Mountainbike

Ramstorlek MTB?

Jag är 178,5 cm och en 'bok upptryckt i grenen' hamnar på 86 cm, har alltså lite korta ben & lite lång överkropp.

Specializeds storleksguide för Carve-familjen säger att 17" passar för kroppslängd 170 - 178 cm och 19" för 178 - 188 cm kroppslängd.

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62243&scid=1100&a...
(Flik "Geometry) framgår att 'Standover Height' är 796mm på 17,5"-cykeln. Alltså 6,5 cm mindre än mitt bok-mått.

Cykeln kommer att användas på grusvägar, stigar och i förhållandevis jämn & snäll terräng.

17,5" verkar onekligen vara den lämpligaste storleken? Skulle ni ändå råda mig att åka 2 x 25 mil med bil för att provsitta cykeln IRL eller vågar man chansa på att beställa en 17,5" över nätet?

Evalds MTB eller från nån utländsk webshop?
http://www.evaldsmtb.se/specialized-cykel-carve-pro-29er-2012-p-25043.aspx?ex...

2012-04-27 11:13
17.5" kan nog vara hyfsat rätt utifrån dina mått. Jag är 182 cm med 86.5 grenmått och jag har en 18" CUBE LTD. Däremot undrar jag varför du har spetsat in dig på Specialized? Det är bra och snygga hojar, men har du prövat någon någon gång och bestämt dig av den anledningen eller går du helt på vad du har läst på nätet?

Vore jag du så skulle jag ta en tripp över bron och åka till de cykel- och sportaffärer som finns i Kalmar och kika runt lite där.

2012-04-27 13:44
Har kollat runt och känt på lite olika men fastnat för S. Har även fått lite hjälp att jämföra vilka komponenter, prisvärdhet m.m. som är på olika. Det stora 'aber' är att utbudet i Kalmar är begränsat, det finns helt enkelt inte så många olika märken och modeller att prova, och de som finns finns bara i en enda storlek.  

2012-04-27 14:20
Du råkar inte ha vägarna förbi någon annan större stad inom snar framtid då? Jag hade nog gärna provat innan jag köpte, särskilt om det var första cykeln av det slaget. Måttabeller räcker bara en viss bit, till sist handlar det ju om hur det känns när man sitter på cykeln, det går inte att mäta upp i en universell sanning...även om det går att komma en bit på vägen med en rekommendationen.  

2012-04-27 14:26
Anders: Jag har för mig att det ligger en till ytan ganska liten cykelaffär på Olof Palmes väg (jag tror att det är Olof Palmes väg, man kör förbi stationen västerut i alla fall) men med ett rejält utbud av cyklar. Det var trångt att ta sig fram i butiken eftersom det var cyklar överallt i alla fall. (Nu kan det ju ha ändrats sen förra året förstås.)

I övrigt har Elin en stor poäng i att det är bra att testa cykeln innan köp för som sagt, geometritabeller ger inte hela sanningen. Det handlar mycket om känslan också och på MTB vet jag att en del folk vill ha en normalstor eller större ram för stabilitet medan en del folk (bland annat jag själv) vill ha en något mindre ram för hanterbarhet. Jag var runt och testade cyklar i Lund, Malmö och Köpenhamn , och jag var även inne på Canyon och Rose innan jag fastnade för min CUBE.

Sen slår jag gärna ett slag för CUBE, men det är inte märke som jag tror att du får tag på i Kalmar.

2012-04-27 14:35
Tack för svar! 18 juni är inplanerat en resa till den konglige hufvudstaden. Ska definitivt kolla in den lilla affären också. Låter som Team Sportia Tullbroslätten?  

2012-04-27 16:42
Det känns som att det kan stämma... Jag minns faktiskt inte om det var Team Sportia eller Intersport, men nu när du nämnde det så minns jag i alla fall att det var någon av de kedjorna och då låter det ju rimligt att det var Team Sportia.  

2012-04-27 17:37
Ska du till Stockholm finns ju cykloteket och TCM i tyresö, det andra alternativet en bit utanför centrala delarna.
Sportson har även flera affärer runt omkring här.

2012-04-28 17:59
Specialized har väl sin concept store där uppe om AL nu är sugen på Specialized. Sen får man väl inte glömma CykelCity heller.  

2012-04-28 19:52
Specializeds concept store får sig ett besök i juni!  

2012-04-28 20:24
Sportson på Kungsholmen är fantastiskt hjälpsamma och trevliga!

Snöa inte in dig på ett märke olika märken passar olika människor. även om man lyckas hitta rätt storlek. Jag var helt inne på en Scott, tills jag testade en S. Mycket sitter i känslan!

2012-05-02 10:00
Rapport:

Efter att ha inventerat Kalmars & Ölands butiker på 29ers var det bara att konstatera att ingen hade cyklar inne i olika storlekar och prisklasser, utan i princip en 29er per fabrikat i en storlek. Konstaterade bl.a. att Cube var fina delar på en billig ram, Scott kändes genuin men skulle fått beställas osedd, o.s.v.

Sen ringde jag till Evalds MTB och efter lite kroppsmått hit & dit lockade han med en prissänkt democykel, och då kunde jag inte stå emot längre. Tack för alla goda råd som ledde till en betydligt bättre orientering av marknaden. Det bidde bara en halv gris i säcken Smiley

2012-05-10 19:48
Hoppas att den passar bra och att ni får skoj tillsammans. Smiley  

2012-05-10 20:17
Tack EJ!

Nästa lr näst-nästa år vankas det en rejser men då ska det inte vara lika bråttom Smiley

MJ: Det bidde en 17,5" / M efter allt mätande just som du föreslog.

2012-05-10 20:45
Grattis! Hoppas att du får skoj med den. Smiley

Nu har du kanske liknande möjligheter nere på södra delarna, annars kan jag rekommendera de fantastiskt roliga sandstigarna i skogarna kring Byrum som skoj runda.

2012-05-11 06:16
Tack MJ!

Snart börjar den roliga biten att leta upp just allt sånt kul. Och en fördel jämfört med löpningen är att 5-10 km transport till dit man vill träna är en småsak på cykel. För det känns alltid lite trist att ta bilen för att åka nånstans för ett pass.

Prio 1 blir att fixa tubeless med punkteringsvätska för det är en massa slån & en i alvarsmarkerna. Det finns alvar även uppe i Löttorpstraktern Smiley

2012-05-11 07:52
Anders: Jo, jag vet... Jag brukar vara ute och ränna och cykla på alvaret när jag är på ön. Smiley  

2012-05-11 08:29
Härligt! Har du tubless med punkteringsvätska lr går det bra ändå?

Har fått operera ut ett tiotal långa slåntaggar ur terrängskorna, därav tankarna kring tubeless...

2012-05-11 11:26
Jag kör ändå, men håller mig en liten bit bort från slånet... Smiley Det lutar dock mot att uppgradera till tubeless inom ett år. Just nu står dock en linjecykel högst på önskelistan, kompletterad med clip-on triathlon bars.  

2012-05-11 14:33
Låter najs! (Inte för plånboken, men på alla andra sättSmiley)  

2012-05-11 14:38
Nä, plånboken kräver att jag säljer min tricykel (som är något liten för mig), men det kan det vara värt. Kanske.  

2012-05-11 16:05