|
(prövar med en mer talande rubrik)
Fick av läkaren veta att det inte var så stor fara att träna med Voltaren, efter som den inte döljer den "dåliga" smärtan. Osäker på exakt hur han sa, men det var jag som var den försiktige av oss. Ortoped med idrottsmedicin.
Har någon hört något liknande? Eller vet annorlunda?
|
|
|
|

2012-04-25 18:06
|
|
|
Ny tråd-samma fråga.
|
|
|
|

2012-04-25 18:16
|
|
|
Jag knaprar Diklofenac mot reumatism. Läkaren menade att jag skulle fortsätta pinna på så jag litar på det.
|
|
|
|

2012-04-25 20:23
|
|
|
Tränat med Diclofenak ett antal gånger under åren (alltid på inrådan av läkare), och fått höra som du att det är helt OK att köra på.
Men givetvis så är det individuellt hur man påverkas av den substansen och vilket styrka man äter. Som alltid och speciellt om man inte är van vid skadan eller substansen så bör man vara extra uppmärksam hur kroppen reagerar så man inte kliver förbi kroppens egna varningssignaler.
|
|
|
|

2012-04-25 22:05
|
|
|
De som har fått kroniska skador har nog inte samma syn på problemet.
|
|
|
|

2012-04-25 22:28
|
|
|
Jag tror också det beror på vad vi pratar för slags träning och varför man äter nsaid. Om man äter nsaid (som Voltaren) för att läka en pågående inflammation och samtidigt rehabtränar eller alternativtränar på ett sätt som inte retar inflammationen ytterligare bör det inte vara någon fara alls. Skador och överbelastningar osv i rörelseapparaten ska ju i regel läka i rörelse, så nsaid + rätt slags träning rekommenderar jag alltid mina patienter (men de går på fyra ben ska tilläggas). Men om man äter nsaid för att kunna fortsätta med samma slags träning som har skadat en från början, ja då lär det absolut bli värre skador av det.
Äter fö själv Voltaren ft, och ligger på en träningsdos om ca 5-6 tim i veckan just nu...
|
|
|
|

2012-04-25 22:36
|
|
|
Visst, och Mats Börjesson(Gais läkare) tyckte att det var helt ok. att spelarna fick diklofenak i stora doser under långa perioder.
|
|
|
|

2012-04-25 22:40
|
|
|
David gör en bra poäng... (nu tolkar jag lite David så du får gärna rätta mig om jag fattat dig fel)
Lite off topic men...
Min högst personliga utgångspunkt vad gäller ex Diclofenak är följande; - Äter inga piller alls annars, ska extremt mkt till för att jag ska ta en Alvedon - Smärtstillande eller inflammationsdämpande är något tillfälligt och på inrådan av kirurg. Syftet ska vara klart och tiden begränsad, att hitta/identifiera underliggande orsaken till smärtan eller inflammationen är det klart viktigaste - Individens ansvar att ta hjälp av medicinsk kunniga men även göra sin egna hemläxa - Man måste känna sin kropp. Jag har ex "för" hög smärttröskel så även en receptfri dos av Diclofenak trubbar av mina redan sena reaktioner på smärta = ökad skaderisk. - Även om ex den svagare varianten av Diclofenak (25mg) är receptfri så är det trots allt en "medicin"
Med det sagt, tycker det är enormt tråkigt att jag i min egna omgivning ser folk som maskerar smärta med piller eller nyttjar lättillgängligheten. Ont i huvudet -> ta en Alvedon, ont i knäet -> ta en Voltaren, ont = farligt, etc..
Mot reumatism eller liknande sjukdomstillstånd är givetvis en annan femma
|
|
|
|

2012-04-25 23:01
|
|
|
Fast jag har inte pratat om stora doser och långa perioder - och jag tvivlar på att de spelarna tränade annat än det som slitit på dem under tiden? Men att ta en kur nsaid på 1-3 veckor i kombo med rehab och/eller alternativträning, det finns det vad jag vet ingen som helst evidens för att det skulle vara skadligt. Snarare tvärtom, är det legio behandling av många idrotts/rörelseapp-skador, eller hur? Nsaid är en förträfflig del av behandlingen för att "klippa" en pågående inflammation. Men det är ju ingen långtidslösning, på sikt handlar det ju om prehab och att på olika sätt anpassa träningen efter de förutsättningar man har, för att inte bli skadad igen. Tror man att nsaid är en bra behandling på sikt har man fler problem att se fram emot än "bara" förslitningsskador.
|
|
|
|

2012-04-25 23:03
|
|
|
I mitt fall är det plantar fascit, och han sa att om jag vilar till jag får inläggen kan jag börja springa försiktigt igen. Och om jag tar Voltaren samtidigt så gör det inget.
|
|
|
|

2012-04-25 23:26
|
|
|
Som sagt, jag gled lite off topic 
Lycka till Magnus, hoppas att allt ordnar sig till det bästa!
|
|
|
|

