(2.25) bak. 2.0 bar i varje däck. väger ca 86kg Fungerar perfekt tycker jag.
|
|
|
|

2012-05-03 10:55
|
|
|
Körde med samma combo som Henrik W förra året och är toppen nöjd med den.
Körde med Stans och starx under 2 bar.
Har även kört med Race King 2,25 och tycker även den funkar bra så länge det håller sig torrt.
|
|
|
|

2012-05-05 11:54
|
|
|
Jag körde Cykelvasan på Stansade Furious Fred 2,25", tryck ca 20psi/1,4bar. Kommer att köra samma däck i år igen, om det inte blir lervälling!
|
|
|
|

2012-05-05 15:44
|
|
|
Jag börjar luta åt x-king fram och RRalph eller Raceking bak efter alla kloka ord.
|
|
|
|

2012-05-05 18:05
|
|
|
Banorna skiljer sig åt ganska mycket också, så det beror på vilka LL. Själv gjorde klantade till det och höjde trycket till 3 bar på HammarbyHill XC, mot normala 2,5 bar. Det blev en väldig studsande första varvet på alla rötter och stenar på den banan. Jag kan tänka mig att på en med mer grusväg så kanske det fungerat.
|
|
|
|

2012-05-08 13:31
|
|
|
när det gäller lufttrycket så kör jag på ett högre tryck för att det ger mig en bättre kurv stabilitet studdset kompenserar jag med att ställa in bakredämparen. Har provat lägre tryck bak och tycker att cykeln blir för svampig i kurvorna, Nackdel är väl att om det är blött ute så minskar greppet en aning mot lägre tryck i ringen, men det kan man åtgärda med en mjuk däckblandning.
|
|
|
|

2012-05-08 13:50
|
|
|
Försöker att förstå varför det blir bättre rull... Minimal deformation borde ge minimalt rullmotstånd, väl?
Hårt underlag (asfalt) = högt däckstryck ger minimal deformation av däcket.
Mjukt underlag = lågt däckstryck så att inte marken deformeras. (Däckets deformation bromsar rimligen mindre än markens deformation eftersom däcket är mer elastiskt än marken).
???
|
|
|
|

2012-05-14 09:23
|
|