Löpning

Hur upplever ni Gbg-varvets bana?

Ska springa Göteborgsvarvet för första gången. Har tidigare sprungit Sthlm Marathon, Växjö Marathon samt Lidingöloppet. Jag undrar hur ni som sprungit Göteborgsvarvet upplever banan. Självklart kan jag se höjdskillnaderna etc på hemsidan, men skulle vilja få lite info om hur banan upplevs i verkligheten. Är den lätt, medel, svår, etc? Jag siktar på en tid runt 1.30-1.35. Vill kunna planera loppet något. Har ju ingen aning om banupplevelsen. Tacksam för svar!  

2012-04-26 20:02
Jag skulle nog säga medel. Inte någon extrem kupering men det smyger lite uppåt sista 4-5 km vilka brukar vara tunga. Försök vinna tid mellan 5- ca 13 km där det är väldigt flackt. Få inte panik och stressa upp dig i Slottsskogen där det brukar vara trångt(i början av loppet d.v.s.).

Här har du en film som kan ge dig lite bättre bild av loppet. Sträckan på Hisingen stämmer dock inte riktigt men den är lika flack som i videon.

http://se.running.adidas.com/goteborgsvarvet.asp

Glömde nästan...... Stort lycka till!

2012-04-26 22:29
Jag håller med föregående talare. Inte för att jag har någon stor erfarenhet av olika banor men vill även ge tips på att om du startar lång bak så spetsa armbågarna. Vid Nordstan kan det bli väldigt trångt då det är vätska där och många, iaf när jag passerade, gick den biten. Tyckte nog avenyn var jobbigast. Gör dig beredd på många goa göteborgsskämt längs banan :)

Lycka till!

2012-04-28 23:01
Tips: Spring förbi "Våga vägra varvet" gänget som står och delar ut snapps. (Har sett dem några år)  

2012-04-30 09:17
och rebenspell efter 2 km på höger sida.  

2012-04-30 15:11
What!? Revensspjäll?!?!
Det har jag missat, men inte denna gång!

2012-04-30 15:17
Lite utanför tråden blev det visst, men åter till tråden:

Göteborgsvarvet = roligaste loppet (roligaste arrangemanget och mycket publik)
Stockholm Halvmarathon = Snabb. Inte lika mycket folk varken som publik eller löpare.

Göteborgsvarvet = Kuperad för att vara Halvmara. Men få är riktigt jobbiga. Du kommer bli förvånad över hur lätt Älvsborgsbron kommer kännas (den långa) och hur jobbig Götaälvbron (den korta) kommer kännas.

Det är en löparpsykos som heter duga just under varvetdagen så låt dig sugas med i det. :)
Snacka med folket runt dig när du är vid starten för att lätta anspänningen, ingen lär ta illa upp att höra att du är nervös och du får säkert lite extra pepp.
Andra är lika spända som du (många iaf).

2012-04-30 15:23