|
Jag har idag fått chansen att springa göteborgsvarvet den 12maj , absolut oplanerat. Jag kan springa 1mil på strax över h, och har aldrig sprungit längre än så. Jag sa nej först men sen blev jag ändå sugen, helt pirrig... vad är det värsta som kan hända? jo att jag kommer absolut sist :S. Min fråga är -vad ligger de sämsta tiderna på? tror ni jag kan fixa det?
|
|
|
|

2012-04-26 19:53
|
|
|
Du kommer att springa på ca 2 tim 30 min eller snabbare vilket är bättre än vad flera hundra eller tusentals klarar det på. Taktiken är enkel = jämn fart. Spring alltså så långsamt att första milen går på 70-75 minuter. Låt trängseln hjälpa till. Spänn alltså av, stressa inte, rulla med övriga löpare. Efter halva loppet så fokusera bara på att bibehålla tempot någorlunda. Njut av löpningen. Snacka med medtävlande. Vips så är du i mål.
|
|
|
|

2012-04-26 20:04
|
|
|
Du fixar det garanterat. Ta inte ut dig för mycket första milen bara. Se till att dricka och få i dig energi från loppets början till loppets slut. Lycka till!
|
|
|
|

2012-04-26 20:04
|
|
|
Tack tack tack, jag känner mig nästan kär.. så pirrig är jag. Jag kan inte tacka nej till denna chans wiii Jag skall fixa det, tack för peppandet. Måste även fråga om jag skall prova att springa lite längre innan det är dagsför göteborgsvarvet eller skall jag ligga på milen när jag tränar så att jag inte tar ut mig, så får 2 mil bli en överaskning istället, vad tror ni?
|
|
|
|

2012-04-26 20:18
|
|
|
Två veckor kvar bara, så i så fall nu i helgen eller början av veckan, något längre än milen! Lycka till!
|
|
|
|

2012-04-26 20:20
|
|
|
Det här låter kanske lite udda men det finns en tanke bakom: Ta en rask promenad på en mil. Spring direkt därefter (utan uppehåll alltså) 5 km i så lugn takt att du skulle kunna konversera med någon samtidigt. Gör det gärna nu inom de närmaste dagarna. Det räcker som långpass.
|
|
|
|

2012-04-26 20:27
|
|
|
Det var lite udda men jag förstår grejen, inte smart att ta ut sig helt. Men jag kan fortsätta å springa 5km varannan varannan dag i normal takt eller? skall även springa vårruset 8maj men det är ju bara 5km (4,6 tillåmed om jag inte minns fel, garminavstånd :)
|
|
|
|

2012-04-26 20:40
|
|
|
Ja, tanken är att ta det lugnt men också att hålla igång i mer än 2 timmar med krafter kvar på slutet.
|
|
|
|

2012-04-26 21:07
|
|