|
... om man går ner i vikt? Jag är inne på tappa några kilon för gott, men har ingen lust att bli muskelsvagare. Tränar mycket bänk, böj, mark och stöt och utmanar mig hela tiden att sätta nya personliga rekord, vilket jag vill fortsätta med, det är det som ger mig motivation. Ska jag glömma pers medan jag drar ner på energiintag? Det känns som om svaret rent logiskt är ett ja, men finns det nåt sätt, någon som har erfarenhet? Mitt mål är alltså att bli åtta kilo lättare och samtidigt öka min styrka.
|
|
|
|

2012-04-27 00:10
|
|
|
Att sätta nya personbästa och öka i styrka under en viktnedgång är inte omöjligt men det är väldigt få som lyckas med det, tyvärr... Personer som ligger på övervikt lyckas oftare med detta mirakel än normalviktiga personer.
Några tips som jag själv använt mig av med goda resultat:
Skynda långsamt ! ha inte bråttom med din viktnedgång, 1 kg per vecka tär på muskelförrådet under förutsättning att du ligger på normalvikt idag.
(med risk för att trampa nån LCHF anhängare eller liknande på tårna) Ta inte bort några näringsämnen, att dra ner på kolhydraterna är ofta en fördel men ta inte bort dom helt. Du sysslar ändå med rena styrkelyftsövningar som kräver fokusering och noggrannhet, inte riktigt läge då att bli slö i knoppen och kroppen på grund av minimala mängder kolhydrater i alla fall.
Försök att tajma maten så du äter mest runt dina träningspass och därmed får ut så mycket som möjligt av dom. Maten efter spelar stor roll för din återhämtning och förhindra muskelnedbrytning efter passen.
Separera konditionsträningen från styrketräningen, lägg dom så långt ifrån varandra det bara går. Powerwalks är min personliga favorit som är relativt skonsam.
SOV ORDENTLIGT !
|
|
|
|

2012-04-27 02:08
|
|
|
Jag har en liknande önskan, att få bort ett par kg ( cm runt midjan) utan att tappa styrkan. Har hittat Athlean-X på nätet och följt hans råd med ganska stor framgång. Hans idé bygger på korta intensiva styrkepass som stimulerar musklerna samtidigt som de bränner fett.
Har funkat bra för mig, hoppas det kan göra det för dig oxå
|
|
|
|

2012-05-03 15:11
|
|
|
Ett annat alternativ är att tänka om lite, räkna om dina pers till % av kroppsvikt. sen kan du sätta nya pers även när du går ner i vikt.
|
|
|
|

2012-05-10 10:30
|
|
|
Hur länge har du tränat? Lyfter du mer och mer vikt kommer du även få mer muskler, och då är det möjligt att du inte längre vill gå ner så mycket som 8kg.
|
|
|
|

2012-05-26 16:07
|
|
|
Dra sakta ner på kolhydraterna så du får ett lättare underskott
|
|
|
|

2012-06-03 13:03
|
|
|
Jag har börjat med viktväktarna hade ca 7 kg jag ville bli av med. Tränade mycket innan så jag tyckte inte jag borde vara rund. Kg försvinner snabbt. Det viktigasta jag lärt mej är att läsa på livsmedels förpackningarna vad maten innehåller. Och äta mindre portioner. Det finns mycket mat som ger mättnadskänsla och fina näringsämnen utan att ge mycket kalorier. Har du mycket muskler bränner du mer kalorier hela tiden. Jag känner mej frächare nu under viktminskningen. Bli svag (tror jag) att man blir om man äter för lite och fel. Har gått ner 3 kg på en månad.
Jag cyklade i veckan ett motionslopp det var första tävlingen någonsin som jag inte var totoalt slut efteråt var tom pigg i mål.
|
|
|
|

2012-09-09 22:35
|
|