|
Jag har precis uppgraderat mej från en Garmin FR305 till en 910XT. Detta pga längre batteritid men framför allt möjligheten att använda FirstBeat Athlete's programvara som kräver R-R recording. http://www.firstbeat.fi/consumers
Firstbeat är en mycket avancerad programvara som kan hjälpa oss som tränar själva utan hjälp av tränare. Om man t.ex vill springa Göteborgsvarvet på 1t40m så lägger den upp ett program för detta inklusive dagar då man skall vila. den tar dessutom hänsyn till annan träning som du utför som inte är enligt upplägget, t.ex cyklar, vandrar eller vad du nu gör.
Problemet som alltid så är en avancerad programvara svårförståerlig innan man har satt sej in i alla möjligheter.
Så denna tråden är tänkt för oss som använder Garmin och Firstbeat Athlete
Fördelar t+ och nackdelar t- Tips som underlättar Tips på vad man inte skall göra Fungerar programmet eller finns det buggar osv
|
|
|
|

2012-04-25 11:42
|
|
|
Bra tråd,
Kör själv samma kombination. Dock använder jag Mac och får köra parallells för att kunna köra Firstbeat Athlete.
Har inte sett att man kan ange ett mål i Firstbeat och få en träningsplan utefter den. Men jag får en viss guide hur jag ska träna för att undvika överträning.
Det jag märkt är att TE ligger något högre på klockan än i Firstbeat (nånstans upp mot 0.8 för högt ibland). Gjorde "av misstag" en hårdreset av klockan så jag ska se om den beter sig annorlunda nu.
|
|
|
|

2012-04-25 14:05
|
|
|
Jag har läst att när man har tränat ett tag och låtit Firsbeat analysera resultaten så skall det gå att överföra infon till klockan, därefter så skall klockan visa bättre och mer exakt info.
Jag läste en bra "review" om Firsbeat Athelete TEST:www.chromewalker.com/cw_six/?p=1302
Där står det att det går att träna mot ett lopp/tävling
Jag har problem med att överföra mina data från 910XT till Firstbeat. Först så hade jag fel utgåva på FW i klockan och ANT'n, så då blev överföringen konstig = ingen puls ibland, ingen GPS ibland. Jag raderade dessa felaktiga rader i Firstbeat. Nu så vet jag inte hur jag kan göra en ny överföring, då programmet vet att jag har deletetad dessa träningar tidigare. I värsta fall så får man väl avinstallera firstbeat och återinstallera det igen, men det verkar märkligt att man måste göra det.
Förslag önskas.
|
|
|
|

2012-04-25 15:18
|
|
|
Filerna ligger i mappen C:\Users\eklund\AppData\Roaming\Garmin\Devices\3842312134\Activities
Vad jag förstår så letar Firstbeat efter nya .fit filer där när programmet startar. Prova att ändra namn på den fil som du vill läsa in igen och starta om programmet.
Jag har köpt en tub blågel på apoteket (en gel som används när man gör EKG o liknande undersökningar), den fanns inte i hyllan men dom plockade fram en tub när jag frågade efter det. Kostade väldigt lite och räcker väldigt länge.
I början hade jag en felprocent på upp mot 14% på pulsen (mest fel i början på passet). Med gelen så har jag 1-3% felprocent.
|
|
|
|

2012-04-25 21:36
|
|
|
Tackar för infon.
Fråga angående filerna, hur vet man vilken fil man vill föra över till Firstbeat. Filnamnet är ju lite märkligt och ger inte mycket hint om vad det är.
Jag skall testa gelen från apoteket. Jag har inte fåt så stor felläsning av pulsen (2-3%) ,men på dom rundorna som jag skrev om tidigare så har jag en felfrekvens på 100%, vilket gör att hela filen verkar vara fel, samt att GPS positioneringen inte fanns heller.
|
|
|
|

2012-04-26 09:29
|
|
|
Filerna är döpta efter datum och klockslag när aktiviteten är utförd.
|
|
|
|

2012-04-26 18:17
|
|
|
Jag döpte om filerna och försökte ladda in dom i Firstbeat igen.
Dom som jag redan fått över kom upp igen som dubletter. Några nya kom över Några nya med märkliga värden
Lite generellt så kan man säga att dom filer som funkar är dom som jag tränat inomhus = GPS var avstängd.
Dom som var fel hade ingen GPS info = distans saknades Dessutom så var 100% av pulsinfon fel.
Vet inte vad det är som är galet, men jag har mailat firstbeat och ställt frågan.
|
|
|
|

2012-04-26 23:43
|
|
|
Nu funkar uppladdning som den skall Jag får in mätvärdena i FirstBeat och kan analysera dom.
Ett problem återstår och jag har kontaktat FirstBeat om detta. Dom har fått mina värden och skall se vad det är som strular.
Det som blir fel är sträckan som man har genomfört. I klockan så har jag sprungit 8.9km, i Garmin connect och i Funbeat, samt Sporttracks likaså. Men när jag laddar upp infon i First Beat så varierar sträckan mycket, kan bli så mycket som 20-30% för lite. Då blir analysen helt fel, lång tid på kort sträcka = låg fart.
FirstBeat har som sagt fått mina filer så dom kan jämföra och söka efter felet. Jag tror att det har att göra med uppkoppling/kontakten med GPS satelliterna. När jag springer i skogen så blir felet större.
|
|
|
|

2012-05-29 22:33
|
|
|
Har noterat samma sak angående distans. Har också varit i kontakt med dom. Kommer antagligen att krävas en uppdatering av FB. Annars är jag enormt nöjd med 910xt + FB
|
|
|
|

2012-05-29 23:54
|
|
|
Har precis samma symptom också.
En 10km vända kan hamna på 9,2 km. Säg till om de önskar mer filer att undersöka.
|
|
|
|

2012-05-31 09:36
|
|
|
Stockholm: Garmin Connect 42,75km FB 40,6km
|
|
|
|

2012-06-05 12:28
|
|
|
Jag har noterat att felen dyker upp i skog, inte på öppen mark. Verkar vara så att FB inte kan extrapolera saknad GPS info utan använder sej endast av den som finns = slänger det som är fel => ger för kort sträcka.
Har ni fortfarande samma problem?
|
|
|
|

2012-06-26 00:50
|
|