|
I ett nyhetsprogram 25 april förekom ett inslag om en person, som påstod sig ha en metod för ögonträning som gör glasögon och linser överflödiga. Mannen lät så tvärsäker att jag började misstänka humbug. Är det möjligt att träna bort närsynthet och översynthet? Någon som vet? Vore väldigt skönt att kunna ha glasögon med vanligt "fönsterglas" enbart för syns skull. Och mycket billigare.
|
|
|
|

2012-04-26 00:45
|
|
|
Det togs upp i förra veckans avsnitt av Kropp & Själ i P1. Avsnittet finns att lyssna på på deras webb - jag slölyssnade och tyckte inte det lät som humbug på det vis den ögonmänniskan presenterade det.
|
|
|
|

2012-04-26 10:11
|
|
|
Något jag snappade upp var dock att det bara går att träna upp väldigt begränsat så kasta inte glajjerna!
Ögats muskler måste väl gå att träna som vilka andra muskler som helst? Eller kanske inte som vilka andra muskler som helst då de ju inte är skapt som de flesta muskler.
Nån med riktiga kunskaper kanske kan berätta?
|
|
|
|

2012-04-26 10:13
|
|
|
När jag var liten var det ett par bekanta till vår familj som hade läst att det i Kina hade varit många glasögonbärare men att antalet hade minskat efter att alla barn i skolan gjort ögongymnastik.
Om jag minns rätt så trycker man med tummen mot benen över ögat och med ringfingret på benet under ögat. Lätt tryck i sidled. Sen sätter man långfingrarna bredvid näsvingarna och trycker med pekfingret bredvid. Jag kommer inte ihåg om det var fler övningar och hur ofta man skulle göra dem.
Jag fick glasögon när jag gick i 6:an och har fortfarande kvar dem. Jag kan göra övningarna om jag har huvudvärk eller känner mig spänd. Vid ett tillfälle gjorde jag dem så andra såg mig och en kvinna trodde att jag höll på att trycka ut ögonen ur dess hålor.
Känner igen diskussionen, tror att den eller liknande varit uppe tidigare.
Edit påpekar http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=851384
|
|
|
|

2012-04-26 10:26
|
|
|
Ja just det. Det nämnde de ju i programmet oxå. Om hur mycket fler närsynta det finns i öst och hur de har ögongympa i skolan i Kina, alltså.
|
|
|
|

2012-04-26 10:30
|
|
|
Edit har varit framme i mitt förra inlägg
|
|
|
|

2012-04-26 10:31
|
|
|
Ah!
Börja träna Sigvard: http://svtplay.se/v/1371818/oppet_arkiv/ogongymnastik?cb,a1364145,1,f,103035/...
|
|
|
|

2012-04-26 11:36
|
|
|
Eftersom Sigvard är van med den gamla sortens husmorsgymnastik på radion, behövs nog lite kommandon:
Armarna uppåt sträck! Ögonaböj!
Seså Sigvard, lata dig inte nu!
|
|
|
|

2012-04-26 13:03
|
|
|
Vad jag har hört så kan man inte träna bort synFEL, men man kan träna tillbaka universitetssynfel, som man får i samband med för mkt läsande i böcker. Och då handlar det säkert om att träna en muskel som blivit slapp av allt närseende kanske? Vid vanligt synfel har man väll en defekt i ögat?
|
|
|
|

2012-04-26 13:54
|
|
|
Brytninfel, astigmatism, sitter i hornhinnan, så den kan du nog inte träna bort.
|
|
|
|

2012-04-26 13:56
|
|
|
Christer Schapiro skrev: "Armarna uppåt sträck! Ögonaböj! Seså Sigvard, lata dig inte nu!"
Tack Christer! Det halp omedelbart! Nu klarar jag mig utmärkt med enbart en liten chic monokel. Mest för syns skull.
|
|
|
|

2012-04-26 16:22
|
|