|
Jag ska springa mitt första marathon i sommar och det är Vansbro terrängmarathon. På grund av terräng i titeln har jag sedan ett par veckor tillbaka försökt att köra alla pass i terräng - traktorspår, skapligt obanat samt stig. Jag kör alltså även mina fartpass där.
Frågan jag ställer mig är huruvida detta kommer att påverka min snabbhet på asfalt. Finns det vinster i att mer fokuserat springa alla pass i terrängen eller bör jag köra snabbheten på asfalt?
Ytterligare en förändring i i min (tänkta) träning är att jag kommer att köra 2 hårda pass/vecka och ett långpass i stället för att köra 1-2 hårda, 1 långpass och 1-2 gubblunkspass. Tankar kring det? Anledningen är bland annat tidsbrist samt en tanke jag länge grunnat på om att försöka ta mig ur komfortzonen oftare.
Spåna fritt!
|
|
|
|

2012-04-24 20:02
|
|
|
Tycker du kan variera underlag under passen. Exempelvis intervaller: Om du exempelvis ska köra korta intervaller kan du köra X st på stig och Y st på väg och Z st obanat. Ska du köra långa intervaller kan du göra pss. Du kan helt enkelt variera dig! För att bli snabb på asfalt bör man springa på underlag som liknar asfalt så mycket som möjligt. Vill du bli snabb på steniga och kuperade stigar måste du även då träna på liknande underlag.
Jag kör enl principen som orienterare under min grundträning: "Alla farter på alla underlag under veckan".
|
|
|
|

2012-04-24 21:36
|
|
|
OL: Kan du ge exempel på ett eller två roliga och nyttiga intervallpass i obanad terräng som du kör?
|
|
|
|

2012-04-25 08:38
|
|
|
Hehe, cool att "heta" OL då man håller på med Orientering
|
|
|
|

2012-04-25 10:50
|
|
|
Eller tyngdlyftning.
|
|
|
|

2012-04-25 11:05
|
|
|
Håkan>> Givetvis!
Korta mossintervaller: Både roliga, nyttiga och skonsamma för kroppen. Likt 50x40s/20s. Hög puls i 50min!
Korta intervaller i skog så som 20x30s/30s där man kan kan dunka på hårt och bli smidig och snabb på att ta sig fram i skogen. Löpteknik/löpekonomi.
Långa intervaller går även det givetvis bra att köra i skog och är ett snällare sätt än slätlöpning att få till högpulsträning då underlaget gör att kroppen hela tiden får jobba på nya sätt. Kör ofta OL-intervaller där man kör intervaller pss som löpare gör: 5x(4-8min),2min vila exempelvis.
CS>> Jag är nöjd med mina initialer ;-)
|
|
|
|

2012-04-25 15:39
|
|
|
Eftersom jag jobbar som utvecklare i databranchen tycker jag att CS (= Computer Science) är ok också! (Förlåt utvikningen)
|
|
|
|

2012-04-25 15:52
|
|
|
OL: Skall prova 50*40s/20s där det blir lite varmare i vattnet om några veckor.
Behövs nog en bår efteråt...
Lite bilder från när vi hade "träsklöpning" förra sommaren: http://nocout.se/trasklopning/
|
|
|
|

2012-04-25 16:09
|
|
|
Håkan>> 50* 30/15 kan vara ett bättre första pass! Och sen gå vidare efter någon gång! Haha det träsket såg ut att vara i blötaste laget!
CS>> Ens föräldrar kanske tänkte ut vad man skulle syssla med!
|
|
|
|

2012-04-25 16:37
|
|
|
Inspirerande tråd! Kommer prova lägga in lite fartlek under sommarens obanade långpass. Super G mellan alvarets enar 
CS, har du ett finger med i C++?
|
|
|
|

2012-04-26 08:43
|
|
|
Nä, jag gillar inte C++ - äkta hardcore C ska det vara!
|
|
|
|

2012-04-26 08:56
|
|
|
Eftersom tråden redan är rejält kapad, antar jag att det är dags för alla att försöka överträffa varandra i hur dator-oldschool man är. Hand up, alla som kan alla opkoder för 6502, har programmerat en bootstrapsekvens med dipswitchar, eller lödat ihop sina egna transistorer. (Nej, min hand är inte uppe.)
Mina meriter: PDP10-assembler och TECO-kod för original-EMACS.
|
|
|
|

2012-04-26 09:32
|
|
|
Enda erfarenheten jag har är en kort sväng i PC-DOS. På den tiden fans redan högnivåspråk som C, så det var mer för att känna och klämma lite på assebmler. Jag skrev ett program som jag döpte till reboot.com, och det var en maskininstruktion (som com istället för exe -fil blev den bara typ 2 byte).
Jag försökte också få PCs högtalare att göra ton-uppringning på telefon genom att växla snabbt mellan de två sinusvågor som egentligen ska ligga överlagrade på varandra - PCn hade bara en tongenerator. Gick inte alls, en kompis kunde däremot skrika så att telefonen uppfattade det som tonval.
|
|
|
|

2012-04-26 10:34
|
|
|
Skrivit algol-kod och IBM-360 assembler på hålkort - räknas det? Även kodat fortran IV i massor och en hel del x86 assembler (Bl.a. 2 stycken terminalemulatorer i C och x86-assembler - med olika emulering inkl grafik)
|
|
|
|

2012-04-26 12:46
|
|
|
Terminalemulatorer - det var där jag började min "karriär", som tech support hos distributör.
Jag hade bla en kompis som skulle skriva en 3270 emulator för Mac..., det blec en Rexx tolk. (Han var en smula svår att projektleda.)
|
|
|
|

2012-04-26 12:55
|
|
|
Vaddå emulator? Min VT220 är en av mina käraste ägodelar, den är så söt.
|
|
|
|

2012-04-26 13:28
|
|
|
CS = counterstrike!!
|
|
|
|

2012-04-26 14:04
|
|
|
CS = Couch Surfer
|
|
|
|

2012-04-26 14:10
|
|
|
http://computersweden.idg.se/
|
|
|
|

2012-04-26 15:06
|
|
|
Haha...ja ni är verkligen otroliga..!? Men jag har sprungit VANSBRO MARATHON förra året utan vare sig laptop eller en massa andra ingredienser...hehehe..Å det var en djävligt rolig men åxå myche krävande marathon. Tävlingsledningen hade gjort ett jättejobb att gör banan så "överlevnads möjlig" som man bara kunde å jag klagar inte eftersom man ju sa i inbjudan att den skulle vara tuff. Smått upp å ner, upp å ner å så ena rejäla backar efter typ 2,5 mil å så näst intill obanat vissa nerfarter..."typ svarta"...Kutar man många lopp i Sverige så är den här banan ett MÅSTE typ...dvs någon gång under karriären..!
|
|
|
|

2012-04-26 19:01
|
|
|
Fantastiskt vad off topic ni gick och än mer fantastiskt är att Kjell nästan går on topic...när hände det sist?
|
|
|
|

2012-04-26 20:22
|
|
|
Var är alla med initialerna OT?
|
|
|