Barfotalöpning

Första gången barfota

och jäsiken var kul det var! Jag tror kanske att jag överdrev när jag lubbade 5.6 km, men det var ju så kul!

Jag har hitintills sprungit i New Balance Minimus (och tom aqua socks, men bara på bandet) så steget var ju inte så långt. Men kära nån, mina herrgårds-fröken- sulor är mörbultade. men egentligen bara på framfoten och då mest på vänstra, strax bakom ringfinger-tån.

Springer och springer förresten, jag snubblar nog mer fram Smiley Jag började på noll i januari och vill gärna kunna springa en mil på timmen. Fast om jag kommer fortsätta barfota vette sjutton, men det var kul att prova.

Själva tanken och idéen med att springa som det var meningen att springa tilltalar mig, även om det inte blir något mer. Jag hade läst massor innan och kollade på videon på Chris McDougalls sida om hur man ska röra sig så jag övade lite här hemma innan, så pass att hunden blev helt stirrig Smiley

Vi bor i Australien och jag har inte sett en enda barfotalöpare här.

2012-04-27 07:46
Underbart att hitta glädje!

Ta det bara varligt i början... lär av mina och andras misstag. Idag kan jag springa 5-8 km barfota men när jag började för två år sen drog jag igång för snabbt och fick backa efter några månader och börja om från början.

2012-04-27 09:15
En rejäl tugga av barfotatårtan där. Nu kan du utan dåligt samvete springa med skor en vecka och se hur fötterna gillade massagen igår.  

2012-04-27 09:38
Kul! Instämmer i vad du och de andra sagt, 5,6 kilometer kan vara lite mycket i början.

Här har du förresten en hel hög australiensiska barfotalöpare: http://thebarefootrunners.org/cz-groups/australia-chapter.61/group-detail

2012-04-27 09:44
Jag körde min första barfotasträckning "på riktigt" ute i skogen i går. 7 km blev det, men då har jag hållit på att gradvis trappa upp sedan i januari först minimalistiskt och sedan helt barfota, 2-3 ggr per vecka.

Var lite nervös för att det skulle bli för långt, men gick bra och fötterna är underbart varma idag :)

2012-04-27 13:27
Tack för alla glada tillrop!
Mina stackars fötter Smiley Igår så haltade jag omkring och kunde inte gå speciellt fort, och det bara pga av den röda fläcken på vänster framfot. Ja ja, man lär sig hela tiden och varje dag man klär sig något nytt är en bra dag.
Idag är det väldigt mycket bättre, men jag har träningsvärk i höger vad. Förmodligen så spände jag mig när jag sprang i rädsla för att trampa på något vasst.

I morgon ska jag använda skorna igen och springa på mjuka skogsstigar för att inte överdriva. Och jag längtar! Bara DET är ju fantastiskt, att jag skulle längta efter att springa! Tjohoo för mig liksom!

2012-04-28 00:59
Min erfarenhet, är att det som är svårast, är just det du nämner, att slappna av ordentligt, få ner hälen i marken ordentligt och inte trippa omkring på tå och spänna vaderna hela tiden. Lita på att fötterna klarar av påfrestningen och låt inte den eventuella smärtan i fotsulorna skrämma dig. Nu har jag förvisso hållit på ett tag, men jag blir ofta överraskad över hur mycket stryk fötterna tål, ont kan det göra men det är sällan det är skadligt. Springa på grusväg är bra träning.  

2012-05-04 11:16