2012-04-25 23:56
|
|
|
Voltaren tillhör NSAID-gruppen (non-steroid antiinflammatory drugs) och bör vara lika riskfylld som Ibuprofenbaserade tabletter.
Medicinsk forskning visar att NSAID innebär risker för ultralöpare och alltfler ultralopp avråder numera löparna att ta NSAID såsom ibuprofen som tidigare var vanligt att speciellt amerikanska ultralöpare tog under lopp och som också tidigare fanns tillgängligt ibland vid vätskekontroller.
NSAID ökar risken för njursvikt pga rhabdomyolysis. Blodkärjen drar ihop sig pga medicinen och det kan bli för trångt när produkter från muskelsskador och -slitage ska filtreras ut via njuren med stopp i kanalerna som följd. Symptomen kan dyka upp flera dagar efter ett lopp. En typisk berättelse från en löpare finns på http://ajwsblog.blogspot.com/2011/07/my-letter-to-ultra-list-back-in-2004.html
Även risken för hyponatremia (natriumbrist) ökar med NSAID.
Forskningen är förhållandevis ny och resultaten har inte spritt sig till alla läkare.
Så en försiktighet till smärtstillande är befogad.
"TP100: Renal Shutdown: Renal shutdown occurs from muscle tissue injury which causes the release of myoglobin, a protein material, into the blood plasma. Myoglobin is cleared from the blood stream by the kidneys and will look brownish-colored in the urine. Adequate hydration will help flush myoglobin through the kidneys. Overwhelming amounts of myoglobin may clog the filtering system of the kidneys either partially or totally. If not treated, renal shutdown can cause permanent impairment of kidney function. IT IS CRUCIAL TO CONTINUE HYDRATING USING ELECTROLYTE FLUIDS DURING THE FINAL HOURS OF THE RUN AND FOR SEVERAL HOURS/ DAYS FOLLOWING THE RUN OR UNTIL THE URINE IS LIGHT YELLOW AND OF NORMAL FREQUENCY. There is extensive research to support the claim that NSAIDs (ie. ibuprofen/ tylenol etc) greatly increase a runners chances of reaching a stage of renal shutdown.
We will not provide Ibuprofen at any aid station and you are strongly advised not to take it during or immediately after the run."
"WS100: Renal Shutdown: Cases of renal shutdown (acute renal failure) have been reported in other ultramarathons and have occurred in varying degrees in the Western States Endurance Run.
The Terrible Three: WS research has demonstrated that starting the Run with a pre-existing injury, low training miles due to the injury, and masking the injury during the Run using anti-inflammatories such as ibuprofen, could very well earn the runner a trip to the hospital with acute renal failure. The lesson is simple; if you are determined to start the Run with an injury and low training miles, do not attempt to mask the pain with a pill. Let common sense be your guide and stop when your body tells you to stop.
A word about the role of non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) in the development of exercise-associated hyponatremia is warranted. NSAIDs cause constriction of the blood vessels leading to the kidneys. These drugs also potentiate the action of antidiuretic hormone (also known as AVP) on the kidney. This hormone acts on the kidneys to prevent water loss into the urine. As such, NSAIDs increase the risk for the development of hyponatremia which makes the chances of developing rhabdomyolysis greater, and they further increase the risk for acute renal failure by constricting the blood vessels supplying the kidneys. It should be apparent that the use of NSAIDs during endurance events is risky business."
|
|
|
|

2012-04-26 00:34
|
|
|
Men jeeeez, det är väl ändå skillnad på att ta nsaid som någon slags doping inför ett ultralopp och på att ta det för att kunna rehabträna på ett kontrollerat sätt? Njursvikt och hyponatremi hinner man knappast ens i närheten av att riskera under ett vanligt motionspass.
|
|
|
|

2012-04-26 06:49
|
|
|
Tack Skye, det ser ut att gå väldigt bra. Just nu i alla fall.
|
|
|
|

2012-04-26 07:33
|
|
|
Apropå "Om man äter nsaid (som Voltaren) för att läka en pågående inflammation"
Enligt den information jag hittat, är en inflammation en del av kroppens respons för att läka en skada. Så om man bara har en lätt inflammation, varför är det fördelaktigt att hämma den med NSAID?
(Trots detta, har jag proppat i mig en del Voltaren för att kunna springa ett 800m-lopp i går, vilket verkade funka bra.)
|
|
|
|

2012-04-26 09:54
|
|
|
Precis det Du säger Lars, var den information, som jag fick av min sjukgymnast när jag hade PF.
Tvärtemot alla tankar på att dämpa inflammationen fick jag rådet att reta inflammationen så mycket det bara gick. Med hjälp av smärtande tåhävningar, hårt kavlande med kruskavel och fortsatt löpning. Och att gå barfota så mycket som möjligt, gärna på tårna.
Tydligen så ökar blodgenomströmningen till skadeområdet, vilket påskyndar läkningen.
|
|
|
|

2012-04-26 11:14
|
|
|
Allt är ju relativt. Även om mina träningspass kan vara i många timmar så är det för mig ett big NO-NO att ta voltaren och motsvarande även vid kortare träningspass.
De upptäckter om NSAID jag nämnde är bara några år gammla. Som ofta sker med motsvarande upptäckter så sker det ofta patientstudier på bredare front när läkare väl blir varse att det kan finnas ett problem. Jag förväntar mig därför att rekommendationer kommer att komma även för kortare träningspass inom några år.
Och precis som Lars och Sylvia säger så ska man inte förhindra kroppens normala läkeprocess.
Men det finns också situationer när det kan vara motiverat att ta NSAID. Om inflamationen och smärtan blivit mer kronisk. Men jag skulle välja att inte träna intensivt med NSID, dvs undvika muskelnedbrytande träning, utan istället mer fokusera på lättare träning som stimulerar blodgenomströmning.
|
|
|
|

2012-04-26 11:34
|
|
|
Ja, och sedan finns det dom som hävdar att de plötsliga pumpstoppen har samband med diklofenak.
|
|
|
|

2012-04-26 11:36
|
|
|
Den som lever får se. Om hjärtat stannar lovar jag att posta det i den här tråden!
|
|
|
|

2012-04-26 12:18
|
|